• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX-r1000 k4 viat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yamapower
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin peräkkäin mun vanhalla K3:lla ja uudella K5:llä, on niissä eroa, ei pääse mihinkään.
On niissä varmasti eroja, mutta tuskin nyt kuitenkaan niin hirveästi, että k5 suhahtelisi ohitse. Kyllä esim. 1998 mentiin motoparkissa 1.28.06:sta 750:lla Kawasakilla. Ja tänä vuonna 125-kuutioiset menivät Mr. Koyaman toimesta 1.28.660.

Itse muistan kun tulin toissavuonna aivan äijänä jarruihin tonnisella gixxerillä Motoparkin takasuoralla, ja Vesa Kallio tuli 250:llä jarruissa ohi... Suomen ratojen nopein kohta ja pisin suora, jossa nimenomaan tehoilla pitäisi olla merkitystä.

Eli kyllä ne vauhtierot useimmin johtuvat stongien ja satulan välistä. Siitä tasapainoisuudesta ja loivasta ohjauskulmasta on usein etuakin.

Ajelin peräkkäin mun vanhalla K3:lla ja uudella K5:llä, on niissä eroa, ei pääse mihinkään.
On niissä varmasti eroja, mutta tuskin nyt kuitenkaan niin hirveästi, että k5 suhahtelisi ohitse. Kyllä esim. 1998 mentiin motoparkissa 1.28.06:sta 750:lla Kawasakilla. Ja tänä vuonna 125-kuutioiset menivät Mr. Koyaman toimesta 1.28.660.  

Itse muistan kun tulin toissavuonna aivan äijänä jarruihin tonnisella gixxerillä Motoparkin takasuoralla, ja Vesa Kallio tuli 250:llä jarruissa ohi... Suomen ratojen nopein kohta ja pisin suora, jossa nimenomaan tehoilla pitäisi olla merkitystä.

Eli kyllä ne vauhtierot useimmin johtuvat stongien ja satulan välistä. Siitä tasapainoisuudesta ja loivasta ohjauskulmasta on usein etuakin.
Joo tietysti näin! Mutta meinasin, että kyllä ne erot huomaa tavallinen tallaajakin. Eli JOS osais ajaa niin kai sillä lujempaa pääsis kuin vanhalla
tounge.gif

Ainakin veikkaisin että mun on helpompi ajaa tolla uudella reippaammin kuin vanhalla.

"Vetomieshän" ajaa vaikka vanhalla pappatuntsalla lujempaa kuin muut kilosilla
baaa.gif
.

Samalla kuskilla, samalla ajomäärällä molemmista pyöristä, uskoisin, että K5 on nopeampi. Tietysti mikä sopii pyöristä toiselle, ei sovi toiselle.
Joka tapauksessa K5 ja K3/K4 ovat h***n hienoja pyöriä kumpainenkin
smile_org.gif
. Normikuski ei varmaan kummastakaan saa sitä 100 % irti. Mutta toisesta voi saada 70 % ja toisesta 80 %. Pienetkin erot voivat ratkaista suuria asioita. Aika turhaa silti verrata K3/K4 vs. K5. Samaa sukua, mutta eri pyöriä ja eri aikakaudelta. Ja yleensä uusi on paranneltu versio vanhemmasta. Paitsi taas se ulkonäkö
confused_orig.gif
. No, ominaisuudet silti K5:ssa paremmat ja ei sitä ulkonäöllä ajeta?

B1000 kisoissa räyskälässä ja motoparkissa K5:t kyllä näyttivät suhahtelevan ohi muista. Tämä vain katsomon näkökulmasta. Esim. Räyskälässä takasuoralla (vai mikä vittu se nopein suora nyt onkaan) K5:lla piestiin useampikin pyörä puhtaasti voimalla. Kyllähän se mutkanopeus, ulostulo ja jarrutuskin avittavat asiaa mutta eivät noin selkeästi.

Juu ja tottakai vauhti riippuu kuskista. Tuntuu vain suorilla, että noissa uusissa pyssyissä on ihan oikeesti enemmän kulkua.

