• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

GPS moottoripyöräillessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBX_Raider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Määränpää asetetaan syöttämällä osoite, valitsemalla sopiva point of interest tai kruisaamalla kursorilla karttaa josta klikataan kursorin sijainti ja käsketään find. Kursori liikkuu kyllä aika verkkaan kartalla. Yksi Questin hieno puoli on se, että tietokoneella pystyy tekemään helposti reittejä ihan vaan karttapohjaa klikkailemalla, sitten vaan siirretään gepsiin. Questissa tulee mukana koko eurooppa, kerralla ei tosin mahdu montaa maata, täytyy ladata valikoiden karttoja kapulaan, jos läppäri on mukana niin sitten vaan seuraavan päivän maat muistiin ja taas mennään.

Mutta miten tuo reititys? Osaako halutessa väistellä kätevästi moottoritiet (siis jollakin optiolla, ei manuaalisesti)? Quest 2:ssa ei kuulemma voi suunnitella noita reittejä etukäteen.. ainakaan alkuun ei voinut, en tiedä onko tilanne muuttunut.

edit: siis tietokoneella ei voinut suunnitella reittejä, muutamasta arvostelusta luin. onnistuu itse aparaatilla.

Ai ei voi vai, tuntuu oudolta koska Quest 1:ssä voi suunnitella etukäteen. Reitin voi suunnitella siten, että valitsee valikoista reitin suunnittelun(duh), tai sitten tekee sen tietokoneella. Ja moottoriteitä voi välttää samoin kuin sorateitä, kulkuvälineeksi voi valita auto/mp, linja-auto, polkupyörä, jalankulkija...
''wtf, eikö tuo Quest osaa opastaa lähimmälle bensa-asemalle?'' : ruokailu(kiinalainen, saksalainen, pikaruoka...jne), huoltoasemat, majoitus, nähtävyydet, lista on pitkä, etsii euroopasta 6 miljoonaa 'kiinnostavaa kohdetta'. Floridassa löytyi pelkästään points of interest-listasta kaikki tarvittava, ei tarvinnut netistä etukäteen etsiä majoitusta ruokaa eikä esim. ostoskeskuksia, erittäin kattava lista nähtävyyksiä myöten..

wtf, eikö tuo Quest osaa opastaa lähimmälle bensa-asemalle?
confused_orig.gif

Navigaattorin osto on mielessä.. ensin oli puntarissa tomtom, mutta nyt vaaka on kääntynyt questin puolelle. Tosin olen edelleen hyvin epävarma kumpaan loppupeleissä kallistun. Tomtomissa idioottimainen ratkaisu jättää 3.5mm-liitin kokonaan pois aparaatissa (onhan se siinä bt:ssä, mutta sitä ei voi ladata käytön aikana). Lisäksi tomtom on yli 100 euroa kalliimpi (Lohenette) ja mukana on vain skandinavian kartta. Toisaalta käytettävyydeltään tomtom tuntuisi olevan parempi.. ?
nixweiss.gif
Minkälaisia ominaisuuksia Questissa oikeastaan on? Olen tomtomin ominaisuuksista kohtalaisen hyvin perillä tuon tompan sivulla olleen demon perusteella, mutta Questista en tiedä juuri mitään.. miten esimerkiksi määränpää asetetaan? Onko laitteessa tompan tapaan "avoid motorways"-optiota?

edit: toisaalta helpostihan tuohon bt-palikkaan tekee ek@:n ehdottaman regulaattorikytkennän, joten tuo bt-palikka ei siinä mielessä ole ongelma.
Mulla on sama ongelma, ei tiedä kumman ostais, haluis ostaa paremman,mut kumpi on se parempa
nixweiss.gif
. Välillä tuntuu mitä enemmän selvittää kumpi on parempi sen sekasemmin menee
omg.gif
.

