• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GSX 1.4 rakentajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsx1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No perskeles. Palat pitäis hommata.

Mua kiinnostaa enemmän paljonko pala siirtää "silmäväliä"
ja säilyykö vaimentimen kulma samana.
Kaiken näköisiä "innovaatioita" nimittäin on liikkeellä.
Sitten ei jää mitään tulkinnanvaraa mittaustavoista.

Tuo ei sitten ole mitään saivartelua. Noiden erilaisten
linkkujen ja geometrian kanssa millinkin muutos on jo merkittävä.
Kannattaa samalla laittaa eteen jämäkämmät vieterit.

Mulla sen 4cm. korotus ja jäykemmät vieterit edessä.
Eroa on ketteryydessä ja muutenkin...

Mulla sen 4cm. korotus ja jäykemmät vieterit edessä.
Eroa on ketteryydessä ja muutenkin...
Taaksekin laitatin jykevämmät vieterit alkuperäisiin iskareihin, ei hyppyytä heitoissa ja on paljon tukevampi repsikan kanssa. Tuli aika paljon halvemmaksi kuin Öhlinsit.

Onhan se kieltämättä hieman "kimurantti" tuo balanssikysymys.
Siitähän itse asiassa onkin kysymys.

Tässä pelissä on kaikki ainekset päätyä "ikiliikkujan keksijäksi".
Ai kui  
omg.gif
.

No... on vähän pitkä, painava ja kankea luonnoltaan...
Etupää, erityisesti, kaupankuntoisena ei varsinaisesti kirvoita
onnen ja ilon kyyneleitä..... ja kääntymäänkin tuo pitäisi mokoma lohmu vielä saada  
smile_org.gif
.

Ei muuten ole oikeasti.... jos tekemiään muutoksia koittaa tarkastella ihan objektiivisesti... mikään helppo rasti.

Jos tuon kiteyttää, järkevänä maalina taitaa olla kääntyvyyden
joltisenlainen parannus ja balanssi päiden kesken.
Mitään notkeaa kepinkiertäjää tuosta ei saa itse Copperfieldkään.  
smile_org.gif
.

Tuolla ikiliikkujaan viitatessani tarkoitin sitä, että usein ajaudutaan tälle kuuluisalle tielle.... kun pyrstö irtoaa, nokka tarttuu..... ja sitä rataa.

Tässä mohkön kanssa pitäisi ongelmat jakaa alkuunsa
ihan erilleen toisistaan, vaikka kaikki vaikuttaakin kaikkeen omalla tavallaan. Eli jousitus ja (perus)geometria..... johon
on oikeastaan otettava mukaan rengastuskin.

Ei helvata.... tälle tielle lähtiessä on helposti riskinä se, että
keskustelu ajautuu sille tielle, jolla tylyttäjä ja petrik olivat
aikanaan hieman muun aiheen tiimoilta.
Toisaalta..... näin se menee  
biggrin.gif
.

Juuvain. Tavoitteistahan tuo hieman riippuu  
smile_org.gif
.
Itsellä oli mielessä "hieman" tiukemmat vedot.

Muistuuko mieleen vanha mainos, jossa kaveri puhaltaa savikukkojen persuksiin vuorotellen...
biggrin.gif
.

Hattula... Nastola...   Hattula.... Nastola....
Huomaatko eron ?

Tuskin, mutta mopoissa kyllä tahtoo ihan jo lähtökohtaisesti
olla "hieman" suurempia eroja.... kääntyvyydessäkin  
tounge.gif
.

Juuvain. Tavoitteistahan tuo hieman riippuu  
smile_org.gif
.
Itsellä oli mielessä "hieman" tiukemmat vedot.
...

Tuskin, mutta mopoissa kyllä tahtoo ihan jo lähtökohtaisesti
olla "hieman" suurempia eroja.... kääntyvyydessäkin  
tounge.gif
.
...noita sun viestejäs on kyllä hippasen vaikee avata että mitä sä niillä oikein haet...

No jokatapauksessa, mitäs nää sun tiukemmant vedot oikein on? Ja mihin sä nyt sitten vertaat tota möhkälettä?

Mä tarkoitan että ton ylipainavan malmikasan saa pyörimään niin pienessä tilassa ympyrää että siinä on kyykylle kun kyykyllekkin tekemistä. Joten mun käsityksen mukaan se on ketterä.

Ilman muuta  
biggrin.gif
, ainakin jos juttu on piirtää parkkikset täyteen donitseja.
Silloinhan ketteryys on sama kuin akseliväli, olettaen että
puhtia riittää piirtämiseen.

