• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Goretex-pukujen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Oikea Savo
Vaateitta pitää aina välillä pestä. Ajokauden ollessa jo kulman takana, tuli mieleen, että olisi hyvä hetki pestä ajopuvut.
Goretex / Reissan tai mitä niitä nyt onkaan kalvot vaatii omat taikansa.
Onko kukaan kokeillut niihin erityisesti tarkoitettuja pesuaineita / kyllästesuihkeita. Toimiiko ne oikeasti vai onko ne ostosteevee-osastoa? ? ?
esim. tämmöisiä

Olen käyttänyt ihan tavallista pesuainetta! Huuhteluainetta ei saa käyttää! Joku viisas pyöräkauppias oli sitä mieltä et suihkutettavat kyllästysaineet ei olis hyvästä. Heikentää kuulemma hengittävyyttä
confused_orig.gif
Mene ja tiedä!!!

Normaalia pyykkipulveria olen käyttänyt normaalissa pesukoneessa 30asteessa pessyt, kyllä tuo ainakin vielä on veden pitänyt ulkopuolella. Ei ne sen enempiä taikoja vaadi kuin muutkaan kamppeet. Noista suihkeista ei ole kokemusta ...

Kyllä se pinta kannattaa ehdottomasti kyllästää jollain vettähylkivällä aineella. Kalvo ei pysty hengittämään, jos asun pintamateriaali on täynnä vettä.

Sen verran harvoin noita ajokamoja tulee pestyä, ettei se erikoispesuainekaan mikään kohtuuton kustannus ole, eikä sen käytöstä ainakaan haittaa ole.

Juuri noista linkin litkuista mulla ei ole kokemusta, mutta vastaavia on erä- ja ulkoiluvarusteliikkeet pullollaan.

Normaalia pyykkipulveria olen käyttänyt normaalissa pesukoneessa 30asteessa pessyt, kyllä tuo ainakin vielä on veden pitänyt ulkopuolella. Ei ne sen enempiä taikoja vaadi kuin muutkaan kamppeet. Noista suihkeista ei ole kokemusta ...
Samat sanat täällä. Tavallista pesuainetta ja 30 asetta, ei huuhteluainetta ja ei linkousta vaan suoraan rispustanut kylpyhuoneeseen kuivumaan. Edellinen Rukka oli käytössä 10 v. ja tämä nykyinenkin jo 6 vuotta.

Varsinaisia tixtex-pesuaineita en ole käyttänyt ja toistaiseksi omat kalvolliset ovat edelleen toimineet. Lukuunottamatta housuja joiden takuuaika meni umpeen ja kaksi viikkoa sen jälkeen vesisateessa ajeltiin haarat märkänä..
tounge.gif

Enkä tunnusta että housut olisi kastuneet sisältäpäin!

Vaatteen valmistajan ohjeen mukaan kun peset, et käytä valkaisuaineita etkä huuhteluainetta niin hyvä tulee.  Jos pesulapussa sallitaan silitys ulkopuolelta, niin sellainen viimeistelyksi.

Tuosta kyllästespraysta... Eikös se vaikuta vaan ihan päällimmäiseen kerrokseen, eli pyrkii kyllästämään vain ne cordurakuidut niin ettei vesipisarat imeytyisi ihan niin helposti. Ei ne toista tixtex-kalvoa takkiin tai housuihin tee, joten vaatteen hengittävyys ei varmaankaan kovin paljoa kärsi  
nixweiss.gif

Just oli keskustelua aiheesta liikeessä ku ostettiin molemmille Rukan Mika asut. Ja sitä mieltä siellä oltiin, ettei tarvi ihmeemmin kikkailla... Pesee vaan tosiaan 30 asteessa ja varmistaa, että pesuaine sopii gorelle. On kuulemma sellasiakin pesuaineita jotka ei sovi, ja niissä on sitten siitä merkinnät kyllä. Ja tosiaan EI huuhteluainetta kehiin myöskään...

Sit vaan riippukuivattelee kunnolla, saunan jälkilämpö olisi paras. Ja vähintään kerran ajokauteen olisi hyvä pestä, jotta pysyy kalvo hyvänä = hengittävänä.

