• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

gsx-r 1000 vs busa matka-ajossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En osaa alkuperäiseen kysymykseen oikein ottaa kantaa, kun kumpaakaan pyörää (Gikseri tai Hayabusa) en itselleni ottaisi, mutta jos ajoasennosta ja sen säätelystä matka- ja rata-ajoon puhutaan niin kannattaa muistaa, että näillä ja näillä saat sen Gikserinkin ajoasentoa jo muokattua huimasti eri tarkoituksiin.

Disclaimer: Gillesin tuotteet ovat tässä vain esimerkkeinä, parempia/huonompia/eri hintaisia löytyy ko. pyörään loputon valikoima.

Kaksi kertaa olen käynyt parin viikon Alppien reissulla kaverin kanssa, joka ajeli 1098S:llä. Kehui hyväksi matkapyöräksi.

Olen molemmilla ajellut ja busa on minun valintani .Omalla 06 mallin busalla heitin saksan reissun 3950km  5vrk ,ajaa sai motareilla  lujaa ja kierrellä mutkateitä vuorilla maastoon sopivalla vauhdilla .Kaikissa pyörissä on omat hyvät tai huonot puolet joten vaikeata on toisen puolesta päättää .Jollekkin se voi olla busa tai jopa nykyisin rodi.Matkaa taittaa myös tuutilla ei sekään paha valinta mutta meno on erillaista mutta menoa kuitenkin ?? http://kartelli.suntuubi.com/?cat=58&img=379

Ääni hayabusalle, itsekään en mikään hujoppi ole, 174cm pituutta ja omistanu tovin tuon bussin.

Omiin nyppysiin tuo bussi istu paremmin kuin kilonen gixu.

En tiedä muista mutta minulla vaikutti sivuttaistuuli jonku verran valintaan, ei nimittäin riepotellu bussi niin pahasti (ei lähes yhtään) verrattuna gixuun..

Kiitos vastauksista.
Mittani on 177cm/83kg kun en muistanut aiemmin mainita. Ja ajan yksin, matkatavaroita yleensä matkassa, tankkilaukussa ja pehmeässä takalaukussa. Molemmat laukut mahtuisi kyllä tonniseenkin mutta busaan varmaan vähän helpommin. Kovia laukkuja en huoli.
Pitänee käydä vielä koeajamassa molempia vähän pidemmän lenkin verran. Nettimotoon onkin ilmaantunut muutama valkea k8 busa, jospa niistä joku vaihtaisi omistajaa
smile_org.gif

K5/K6 tonnisia tai bladeja saisi vähän edukkaammin kyllä

Iteltäki ääni bussille.. Vaikka eipä bladessakaan mitään vikaa ollut mutta kyllä busa menee mukavammin  
wink.gif

Varmaan todella paljon kiinni kuskin mitoista kullekin pyörälle. Toiselle mukava pyörä ei sovikaan toiselle, kun on vaikka pidemmät kädet. Koeajokaan ei välttämättä kerro totuutta, kun totuus voi paljastua vasta viikon tai 1000km jälkeen.

Itse olen -07 bladella ajanut hyvin sekalaista ajoa ja kyllä se hyvin toimii matka-ajossakin. Sopiva etukeno, makaamaan tankin päälle, kyynärpäät polvien päälle ja on meinaan rento ajaa. Välillä nousee pystymäpään, vaihtaa jalan asentoa jalkatapilla kantapäältä päkiälle jne. ja hyvin jaksaa painaa.

Minä omistin Busan 2 kesää ja pari pidempää reissua tuli tehtyä ja lukuisia lyhyempiä ja loistavasti hoiti matkalehmä työnsä.

Kerran olin kaverin kanssa parin päivän reissussa. Kaverilla oli tonninen Gixeri. Aikaisemmin en ollut kyseistä pyörämallia kokeillutkaan. Vaihdettiin kuitenkin jossain vaiheessa muutmaksi kymmeneksi kilometriksi pyöriä ja takaisin Busan penkkiin istuessani tuntui, kun olisi johonkin leposohvaan istahtanut. Niin pehmeää ja tasaista kyytiä Busa tarjoilee Gixeriin verrattuna. Kyllä siinä vaiheessa suu meni virneeseen kun tajusi miten hyvällä pyörällä sitä saikaan ajaa
tounge.gif

Mulla oli k7 tonninen ja siinä ainakin oli ajoasento ihan ok (ilmeisesti muuttunut k5-k6:sta) mutta kyllä se maantiellä pidemmällä siirtymällä on vähän sellainen pikkupyörän oloinen.....mutkapätkillä taas ehdottoman hauska laite ajaa
biggrin.gif

K7 gixxeri vaihtui kuitenkin juuri matkaominaisuuksien vuoksi k8 busaan yhden kesän ajeluiden jälkeen.
Voima kuitenkin riittää ihan hyvin molemmissa laitteissa.

