• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX 750 F ajoasento

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mänä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mänä

apumies
Sijainti
Vantaa
Onko ajoasennolle tehtävissä mitään, saako tähän malliin raisereita clipareihin tai sitten kokonaan yläkolmio vaihtoon ja toinen stonga? Löytyykö valmiita osia ja mistä? Onko ylipäätään mitään tehtävissä?

Pyörä ollut mulla nyt muutaman päivän ja siirryin tähän kokonaan pystystä ajoasennosta. Vähän tossa kädet on ihmeissään tapahtuneesta. Pituutta 190cm. kuskilla.

Luultavasti tämä vaan vaatii totuttelua, mutta kyselenpä nyt varuiksi...

Niin... vuosimalli 2005

samaa asiaa meinasin ite kun olin omalla affällä ajanut pari paivää.nyt kolme vuotta ajettuani en kyllä vaihtaisi ajoasentoa milliäkään.juuri sopiva etunoja isommassakin vauhdissa ja jarrutuksissa hyvä tuntuma eturenkaaseen. yhden asian tuut huomaan kylläkin...affässä kuluu etunen loppuun melkein ennen kuin takanen.etupainoinenko?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
062802moto_prv.gif

Itse en tottunut gsx-f:n ajoasentoon, hartiat meni jo lyhyemmilläkin reissuilla jumiin.

Mutta ei sun sitä kannata vielä ruveta modaamaan, monet tuntuu puhuvan että alkuun käy käsiin ja hartioihin, mut sit ajan kanssa tottuu...

Kai nää on niitä ysilöllisiä eroja.  
nixweiss.gif

Kyllä siihen asentoon tottuu. Ongelmia tulee jos käsillä on paljon painoa, ylävartaloa tarvii kannatella pikkasen selkä/vatsa lihaksilla.

Sitten kun sinäkin olet ajanut äffällä 100 tonnia, niin luurankosi on muotoutunut sopivaksi
tounge.gif
sport05.gif

Kannattaa ajella tovi ennenkuin tekee mitään kallista
tounge.gif

Aika moneen ajoasentoon kyllä tottuu aika äkkiä, vaikka itse oonkin 1½ senttiä alle 190cm.. ja kun kavereiden pyörillä oon koittanu niin ei se ole kun hetki niin osaa istua niin että meno tuntuu mukavalta
062802jumpie_prv.gif
(paitsi ne missä polvet on kurkussa..)

Kyllä siihen tottuu. Itelläänkin oli aluksi kädet ja hartiat jumissa kun oli pystympään asentoon tottunut. Nyt reilut 20tkm myöhemmin tuo asento tuntuu täydelliseltä, edes rautapersettä ajaessa ei mennyt paikat jumiin.

Kiitoksia kommenteista, eipäs siis hosuta. Kilsoja vaan mittariin. Tänä kesänä onkin muutama pidempi Suomi touring tulossa, joten aikaa on totutella.

Joo no mulle tämä on aika pysty, mutta olenkin kääpiö, joten en voi tietää miltä sinusta asento tuntuu.

Mutta sen verran aiheeseen, että käsivaivaiselle asento ei kyllä ole liian kyykky, muuten mullakin varmaan olis jokin vetomiespyörä.

Kävin kavereiden kanssa veivaamassa tänään reilun kolmen tunnin lenkin ja totutteluprosessi on hyvässä nosteessa. Parilla kahvitauolla varustettuna tuo aika ainakin onnistui ajaa kohtuu hyvin. Ongelmat syntyy taajamissa ja ruuhkissa, jossa ajetaan alle 60 km/h ja unohtuu heti, kun päästään mutkille ja itse asiaan.
062802moto_prv.gif
Mitä tästä opimme...
tounge.gif

Nuo kaupunkinopeudet on pahimpia kun ajoviima ei kannattele yhtään, mutta kyllä siihenkin tottuu kun löytää sen itelle sopivan asennon.

Muistelisin lukeneeni jostain -orgin ketjusta että joku olisi vaihtanut stogat tankoon kyseiseen pyörään. Sitä en muista oliko käynyt joku suoraa vai oliko pitänyt itse modata.
Itse olen tyytyväinen ajoasentoon. ainoa miinus tulee juuri stogista jotka ovat liian "takaviistoon" suunnattu ja niitä ei voi muuttaa vaihtamatta koko yläkolmion.

Muutaman kesän F:llä ajaneena ja nyt busaan siirtyneenä huomasin oman "ongelmani" olevan yksinkertaisesti sen, että yläkroppa ei saa tukea löysänä olevasta vatsa/selkä/alaraajalihas paketista. Ei ne mopot oo siis välttämättä liian kyykkyjä.

EAK-kurssilla koin ajoasentovalaistumisen.
idea3.gif
Periaatteessa siis rintakehästä alaspäin kropan osuudella pitäisi pystyä kannattelemaan yläkroppaa, niin, että käsiin ei tarvii nojata - onnistuu kaikki ohjausaktiviteetitikin rentoudesta käsin paremmin.

Treeniä siis pullamössönä oleviin vatsa ja selkälihaksiin on mun lääke omaan ajoasentooni.
smile_org.gif

Nyt selkis sitten mitä on moottoriurheilu. Pitää alkaa pumppaamaan selkiä ja vatsoja, että pystyy ajamaan
tounge.gif

Mielenkiintoinen juttu tuo ajoasento. Pitäis varmaan löytyä säätöjä kuin auton penkissä, että kaikilla olis hyvä! Kukahan kehittäis tällasen?
Itellä 02 äffä ja selkä petti viime kesänä. Ajokausi loppui jo elokuulle. Ei vaan voinut "makoilla" vakiolla.
Vaihdoin siis kolmiopalan ja siihen suositellun stongan. Stormilta löytyi merkki LSL. Palan hinta,jossa jarruletkun jatke 190 e ja stonga 50 e. Paikallinen huolto teki vaihdon muun huolon yhteydessä, samalla lämpökahvat ku stonga irti.
Nyt pyörä on aivan eri peli. Ajoasento pystympi ja selkä pysyy mukana. Taittuu mutkiin aivan yhtä mukavasti kuin ennen. Isoin ero on soratiellä, jota silloin tällöin väistämättä tulee eteen. Ei vaapu eri heilu kun on leveämpi ote.
Pyöräkin on vähän persoonallisemman näköinen.
Itellä pituutta 183 ja hyvin sujuu. Touring plexin tilasin, koska kovemmassa kyydissä alkuperäinen ei suojaa samoin kuin ennen.
Tuli halvemmaksi kuin pyörän vaihto!!!!

Minulla taasen liian pysty ajoasento aiheuttaa ristiselän ( aika paskana) kipeytymistä. kun kaikki paino tulee ristiselän päälle.

Back