Mitenkäs on? nähdäänkö johtaja ensi kaudella K5:n puikoissa kun näytti jo ko. laitteen vakiopäreet olevan myynnissä?

B1000 kisoissa räyskälässä ja motoparkissa K5:t kyllä näyttivät suhahtelevan ohi muista. Tämä vain katsomon näkökulmasta. Esim. Räyskälässä takasuoralla (vai mikä vittu se nopein suora nyt onkaan) K5:lla piestiin useampikin pyörä puhtaasti voimalla. Kyllähän se mutkanopeus, ulostulo ja jarrutuskin avittavat asiaa mutta eivät noin selkeästi.

Juu ja tottakai vauhti riippuu kuskista. Tuntuu vain suorilla, että noissa uusissa pyssyissä on ihan oikeesti enemmän kulkua.

Mitenkäs on? nähdäänkö johtaja ensi kaudella K5:n puikoissa kun näytti jo ko. laitteen vakiopäreet olevan myynnissä?
juup. K3-4 alkuperäiset jarrut eivät ole ihan parhaasta päästä eivätkä ne ole saaneet varauksetonta kehua koskaan. omassani käytössä on ISR täyskelluvat rautalevyt + ISRrän radiaalipuristin punosletkuilla ja ero on merkittävä. myöskään mitkään suzukin keulat eivät ole olleet erinomaisia ennen pientä pajalla käyntiä. omassani on wilbersin sbk paketti.

totuus siihen miksi K5set ovat tällä kaudella olleet nopeita on se että kaikki kovat vetokuskit ostavat/sponsoroituvat aina ja lähes poikkeuksetta uudella mallilla kun sellainen markkinoille tulee. siten esmes erkka ajaisi varmasti K4 kilpurillaan lähes sadasosalleen samoja aikoja kuin K5sella. kuitenkin uusi pyörätyyppi saattaa jollekin sopia käteen paremmin kuin vanhempi. tuttu mies tältäkin foorumilta vaihtoi 636kwaakkunsa cbr600rrään jota joka paikassa parjataan tehdaskuntoisena ihan alivireiseksi/jousitetuksi yms mutta niin vain kävi että täysin ceebraan tottumattomana vetäisi vakiopyörällä alastarosta lähemmäs kahden sekunnin parannuksen. pääteltiin johtuvan nimenomaan siitä että cbr on suht luottamusta herättävän vakaa laitos.

Mutta siinä ei onneks ole lähdetty hakemaan tehoa pelkästään kierroksilla (kuten 04-> R1 ja ZX10R), vaan vääntökäyrä on vielä parempi kuin vanhassa Gixxerissä. Lisäks ajoasento on yllättävän mukava.

Pyörä on kokonaisuudessaan vielä helpompi ajaa kuin vanha ja toimii kaikenlaisessa ajossa jopa paremmin.. En uskonu ennen kuin testasin!

Mitenkäs se ny oli?!Eikös K5:ssa pitäny olla vielä jyrkempi polvikulma ku K4/K3:ssa?!?!
Luulisi sen ikävöittävän ajoa pitemmällä matkalla?!
Ite en o K5:lla ajanu, joten ei vertailukohtaa..
confused_orig.gif

juup. K3-4 alkuperäiset jarrut eivät ole ihan parhaasta päästä eivätkä ne ole saaneet varauksetonta kehua koskaan. omassani käytössä on ISR täyskelluvat rautalevyt + ISRrän radiaalipuristin punosletkuilla ja ero on merkittävä. myöskään mitkään suzukin keulat eivät ole olleet erinomaisia ennen pientä pajalla käyntiä. omassani on wilbersin sbk paketti.