Quest2:lla voi valita vältettäväksi mm. motarit, maksulliset tiet, hiekkatiet, u-käännökset (=laskee uuden reitin) yms. Laitteessa on Point of Intrestejä aivan valtavan paljon. Tämän lisäksi ulkomailla mopoillessa olen iltasella etsinyt hotellit yms aina pyssäämällä ja painamalla laitteesta hotellit- napukkaa. Majapaikkoja pamahtaa ruutuun kymmeniä. Kaikkiin on ajo- ohjeet, etäisyydet, osoitteet yms.

Reitin valinnassa voi käyttää ohjeena mm nopein reitti, lyhyin reitti, nopein laskettu reitti yms. Laite myös valitsee erilaisia teitä kun kertoo sille millä on liikkeellä (auto, rekka, polkupyörä, hälytysajo yms).

Laitteessa on aivan valtavan paljon ominaisuuksia. Itsellä tuli valinnan vaikeus mitä kaikkia ottaa käyttöön ja mitä ei.

Uskon että Quest ja TomTom ovat molemmat hyviä laitoksia. Itsellä ratkaisi Questin vedenpitävyys mopoillessa ja ehkä hieman pienempi koko.

vma, kiitos selvennyksestä. Vielä pari kysymystä.. kun tuo quest 2 on kohtalaisen pieni, niin pystyykö ajaessa seuraamaan ruutua vai pitääkö suunnistaa pelkkien puheohjeiden mukaan? Saako esimerkiksi vilaisemalla mitään selvää? Mitä tietoja Quest 2 näyttää ruudulla? Näyttääkö esimerkiksi arvioidun ajan matkan kestosta?

Kyselin tuosta Nüvista Garminilta ja samalla valitin tuota bensa-asemajuttua. Vastasivat näin:
Thank you for contacting Garmin Europe Support.

Finding gas stations, 2 buttons, select find+auto fuel. this will find the nearest gas station to you, if it brings up a search in alphabetical order press the menu button to select "near me".

If you have any further queries please don't hesitate to contact us again.

Mun oma Quest on Espanjassa, joten voisiko joku testata löytyykö sieltä tuommoinen vaihtoehto. Muistaaksen se antaa noita bensa-asemia miljoona, mutta tuota "Near Me"-juttua Menu-napin takaa en ole huomannut.

kun tuo quest 2 on kohtalaisen pieni, niin pystyykö ajaessa seuraamaan ruutua vai pitääkö suunnistaa pelkkien puheohjeiden mukaan? Saako esimerkiksi vilaisemalla mitään selvää? Mitä tietoja Quest 2 näyttää ruudulla? Näyttääkö esimerkiksi arvioidun ajan matkan kestosta?
Itse olen kaksi kertaa suunnistanut eri reittiä Espanjaan ilman ääniohjausta pelkän ruudun avulla. Ainoastaan pari kertaa matkalla olen missannut käännöksen, mutta aika hyvin on kyllä pärjännyt. Näyttää sapumisajan ja matkan seuraavaan kohteeseen, jos sen laittaa asetuksisa. Lisäksi näyttää matkan seuraavaan käännökseen. Asetuksista saa valittua paljon muita vaihtoehtoja noiden tilalle tai sitten pelkän karttanäytön koko ruudulla.

Omassa Questissa tein ohjelmapäivityksen syksyllä, eikä se enää laske uutta reittiä automaattisesti, vaan kysyy näytöllä ensin. En löytänyt mitään valikkoa mistä sen saisi aina laskemaan automaattisesti. Tosi ärsyttävää painella vauhdissa niitä nappuloita. Jos et heti tee mitään, niin oletusarvoisesti ei laske uutta reittiä, vaan kysymys häipyy ruudulta ja sitten pitää mennä menun kautta laskettamaan uusi reitti. Tietääkö kukaan tuohon ratkaisua?

Finding gas stations, 2 buttons, select find+auto fuel. this will find the nearest gas station to you, if it brings up a search in alphabetical order press the menu button to select "near me".

