• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS-paikannus Nokialaiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asiallinen vastaus ilman mainospuheita  
062802jumpie_prv.gif

Jos vesi huolettaa se GPS mokkula lienee hyvä pistää satulan alle ja puhelin taskuun, eikös ne ajo-ohjeet kuule myös vaikkapa nappikuulokkeen kautta, ei sitä ruutua tarvii kyttää.
Tuossa on pari ongelmaa. Mokkula täytyy olla taivasalla jotta näkee sateelliitit. Jopa auton lämmön säteily kalvo esti sen toiminnan (kesti vähän aikaa ennekuin tajusin
tounge.gif
) Eli satulan alus on pois suljettu. Koiran kanssa ulkoillessa koitin tuota mokkulaa pistää takin taskuun, ei toiminut. Kämmenen päällä oli oltava. Siinä oli naapureilla ihmettelemistä
biggrin.gif

Puhuttuihin ajo ohjeisiinkaan ei voi sokeasti luottaa ainakaan taajamissa. Käännökset seuraavat turhan nopeasti toisiaan. Kuten tuossa mainitsin pelkästään puhetta kuunnellessa olisin ajanut kertaalleen harhaan ja reittiä omavaltaisesti ajettaessa tuo ilmoitti kääntymisestä oikeaan vaikken enään ollut menossakaan sinne päin. Kyllä känny pitää näkyvissä olla että voi vähänkin epäilyttävissä paikoissa tarkistaa. VIhreä reitti viiva näytti aina oikein.

Siitä piti vielä sanoa että tuo on kuitenkin tällähetkellä vissiin ainut kohtuuhintainen reitittävä systeemi markkinoilla. S&D ei kata koko suomea niinkuin tuo tekee ja ammattivehkeet on sitten ammattivehkeitä. Lisäksi tuo reitittää MP käytössä järkevämmin kuin S&D eli osaa hakea myös kiertoteitä=mutkateitä. Lisäksi kun tuo on vielä versiota 1.0 niin ei ollenkaan huono. Keep Up Good Work.

Tankkilaukun läpinäkyvässä karttataskussa sekä puhelimella että GPS-laitteella olisi ehkä kohtalaiset selviytymismahdollisuudet pienessä sateessakin. Kai GPS siitä sentään toimisi? Pystyykö tuolla softalla reitittämään myös A->B:n sijaan A->B->C...->Z, eli välietäppeja x kappaletta? Kuka sitä nyt suoraan koskaan kulkee?
Saako matkalta taltioitua pisteitä (waypoints) ja taltioitua niitä kenties jonnekin?

Periaatteessa muo houkuttaisi ostaa pieni Bluetooth-GPS, jota voisi käyttää läppärin kanssa ja kivaa lisäextraa olisi tämä puhelinmahdollisuus, kun sopiva kapula sattuu olemaan.

Tankkilaukun läpinäkyvässä karttataskussa sekä puhelimella että GPS-laitteella olisi ehkä kohtalaiset selviytymismahdollisuudet pienessä sateessakin. Kai GPS siitä sentään toimisi? Pystyykö tuolla softalla reitittämään myös A->B:n sijaan A->B->C...->Z, eli välietäppeja x kappaletta? Kuka sitä nyt suoraan koskaan kulkee?
Saako matkalta taltioitua pisteitä (waypoints) ja taltioitua niitä kenties jonnekin?

Periaatteessa muo houkuttaisi ostaa pieni Bluetooth-GPS, jota voisi käyttää läppärin kanssa ja kivaa lisäextraa olisi tämä puhelinmahdollisuus, kun sopiva kapula sattuu olemaan.
Joo tankkilaukku onkin melkein ainut mahdollinen paikka noille. Käytettävyys onkin sitten 0 kun yrittää vielä hanskat kädessä sitä käyttää.

Mun mielestä to abcz reititys ei onnistu vaan joutuu reitittämään uudelleen. Tosin voinhan olla väärässäkin. Suoraan se ei mun mielestä kuitenkaan onnistunut. POI pisteitä voi tallentaa mutta ulossaanti on ?

Sama minuakin houkuttaa...

Olen tiiviisti seuraanut kaverillania Nokialainen GPS yhdistelmän käyttöä ja se tuntuu olevan autossa varsin toimiva apuväline.

Mutta jos haluaa moista toiminnallisuutta pyörään, niin suosittelen oikeaa GPS laitetta, koska:
- Niitä löytyy suoraan sään kestävinä
- käyttö myöskin hanskat kädessä onnistuu
- reittipisteiden, reittien ja jälkien latailut GPS:stä tietokoneeseen ja tietokoneesta GPS:ään onnistuu helpommin ja valmiina olevia ohjelmistoja löytyy lähes jokaiseen tarpeeseen.

