• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Goretex-pukujen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt lähti 7. vuosi samoilla rukan goretexeillä enkä ole pessyt enkä pese. Mitä noista pesemään? Vuosikausia vanhat hyönteisten raadot rintapielissä vaan lisää katu-uskottavuutta jota yli 4kymppinen motoristi kaipaa jo muutenkin.
buttrock.gif

Minä pohdiskelin viime loppukaudesta tixtexien pesua ja kokeneempi lankomies meinasi nauraa minut suohon.

Kamat pestään kuulemma korkeintaan jouluna, eikä silloinkaan rummussa pyöritellä jos haluaa tixtexien vielä toimivan.

Tarkemmin ajatellen mitäpä tosiaan. Vermeissä on irroitettava sisävuori josta hiet voi pyöritellä pesukoneessa ja itse pintamatskuille riittäköön satunnaiset sateessa ajelut. Ja jos raatoja / kuraa liiaksi on, huuhtelu suihkussa.

Minä pohdiskelin viime loppukaudesta tixtexien pesua ja kokeneempi lankomies meinasi nauraa minut suohon.

Kamat pestään kuulemma korkeintaan jouluna, eikä silloinkaan rummussa pyöritellä jos haluaa tixtexien vielä toimivan.

Tarkemmin ajatellen mitäpä tosiaan. Vermeissä on irroitettava sisävuori josta hiet voi pyöritellä pesukoneessa ja itse pintamatskuille riittäköön satunnaiset sateessa ajelut. Ja jos raatoja / kuraa liiaksi on, huuhtelu suihkussa.
No joopa.. Kyllä puku pestään ihan koneessa ja vähintäänkin ajokauden päätteeksi, vaikka sitä kurat suihkulla välillä huuhtoisikin. Tosin pesutarve riippuu ihan kilometreistä ja olosuhteista. Pari viikkoa kun hikoilee goreissa helteillä, niin johan niiden hajusta kärpäsetkin kaikkoaa.
Mitä se sisävuorien pesu auttaa? Ei kai niitä kukaan pidä kuin kylmillä keleillä, siis keväällä ja syksyllä..

Itse olen pessyt yleensä 2 x vuodessa, riippuu vähän käytöstä. Joka tapauksessa aina ajokauden päätteeksi. Yleensä ilman suojia ja puku käännettynä. Joskus laiskuuttani suojienkin kanssa.

RUKKApa on tehty niin hyvin että niissä ei hikoile.  
bowdown.gif

Oikeasti ainakaan minulla ne ei haise 6 vuoden käytön jälkeen. No ehkä se hikoilu on aika henkilökohtaista.

Esim. Partioaitasta saa Gore-Tex (ja muille päällystetyille kankaille) tehtyä ainetta joka vahvistaa päällimmäistä kerrosta siinä kankaassa. Vesi ei mene niin helposti kalvolle asti kun alkaa sataa ja puvun pitäisi pysyä paremmassa kunnossa.

Maksaa pirusti mutta ei sitä varmaan tarvitse kuin kerran kaudessa käyttää. Itse käytän tuota lasketteluvermeille. Nahkojen ja sadepuvun nimeen vannon mopoillessa.

http://ari.rdx.net/abc/equipment/varuste/gore.htm

Esim: http://www.varuste.net/tuotteet2.asp?_id=3078
Ainakin noi:

NikWax pesuaine
ja
Nikwax kylläste

on oikeesti hyviä kalvoasujen pesuun. Tavan pesuaineet tuntuu useamman pesun myötä heikentävän hengittävyyttä hieman.
Noilla tulee puhdasta ja tuo kylläste vähentää veden imeytymistä päälykankaaseen -hengittää paremmin huonossa kelissä ja kuivuu nopeammin. Lisäksi se estää likaa tarttumasta kankaaseen -pysyy puhtaana/aan näköisenä pitempään, pölyt ja ötökät lähtee huomattavasti helpommin.

Huono puoli on et tekee kamppeista liukkaita penkkiä vasten- varsinkin alkuun.
Ja hinta/pesu on kova, mut ei paha kun vertaa tulokseen, kamppeiden hintaan ja siihen et niitä ei pestä joka välissä.