Mun oma Quest on Espanjassa, joten voisiko joku testata löytyykö sieltä tuommoinen vaihtoehto. Muistaaksen se antaa noita bensa-asemia miljoona, mutta tuota "Near Me"-juttua Menu-napin takaa en ole huomannut.
Löysin tällaisen hyvän sivun etsiessäni tietoa Questista. Tuolla näyttää olevan Quest/Quest 2 manuaali ja sivulla 18/68 olevassa kuvassa näkyy tuo find near-optio (oikealla alimmainen kuva).

vma, kiitos selvennyksestä. Vielä pari kysymystä.. kun tuo quest 2 on kohtalaisen pieni, niin pystyykö ajaessa seuraamaan ruutua vai pitääkö suunnistaa pelkkien puheohjeiden mukaan? Saako esimerkiksi vilaisemalla mitään selvää? Mitä tietoja Quest 2 näyttää ruudulla? Näyttääkö esimerkiksi arvioidun ajan matkan kestosta?
Ruutua kyllä pystyy seuraamaan melko hyvin mopolla ajaessakin. Käännöstä lähestyessähän laite zoomaa itsestään "lähikuvan" riseyksestä ja alkaa tekemään opastusta.
En itse Tsekkiin mennessä Questin vuoksi missannut risteyksiä.
Ruudulle saa näkymään aivan mitä itse halajaa. Vaihto- ehtoja on mm.
- aika kohteeseen
- matka kohteeseen km/mile
- aika seuraavaan käännökseen
- matka seuraavaan käännökseen
- nopeus
- koska perillä
- keskinopeudet, keskinopeus liikkeessä, pysähdys/taukoajat
ymsyms. Kuten sanoin, valinnanvaraa on todella paljon. Luettelin tuossa ne jotka tulivat mieleen nyt heti.

Ek@, kyllä omassani on tuo kysymäsi near-me toiminto. Sieltä itseä läheltä- napin takaa voi etsiä mm bensa-asemia, ruokapaikkoja, hotelleja ymymym.

Hittolaine, aina kun olen bensa-asemia yrittänyt valikosta etsiä, niin sinne tulee joukkoon sotkemaan tuhannen kilometrin päässä olevatkin ja mielestäni olen joka valikon käynyt tuhat kertaa läpi. No jos en ole tuossa huomannut menua painaa, niin täytyypä tutkia myöhemmin paremmin, kunhan pääsen laitteen ääreen. Tuleeko siihen paljon niitä bensa-asemia ja kuinka pitkälle?

Hittolaine, aina kun olen bensa-asemia yrittänyt valikosta etsiä, niin sinne tulee joukkoon sotkemaan tuhannen kilometrin päässä olevatkin ja mielestäni olen joka valikon käynyt tuhat kertaa läpi. No jos en ole tuossa huomannut menua painaa, niin täytyypä tutkia myöhemmin paremmin, kunhan pääsen laitteen ääreen. Tuleeko siihen paljon niitä bensa-asemia ja kuinka pitkälle?
Tuo voi olla myöskin laitteen softaversio juttu. Itse päivitin netistä uusimman version muutama vko sitten. Laitteeseen tuli joitain ominaisuuksia lisää, mitä ennen ei ollut (tai en ollut löytänyt/osannut käyttää). Mm. kypärään asennettavan korvanapin vol- säätö taisi olla semmoinen jota laitteessani ei ennen ollut. Nyt löytyy.

En ole koskaan katsonut mitkä asemat ovat kaukaisempia, koska yleensä lähimmälle ajan kun bensaa etsin. Laite kyllä löytää asemia melkoisen määrän kun pyytää etsimään. Nehän ovat kuitenkin listalla etäisyysjärjestyksessä, lähin ensin.

Saattaa olla että Quest täytyy bootata silloin tällöin, itselläni n. 1500 mailin jälkeen ei u-käännöskielto enää ollut voimassa vaikka se valikossa näkyi edelleen ruksattuna. Muutenkin täytyy manuaaliin syventyä minunkin vielä uudestaan, POI-haulla minulla hakee ainoastaan lähimpiä kohteita, joten määränpään majoitus ym. on haettava paikanpäällä, tämä ei liene kapulan vika vaan suuri määrä ominaisuuksia tuo valinnan vaikeuden, back to school.

