• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR vai Pan European

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalmari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajelin FJR:llä 30 000 kilsaa, ilman ongelmia.

En voi pahaa sanaa sanoa pyörästä.

Sopii hyvin matkajuhdaksi ja sporttisuuttakin riittää karvan verran.

Ei mielestäni yhtä pappamaisen näköinenkään, kun tuo Pan.

smile_org.gif

Käyppäs vielä kokeilemassa R1200RT ennen kuin teet valinnan!

Mulla oli samoja valintaongelmia ennen kuin huomasin RTn. Ja niinhän siinä kävi että loppujen lopuksi valinta kääntyi siihen. Se on kevein näistä kolmesta ja on esim. ripeämmän tuntuinen kuin Pan. Ja mielestäni paras ajotuntuma näistä kolmesta.

Ja lisävaruste listalta löytyy monipuolisemmin. Kahvanlämmittimet, penkinlämmittimet, cruise control, jne.

...ei kai nyt joku oikein tosissaan ota valintaperusteeksi noita 200km/h matka-ajo juttuja...

Viime keväänä tuli tilattua uusi RT ilman koeajoja,koko kevät
sitä ooteltiin suurin odotuksin.Ärtsy tuli ja pettymys oli kyllä suuri.Pyörän kaupunki ja ruuhka ominaisuudet olivat kyllä surkeat.Liikkeelle lähdöt olivat yhtä tuskaa täristävän liikkeelle
lähdön ansiosta ja ruuhkassa ajaminen lähes mahdotonta
väljän perän ansiosta!?
Mototripin kaveri oli sitä mieltä että "nää nyt on vann vähän tällasii,luonnetta.Aja vaan kylse siitä tasottuu."
033102ass_1_prv.gif

No kesän reissu tuli heitettyä RT:llä eurooppaan.Reissun jälkeen pyöräkauppaan,ajettiin molemmat japski tourerit,se
oli kai emännän hanuri joka sen viimesen sanan sano
tounge.gif
eli nykyään ajellaan Pannarilla

Jos noista kahdesta pitää valita, niin itse valisisin FJR:n - se muistuttaa enemmän moottoripyörää, kun Honda on vain iso skootteri. Mutta jos sallitaan laajentaa skaalaa, niin Ducati ST3s -ABS menee noiden edelle heittämällä...

Mutta jos sallitaan laajentaa skaalaa, niin Ducati ST3s -ABS menee noiden edelle heittämällä...
Se vähän riippuu miten asiaa katsoo. Kyllä mä muistan oikein hyvin viime vuodelta yhden vertailutestin, missä sport-touring testin ykkönen Triumph Sprint ST 1050 laitettiin vertailuun luokkaa isompien sport-touringien kanssa...ja pesi koko porukan...no, mä siirryin tuosta testivoittajasta luokkaa isompaan, ja ihan mielestäni syystä. Eikä kaduta.

Itse kallistuin samassa valintatilanteessa FJRään. Se on mopotin, jolla kehtaa mennä radalle, kadulle ja eukon kans matkalle. Siis sport-touring tarkoittaa juuri sitä. En kertakaikkiaan voisi mennä RTllä tai pannarilla radalle, ja kaupungilla yksin cruisailu ilman laukkuja on niillä vähän kiikun-kaakun -> ne on selkeästi touring käyttöön. Se on vähän siitä, missä haluaa ajella.

Sanoisin henkilökohtaisena mielipiteenä, että Pan ei ehkä ole nuorelle kaverille oikea pyörä ==> enemmänkin kokeneelle kaverille, joka arvostaa matkapyörän ominaisuuksia ja hyvä kestävyyttä, mutta ei kuitenkaan ole Wing-miehiä.  
sport05.gif

Olen kuvitellut olevani vielä "nuori ja kokematon" mutta kylläpä se kuulostaa mukavalle olevankin sitten jo kokenut motoristi kun valitsin Panin kaksi vuotta sitten.  
biggrin.gif

Leikki leikkinä mutta nyt asiaan, en nyt täysin ymmärrä miten näitä kahta mallia voi verrata toisiinsa ihan oikeesti, mielestäni jos FJR:ää haluaisi Hondaan verrata, oikea vaihtoehto olisi mielestäni XX, jo ulkonäön puolesta kun katselee, FJR on kuin tehtykin katteidenkin puolesta enemmän noin niinkuin höyhensarjan matkapyöräksi, enemmän se on sportti kuin touring niin kuin joku tuossa aiemmin mainitsikin ja ei kai kukaan nyt PanEuropeania ajattele sitä muuna kuin Touring mallina.

