Kokemuksia, no mulla on ollut tuollainen, samaa vuosimalliakin, jo useamman vuoden. En nyt äkkiä muistakaan montako vuotta, vissiin kahdeksan

Kuten tuosta voi päätellä, niin olen tykännyt. Kyseessä on tosiaan klassinen muskelipyörä, jolla on maine pomminkestävänä ikiliikkujana. No maine on ehkä hiukan liioiteltua, kyllähän tuossakin omat tyyppivikansa on ja heikolla huollolla vikaa tulee lisää kuten mihin tahansa. Mutta kun nuo tyyppiviat huolehtii ja muutenkin huoltaa asiallisesti, niin kyseessä on kyllä varsinainen ikiliikkuja, joka ei kilometrejä pelkää.
Tyyppivioista numero 1 on tuo kawabatan mainitsema lataussäädin ja latausjärjestelmä yleensäkin. Liittimien ja piuhojen kunto kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, ne sieltä useimmiten on huonona. Lataussäädin menee ennemmin tai myöhemmin, sille hyvä korvaaja on kuulemma Electrexin tekemä tarvikeosa. Itse korvasin tuon omatekoisella virityksellä, mistä ei sen koommin ole ollut huolta. Laturin käämityksiäkin menee kuulemma silloin tällöin, mutta harvemmin. Taitavat helpoiten kärähtää jos jatkaa ajoa rikkinäisellä säätimellä.
Vika numero 2 on sitten kytkimen vaimenninjousien kuoleentuminen. Tämä ilmenee vapaalla tyhjäkäynnillä kuuluvana kalkatuksena, joka häipyy kytkintä vedettäessä tai kierroksia nostettaessa. Kalkatus sinällään on vaaratonta ja aika normaalia, mutta riittävän pitkään rääkättynä nuo vaimenninjouset saattavat mennä poikki ja viedä öljypumpun mukanaan.
Muut tyyppiviat ovatkin sitten paljon harvinaisempia eikä normaalikäyttäjä niihin välttämättä törmääkään.
Säädetty on, kaasareiden kanssa vähän ja ruiskun kanssa sitten vähän enemmän. Kaasareiden kanssa mulla oli sellainen aika vaimennettu 4-1 tarvikeputki ja K&N filtteri alkuperäisessä suodatinkotelossa. Noita kävin joskus dynossa säädättämässä, muistaakseni vakiosäädöistä piti ainoastaan nostaa neulaa pykälä tai kaksi. Tuokin auttoi selvästi keskikierrosten vääntöön.
Tasakaasulla laiha seos ilmenee sellaisena satunnaisena vaihtelevana nypytyksenä, ikään kuin epäröintinä, mun kokemuksien mukaan. Rikas seos taas aiheuttaa enemmän röpötyksenä kuvailtavaa efektiä, mutta näitä nyt on todella hankala kuvailla tunnistettavasti. Itse ajaessakin saa olla tarkkana, että nuo tilanteet erottaa toisistaan.