totuus siihen miksi K5set ovat tällä kaudella olleet nopeita on se että kaikki kovat vetokuskit ostavat/sponsoroituvat aina ja lähes poikkeuksetta uudella mallilla kun sellainen markkinoille tulee. siten esmes erkka ajaisi varmasti K4 kilpurillaan lähes sadasosalleen samoja aikoja kuin K5sella. kuitenkin uusi pyörätyyppi saattaa jollekin sopia käteen paremmin kuin vanhempi. tuttu mies tältäkin foorumilta vaihtoi 636kwaakkunsa cbr600rrään jota joka paikassa parjataan tehdaskuntoisena ihan alivireiseksi/jousitetuksi yms mutta niin vain kävi että täysin ceebraan tottumattomana vetäisi vakiopyörällä alastarosta lähemmäs kahden sekunnin parannuksen. pääteltiin johtuvan nimenomaan siitä että cbr on suht luottamusta herättävän vakaa laitos.
Juu tuota K3/K4:n jarrujen väsymistä ei kuulemma saa poistettua pelkillä letkuilla vaan jos haluaa jarrut, on ostettava kunnon pääsylkkysetti. Juu pääseehän niilä vanhoillakin. Taitaa alastarolla olla rataennätys vieläkin Hakin ajama vuonna 2003 K3 suikalla. Mainitsin aiemmin juuri B1000-luokan, jossa k5:t näyttivät vahvoilta. Tiedä sitten oliko sattumaa. Motoparkin kärkikolmikkokin ajoivat kaikki K5:lla ja olivat tietääkseni tämän kauden tulokkaita.

Joo, ei se K5 varmaankaan huono pyörä ole. Itse kyllä roikuin Ruohiston ja Tantun perässä 10R:llä Räyskälässä. Suoranopeutta olisi ollut jopa hieman enemmän, mutta suuri osa siitä johtui avauksesta. Juba ja Tanttu ajoivat S-mutkan ekan mutkan liian kovaa läpi ja hävisivät suoran avauksessa. Mutta luulen, että minulla oli pari heppaa enemmän/välitykset paremmat. Toisaalta, ainakin Ruohiston pyörä on jonkin verran vakiompi kuin minun (Kawassa on vaihdettu kannentiiviste, joten nyt puristukset ovat samaa luokkaa kuin k5:ssa, ehkä vähän yli). Juba vaan meni niin sairaan myöhään jarruille, että en uskaltanut änkeä vierelle.

Motoparkissa nopeus riippuu lähinnä siitä, kuinka lujaa ajaa bussipysäkin läpi. Pikkubroidi jäi veryttelyssä torstaina monelle kuussataselle.

Penkissä Kawa potki noin 10 hepoa enemmän kuin 02 gixumme, joten myönnän, että onhan siinä jonkin verran eroa.

Itse jatkan 10R:llä, mutta pikkuveljen 10R vaihtuu K5:een. Olemme perinteisesti vaihtaneet pyörän vuodessa. Broidin 10R on myynnissä...

Joo, se täytyy sanoa, että K5:n jarrut ei ole mitkään ihmeelliset. Mun K3:ssa oli paremmat, se taitaa ollakin mun mielestä ainoa asia mikä siinä oli parempaa.

Palat vaikuttaa tietysti kohtuu paljon, vanhaan oli vaihdettu tarvikepalat jotka tuntuivat paremmilta kuin orkkikset. Täytynee vaihtaa K5:een myös toiset palat, letkutkin meinasin vaihtaa teräspunoksiin.

Mutta olihan nuo Aprilia RSV 1000 R:n (2004) Brembot selkeesti paremmat! Ajelin sellasella tossa välillä kun oottelin K5:ttä. Niissä oli tuntoa ja tehoa huomattavasti paremmin kuin kummankaan Gixxerin jarruissa. Tosin siinä on teräspunoletkut vakiona, toki se vaikuttaa jotain.

Olin aika yllättynyt kun K5:n jarruissa mentiin takaisin 2 mäntää per pala konfiguraatioon. Pala per mäntä on erittäin tehokas ratkaisu. Ainakin Kawan jarrut ovat erinomaiset. Toki pääjarrusylinteri on myös erilainen kuin K3:ssa.

Mutta siinä ei onneks ole lähdetty hakemaan tehoa pelkästään kierroksilla (kuten 04-> R1 ja ZX10R), vaan vääntökäyrä on vielä parempi kuin vanhassa Gixxerissä. Lisäks ajoasento on yllättävän mukava.

Pyörä on kokonaisuudessaan vielä helpompi ajaa kuin vanha ja toimii kaikenlaisessa ajossa jopa paremmin.. En uskonu ennen kuin testasin!

