• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gessun tassut taivasta tai maata kohden, sama tulos?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viime viikon torstaina näytti siltä että mies istui pää painuksissa pyöränsä vieressä Saarijärventiellä.
Ja kuumaakin oli.
Kurvasin viereen ja huomasin hymyn miehen kasvoilla .
Kaukaa katsottuna näytti että hän tuijotti pyöränsä moottoria .
No kysytty on kun olisi kuitenkin jäänyt vaivaamaan olisiko apu ollut tarpeen .
Olin itse rikkinäisen asuntoauton kanssa viime juhannusaattona tienvieressä kolmatta tuntia ja kyllä ihmiset pysähtyi useasti kysymään voiko auttaa.

Tää on oikeastaan ihan hyvä aihe monellakin tapaa.

Helposti unohtuu, kuinka "kulttuurisidonnaista" ihmisten toiminta noin laajemmin tarkasteltuna onkaan.

Se on joka tapauksessa aika rankka realiteetti, jolla "pyyhkiminen", tai sen ymmärtämättömyys
on kautta historian johtanut ojasta allikkoon turhankin usein.

Markkinoinnin ja mainonnan saralla, sketsiviihteestä puhumattakaan, pureudutaan asioihin
usein kiusallisen osuvasti tätä kautta.

Tosielämässä taitaa ongelmat "kommunikaation" suhteen olla avun suhteen ihan samoja.
Se on vähän kuin se lasi..... puolityhjä / puolitäysi.

Kyyppari kattoo, että ei hätää.... kaverilla on vielä muki puolillaan.
Kaveria kuitenkin vituttaa ankarasti.... kun se onkin jo puolityhjä..... eikä kyyppari välitä paskaakaan :grin:.
No ei hätää.... salvaa saa moisen heitteillejätön kolhuihin avautumalla somessa :thumbup:.

Vaan miksi KÄSI EI NOUSE sen merkiksi, että "lissee votkaa.... lissee votkaa..... sitten pitäis saada nainen"?:;):

marko.fzs sanoi:
Pyörä puolella homma toimii näin.
Laitetaan hanska, huivi tai kypärä vasempaan peiliin=tarvitsen apua.
Nostaa kädet pystyyn ja juoksentelee keskellä tietä autoa/pyörää vastaan =tarvitaan apua välittömästi.

Tulee kyllä pysähdyttyä aina kun tienposkessa on pyörä ja vasempaan kahvaan on jätetty jotain. Tosin muutaman kerran myös turhaan. Eli jos pysähdyt vaan puhelimeen laita se kypärä sille oikealle puolelle:rant:

Mä oon nyt seitsemättä kautta harrastanut, enkä koskaan ole moista ilmoitusmenettelyä kuullut sen enempää tällä foorumilla kuin missään muuallakaan. Ei sillä että itselläni ainakaan koskaan mitään vasemmassa stongassa olisi, mutta turha mieltään pahoittaa siitä, että nämä salaiset koodikielet ovat orggimoroakin harvemman tiedossa.

Taitaa johtua siitä että nykyään aniharva mopo porsii tielle verrattuna -70 lukuun jolloin osa porukasta liikkui aika heikkokuntoisillakin kapineilla. Toinen asia on varmaan jokaisen taskussa oleva puhelin jolla voi soitella helppiä eikä edes haluta pysäytellä ohi kärrääviä. Tuo huivijuttu on niin vanha tapa että luulin jo että kaikki sen tietää. Se on ollut käytössä iät ja ajat. Mutta hyvä että tulee nuoremmille harrastajillekin asia esiin. Ei sitä varmaan ole mikään tarkoitus pitää piilossakaan.

aina pysähdyn motoristia auttamaan, vasta autoin myös autoilijaa hädässään.
Joskus saatat olla itsekkin avun tarpeessä mieti sitätuona hetkenä.

Minä en enää pysähtele ellei joku vartavasten sitä apua ilmaise tarvitsevansa. Aika monta mopoiliaa oon jääny jeesaamaan, joskus kyydinnyt mopoilijan mopoineen himaan saakka kun kerta kalusto on ollut sopiva, vaan asenteet kun ovat muuttuneet.