Uusi Lv pyykinpesuneste, jota on saatavissa myös pariin pesuun riittävänä 100 ml pullona parilla eurolla pitäisi olla passelia Gore-Tex vaatteille.
Linkki

Esim. Partioaitasta saa Gore-Tex (ja muille päällystetyille kankaille) tehtyä ainetta joka vahvistaa päällimmäistä kerrosta siinä kankaassa.
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Onko gore-tex joku "päällystetty kangas"? Ei ole.
Turha gore-tex-puvun pesemisestä on sen suurempaa operaatiota tehdä, tai kalliita erikoisaineita hankkia. Itse olen pessyt pukuni ainakin 15 vuotta tavallisella pesuaineella vähintään pari kertaa vuodessa. Yhdenkään puvun kohdalla ei ole havaintoa hengittävyyden tai vedenpitävyyden muutoksista. Puvut ovat olleet Rukan (myös muutama Yoko, BMW) valmistamia.
Toinen juttu on sitten, jos puku ei laadullisista tai rakenteellisista syistä kestä pesua. Etenkin kalvon huonosti teipatut saumat voivat ratkeilla pesun aikana.
Puvun pintakankaiden erilaisista kyllästysaineista on hyötyä lähinnä noiden aineiden myyjille ja valmistajille, ei se puku niitä tarvitse. Kannattaa käyttää rahat ennemmin vaikka bensaan kuin huuhaa-tökötteihin.

Puvun pintakankaiden erilaisista kyllästysaineista on hyötyä lähinnä noiden aineiden myyjille ja valmistajille, ei se puku niitä tarvitse. Kannattaa käyttää rahat ennemmin vaikka bensaan kuin huuhaa-tökötteihin.
Olet muuten erittäin oikeassa. Vaikka teflonit sun muut tekevätkin kankaan vettähylkiväksi, niin se ei tarkoita sitä, ettei vesi kankaaseen imeytyisi.
Mömmöjen suojaava vaikutus toimiin jonkin aikaa pikku sateessa kävellessä / oleskellessa, mutta ei ajonopeuksissa. Vesi imeytyy kankaaseen joka tapauksessa ja on oikeastaan aivan sama tapahtuuko se viiden, vai 15 minuutin jälkeen.
Lisäksi kyllästeiden vettä hylkivä vaikutus katoaa yllättävän nopeasti kokonaan.

Siispä kannattaa hankkia puku, jossa gore-kalvo on laminoitu päällyskankaaseen. Ei vety, voi poiketa sateellakin kuppilaan ilman että jää lammikko alle.

Goren sivuilta löytyy erinomaiset ohjeet,jos Usan murre taipuu...
Pesu zeoliittia sisältävällä pulverilla on oiva keino tuhota se hengittävyys kalvosta,nimimerkki kantapään kautta oppinut. Ihan oikea gorelle tai muulle kalvolle tarkoitettu pesuaine on pikku investointi, joka kannattaa siihen lisäksi päällikankaan kylläste  niin ei uskoisi eroa mikä on puhtaalla ja pesemättömällä vaatekappaleella.Olen toisen harrastuksen parissa törmännyt noihin kalvovermeisiin.. ja pilannut useamman väärällä pesulla..Harva myyjä tietää hölkkäsen pölähtämää  kalvovaatteen hoidosta pesusta.. Jopa valmistajilla on epäselvyyttä kalvollisen vaatteen pesussa..
Nix wax ja kylläste.. toimineet hyvin ja lisäksi saatavuus parhain. Eli pesuaine ja päällikankaan kylläste.. erikseen ostettuna. Hyvin ja oikealla aineella kyllästetyn kankaan vedenhylkivyys on erinomainen... ainakin isojen poikien kurapöksyissa.. joissa kahlaillaan tuntisotalla vedessä.

Vaateitta pitää aina välillä pestä. Ajokauden ollessa jo kulman takana, tuli mieleen, että olisi hyvä hetki pestä ajopuvut.
Goretex / Reissan tai mitä niitä nyt onkaan kalvot vaatii omat taikansa.
Onko kukaan kokeillut niihin erityisesti tarkoitettuja pesuaineita / kyllästesuihkeita. Toimiiko ne oikeasti vai onko ne ostosteevee-osastoa? ? ?
esim. tämmöisiä
Olisi hyvä pestä ne ajopuvut kun ajokausi loppuu, voisi
lähteä paremmin puhtaaksi...
033102bebe_1_prv.gif

RUKKApa on tehty niin hyvin että niissä ei hikoile.  
bowdown.gif

Oikeasti ainakaan minulla ne ei haise 6 vuoden käytön jälkeen. No ehkä se hikoilu on aika henkilökohtaista.
Mulla oli -80 luvulla ostettu Goretex haalari, jota käytettiin, moottorikelkkaillessa,polttopuita tehdessä, moottoripyörällä ajaessa, veneessä uistellessa. Sitä pestiin aamuin, illoin jopa, päivälläkin. Pesu tehtiin normaalissa pesukoneessa normaali pesuaineella.
Sitä ei käsitelty millään hoitoaineella koko aikana ja se TOIMI. Nyt en tiedä miten nämä uudet kalvot toimii,ja kestää kun ei ole kokemusta.
Mulla ollut puku kesti vuoteen 2002 . Jolloin päälikangas meni niin huonoon kuntoon että oli pakko hävittää.
inlove.gif

