• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Goretex-pukujen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Täällä ne vaan urbaanilegendat lentävät. Onkohan niiden takana noiden erikoisaineiden myynnin edistäminen? Näyttäkää minulle Gore-tex-puku, mikä on pilattu käyttämällä tavallista pesuainetta. Sen verran pitkään tuollaisia pukuja on valmistettu ja pesty, että luulisi pukujen valmistajien tietävän, miten niitä pitää hoitaa.Oikeat hoito-ohjeet siis löytyvät puvun valmistajalta, ei täältä.
  Taas kerran muistutan siitä, että kalvoja ja pukujen valmistajia on monenlaisia. Se, mikä pätee laadukkaaseen Gore-tex-pukuun, ei välttämättä päde johonkin Kauko-Idässä valmistettuun halpatuotteeseen.
Siinä se tuli pyhässä yksinkertaisuudessaan!

Ihan turhia.. eivät nuo goren ohjeet ole ja sen puvun hengittävyys on todella helppo pilata väärllä aineilla.. Tavallinen  pulveripeuaine sisältää hienojakoista mömmöä nimeltä zeoliitti.. jolla on melkoisen tukkeava vaikutus.. sen näkee kun kurkkaa sinne koneeseen..Itse pidin goren pesuaineita.. totaalisen turhina mutta sitä voi mieli muuttua.. lompakon kautta. Satulassa istuminen paljoakaan vaadi kalvolta jos katsotaan sitä hengittävyyttä eli paljonko grammoina/vrk.. kalvo päästää lävitseen.

Ps.. serto nestemäinen pesuaine.. ei sisällä zeolittiia ja se toimii.. erittäin hyvin.Tosin päälikangas tuli kyllästettyä nix waxilla..
SWIPE:n tuotteissa ei ole zeoliittia.
wink.gif

Onko puhdas pyöräkin väärin pesty jos käytetty pesuaine ei ole tällä foorumilla tunnustettu vähintään hyksytyksi?
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??
withstupid.gif

Pitäskö mun taas kysyä, et pitääkö niitä pestä?
biggrin.gif
Tixtexit oon vaan tuulettanut aina käytön jälkeen ja pinnalta isommat roiskeet rätillä luutannut. Eikä ne kyllä vielä haise, ei minun eikä muidenkaan mielestä.

Täällä ne vaan urbaanilegendat lentävät. Onkohan niiden takana noiden erikoisaineiden myynnin edistäminen? Näyttäkää minulle
Tavallinen pesuaine käy aivan hyvin, kunhan siinä ei ole zeoliittia "Zeoliittia kutsutaan myös keinotekoiseksi saveksi. Pyykinpesukoneen pesuaineissa zeoliittia voi olla jopa 30 prosenttia vedenpehmennysaineena" (Wikipedia)
Useimmissa pesuaineissa ei ole ja sen voi varmistaa pakkauksen tuoteselosteesta.

Zeoliittipesuaineilla saattaa saada kalvot tukkoon ja pitemmän päälle pesukoneenkin pilalle, eli tuskinpa on urbaanilegendaa.. Olkoon zeoliittipesuaineet sitten kuinka ympäristöystävällisiä vaan, niin ainakaan meidän koneeseen moisia mömmöjä ei laiteta.

Pitäskö mun taas kysyä, et pitääkö niitä pestä?  
biggrin.gif
 Tixtexit oon vaan tuulettanut aina käytön jälkeen ja pinnalta isommat roiskeet rätillä luutannut. Eikä ne kyllä vielä haise, ei minun eikä muidenkaan mielestä.
Näinpä, näyttää olevan oma kauttaaltaan polyesteriä, eikä millekkään haissut kun koneeseen nakkasin. Tuohon vesikään imeydy niin mikäs lika sitten? Varmaan olis lähteny ne vähän tiepölyt kostealla tiskirätillä pyyhkimällä. Monet hiet sinne vuoreen on hikoiltu, eikä sekään millekään haissut.

Niin se pilattu.. Gore vaate..josta hävisi hengittävyys oli Sasta merkkinen Goren logolla varustettu Erä asu,jonka erään ns huru gurun ohjeiden mukaan menin ja pesin..Hengittävyys katosi siihen paikkaan..( Aluspukeutuminen sama mikä aiemmin.. joten ei siitä kiinni) Eikun kauppaan hammasta purren ja uusi puku... Tehtaalle soitto ja varovainen vastaus.. nyt en uskalla sanoa.. Parin päivän odottelun jälkeen tehtaan vastaus,joten hatun nostot tehtaalle asiakaspalvelusta..Kyseessä aika ennen nettiä. Se pilaaminen ei todellakaan ole mikään urbaanilegenda vaan lompakon kautta opittu..