Terveisin

Laitoinpa muuten merkille, että Stokkan kanta-asiakasetu marraskuussa on navicore-paketti 128M kortilla hintaan 295. Vastaava verkkokauppa.commissa 340 egee. Hmm... Bluetooth GPS + 128M kortti, siinä ei enää softalle paljoa hintaa jää. Taidanpa melkein hakea...

Milläköhän hintaa jatkossa mahtaa saada karttapäivityksiä...

Minä päädyin tällaiseen versioon:
Ipaq + Globalsatin (Bluetooth) GPS + TomTom Navigator 3. Pidän nääs puhelinta kiinni mopoillessani  
wink.gif

Toimii ihan kivasti, huonona puolena voi pitää sitä että Suomen kartta kattaa vaan Etelä-Suomen. Viikonloppuna kävin Ruåtsin puolella ja kokeilin tuota sielläkin ja hyvin pelitti, Ruåtsista löytyy jopa koko maan kattava kartta.

Pari virhettä on kartasta löytynyt parin viikon käytön aikana. Tuo ystävällinen (lontoonkielinen) naisääni on kehoittanut jatkamaan matkaa umpikujaksi merkityn tien kautta, mutta kun itsepäisesti kurvaan ohjeen vastaisesti lailliseen suuntaan, laskee laite muutamassa sekunnissa uuden reitin.

Nyt oon etsinyt telinettä, jotta vermeet saa siististi ensi kaudella pyörään(kin).

Kolleega kokeili Nokian 6600:lla pariakin eri karttasoftaa ja molemmat toimi tuon mun GPS-mokkulan kanssa heittämällä.

Mä menin ny sitten ostamaan Stokkalta Navicore 128M+Pretec BT GPS -paketin. Varsinaiset kokemukset sitten ens kesänä, mutta pikahuomiot:

Työmatkalla fillarilla ylitin Navicorea jallittaa. Kyllähän se hetken oli ihmeissään kun menin käsittämättömistä paikoista fillarin kanssa, mutta yllättävän hyvin se oli koko ajan jyvällä. Uutta reittiä syntyi tarkoituksellisen harhaanajon jälkeen parissa sekunnissa. Olen varsin positiivisesti yllättynyt softan nopeudesta muutenkin. Ei mennyt jauhot suuhun vaikka ajoin pyörätietä väärää puolta tietä 20m päässä autokaistasta. Puheopastus tuntuisi toimivan OK. Ainoa töppö tuli siitä, että kun laittaa virransäästön päälle, puhelimen valot sammuu kun ei ole mitään ihmeellistä edessä (siis suoraa baanaa). Silloin iskee myös käyttämäni autolock-softa väliin ja lukitsee näppiksen ja pistää screen saverin pyörimään. Eli pitää muistaa ottaa autolock pois päältä navigointikäytössä. Silloin virransäästökin toimi OK.Softa tosin toimi taustassa puheopasteita myöten vaikka näppislukko onkin päällä, joten nou hätä...

Fillarikäytössä laitoin GPS-vastaanottimen selkäreppuun, sieltä se hyvin bongasi satelliitit, ei tarvinnut olla ulkoilmassa. Puhelintakaan ei tarvitse pitää esillä, sen kun reitittää ja pistää nappikuulokkeen korvaan. Tosin tietty näkökentässä oleva puhelinkin olisi hyvä... Mopokäytössä sitten tietty joku Autocom olis varmaan hyvä ja tankkilaukkua ajattelin sijoituspaikaksi tai sitten jotain parempaa telinettä.

Puutteet: Reitityksessä pitäisi päästä määrittelemään ylä/alarajat teiden laadulle. Ainaskin niin, että ei motareita jne. Reittipisteitä olisi hyvä päästä määrittelemään useampia, ei pelkästään lähtöä ja maalia. Puheopastus saisi mainita uudelleenreitityksen jälkeen ainakin sen että nyt on reititys tehty. Muuten epäusko iskee jos ei näe näyttöä...

Pretecin vastaanotin oli yllättävän isokokoinen (about samankokoinen kuin Nokia 6600). Onneksi se ei ainakaan mua toistaiseksi haittaa missään ja laite on kuitenkin hyvin kevyt. Pretecin mukana tuli myös joku halvatun windows-softa, jolla ilmeisesti pin-koodia voisi vaihtaa. Ohjeesta en pikaselaamisella edes löytänyt mikä sen alkuperäinen koodi oli, mutta onneksi se oli nopeasti keksittävissä (0000). Näin Linux-only-varustettunakin sain vehkeen toimimaan, ei tarvinnut windowsseja lähteä metsästämään.