Käy koeajamassa molemmat sekä maantiellä, että mutkapätkillä ja koita löytää itsellesi se sopivin vaihtoehto.....

Oli ennen bussia K4 kiksu; ei ole ikävä tullut kiksun kahvoihin vaikka olikin ihan ok peli. Mutta jos matka-ajoa kyselit niin busassa pelkkää plussaa: ajoasento ei paljon mielestäni poikkea mutta käsille käy vähemmän, pyörän massa rauhoittaa tuulessa/rekkoja ohitellessa ja mikä ehdottomasti parasta ja nautinnollisinta: vääntöä paremmin! Ja kyllä sillä mutkiinkin heittelee normiajossa, radalla voi vähän jäädä mutta kun sielläkin ajaa vaan itseään vastaan niin  
nixweiss.gif

Suosittelen bussia mutta iteppä sun täytyy painis käydä...  
tounge.gif

033102beer_1_prv.gif

Paha valinta on, ainakin itselle. Aika paljon tulee noita mutkateitä kurvailtua ja radallakin hissuteltua, gixu olis tuolloin ehdoton. Toisaalta matka-ajossa Busa vie voiton mukavuutensa, paremman väännön ja väljempien tilojensa ansiosta. Koska kysymys kuului paremmuudesta nimen omaan matka-ajossa, niin suosittelen Busaa. Sillä itsekin ajelen.

Jos sais tuon vaimon innostumaan vaihtamaan räyhäbemunsa gixeriin, niin alkais olla paketti kasassa...
cool.gif

Kiitos vastauksista.
Mittani on 177cm/83kg kun en muistanut aiemmin mainita. Ja ajan yksin, matkatavaroita yleensä matkassa, tankkilaukussa ja pehmeässä takalaukussa. Molemmat laukut mahtuisi kyllä tonniseenkin mutta busaan varmaan vähän helpommin. Kovia laukkuja en huoli.
Pitänee käydä vielä koeajamassa molempia vähän pidemmän lenkin verran. Nettimotoon onkin ilmaantunut muutama valkea k8 busa, jospa niistä joku vaihtaisi omistajaa
smile_org.gif

Olen ajatellut pistää busani myyntiin eli 06 sininen suomipyörä 19500 km ,ja tämä vain siksi että rupee ikä painaan ja keskityn vanhoihin tuutteihin. .Tämä vain jos koe ajo kiinnostaa???

Hartsalla on 750cc gixeri, mutta tuskinpa se hirveesti erooaa ajoasennoltaan tonnisesta. Hän varmaan osais sanoa aika hyvän mielipiteen. Veikkaan että busan puoleen kallistuu..
wink.gif
GSX-R750 K6:lla olen ajanut 23 tkm ja K8 Busalla 17 tkm. Kumpikaan ei ole rasittanut ranteita; pidempi etappi alkaa loppumatkasta tuntua hiukan polvissa (183 cm). Valinta tulee tehtyä fiiliksen mukaan, jos kyseessä on päivän tai parin reissu ilman matkustajaa.

tonnisista K3 sopi omaan kätöseen kaikista parhaiten noin tilojen ja ajoasennon puolesta.

Onhan busa isomman massansa kanssa varmasti vähän vakaampi menijä, mutta jos itse etsisin sporttipyörää 1-päällä matkailuun, ottaisin 1000R:n juuri sen ~50 kg pienemmän massan takia. Jos tykkäisin ajella isoja teitä, koko homma voisi kääntyä nurinpäin, mutta kun en tykkää.

Kiitos vastauksista.
smile_org.gif

Olen ajatellut pistää busani myyntiin eli 06 sininen suomipyörä 19500 km ,ja tämä vain siksi että rupee ikä painaan ja keskityn vanhoihin tuutteihin. .Tämä vain jos koe ajo kiinnostaa???
Kiitos tarjouksesta mutta pitää olla ehdottomasti vähintään -08 ja mielellään myös valkoinen..
smile_org.gif
Juu olen nirso.