Esim. autonhakureissulla katseltiin että motarin toisella puolella on mopo tien syrjässä. Tuntia myöhemmin mopo oli samoilla holleilla takaisintulomatkalla niin pysähdyttiin sitten kattoon, ei lähde käyntii, kuulema tekee sitä silloin tällöin. Hetki siinä tohistiin niin suuttimien liitin hapettunut, korjattiin ja säästettiin jannu korjaamoreissulta, ei edes kiitosta tullut.

...kehällä pysähdyin kyselemään Pakilan tebarin kohdilla kun kerran bussipysäkillä oli jannu moponsa kanssa, kamat riisuttuna ja puhelimessa. Pakulla olin silloinkin, ja silloinkin oli ramppi mukana... ..."onks kaikki ok, tarviitko jeesiä?" - vastauksena kansainvälinen käsimerkki.

Ei ihan hirveesti hotsita enää pysähdellä kyseleen, en ota siitä enää omaa ongelmaa. Harvemmin kukaan on pysähdellyt munkaan kohdalla vaikka joskus ois ehkä apua tarvinnutkin.

Tuollaiset tilanteet tulee usein niin yllättäen eteen, että olet jo ajanut ohi ennen kuin auttamisvaisto edes herää. Motarilla ei voi kääntyä, eikä peruutella ja tavallisellakin tiellä kääntöpaikka voi olla kilometrien päässä.

Eilen joku oli pysähtynyt pyörällään bussipysäkille. Näin sen jo kaukaa ja hieman himmailin.. Vaan kun minkäänmoista merkkiä avuntarpeesta ei näkynyt niin ajelin vaan ohi moikaten.
Monta kertaa on tullut pysähdyttyä vastaavassa tilanteessa ja aina turhaan. Jos apua tarvitsee, niin se myös kannattaa ilmaista jotenkin.

Tuo hanska tai huivi peilissä on minullekin tuntematon juttu, vaikka mopovuosia on takana melkoinen määrä. Tarvitseeko sitten pientä huitomista ujostella, jos todella on avun tarpeessa?

Itse juuri viikko sitten jarruttelin Turun motarilla kotilon kanssa, kun tyhjä tie sen mahdollisti. Ei silti saatu R1100RT:tä liikkeelle. Ilmeisesti sähköt oli tykänneet huonoa rankkasateesta.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten homma ratkesi, jos ko. kuski lukee tämän.

Omasta puolestani noin 50 % stopeista on olleet jossain määrin hyödyllisiä.
Pari päivää sitten pari nuorta naista oli konepelti pystyssä tien varressa. Tein uparit. He pääsivät jatkamaan matkaa, kun sain öljyn mittatikun ja varoitusvalon tulkittua.
Ja vaikka en olisi voinut avuksi olla, ei se olisi minun helvetin tärkeästä elämästäni montaa minuuttia pois vienyt. :)

Itävallassa kävi vastaavat kun rasvasin ketjuja levikkeellä. Ähkin ja puhkin puoleksi pyörän alla ettei kallisarvoiset katteet naarmuuntuisi. Ennen kuin kylki tavoitti maata, oli auto pysähtynyt ja nuori mies juoksi auttamaan pyörää pystyyn. Oli itsekin motoristi, kertoi kun juteltiin kunhan minulla oli hengitys tasaantunut. Toinenkin auto ehti jo hidastaa ja katsoa että onko meillä hätää.

Muutama vuosi sitten oli kaveri jäänyt mustalla kyykyllä VT25:lle minun mielestä huonoon paikkaan ja kävin tekemässä uparin ja painelin kysymään onko avun tarvetta. No, siihen viereen kun pääsin niin kävi ilmi että olikin siviilipoliisimotari. Kerkisin kysymään että onko kaikki ok niin kyllähän poliisi vastasi että on. Siitä sitten pintakaasulla pois.

Back