Navicoren mukana tulleissa ohjeissa uhkailtu kortin kopiosuojaus vaikuttaa vähintäänkin kummalliselta, ellei suorastaan uskomattomalta. Ettäkö softa voisi tuhoutua varmuuskopioinnista? Mitä huijausta tämä nyt on? Ainakin varoteltiin jostain Nokia softasta. No onneksi en moisia käytä.
Ajattelin kyllä Linux-koneella täräyttää koko kortista tar-paketin. Pitänee ensin varmistaa Navicorelta, että mitä skeidaa ne ohjeiden jutut ovat...

Toivottavasti softa- ja karttapäivityksiä ja uusia karttoja saa jatkossa myös netin kautta tai rompulla, ettei aina tarvitse uutta korttia ostaa. Kyllä kompuutterilla on sentään tosi yksinkertaista laittaa kortille tavaraa joko erillisellä korttilukijalla tai sitten vaikka bluutöötin kautta.

Mutta siis pääsääntöisesti positiiviset vaikutelmat, odottelen jatko-osaa sekä softaan, karttoihin että kesään...

Ööh, kävin tollasen 5140 ostamassa Markantalosta, kysyin samalla noita gps -kuoria ja siellä sanottiin, että ne ilmestynevät vasta joulun tienoilla.

Noh, kait se pitää sit ootella.
nixweiss.gif

mulla on nokian 6600 ja navicore-ohjelma...enkä voi oikeistaan kuin kehua.Käytän ohjelmaa työssäni paljon koska uusia mestoja tulee jatkuvasti.Ainakin tähän mennessä olen ollut 90 % tyytyväinen.Jatkossahan kartan peittoalue tulee laajentumaan...Aikaisemmin mulla oli Magellanin meridian color ja siinä suomen kartta softa...toimi hyvin esim. veneellä liikuttaessa mutta jos oli autolla liikkeellä niin laiteyhdistelmä oli syvältä p€rseestä.

.. tuo navicoren lisenssi ei salli myydä laitetta eteenpäin ... ja kahden puhelimen vaihdon jälkeen pitäisi hankkia
uusi lisenssi
confused_orig.gif
... jne. siihen ei tullut selvyyttä että mitä sitten kun ihmisethän vaihtelee puhelimiaan vähän väliä ... tai hukkaavat tms.
2 kertaa on aika vähän .. tuo lisenssi kyllä kuulostaa aika rahankeruulta ...
ajatushan oli että olisin myynyt suomi2005 ja ostanut scandinaavian tilalle ... mutta kun ei käynyt navicoorelle, siispä sitten ostan tomtomin ..vaikkapa tuolta....
marinea

"Lisenssiehdoissa kielletään ohjelmiston myyminen eteenpäin. .."

oli vastaus .. ja meikähän ei tommosia joustamattomia ahneita suosi.. vaikka sit vähän maksais enempi ..

ja tossa tomtomissa on valmiiksi saatavana eurooppa yms. mitä ei ole vielä ainaskaan saatavana navicoreen ..

"Lisenssiehdoissa kielletään ohjelmiston myyminen eteenpäin. .."
Miten ne sen käytännössä estää? Onko joku rekisteröintizydeemi tms.. vai perustuuko omaantuntoon?

Löytyyhän noita softia niin halutessaan ihan ilman kustannuksiakin
lookaround_orig.gif
Rekisteröidään puhelimeen ja sim korttiin & tekstiviesti...

eli saa kahteen puhelimeen & 1simkortti tai yhteen puhelimeen & 2 simkorttiin ..

Itse olen käyttänyt Navicore + N6600 yhdistelmää Navicoren ensimmäisestä versiosta lähtien ja kokemukset ovat positiivisia. Kertaakaan en ole enää eksynyt mennessäni uusiin paikkoihin. Lisäksi ohjelma tunnistaa monet täysin kinttupoluiksi luokiteltavat pikkukadut. Uusi versio Navicoresta on parempi kuin vanha. Olen kokeillut sen toimivuutta usealla puhelimella mm. Uudella kommulla ja N-Gagella. Muiden kuin N6600 kanssa olen huomannut että Bluetooth yhteys tuppaa pätkimään aikaajoin mutta vain n.sekunniksi. Harmittaa älyttömästi jos katkos sattuu juuri kun pitäisi kääntyä / ryhmittäytyä.
Ohjelma osaa todellakin neuvoa myös kaistaryhmittymiset. Miinuksena melko runsas akun kuluminen, laturi pitää olla niin puhelimessa kuin lähettimessä jos meinaa pitää kauemmin yhtäjaksoisesti päällä. Lisäksi tietyypistä riippuen (tai kuskin nopeudesta) kääntymisilmoitukset tulevat liian myöhään jos pelkän ääniopasteen mukaan ajaa.