Veikkaan kuitenkin että varsin moni hahmottaa "kääntymisen ja ketteryyden" hieman toisella tapaa ja toisissa puitteissa.

Kyllähän pelimanni vie möhköäkin karmaisevan lujaa mutkatietä näkymättömiin, mutta niillä.... monilla monilla muilla peleillä, joiden sanotaan olevan ketteriä ja kääntyviä....
on muut pelimannit sitten jo perillä naureskellen tuhonneet munkkikaffet kun se möhkökuski tulee ruukku märkänä huohottaen tontille.

Nyt ihan oikeesti hei  
biggrin.gif

Pois sieltä parkkiruutujen seasta  
biggrin.gif

No ei se mun GSX johon asensin TL:n usd keulan ja 3 cm korotuksen taakse mikään maailman huonoin ollut ajaa. Mutta tähän uudemman malliseen GSX:n runkoon pätee ihan samat reseptit kuin vanhoihin (lue vm.79-85). Eli sitä pitäisi vahvistaa sekä hitsata muutamia risti vahvikkeita sinne ja tänne. Old Suzukissa on hyviä ohjeita. Tämän pyörän runkoa ei ole suunniteltu kovinkaan hyvin ja vailla tarkoitus perää. Sen vain tuntee kun vehje taipuu alla, toisin kuin esin boxatut alurungot.

Eikäkön ajan nyt vaan takaa sitä ohittamatonta asiaa että:

Ei ole ihan "viksuu" alkaa rakentaa pyörästä, joka toimii kun junan vessa siinä hommassa mihin se on tehty.... niin
jotain sellaista, joka on käytännössä jo melkein valmiina kaupassa.... ja josta päästään suhteessa naurettavan pienillä satsauksilla ihan toisiin ulottuvuuksiin niin ajettavuuden kuin tehojenkin suhteen (vaparina).

Jos "hyvästä pelistä" ei jää orkkista paljon muuta kun tankki ja ehkä vanteet.... niin HALOO!
Ostaisko sitte vaan ne ja padan alakerran...

Tosin...  kuka sanoo että asiassa pitäis kauheesti järkee olla?
Mutta että siasta pantteria tekemään....
biggrin.gif
.
No... vapaa maa
biggrin.gif
.

Ilman muuta  
biggrin.gif
, ainakin jos juttu on piirtää parkkikset täyteen donitseja.
Silloinhan ketteryys on sama kuin akseliväli, olettaen että
puhtia riittää piirtämiseen.

Veikkaan kuitenkin että varsin moni hahmottaa "kääntymisen ja ketteryyden" hieman toisella tapaa ja toisissa puitteissa.

Kyllähän pelimanni vie möhköäkin karmaisevan lujaa mutkatietä näkymättömiin, mutta niillä.... monilla monilla muilla peleillä, joiden sanotaan olevan ketteriä ja kääntyviä....
on muut pelimannit sitten jo perillä naureskellen tuhonneet munkkikaffet kun se möhkökuski tulee ruukku märkänä huohottaen tontille.

Nyt ihan oikeesti hei  
biggrin.gif

Pois sieltä parkkiruutujen seasta  
biggrin.gif
No minä en kyllä tarkoittanut donitsien tekoa (en ole yhtään ainoaa tehnyt) vaan nimen omaan sitä pujoittelua. Enskat on yleisesti ottaen näppäriä käsitellä ja tuo ajoasennoltaan pysty möhkläle on nimen omaan tötteröiden sun muiden esteiden kiertelyyn ja pujoitteluun yllättävän ketterä laite verrattuna moniin katukyykkyihin, ja edelleenkin oma mielipide asiasta. Pitäisköhän sunkin käydä joskus kokeilemassa?

Mitenkä sä nyt sitten hahmotat sen käätymisen ja ketteryyden?

Ihan totta ettei tuota kyseistä vekotinta ole tehty radalle ja että ratatouhuun löytyy huomattavasti parempia vekottimia, mutta kyllä sillä pääsee oikeasti aika lujaa myöskin radalla. Tosin, kuten tuossa mainittiin niin sen runko elää huomattavan paljon kun sillä ajaa polvi maassa eikä se ole kovin "vakaa" mutkissa. Edelleekin monella kyykkykuskilla on tekemistä pysyä tuon möhkön vauhdissa.

Yleisesti ottaen en näe järjellistä syytä rakentaa moottoripyöriä, koska joka tarkoitukseen saa kaupasta täysin toimivan moottoripyörän mutta pyörien rakentaminen on jokatapauksessa omasta mielestäni puolet koko touhusta.