Kyssäri Quest 1:n omistajille:

Miten paljon siihen sitten käytännössä niitä karttoja mahtuu kerrallaan? Itellä pääasiassa tarttee Suomen katukarttaa ja yhden Topo-alueen (12 mahdollisesta). Tossa tapauksessa tuskin tarttee vaihdella karttoja? Kuinka tarkkaan niitä ladattavia alueita saa koneella valita suunnitteilla olevan reitin mukaan? Eli pitääkö tehdä komporomisseja, että ottaa vaikka saksan ja Itävallan kokonaan vai voiko tarkkaankin valita?

Itse ole myöskin pähkäillyt TomTom Raiderin ja Garmin Questin välillä. Niin kauan kun raiderista ei saa ääntä ulos pelkällä piuhalla ilman bluetooth mokkulaa taidan kallistua Quest2:n puollelle. Quest2:n Hankinta hinta  + raiderin 250e muistikortillisen eurooppa kartaston lisähinta puoltavat myöskin Garminin hankintaa.

Quest1 käyttää City Select ja Quest2 City Navigator karttaohjemistoa. Mitä eroa näillä kartaohjelmistoilla on?

Mulla tuli Quest 1:n mukana europa city select ja jenkkilän matkaa varten hankin north america city navigatorin, en ole huomannut mitään eroa. Kun garminin sivuilla katselee em. lättyjen kuvauksia niin sanasta sanaan samat kertovat.

Itse ole myöskin pähkäillyt TomTom Raiderin ja Garmin Questin välillä. Niin kauan kun raiderista ei saa ääntä ulos pelkällä piuhalla ilman bluetooth mokkulaa taidan kallistua Quest2:n puollelle. Quest2:n Hankinta hinta  + raiderin 250e muistikortillisen eurooppa kartaston lisähinta puoltavat myöskin Garminin hankintaa.

Quest1 käyttää City Select ja Quest2 City Navigator karttaohjemistoa. Mitä eroa näillä kartaohjelmistoilla on?
Noita karttoja on iso määrä erilaisia mainitsemiisi Garmin malleihin. Nykyään Quest2 tulee City Celect Europe V7:n kanssa samassa paketissa (tarkasta myyjältä).

http://www.garmin.com/cartography/

Tuolta näette eri karttatyyppejä joita on tarjolla.

Tuolla V7:lla pärjäätte koko Euroopan reissut. Suomikin on sielä ihan pohjoisinta kolkkaa myöden. Tarkkuus on erittäin hyvä ja paikat löytyvät todella helposti ja hyvin.

Kyssäri Quest 1:n omistajille:

Miten paljon siihen sitten käytännössä niitä karttoja mahtuu kerrallaan? Itellä pääasiassa tarttee Suomen katukarttaa ja yhden Topo-alueen (12 mahdollisesta). Tossa tapauksessa tuskin tarttee vaihdella karttoja? Kuinka tarkkaan niitä ladattavia alueita saa koneella valita suunnitteilla olevan reitin mukaan? Eli pitääkö tehdä komporomisseja, että ottaa vaikka saksan ja Itävallan kokonaan vai voiko tarkkaankin valita?
Muisti riittää Gibraltarille ja eri reittiä takaisin, mutta ei sinne enää mitään muuta mahdukaan, eikä valituilta kartoilta kannata poiketa. Näyttää kartattoman alueen viivoitettuna, mutta muistaakseni näyttää kyllä päätiet sielläkin. Suunnittelee ensin tietokoneella reitin ja sitten lataa reitin varrella olevat kartat Questiin. Muistia voi kyllä säästää esimerkiksi siten, jos on tarkoitus ajaa jokin pidempi pätkä moottoritietä ja siitä menee kulmittain pari karttaa, niin turha niitä on ladata. Samoin, jos menee vaikka lautalla, niin turha sitä karttaa esimerkiksi Helsingistä Hankoon on ladata, kun varmaan perille löytää ilmankin.

Karttoja merkatessa näyttää valittujen karttojen viemän muistimäärän ja sen mukaan voi kanssa suunnitella, mitä karttoja sinne tunkee.

Back