Mitenkäs se ny oli?!Eikös K5:ssa pitäny olla vielä jyrkempi polvikulma ku K4/K3:ssa?!?!
confused_orig.gif
Joo kiinnostais myös kuulla, että onko tossa K5 tiiviimpi ajoasento kuin K4?
Ite ainakin yllätyin kun istahdin K4 päälle siitä, että ei se ollutkaan niin "kyykky" kuin mitä olin kuvitellut...  
smile_org.gif

Tilaa riittää istua, mulla pituutta semmoset 185cm, ainoastaan se jyrkkä polvikulma vaati pikkusen tottumista...  
wink.gif

Vielä niistä etujarruista, eli samaa mieltä kuin muutkin, eivät ole mitkään erikoiset ainakaan tuntumaltaan...
confused_orig.gif

Pitäisköhän talven aikana vaihtaa punosletkut siihen...  
nixweiss.gif

confused_orig.gif
Joo kiinnostais myös kuulla, että onko tossa K5 tiiviimpi ajoasento kuin K4?
Ite ainakin yllätyin kun istahdin K4 päälle siitä, että ei se ollutkaan niin "kyykky" kuin mitä olin kuvitellut...  
smile_org.gif

Tilaa riittää istua, mulla pituutta semmoset 185cm, ainoastaan se jyrkkä polvikulma vaati pikkusen tottumista...  
wink.gif

Vielä niistä etujarruista, eli samaa mieltä kuin muutkin, eivät ole mitkään erikoiset ainakaan tuntumaltaan...
confused_orig.gif

Pitäisköhän talven aikana vaihtaa punosletkut siihen...  
nixweiss.gif
Sanotaan, että asento on jotenkin luonnollisempi ja rennompi. Paino ei ole käsillä kovinkaan paljon, penkki on matalampi. Stonga on aika lähellä, suhteessa ylempänä kuin K3/K4 malleissa. Polvikulma ei ole ainakaan pajon tiukempi, saattaa olla hitusen. Mua ei ainakaan se rassaa yhtään, pituuttaa pikkasen vajaa 180cm.

Samaa mieltä oli frendini, jolla on mun vanha K3. Sekin hyppäsi suoraan K3:n päältä K5:n päälle. Eka kommentti koeajon jälkeen oli jotenkin; "hemmetin hyvä asento, tosi rento ja luonnollinen". Samaa mieltä olin itsekin kun sillä ekan kerran vetelin. Tää kaveri on jotain 185cm pitkä, eli kyllä siihen mahtuu muutkin kuin pygmit.

Toinen yllätys K5:ssä on motti, täysin tasaista voimaa ihan alhaalta asti. Niinhän se on K3/K4:ssäkin, mutta tässä sitä on joka paikassa vielä enemmän ja vielä tasaisempi alhaalta. Eilen penkkipapereita vertaillessani se osoittautui todeksi, eli perstuntuma oli oikeassa!  
033102beer_1_prv.gif
On se kyllä paras motti mitä olen ikinä testannu!

Sanotaan, että asento on jotenkin luonnollisempi ja rennompi. Paino ei ole käsillä kovinkaan paljon, penkki on matalampi. Stonga on aika lähellä, suhteessa ylempänä kuin K3/K4 malleissa. Polvikulma ei ole ainakaan pajon tiukempi, saattaa olla hitusen. Mua ei ainakaan se rassaa yhtään, pituuttaa pikkasen vajaa 180cm.

Samaa mieltä oli frendini, jolla on mun vanha K3. Sekin hyppäsi suoraan K3:n päältä K5:n päälle. Eka kommentti koeajon jälkeen oli jotenkin; "hemmetin hyvä asento, tosi rento ja luonnollinen". Samaa mieltä olin itsekin kun sillä ekan kerran vetelin. Tää kaveri on jotain 185cm pitkä, eli kyllä siihen mahtuu muutkin kuin pygmit.