Suojat irti pesua varten
wink.gif
. Normipesuaine ja 30 asteinen pesu, ei linkousta eikä huuhteluainetta.
Kuivauksen voi suorittaa myös vaikka saunan jälkilämmöissä. Lämpö aktivoi gorekalvoa toimimaan.
Lämpö ei aktivoi goren PTFE-kalvoa kyllä yhtään mihinkään.

Sen sijaan jos pesukoneeseen on vipannut siihen tarkoitettua gore kyllästettä se voi haluta lämpöä.
Joskin useimmiten kledjuja kehoitetaan lähinnä silittämään.

ja ne kamppeet kannattaa tosiaa kyllästää siihen tarkoitetulla aineella - höyryn kun haihtuu pintakankaassa istuvasta vesikalvosta läpi aika huonosti. Pidän aika outona jos katteellisella pyörällä ajaessa saada koko puvun vettymään täysin totaalisesti.

Se kyllästäminen kannattaa tehdä asiaan tarkoitetulla aineella - jos kamppeisiin mättää silikonipitoista kyllästettä hengittävyys on luokkaa kuminen sadetakki.

Kukin tietysti saa tehdä kamppeilleen mitä lystää, olen nähnyt jonkin neron tunkeneen joskus vuonna nakki kalvotakkiinsa vinon pidon erittäin katu-uskottavia Ruka ja Pyhä pinssejäkin...

Kyllä minä ainakin pesin joka ajokauden päätteeksi gorepuvun. Kuka sitä nyt haluaa olla tunnistettu kokkareissa hajun perusteella, muuta kuin kakstahtiveikot  
wink.gif
? Nyt kun on mahkapuku, niin taisin liittyä "hajustettujen" joukkoon.
062802moto_prv.gif
Pesuohjeita tässä jo olikin yllinkyllin ja kommentoisin vain, että sillä puvun pesun jälkeisellä silittämisellä tai saunassa lämmittämisellä tarkoitetaan ajopuvun päälikankaan ominaisuuksien aktivoimista. Näin saadaan päälikankaan vedenhylkimisominaisuus palautettua. Useiden pesujen jälkeen vaatii ainekäsittelyn, eikä pelkkä silitys/lämmitys enään riitä. Itse gore-kalvohan vain peseytyy pesussa ja se on sille parasta lääkettä. Näin aikanaan minua tehtaalta valistettiin ja hyvin toimi. Suojat kehoitettiin ottamaan pois pesussa varotoimena gore-kalvon vaurioitumisen ehkäisemiseksi.

Ihan turhia.. eivät nuo goren ohjeet ole ja sen puvun hengittävyys on todella helppo pilata väärllä aineilla.. Tavallinen  pulveripeuaine sisältää hienojakoista mömmöä nimeltä zeoliitti.. jolla on melkoisen tukkeava vaikutus.. sen näkee kun kurkkaa sinne koneeseen..Itse pidin goren pesuaineita.. totaalisen turhina mutta sitä voi mieli muuttua.. lompakon kautta. Satulassa istuminen paljoakaan vaadi kalvolta jos katsotaan sitä hengittävyyttä eli paljonko grammoina/vrk.. kalvo päästää lävitseen.

Ps.. serto nestemäinen pesuaine.. ei sisällä zeolittiia ja se toimii.. erittäin hyvin.Tosin päälikangas tuli kyllästettyä nix waxilla..

Täällä ne vaan urbaanilegendat lentävät. Onkohan niiden takana noiden erikoisaineiden myynnin edistäminen? Näyttäkää minulle Gore-tex-puku, mikä on pilattu käyttämällä tavallista pesuainetta. Sen verran pitkään tuollaisia pukuja on valmistettu ja pesty, että luulisi pukujen valmistajien tietävän, miten niitä pitää hoitaa.Oikeat hoito-ohjeet siis löytyvät puvun valmistajalta, ei täältä.
Taas kerran muistutan siitä, että kalvoja ja pukujen valmistajia on monenlaisia. Se, mikä pätee laadukkaaseen Gore-tex-pukuun, ei välttämättä päde johonkin Kauko-Idässä valmistettuun halpatuotteeseen.

Back