Täytyy tunnustaa en ole edes ajanut FJR:ää joten sen puolesta en tiedä millainen sen moottori on verrattuna Paniin mutta Panista tiedän sen että ajo-ominaisuudet eivät muutu käytännössä millään tavalla täydellä kuormalla ajettaessa (siis täällä Suomen nopeuksilla ajettaessa) en ostanut sitä sen vuoksi onko se vakaa ajettava yli 180 km/h nopeuksilla, ja mielestäni matkapyörän moottorin kuuluu ollakin tasaisesti vääntävä kuten Panissa on, ilmaan mitään turhia piikkejä, taas tullaan siihen sporttiluokkaan, siellä niitä tehopiikkejä kaipaa.

Jos nyt haluaa joku hiukan matkapyörämäisempää näkökulmaa lukea minun mielipiteen tueksi niin kannattaa tsekata TM 17/2005 ja varsinkin Autoliiton Moottori-lehden vertailu moottoripyörällä Tanskaan numero 6/2005 jossa oli juuri FJR ja Pan European siinä sanottiin näin.

>Osoitus Hondan luonteesta ja hyvästä kokonaisuudesta oli se että kolme erikokoista, eri mukavuuden haluista ja eri ajokokemuksen omaavaa kuljettajaa olisi lähtenyt sillä uudestaan samalle reissulle. <

Eikös Autoliitto olekin kaikkien mielestä moottoripyöräilyssä enemmän matkailupainotteinen kuin sporttipainotteinen lehti?

Älkää nyt FJR-kuskit tästä sen kummemmin suuttuko, tämä nyt on vain yksi touring painotteinen mielipide tuhansien joukossa.  
wink.gif

Siis, nythän oli käsittääkseni ajaa kaksi päällä...?  
withstupid.gif

Otithan koeajoon mukaan sen takapenkkiläisen?  
withstupid.gif

Tossa aiemmin on mainittu monta hyvää pyörää, mutta monessakaan ei ole hyvä istuksia pitkiä matkoja - meinaan siellä takana!!! Jos sillä nyt on sulle mitään merkitystä
confused_orig.gif

withstupid.gif

Vaimoveitikkani ilmoitti, että nyt on sellainen mopo, että hänkin vakavasti harkitsee pidemmänkin matkan istumista takatuhdolla...oli kuulemma sen verran mukavata Fjärrän kyyti. Loiva polvikulma, luonteva asento, mukava penkki, hiljainen kyyti, helppo nousta päälle ja pois (matala vrt aiempiini) yms yms.

Edit. Eikä Fjärrä mitenkään sportti ole (ei verrattavissa XX:n), kyllä se on ihan samanlainen lehmä ku Pannarikin, vähän parempi vain joka suhteessa
wink.gif

Pannari ja xx tuli koeajettua.
Kyllähät tuo pan tuntui ylikokoiselta skootterilta!
Rivariin tottuneena aloin oottamaan että kohta alkaa kiekumaan,niin tökkäsi rajottimelle!
Ei oo V4 mua varten!

XX olisi kyllä moottorin puolesta mukava
mutta ajoasennon puolesta pidemmän päälle varmaan ei.

Eli lähes 190 senttisenä ja kun tuo mammakin tuntuu
viihtyvän takapenkillä,katson ettei juuri vaihtoehtoa
FJR:lle ole,enkä kyllä kaipaakkaan,onhan tuo yksi
tyylikkäimmistä pyöristä

Siis, nythän oli käsittääkseni ajaa kaksi päällä...?
Otithan koeajoon mukaan sen takapenkkiläisen?
Tossa aiemmin on mainittu monta hyvää pyörää, mutta monessakaan ei ole hyvä istuksia pitkiä matkoja - meinaan siellä takana!!!
Kaksi päällä ja Pani on kuulemma mahtava "ajaa" myös sieltä takapenkiltä, äitienpäiväviikolla tehty vajaan 2000 km:n reissu täällä kotimaassa vahvisti sen että emäntä ei laske minua enää yksin reissuille.
biggrin.gif

Back