• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Garmin Zumo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kemikaali
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tästä latausongelmasta on keskustelua Zumo-forumilla http://www.zumoforums.com/zumo/viewtopic.php?t=968 ja mielipiteitä tuntuu olevan puolesta ja vastaan!
Itsellä on kyllä toiminut/ladannut ihan ok ainakin autotelineessä. Kukas se tämä Jyrki on joka asiasta on kysellyt?
Äyh. Tuon threadin mukaan siis autotelineessä lataa aina oli Zumo päällä tai ei ja prätkätelineessä vain jos laite on off?

Aika hämärältä kuulostaa kyllä. Ja varsinkaan ei vaikuta kovin hyvältä suunnittelulta jos vehje vaatii akusta pienen tirauksen virtaa ennenkuin suostuu edes töpselimuuntajalla lataamaan. Jos näin olisi niin eiköhän suunnilleen 99% omistajista joskus saisi akun täysin tyhjäksi ja laite ei enää suostuisi käynnistymään tai lataamaan.

Tod.näk. jotain isompaa vialla meikäläisen laitteessa. Toivotaan että diagnoosi tulee nopeasti ja uusi laite kouraan mikäli nro. 1 on lopullisesti kuollut. Täytyy vaan toivoa että uusi ei kanssa kuole 4kk jälkeen tai muuten 12kk takuuaikana ei kovin montaa kertaa ehdi laitetta vaihtaa uuteen.

Minun ymmärrykseni mukaan (Zumo forumiin viitaten) Zumo lataa MP-telineessä silloin kun se onvirta PÄÄLLÄ eli siis ON !!
Ainakin tämä aperson850 vakuutteli saaneensa sellaisen tiedon myös Garminilta.
Eihän tuo akku silloin kestäisi mitenkään pitkää mp-ajelua ja missä sen sitten lataisikaan  
eek.gif

Minun ymmärrykseni mukaan (Zumo forumiin viitaten) Zumo lataa MP-telineessä silloin kun se onvirta PÄÄLLÄ eli siis ON !!
Ainakin tämä aperson850 vakuutteli saaneensa sellaisen tiedon myös Garminilta.
Eihän tuo akku silloin kestäisi mitenkään pitkää mp-ajelua ja missä sen sitten lataisikaan  
eek.gif
Näin väittäisin minäkin. Lataa akkua aina kun on virtapiuha kiinni, olis sitten autossa tai prätkässä. Ei se sentään niin hieno laite ole että erottaa sähkön alkuperän. Ainakin mulla tulee virta laitteeseen automaattisesti heti kun laitan prätkän virrat päälle ja vastaavasti autossa heti kun laitan tepselin tupakansytytin koloon.

Näin väittäisin minäkin. Lataa akkua aina kun on virtapiuha kiinni, olis sitten autossa tai prätkässä. Ei se sentään niin hieno laite ole että erottaa sähkön alkuperän. Ainakin mulla tulee virta laitteeseen automaattisesti heti kun laitan prätkän virrat päälle ja vastaavasti autossa heti kun laitan tepselin tupakansytytin koloon.
Kyllähän se laite tunnistaa missä telineessä tai piuhassa on kiinni. Bensamittari jne. mopoasiat raksuttavat vain mp-telineessä, mutta autotelineessä eivät. Vai meinasitko jotain muuta?

Tuo laitteen käynnistyminen automaagisesti ei sekään vielä sano akun lataamisesta mittään. Tuolla postatussa linkissähän joku oli virrankulutuksia mittaillut ja tehnyt päätelmiä milloin laite lataa akkua ja milloin käyttää telineen virtaa suoraan akkua latailematta.

Kyllähän se laite tunnistaa missä telineessä tai piuhassa on kiinni. Bensamittari jne. mopoasiat raksuttavat vain mp-telineessä, mutta autotelineessä eivät. Vai meinasitko jotain muuta?
Olen käyttänyt Zumoani autossa täällä ulkomailla ollessani ja eilen se ilmoitti ekan kerran, että tankki on tyhjä! Bensamittarihan on pelkkä tyhmä matkamittarin ja annetun pa-kulutuksen välinen laskuri. Ei se älyä millä liikut, vaikka polkupyörällä ajaisit, niin se ilmoittaa jossain vaiheessa bensan loppuvan...

Niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen lataamisesta en voi vielä sanoa mitään, kun oma mp-johto on Suomessa.

ps. täällä Walesissa on jo täysi kesä. Eilen + 19. jo pari viikkoa aurinkoista yli + 15 ja samalta näyttää. Kevarilla on kiva päästellä noita mutkateitä, joilla maksiminopeus on 100 km/h. Isot pyörät odottavat Suomessa.

