• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPZ 1000 RX ohjauslaakeri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zambo Rock
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys!
Onko kellään kokemusta ohjauslaakerin vaihdosta Kawasaki GPZ 1000 RX:ään? Pystyykö operaation tekemään peukalo keskellä kämmentä itse vai pitäisikö homma antaa ammattilaisen tehtäväksi? Keväthuollossa huoltomies huomautti pienestä klapista ohjauksessa ja sanoi että se kannattaisi korjata pikimmiten. Siinä vaiheessa olin jo innoissani lähdössä kauden ensi ajeluille enkä sopinut uutta huoltoaikaa. Klapin huomaa varsinkin hitaissa, jyrkissä käännöksissä. Voi olla että pomputtava etujarru liittyy myös tuohon laakeriin.

Kyllä sen pystyy tekemään ihan itse jos on muutama tarvittava työkalu ja rauhallinen luonne. Tarkoittaa ettei tavarat lentele pienestä vastoinkäymisestä muita vaarantaen ympäriinsä.
Muutama avain, vasara, talttoja, kuumailma puhallin, ice coolia, sopiva adapterit laakereille, kierretankoa muttereineen, momenttiavain,vaseliinia jne.
Kyllä se ihan helpohko homma on mutta aikaa saattaa kulua muutama hetki. Huolellinen kannattaa olla kun tekee niin tulee hyvä.

E: Tarvitseeko laakereita vaihtaa vai ainoastaan kiristää klappi pois?

Uusien laakereiden asennukseen tarvitaan oikeasti voimaa (mielellään prässi, mutta kierretanko käy kans). Itse tein viime talvena tuon vaihdon gixuun ja luulin jo kiristäneeni uudet laakerit oikeille kohdille, mutta keväällä ajelussa kumautin keulan routamonttuun ja pesät oikeasti vasta sitten asettuivat paikalleen tehden monen millin klapin keulaan.

Ensihätään kokeilisin tuon kiristämisen ja jos sillä pääset tämän kesän (hyvin mahdollista) rauhallisin mielin niin saat talven aikana sitten vaihtaa.

Tuohon laakerien asettumiseen pohjaan asti on yleensä annettukin meko kova momentti johon ne kiristetään ensin ja annetaan olla hetki joka jälkeen momentti löysätään ja ohjauslaakerin "tiukkuus" säädetään sopivaksi.
Monesti mutta ei aina. Tuo momenttiin kiristäminen tapahtuu tietenkin keula kasattuna, ilman lukitusprikkaa tai lukitusmutteria.
Onko tuohon jotain räjäytyskuva/teknisettiedot saatavilla ja mielellään "klik".

Oman pyörän osalta oli lähinnä "käytä prässiä" korjausoppaassa. Ei vain ollu niin käytin kierretankoa, vanhoja laakeripesiä, paria isoa prikkaa ja väänsin sitä kunnes tanko tuntu venyvän jo hieman. Tällöin luulin, että varaa ei enään ollut kiristää.

Työkalu (hox ylempi prikka, vääntynyt sekin kiristyksessä)
_smaller.jpg

Koitin ettiä tuon gpz:n huoltomanuskaa, vaan en löytänyt
sad_orig.gif

edit.. niin ja siihen kysymykseen, kysele hintaa ja kattele peiliin. Homma onnistuu, mutta vaatii niitä hermoja ja ehkä vähän luovuttakin!

Kiitos vinkeistä! Harmi että en omista hyviä hermoja, mutta olisihan se hienoa osata tehdä tuommoinen remppa itse.

Vaihdoin vfr 750 ohjauslaakerit ja vanhojen poislyöntiin on emäputkeen tehty valmiit kolot, varmaan kawassa samoin.
Voimaa ei uusien ulkokoolien asentamiseen juuri tarvita, voit tietysti lämmittää emäputkea rungosta ja pistää pakkaseen laakerin ulkokehät mutta asennus täytyisi tapahtua nopeasti jos haluaa hyödyntää lämpötilaeroa.

Tärkeintä on saada kooli lähtemään suoraan ja hyvällä työkalulla naputtamalla menevät nätisti pesään, äänestä kuulee koska ovat pohjassa.

Back