Eikäkön ajan nyt vaan takaa sitä ohittamatonta asiaa että:

Ei ole ihan "viksuu" alkaa rakentaa pyörästä, joka toimii kun junan vessa siinä hommassa mihin se on tehty.... niin
jotain sellaista, joka on käytännössä jo melkein valmiina kaupassa...

Niin mitä ne sun tarkoittamat "tiukemmat vedot" oikein oli? Ja mitä sä nyt oot rakentamassa sun mopostas, kiinnostaa tietää?

GSX:n runkoon pätee ihan samat reseptit kuin vanhoihin (lue vm.79-85). Eli sitä pitäisi vahvistaa sekä hitsata muutamia risti vahvikkeita sinne ja tänne. Old Suzukissa on hyviä ohjeita.

Linkkiä kiitos? Ja kyssäri siitä USD:sta, käytitkö GSX:n omaa akselia etukolmioihin vaiko TL:n akselia, ja mitä sille joutui tekemään? Mutterilla siitä juteltiin mutta sama pää kesät talvet... ...mullakun lojuisi b-kingin keula tallilla...
smile_org.gif

Eiköhän ne "tiukemmat vedot" ihan yleissivistyksessäkin
ole sitä, että mutkatietä sitten oikein "vedetään" eikä kurvailla maitokauppaan.
Siinä hommassa se mopo sitten punnitaan ja kuten eräs runttaaja toteaa: "kun ominaisuudet loppuu, ajotaito alkaa".
Möhkön kanssa nyt vaan on niin, että sen kanssa siirrytään monista eri syistä kohtalaisen varhain sille "ajotaidon puolelle".
Oli kuski sitten minkä tasoinen tahansa, löytyy hetimiten rekallinen pelejä, joilla sama kuski katoaa jäljettömiin
möhkön tahtiin verrattuna. Sori nyt vaan jos sattuu.

34:n kauden verran on perspektiiviä erilaisiin isompiin mopoihin.
Moni on ajanut pitempään... paljon enemmän.... ja helvetin paljon kovempaa, mutta silti ei kukaan "myy mulle" möhköä balleriinana... tai saa vakuuttuneeksi että olis järjen häivääkään alkaa siitä sellaista värkkäämään.
Kriteerit lienevät jo aiemmin tulleet esiin.

Toiseksi, on tossa tallissa köllötellyt kolme vuotta just sen verran "kohtuupuitteissa" näprätty K7 ja sitä hiljakseen
ulkoilutettu..... ennen useina aiempina kesinä muiden muassa tehtyjä jonkun tonnin "koeajoja".
Ihan kiva peli.

Jokainen saa olla asioista ihan omaa mieltään ja jos kaikki on samaa mieltä joka asiasta.... mitä keskustelua silloin mistään syntyisi  
biggrin.gif
.

Turha fanaattisuus taas on hankala asia.... missä tahansa.

Eiköhän ne "tiukemmat vedot" ihan yleissivistyksessäkin
ole sitä, että mutkatietä sitten oikein "vedetään" eikä kurvailla maitokauppaan...
...Oli kuski sitten minkä tasoinen tahansa, löytyy hetimiten rekallinen pelejä, joilla sama kuski katoaa jäljettömiin
möhkön tahtiin verrattuna. Sori nyt vaan jos sattuu.
....
Tjaa, no sitten ne tiukemmat vedot saa jättää joillekkin ihan muille jos ne liikenteessä tapahtuu. Positiivista on kyllä että tällä kertaa sun viestistäs saa jopa kerralla jotain tolkkua mutta mitenkäs toi lukemisen ymmärtäminen
biggrin.gif
Ihan totta ettei tuota kyseistä vekotinta ole tehty radalle ja että ratatouhuun löytyy huomattavasti parempia vekottimia, mutta kyllä sillä pääsee oikeasti aika lujaa myöskin radalla.

Joo, ei mua satu, mä oon kyllä hyvin tietoinen että töi möhkäle on möhkäle, sempä takia juuri sitä on niin hauska ohjastaa radalla, kerrankin on alla vekotin josta oikeasti tuntuu tulevan rajat vastaan ennen kuskia
smile_org.gif

Jos sun mielestä ei ole mitään järkeä laittaa tota kyseistä kulkinetta ja arvostelet tässä topikissa niitä jotka sitä tekee, niin miksi ihmeessä edes kommentoit jollei kerran ole muuta annettavaa aiheeseen?