Olen käyttänyt Zumoani autossa täällä ulkomailla ollessani ja eilen se ilmoitti ekan kerran, että tankki on tyhjä! Bensamittarihan on pelkkä tyhmä matkamittarin ja annetun pa-kulutuksen välinen laskuri. Ei se älyä millä liikut, vaikka polkupyörällä ajaisit, niin se ilmoittaa jossain vaiheessa bensan loppuvan...
Juu, eihän se muuta ole kuin takaperin laskeva matkamittari hieman graafisemmassa muodossa. Melkein kyllä väittäisin että tuo laskuri ei kuitenkaan laske & bensan määrä mittarissa vähene muulloin kuin kilometrien kertyessä laitteen ollessa mp-telineessä kiinni. En ainakaan muista koskaan saaneeni sitä "bensa loppuu kohta, etsitäänkö bensis"-varoittelua muussa käytössä kuin prätkäillessä.

Piti oikeen luntata manuaalista:
"Using the fuel gauge
The fuel gauge is for motorcycle use only. You can track your fuel usage when the zümo is in the motorcycle mount."

Voi tietty olla että mulla on sitten ollut vaan aina se bensamittari jo valmiiksi nollilla autoillessa ja ei siksi ole ilmoitellut mitään.
nixweiss.gif

Minä olen laittanut aikoinaan mopon keskikulutuksen Zumooni, joten sieltä kait se sen varoituksen laski. Ajelen täällä reissun päällä sekä mopotelineellä piikillä (kylmänä ilman latausta) sekä autotelineellä latuksen kanssa ja olin siis liikkeellä autolla, kun sain varoituksen. Aika äimänä olin, kun luulin sen laskevan vain mopotelineessä kulutusta.

Nysse kuoli koko Zumotin meikäläisellä.
...
Pistänpä raporttia kun saan koneen takaisin, että mikä oli ongelmana. Onneksi tuli kerrankin ostettua jotain Suomesta eli takuuhuollot pelaa ilman mitään hornantuuttiin postittelua.
No eipä tullut selkoa vian tarkemmasta laadusta ilmeisesti huollossakaan kun uusi laite tuli kouraan. Sinänsä ei oo takuun suhteen valittamista eli viikko meni korvaavan vehkeen saamiseen.

Huomasin että uusi laite on tehdasasennettuna v3.20 firmwarella ja menin sitten Garminin sivuille onkimaan v3.30 firmistä niin tuo olikin vedetty pois jakelusta. WebUpdaterinkin mielestä v3.20 on uusin.

Olisikohan v3.30 jonkin mutkan kautta syypäänä laitteen hyytymiseen ja tapauksia olisi ollut muitakin - tiedä häntä.

Voi tietty olla että mulla on sitten ollut vaan aina se bensamittari jo valmiiksi nollilla autoillessa ja ei siksi ole ilmoitellut mitään.
nixweiss.gif
Nimenomaan, sinne täytyy ensin laittaa asetukset.
Joo, ja kun asetusta syöttää (opastetekstit päällä) niin laite sanoo: "VIHJE: Bensamittari on suunniteltu vain moottoripyörille ja se mittaa kulutusta vain silloin kun laite on MP-telineessä".
biggrin.gif

Olisikohan tuonkin osalta jotain eroa eri softaversioilla, jos ootte tosiaan jollain ilveellä saaneet autotelineessäkin bensat vähenemään ja tankkityhjäysvaroitukset kehiin.

Nämä ovat vain koneita eli yhtä tyhmiä kuin niiden keksijätkin!
Minualle ei siis ole kevarissa sähköliityntää Zumolle, vaikka sitä käytänkin mp-telineessä, joten ei se ainakaan mp-sähkön makuun ole päässyt kolmeen kuukauteen.

En ole kyllä päivittänyt yhtään kertaa ohjelmistoa, sillä ajattelin tehdä sen vasta palattuani Suomeen, ettei tulisi ongelmia täällä reissussa ollessa. Tätäkin ketuja lukiessa päätökseni tuntuu yhä viisaammalta.

No nyt kun saatiin taas hommat mallilleen sähköpostin vaihdon jälkeen, niin asiaan.

Toivottavasti kaikille on nyt selvää, että

1. Zumo lataa autotelineessä aina riippumatta siitä onko laite päällä vai ei

2. Zumo lataa moottoripyörätelineessä ainoastaan laitteen ollessa päällä

Molemmissa tapauksissa oletuksena on, että sähköä on koko ajan telineessä tarjolla.

Aika erikoinen juttu ettei Garmin kuvaa em. toimintaa käyttöohjekirjassa eikä Suomen maahantuojakaan ilmeisesti sitä ainakaan aluksi tuntenut.

Vähän näistä selittämättömistä laitteiden kuolemista, puutteellisesta ohjekirjasta ja ohjelmiston jatkuvasta päivittämisestä tulee sellainen mieleen, että Garminilla on tullut hiukan kiire heidän yrittäessään hyödyntää TomTom'in telineongelmista avautunutta markkinarakoa. Tosin jotkut ovat sitäkin mieltä että tämä on aivan normaalia uuden teknologian markkinoilletuontia, ts. testaus teetetään asiakkailla.

Tulipa tilattua itellekin Zumo ja samaan konkurssiin pistin sitten Autocominkin...