Sillä tosiaan otin myös tonniset vaihtoehdoksi koska tykkään että pyörä on kevyt ja ketterä.. harmi ettei kaikkea voi saada samassa paketissa =P

Taas tuntuisi että oma wanha 600F palvelee monilta osin hyvin käyttötarkoituksiani mutta turhan tylsän laiskahan se on ja muutenkin vanhanaikainen
smile_org.gif

GSX-R 1000 on vähän kyykympi kuin Busa ja todella hyvä mutkateillä. Molemmista on kokemusta. Vaihdoin Busan tälle kaudelle tonniseen Gikkseriin. Tonniseen ei vaan saa laukkuja eikä matkustajaa. Tämä oli tarkoin mietitty juttu. Eli sitä en itse ainakaan suosittele matkailuun. Muuten sillä voi ajaa monen sadan kilometrin lenkkejä ja nautiskella...
062802moto_prv.gif

Oli ennen bussia K4 kiksu; ei ole ikävä tullut kiksun kahvoihin vaikka olikin ihan ok peli. Mutta jos matka-ajoa kyselit niin busassa pelkkää plussaa: ajoasento ei paljon mielestäni poikkea mutta käsille käy vähemmän, pyörän massa rauhoittaa tuulessa/rekkoja ohitellessa ja mikä ehdottomasti parasta ja nautinnollisinta: vääntöä paremmin! Ja kyllä sillä mutkiinkin heittelee normiajossa, radalla voi vähän jäädä mutta kun sielläkin ajaa vaan itseään vastaan niin  
nixweiss.gif

Suosittelen bussia mutta iteppä sun täytyy painis käydä...  
tounge.gif

033102beer_1_prv.gif
Pitää kyllä paikkansa tuo että busassa vääntöä piisaa ja kone on riski, mutta reissuajossa siitä ei ole kuitenkaan hyötyä esim. gixxerin rinnalla, varsinkaan siinä vaiheessa jos haluaa lähteä 80-100 km/h vauhdista isoimmalla vaihteella ohi. Busan välitys (ja ehkäpä myös paino) pitää huolen että se on vielä kohtuu tuhnu ja vaatii pykältämistä. Lyhempi välityshän kyllä korjaisi tilannetta, mutta ei sitten muuten sovi busan luonteeseen. Ohituskiihtyvyyden suhteen gixxeri on noista kahdesta reilusti parempi. Hammasta pienempi eturissa tekee gixxeristä tosi hyvän reissuun (ja kaikkialle muuallekkin), kun kierrokset on juuri hyvin alueella jo maantie nopeuksissa ja vetoa piisaa. Busassa piisaa vetoja sitten yli parinmarkan vauhdissa.

Ps. Gen2 mallin bussi ei jää kuitenkaan kutosella kiihdytyksissä kuin kauas, gen1 malli jäi lähes näkymättömiin...  
biggrin.gif

jos päivämatkat jää 200-300 kilsaan ni kyl tota tonnista sietäs harkita vakavasti..ja pyöränähän yksi hienoimmista..niinku oisin nähnyt paremmallaki värityksel..sinistä ja valkoista kuiteskin...
Suzuki%20GSXR1000%2005%20%206.jpg

Luulisi tuon nyt olevan ihan selvä asia jos vastataan kysyjän alkuperäiseen kysymykseen eli Busa. Jokuhan voi väittää että joku supermoto on paras kun se on niin näppäräkin. Erohan on sama kuin vertaa busaa vs pannari, niin eipä tartte varmaan miettiä kumpi on parempi matkapyörä vaikka busalla pääsee sikakovaa ja taipuu varmaan mutkiin paremmin + saa 3 laukun sarjan.
Ihan ot. Pullistelin tuossa naapurille tiistaina niskat jumissa kun ajelin busalla issekseen 1150 km pikku lenkin, ja herra vaan totesi, että tuli pari päivää sitten euroopasta ja ajeli ss2000 ja ss2000k peräkkäin. naapurilla on muuten lt. Huiput vaan 215 niin että bemaritkin menee baanalla ohi. Vaikka busa menee kolmee sataa niin lienee harvalle kyseinen suoritus busallakaan nautinto, gikseristä puhumattakaan.

Back