...tää keskustelu on kyllä täysin aiheeseen liittymätön ja turha...

USD keulaa varten tuli TL:n omat kolmiot joihin vaihdettiin GSX:n emäputki. Prätkäpaja hoiti tämän osuuden, suosittelen. Työnä ei vaikea. HUOM! asennuksen tein kyllä ihan itse. Sen verran pervessioduin, että uutta pyörää etsiessä sen tuli olla vaikea hallita. Ja näistä tonnisista voiton vei ZX-R 10. Muut tuntuivat tusina pyöriltä. Ja mitä rakentamiseen tulee: ne rakentaa jotkka osaa ja loput ajaa tusina pyörillä  
033102ass_1_prv.gif

Jees... ...noh se avautuu kunhan saan sen keulan käsiini ja möhköstä vanhan keulan irti että mikä on mahollisuus soveltaa ja mitä osaa:) Meinaan itse keulaa en oo vielä nähny, mutta siellä se kuitenkin lojuu (kuulemma)
biggrin.gif

Tarttee sitä ruveta ihmettelemään kunhan saa muut projektit jaloista pyörimästä ja pääsee takaisin suomeen.

Moro,

Kellään nurkissa vasemmanpuoleista kaatumarautaa? Mielellään mustana, mutta muutkin värit käy. Mulla on se malli, joka on kiinni vain kahdesta kohtaa. En tiedä mikä on valmistaja, mutta ilmeisesti fehlingissä on ainakin kolmas kiinnityspiste jollain klemmarilla runkoon.
Olipa kerrankin hyötyä noista, kun velipoika täräytti liikenteenjakajaan... Nyt meni vaan tuo rauta ihan littuun ja etu+takajalkatapit+takatapin kiinnike+sivulaukkuteline... Onneksi kuski sai vain henkisiä kolhuja.

-Jarno

Jahas herrat.
Kertokaas nyt mitä "keskustelua" sellainen ultimaattinen konsensus on, missä yksi sanoo jotain..... ja kaikki muut yhes koos.... nii onkii... just nii.... jipi-jipi.
Ei se nyt ihan sukurutsan tunnusmerkkejä täytä, mutta aika lähelle jo mennään  
biggrin.gif
.

Herra on ihan mitä ikinä omaa mieltä onkaan... ja joku muu jotain muuta mieltä.... ja jollain tolkullisin perustein.

Kysyn nyt vielä uudestaan.... onko täällä tarkoitus se, että kun yksi heittää jotain.... kaikki muut mykistyy kunnioituksesta, vetää aavemariiat ja hoosiannat.... ylistetty olkoon hän  
biggrin.gif
.
Ei kai tää mikään Spede-Show ole  
buttrock.gif
.
..... jos muistuu mieleen ne "nii onkii- osiot"  
tounge.gif
.

Ei mua henkilökohtaisesti haittaa toisten tekemiset, rationaalisesti tarkastellen täysin älyttömätkään.
Älyttömimmät jutut ne usein parhaimpia ovatkin  
tounge.gif
.

Tossa taaksepäin selatessa..... lähdettiin liikkeelle
"ketterästä möhköstä"..... ja päädyttiin
isoon raskaaseen lötköön, johon ruuvataan tonneilla kaikenlaista tavaraa..... ja idea on vetää simona vehkeellä, joka sitten menee kun känninen virtahepo  
tounge.gif
.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta  
tounge.gif
.

Ihan oikeesti!
Tuolle "valitsemallesi ladulle" ei vaan ole paljon eväitä antaa,
että siinä mielessä... kyllä... turhaa horinaa  
smile_org.gif
.

Itsekin on tullu rakenneltua "täysin käsittämättömiä" keksintöjä vuosien varrella, mutta se varsinainen homma on ollut eri puitteissa kehitellä laitteita joilla kello pannaan kontalleen ja tuodaan pokaalit kotiin... eikä siinä ihan huonosti ole vuosien varrella onnistuttu. Tuolla tiellä mennään sitten jo täysin toiseen maailmaan ja yhteyksiin.

Hei, möhkö ihan kiva peli fanitettavaksi... hulluuten saakka  
biggrin.gif
.
Se on juuri näin... ne rakentaa jotka osaa  
tounge.gif
.
...ja mitä osaa  
tounge.gif
oli siinä järkee tai ei.

tietääkö kukaan minkä muun pelin , takaratas kävisi orkkiksen :cruisingtilalle?laitoin korotuspalat niin melkein laahaa laahaimeen. muutenkin ketjut ja rattaat vaihtokunnossa..
sport05.gif

Back