Toinen yllätys K5:ssä on motti, täysin tasaista voimaa ihan alhaalta asti. Niinhän se on K3/K4:ssäkin, mutta tässä sitä on joka paikassa vielä enemmän ja vielä tasaisempi alhaalta. Eilen penkkipapereita vertaillessani se osoittautui todeksi, eli perstuntuma oli oikeassa!  
033102beer_1_prv.gif
Mjoo-o..kaippa sitä pitää sitte keväällä alkaa katteleen ylivuotisia K5:a jos lompakosta sattus löytyyn ylimäärästä...Tosin nykyinen K3:kin kyllä tuntuu vielä ihan hyvältä
smile_org.gif

033102beer_1_prv.gif
Mjoo-o..kaippa sitä pitää sitte keväällä alkaa katteleen ylivuotisia K5:a jos lompakosta sattus löytyyn ylimäärästä...Tosin nykyinen K3:kin kyllä tuntuu vielä ihan hyvältä  
smile_org.gif
Ei vaan tunnu, kyllähän se on pirun hyvä pyörä! Sen takia yllätyinkin, että K5 tuntui sitäkin paremmalta..

K5:ssa on puristukset jo vakiona 12.5. Siitähän osa extratehosta tulee. Siinä ei ole enää paljoa varaa ruveta vaihtelemaan kannentiivisteitä. Kawassa +0.5 tiivisteellä sai 5 heppaa lisää.

K5:ssa on puristukset jo vakiona 12.5. Siitähän osa extratehosta tulee. Siinä ei ole enää paljoa varaa ruveta vaihtelemaan kannentiivisteitä. Kawassa +0.5 tiivisteellä sai 5 heppaa lisää.
Joo siinä on rajummat nokat, ja sitten lisätty puristuksia 0.5, että ala- ja keskikiekat on pysyny kuitenkin yhtä hyvinä tai jopa parempina kuin vanhassa.

Todella perinteisiä viritysjuttuja noissa käytetään. Vielä on varaa vähän, eli taas puoli pykälää ruttua lisää ja vielä rajummat nokat. Taas tulee lisää tehoa ja alhaalta pysyy kuitenkin hyvänä..

Uskon, että tämä homma loppuu 13.0:1 korvilla, kadulle ei viittitä enempää puristuksia lykätä. 10R:ssä on jo 12.7:1, ja rajut nokat, mutta jokin on mennyt pieleen kun vääntöä ei alhaalla kauheesti ole. Siinä mielessä toi Suzukin pannu on aika ylivoimainen.

13.5:1 menis vielä juuri ja juuri 98:lla.. Usein Wisecon setit näihin nyky-kyykkyihin on juuri tuolla 13.5:1 puristuksilla. Siinä se järkevyyden raja taitaa mennä.

Olin aika yllättynyt kun K5:n jarruissa mentiin takaisin 2 mäntää per pala konfiguraatioon. Pala per mäntä on erittäin tehokas ratkaisu. Ainakin Kawan jarrut ovat erinomaiset. Toki pääjarrusylinteri on myös erilainen kuin K3:ssa.
Siltä se ainakin tuntuu, että 4 palaa per levy oli parempi ratkaisu kuin tämä 2 palaa per levy.
Suitsan jarruista puheen ollen pikkasen niissä on hämännyt toi "yliheittopiuhan" käyttäminen tuolla etujarruissa eli kahvalta menee piuha oikealla puristimelle ja sieltä piuha vasemmalle. Maallikko kuvittelisi helposti että tuon "yliheittopiuhan" ylimpään kohtaan jäisi helposti pieniä määriä ilmaa, jonka ilmaaminen pois voi olla aika hankalaa. Jopa kilpureissa näkee jälkiasennus-punosletkujen yhteyedessä käytettävän tuollaista ratkaisua. Hontrassahan on orkkispiuhoissa haaroitin etulokarin yläpuolella (tämäkään ei optimaalista) ja itselläni ratavessassa menee kummallekin puristimelle oma piuha suoraan pääsylinteriltä.

Tuli vaan tuo mieleen kun Hondaa (juu tiedän, muutenhan ne on alitehoisia ja ylipainoisia vessoja  
biggrin.gif
) lukuunottamatta vielä aivan uusienkin mopojen ratatesteissä valitellaan että jarrut väsyy jne. ja eri yksilöjen välilllä on huomattavia eroja jarrutehossa ja tuntumassa.

Back