Mites, auttakaas noviisia näissä(kin) asioissa, elikkäs kun kytken luurin Autocomiin piuhalla ja Autocom on kytkettynä piuhalla Zumoon, niin toimiiko nuo Zumon "puhelin" toiminnot vielä, siis voinko pistää luurin soittamaan Zumon kautta myös johtojen välityksellä ja näkyykö zumossa tulevat puhelut...
withstupid.gif
, vai toimiiko nuo ominaisuudet ainoastaan BT:n kautta? (jos edes olen oikein ymmmärtänyt että tuollainen ominaisuus siellä olisi...) Niin, ja siis luuri on Nokia 9300i

Sori, en jaksanut kahlata ihan koko ketjua läpi, toivottavasti asiaa ei siis ole vielä käsitelty

Zumo osaa hyödyntää puhelinta ainoastaan silloin kun puhelin on kytketty Zumoon. Zumoon puhelinta ei voi kytkeä kuin vain ja ainoastaan Bluetoothin avulla, piuhojen kautta Zumo ei kommunikoi puhelimen kanssa.

Zumo osaa hyödyntää puhelinta ainoastaan silloin kun puhelin on kytketty Zumoon. Zumoon puhelinta ei voi kytkeä kuin vain ja ainoastaan Bluetoothin avulla, piuhojen kautta Zumo ei kommunikoi puhelimen kanssa.
okei, tuleekos murheita jos Zumon ja puhelimen kytkee keskenään BT:lla ja silti molemmat on kytkettynä vielä Autocomiin?
withstupid.gif

okei, tuleekos murheita jos Zumon ja puhelimen kytkee keskenään BT:lla ja silti molemmat on kytkettynä vielä Autocomiin?  
withstupid.gif
En jaksa uskoa että puhelin ymmärtäisi kahta luuria, zumoa ja autocomia. Mihin tota puhelimen ja autocomin piuhaa tarvitaan? Puhelin bluetoothilla zumoon, ja autocom zumon luuriksi?

Vai pitääkö autocomia käyttää kun sellainen on hankittu?

En ole koskaan ymmärtänyt koko autocomin tarvetta. Mulla on puhelin bluetoothilla zumossa, scala rider bluetooth kuulokkeet. Kuuluu opasteääneet, toimii puhelin ja näkyy soittajat, zumossa on mp3 soitin, kuulokkeissa radio. Scaloista saa versioita, joilla voi jutella takapenkkiläisen kanssa. PNR radio puuttuu, eipä juuri ole tarvettakaan.

En jaksa uskoa että puhelin ymmärtäisi kahta luuria, zumoa ja autocomia. Mihin tota puhelimen ja autocomin piuhaa tarvitaan? Puhelin bluetoothilla zumoon, ja autocom zumon luuriksi?

Vai pitääkö autocomia käyttää kun sellainen on hankittu?

En ole koskaan ymmärtänyt koko autocomin tarvetta. Mulla on puhelin bluetoothilla zumossa, scala rider bluetooth kuulokkeet. Kuuluu opasteääneet, toimii puhelin ja näkyy soittajat, zumossa on mp3 soitin, kuulokkeissa radio. Scaloista saa versioita, joilla voi jutella takapenkkiläisen kanssa. PNR radio puuttuu, eipä juuri ole tarvettakaan.
Juu, tarvii käyttää Autocomia kun just oon sellasen hankkinu
cool.gif

Sori, kyselen tyhmiä, kun ei ymmärrä vielä miten tuo systeemi pelaa kokonaisuudessaan. Tosiasiahan on se, että oon täysin myyntimiehen armoilla, eli ostin paketin, jolla zumo ja puhelin toimivat "parhaiten" ... Autocomia tuossa asentelen mopoon ja Zumoa odottelen
smile_org.gif

Puhelin ei varmaan kahta luuria ymmärräkään, mutta mietiskelin lähinnä, josko tuo toimis muuten bt laitteena siinä ohella...

Puhelin ei varmaan kahta luuria ymmärräkään, mutta mietiskelin lähinnä, josko tuo toimis muuten bt laitteena siinä ohella...
En mä tiedä mikä puhelimen kannalta on bt-laite, muu kuin luuri. Puhelin näkeen zumon luurina. Sitten tarvitset Nokian sivuilta erillisen ohjelman puhelimeesi joka siirtää osoitekirjan aina uudestaan kun yhteys luodaan. Ei kai tossa autocomin piuhaa tarvitse mihinkään.

En mä tiedä mikä puhelimen kannalta on bt-laite, muu kuin luuri. Puhelin näkeen zumon luurina. Sitten tarvitset Nokian sivuilta erillisen ohjelman puhelimeesi joka siirtää osoitekirjan aina uudestaan kun yhteys luodaan. Ei kai tossa autocomin piuhaa tarvitse mihinkään.
Ihme...

No se on kauppa joka kannattaa
062802jumpie_prv.gif
... No, jos ei autocomin piuhaa tarvita, niin joutaa tuo sitten romukoppaan...
veryangry.gif

Back