Totta puhut olosuhteista. Ainakin kuvista päätellen molemmissa oli aurinkoinen keli.
Suunnilleen tuollaisia lukemia olen lukenut muistakin testeistä.
Mutta tuo vertailu, minkä itse tein viidestä kympistä nollaan. mopona CBR600 -00 ja autona Rellu Megane -96, mopo veti selvästi pidemmän korren.
Pitääkin joku päivä tehdä jarrutustesti vähän kovemmista nopeuksista 80kmh ja 100kmh. Mopo sama, mutta kotilo -03 Focus 4xlevyjarruilla ja 205mm kummeilla.
No niin, liikenneopettaja itse tuli himaan. Näytin tuon ensimmäisen kommentin, jossa joku autokoulun ope oli möläyttänyt auton pysähtyvän huomattavasti nopeammin. Ihmetteli kovasti opettajan tietoja ja kaipaili perusteita. Vaikka auton jarrut kehittyvät, niin eivätkö mopojen sitten? Ja onhan pyörien paino vain n.10% auton painosta. Sitten, jos kummankin ajopelin puikkoihin laitettaisiin noviisi, niin sitten tietysti.. Mutta kokenut kuski pysäyttää mopon huomattavasti pienempään tilaan.
Lähes päivittäin hän pitää oppilaille käsittelyharjoituksia, sekä autolla, että pyörillä. Pyörän saa vaivattomasti pysähtymään 50kmh paikoilleen viidessä metrissä, kun taas autolla se vie n.12m. Ja siitä voi laskea, kuinka paljon se tekee satasen nopeudessa, eli 12mx4=48m autolle (nopeus kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu, fysiikan laki, jolle ei voi mitään)