Ps.. Suomessa on yksi gore vaatteeiden korjaamisen erikoistunut ompelimo ,joka tekee loistavaa jälkeä.Lisäksi tuota teippauksessa käytettyä teippiä saa ihan ostaakin ja sillä voi korjata helposti saumoja,työtä teettää vain vanhan liiman poisto.(lämpö.. esim silittämällä.. toimii jotenkuten.. )
Swipen pulverilla olen itsekin pessyt.. tuo serto nestemäinen vain oli uusi löytö,jolla sain alusasut paremmin puhtaaksi..( eli se kusifiltteri efekti ei synny niin nopeasti)

Täällä ne vaan urbaanilegendat lentävät. Onkohan niiden takana noiden erikoisaineiden myynnin edistäminen? Näyttäkää minulle Gore-tex-puku, mikä on pilattu käyttämällä tavallista pesuainetta. Sen verran pitkään tuollaisia pukuja on valmistettu ja pesty, että luulisi pukujen valmistajien tietävän, miten niitä pitää hoitaa.Oikeat hoito-ohjeet siis löytyvät puvun valmistajalta, ei täältä.
  Taas kerran muistutan siitä, että kalvoja ja pukujen valmistajia on monenlaisia. Se, mikä pätee laadukkaaseen Gore-tex-pukuun, ei välttämättä päde johonkin Kauko-Idässä valmistettuun halpatuotteeseen.

Hyvin perusteltu...

Ei oo urbaania legendaa, on kokemusta. 22v kalvoasuja käyttäneenä, ja about saman ajan samoja lajeja harrastaneiden  perheenjäsenten ja kavereiden kokemuksia ja tekemisiä katelleena ja kuunnelleena on matkalta tarttunu jotain tietoakin.

Kuten tuossa muissa kohdissa todettiin- pesuaineissa olevat aineet kuten tuo zeoliitti voivat tukkia kalvon. 'Pesuaineita on vaikka ja kuinka, joten osa "tavallisista" voi sopia oivallisesti kalvoasun pesuun ja osa ei.
Erikoispesuaineista ainakin tietää et ne sopii kalvoasuille. Kylläste ei taas vaikuta kalvoon vaan pintakankaaseen ja sen tarkoitus on eri.

Kalvo itsessään on vain kerros jossa on niin pieniä reikiä ettei vesi pääse nestemmäisessä muodossa, monta molekyyliä kimpassa, läpi - mutta höyrynä, yksittäiset molekyylit pääsee.
mitä enemän reikiä-> hengittää paremmin.
jos kalvo ylipäätään toimii kuten tarkoitettu ei vaatteen valmistusmaalla ole väliä.

Väärällä pesuaineella saa kalvon tukkoon, kokeiltu on aikoinaan. Ajattelemattomuuttani käytin sopimatonta pesuainetta ja melkoinen muovipussi siitä tuli- oikealla pesulla ajan kanssa tuo kyseinen takki parani käyttökelpoiseksi. Eikä se kyllä myöskään menny kerralla pilalle.

Edit:typo korjasu

Tuo pesuaineessa olevan ainesosan gore-kalvoa tukkiva vaikutus kuulostaa aivan mahdolliselta. Siksi ihmetyttää, etteivät vaatevalmistajat mainitse siitä mitään pesuohjeissa. Olisiko kuitenkin enemmän teoriaa kuin käytäntöä? Toisaalta, jos on selviä käytännön kokemuksia haitallisista vaikutuksista, niin... Toivottavasti joku puolueeton taho tutkisi asiaa.
Se, missä vaate on valmistettu, vaikuttaa vain välillisesti. Gore-Tex on kalvoista kallein ja lisäksi valmistaja asettaa lisävaatimuksia kalvoa käyttäville vaatevalmistajille. Se tarkoittaa sitä, ettei homma oikein toimi halvalla valmistustekniikalla. Kilpailevia kalvoja käyttävissä puvuissa taas yhdistyy usein halpa työ ja halvat materiaalit. Kaukoidästä tulee aika vähän laadukkaita Gore-Tex-asuja, siksi valmistusmaan perusteella uskaltaa tehdä joitakin johtopäätöksiä.

Täällä mietitään pesusysteemejä kalleille
Gore-puvuille. Onneksi on nykyaikaisia pukuja,
joissa on vedenpitävä kalvo erikseen irroitettavassa,
niin että puvun voi pestä ilman, että täytyy miettiä
päänsä puhki mitä pesuainetta voi käyttää.
Näissä on myös se hyvä puoli, että ne eivät
kuumallakaan ilmalla hiosta, niinkuin kalvopuvut.

No, viralliset Goretex sivut kertoo tuollasta:

Goretex care center

Tuossa ei mainita pesuaineita, mut huuhteluaineet kyllä ja rutiinin omainen huolto/pesu (mahdolista et noi vanhat kalvon tukkimistapaukset on jotunu huuhteluaineesta/jäämistä, vajaasta huuhtelusta, eikä pelkästään pesuaineesta - tosin useat kokemukset viittaa myös pesuaineeseen.)

Ja lisätietoa siitä pintakankaan kyllästys tarpeesta ja siitä jos pintakangas on läpimärkä kalvo ei hengitä:
Restoring water repellency

Moni yksityiskohta tosin tuollakin kierretään:  "by following the manufacturer’s instructions."