Uusi versio Navicoresta on parempi kuin vanha.

Miinuksena melko runsas akun kuluminen, laturi pitää olla niin puhelimessa kuin lähettimessä jos meinaa pitää kauemmin yhtäjaksoisesti päällä.

Missä mielessä ja miten käytännössä tämä uusi versio eroaa vanhasta. Itsellä tämä vanhempi versio 6600:ssa. Joskus puhelimen kytkeytyminen GPS:ään tai GPS:n kytkeytyminen satelliitteihin, en tiedä kumpi temppuilee, kestää ja kestää. Monesti joutuin konsti itsellä on ollut katkaista virta puhelimesta ja lähettimestä, niin ohjelman toiminta on nopeutunut uudelleen avattaessa. Oliko sinulla näitä kytkeytymisongelmia eka versiolla ja paraniko tämä vika tällä päivitetyllä versiolla eli oliko ohjelmistovika?

Päivitys ei siinä mielessä houkuttele, koska tässä ensimmäisessä versiossa ei ole mitään rekisteröintivaatimuksia, kortti vain kiinni omaan puhelimeen tai kaverin puhelimeen, niin homma toimii. Mutta tämä ensimmäinen muistikortti on kopiosuojattu ja sen päivitys tuottanee ongelmia tulevaisuudessa.

Miinuksena melko runsas akun kuluminen, laturi pitää olla niin puhelimessa kuin lähettimessä jos meinaa pitää kauemmin yhtäjaksoisesti päällä.

Saman olen itsekin huomannut, akkulaturi saa olla mielellään päällä pitemmässä käytössä.

Mulla on tollanen 6670 nokialainen, ja siinä koekäytössä navicoren softat... Hyvin tuntuu pelittävän autokäytössä, ei ole vielä yhtään ongelmaa ollut, mutta pyörän kanssa en sitten tiedä... Suunnitelmissa on käyttää sitä pyörän kanssa, kännykkä taskussa/gps mötikkä jossain menetelmällä, saas nähdä mitä siitä tulee
tounge.gif

Noo, eipä tässä vielä pääse yhtään kokeilemaan kun pyörä on jossain säilytyksessä (en edes tiedä missä, eipähän tule himoja lähteä käynnistelemään) ja lumi tuntuu kestävän kesäkuulle asti
confused_orig.gif

Uusi versio Navicoresta on parempi kuin vanha.

Missä mielessä ja miten käytännössä tämä uusi versio eroaa vanhasta. Itsellä tämä vanhempi versio 6600:ssa. Joskus puhelimen kytkeytyminen GPS:ään tai GPS:n kytkeytyminen satelliitteihin, en tiedä kumpi temppuilee, kestää ja kestää. Monesti joutuin konsti itsellä on ollut katkaista virta puhelimesta ja lähettimestä, niin ohjelman toiminta on nopeutunut uudelleen avattaessa. Oliko sinulla näitä kytkeytymisongelmia eka versiolla ja paraniko tämä vika tällä päivitetyllä versiolla eli oliko ohjelmistovika?

Päivitys ei siinä mielessä houkuttele, koska tässä ensimmäisessä versiossa ei ole mitään rekisteröintivaatimuksia, kortti vain kiinni omaan puhelimeen tai kaverin puhelimeen, niin homma toimii. Mutta tämä ensimmäinen muistikortti on kopiosuojattu ja sen päivitys tuottanee ongelmia tulevaisuudessa.

Saman olen itsekin huomannut, akkulaturi saa olla mielellään päällä pitemmässä käytössä.
Juuri tuo kytkeytymisongelma hävisi ainakin omalla kohdalla, tosin tilalle tuli tuo satunnainen n.sekunnin katkeilu puhelimen ja GPS-vastaanottimen välillä. Muuten tuossa päivitetyssä versiossa on parannettu ainakin tietyyppien merkintää ja palvelupisteiden määrää lisäksi vanhassa versiossa ei tainnut olla sellaista "navigaatiotilaa" jossa saa näkymään kompassin?
Onko nuo sitten päivityksen arvoisia, en tiedä...Ainahan päivityksissä korjataan jotain "näkymätöntäkin".

Back