Muuten, tuli tänään todettua tuon puvun ylivoimasuus näillä keleillä. Aamulla 0800 lähdettiin Kotkasta liikkeelle, pakkasta -2 astetta ja Helsinkiin ajettiin yhdellä kahvistopilla. Sit päivä pyörittiin siellä ja illaksi takaisin. Yhteensä joku 400 kilsaa ja lämpötila -2 ja +4 asteen välissä. Hyvin tarkeni! Eikä todellakaan tarvi mitään karhuntaljaa sinne takin alle tunkea. En edes viiti kuvitella mitä tää reissu olis ollu noilla mun nahkakamoilla... Varmaan olis henki lähteny, ihan sama mitä olis alle tunkenu.  
omg.gif

Kalvollisille erä-/ulkoiluvaatteille suositeltiin nestemäistä pesuainetta. En nyt tähän hätään osaa tarkemmin sanoa mitä se on (jotain ihan perus nestepesuainetta). Hyvin on toiminu prätkävaatteidenki pesussa
thumbs-up.gif

Esim. Partioaitasta saa Gore-Tex (ja muille päällystetyille kankaille) tehtyä ainetta joka vahvistaa päällimmäistä kerrosta siinä kankaassa. Vesi ei mene niin helposti kalvolle asti kun alkaa sataa ja puvun pitäisi pysyä paremmassa kunnossa.

Maksaa pirusti mutta ei sitä varmaan tarvitse kuin kerran kaudessa käyttää. Itse käytän tuota lasketteluvermeille. Nahkojen ja sadepuvun nimeen vannon mopoillessa.

http://ari.rdx.net/abc/equipment/varuste/gore.htm

Esim: http://www.varuste.net/tuotteet2.asp?_id=3078

Käytin takki+housut pesulassa pesu ja pinnoitus (suojakalvo gorelle) maksoi 39,20€
Puvussani oli paljon  öljypisaroita, kun ajoin kaverin 2T motarin takana enkä tajunnut heti että se oli öljylinko.

Puhtaaksi saivat ilman kemiallista pesua. olen normaalisti pessyt koneessa 40c pesulla (rukka R1 pukuni tyyppi)

Korjailin kirjoitusvirheitä
withstupid.gif

Rukan ohjeet:

Takit
Konepesu hienopesuohjelmalla 30-40°C:ssa normaalilla pesuaineella. Älä käytä huuhteluainetta. Huuhtele huolellisesti. Laita vain yksi takki kerrallaan koneeseen. Poista suojat ennen pesua.

- Silitä miedolla lämmöllä (1 pisteen silitys), mutta ei heijastavia alueita.

- Rumpukuivaa miedolla lämmöllä (max 55°C) yksi tuote kerrallaan

- Ei kemiallista pesua

AirPower-takit:
- Kemiallinen pesu tuotteessa olevan ohjeen mukaan
- Ei rumpukuivausta

Katso tarkemmat huolto-ohjeet tuotteesta.

Housut
Konepesu hienopesuohjelmalla 30-40°C:ssa normaalilla pesuaineella. Älä käytä huuhteluainetta. Huuhtele huolellisesti. Laita vain yhdet housut kerrallaan koneeseen. Poista suojat ennen pesua.

- Silitä miedolla lämmöllä (1 pisteen silitys), mutta ei heijastavia alueita.

- Rumpukuivaa miedolla lämmöllä (max 55°C) yksi tuote kerrallaan

- Kemiallinen pesu tuotteessa olevan ohjeen mukaan

AirPower-housut:
- Ei rumpukuivausta

Katso tarkemmat huolto-ohjeet tuotteesta.

Reilu 10 vuotta tuli ajeltua Rukan asulla, ihan normaalivälein tuli pestyä ja ihan normaali 30 pesuohjelmilla, tosin ilman huuhteluainetta. Puku pitää edelleen veden ulkopuolella, on vaan nuhruisen näköinen reilun 70.000 km jälkeen.

Pääasia on ettei ainakaan linkoa 1400:lla kierroksella. Meni meinaan Goret uusiksi. Ei pidä saumat vettä ei. (vaimon syy
biggrin.gif
)

Suojat irti pesua varten
wink.gif
. Normipesuaine ja 30 asteinen pesu, ei linkousta eikä huuhteluainetta.
Kuivauksen voi suorittaa myös vaikka saunan jälkilämmöissä. Lämpö aktivoi gorekalvoa toimimaan.

Toimin itse itsellenin koekaniinina. Tänään on vermeiden pyykkipäivä.
Pesu ihan tavallisella pesuaineella 30 astetta ja huuhtelu.
Toisessa huuhtelussa kokeilen tätä
Vanhan sanonta kuuluu" jos kokeilun jälkeen puku päästää vain 15% enemmän vettä läpi, niin kokeilu on onnistunut"
Ajopuku on kyllä tähänkin saakka ollut melko hyvin veden pitävä, joten vertailua on vähän huono tehdä.
Raportoin kuitenkin, miten kävi.

Itsellä on gorehanskat ja kengät ja itse olen laittanut niille tarkoitettua vahaa. Ei ole vettä mennyt sisään ainakaan vielä ;)

Kuulemma ainakin joissakin hanskoissa, joissa on Goretex niin niistä puhutaan, etteivät pidä vettä, mutta ohjeeksi Italowestern (Reliatecin äijä) sanoi, että kun käyttää tällaisiä vahoja niin jo alkaa pitämään.
smile_org.gif

Back