EDit: Ei oo mitään väliä onko asu kallis vai ei noi kalvot toimii samoin periaattein, vesi ei läpäise, höyry läpäisee - niiden valmistus tekniikat, mekaaniset yms ominaisuudet vaihtelee.
Hoito-ohjeet menee kuiten aika lailla samoin. Se et kokeeko joku tarvetta hoitaa halpaa asua yhtälailla kuin kallista, vai ei, on kunkin valinta.

Et sellallasta speculointia secundäärisillä argumenteilla.

Puvut, joissa kalvo on irrotettavassa vuorikerroksessa, eivät ole hyviä yleispukuja. Sen työlään irrottamisen/kiinnittämisen lisäksi päällikerros kastuu sateella syvemmältä ja on sateella sekä koleammilla säillä kylmä.
Paras paikka kalvolle on päällikerrokseen laminoituna.

Ja kun nostin esiin valmistusmaan merkityksen puvun pesun yhteydessä, tarkoitin eroja pukujen mekaanisessa kestävyydessä. Ei ole yksi eikä kymmenen pukua, joista kalvokerroksen saumat ovat ratkeilleet pesussa.

Jup- samaa mieltä tuosta kalvon paikasta, noin ihan vedenpitävyyden kannalta. Se tosin vaatii laadukkaan kankaan+kalvon ettei kulu nopeasti rutuissa ja kulmissa puhki.

Hinta näkyy näissä puvuissa melkolailla.
Erityisesti vaatteen mekaanisena laatuna - erityisesti kestävyytenä. ja yksityiskohdissa.

Monesti kallimmat puvut kestää niin pitkään et pintakangas nuhrautuu mm hihansuista, tahrautuu ja "käytön jäljet" alkaa vaivaamaan enemmän kuin se et se ei toimisi.
tämä korostuu vaaleissa ja kirkkaissa väreissä.

Mä olen pessyt ihan normaalissa pyykinpesukoneessa 30-asteessa, hienopesulla. Ja ihan normaali määrä pesupulveria. Hyvin kangas edelleen pitää vettä eikä muutakaan muutosta ole tapahtunut. Yhden kerran käytin mp-asun tekstiilien suoja-ainetta mutta en itse ainakaan huomannut käytössä mitään eroa.

Toimin itse itsellenin koekaniinina. Tänään on vermeiden pyykkipäivä.
Pesu ihan tavallisella pesuaineella 30 astetta ja huuhtelu.
Toisessa huuhtelussa kokeilen tätä
Vanhan sanonta kuuluu" jos kokeilun jälkeen puku päästää vain 15% enemmän vettä läpi, niin kokeilu on onnistunut"
Ajopuku on kyllä tähänkin saakka ollut melko hyvin veden pitävä, joten vertailua on vähän huono tehdä.
Raportoin kuitenkin, miten kävi.
Ajelin tänään 100km reilussa vesisateessa. Jätin sadepuvun tarkoituksella pois, koska halusin testata ajoasun veden pitävyyttä.
Keväällä käytetty aine ei ainakaan huonontanut pukua.
keskellä rintaa (juuri siinä mihin kate ei enää suojaa) ja hauiksien kohdalla oli selvästi havaittavat koskeusläikät.
Housut piti kaiken näkyvän kosteuden ulkona, mutta housut alkoi hiostamaan aika reilusti. Ulkopuolella oleva vesi taitaa tukkia puvun hengittävyyden.
Kovasti tykkää puku kerätä vettä itseensä. Kun laitoin puvun kuivamaan, niin vielä puolen tunnin päästä siitä tippui vettä.

Joten, tuommoisen lisäaineen käyttö ei (ehkä) huononna ajopuvun vedenpitävyys-ominaisuuksia ja sillä perusteella sitä voi huoletta käyttää...
biggrin.gif

Vaikka ajohanskoissa (Sidi ja MP-asu tekemä) lukee mitä gore- yms tekstejä, niin max. 20km ja vesi tulee läpi. Niitä ei varmaan saa vedenpitäviksi kuin sadepuvun mukana tulevilla suojapusseilla.

Niin, jokainen pesee millä pesee mutta tuossa roikkuu hengarissa 7v vanha Rukan gore asu joka on pesty millä milloinkin normaalilla pyykkipulverilla pesukoneessa ja silti se vielä pitää veden ulkona. Toki se päälikangas imee hieman vettä muttei alusasu kastu kuitenkaan. Eikös noissa se tärkein pesuohjelma ole ettei pese yli 30c ?

Taisin pestä oman sweepin tekstiiliasun +90c ja ihan perus pesuaineilla..
smile_org.gif

Haisi niin pahalle että ajattelin ettei paljoa häviä. Ovat niin paskat varusteet muutenkin, eivät hengittäneet uutena eikä hengitä pesujen jälkeenkään. Vettä kyllä pitää hienosti. Mikä lie reissa-kalvo olevinaan, muistuttaa ominaisuuksilta muovipussia

Back