• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR vai Pan European

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalmari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Apua kaivataan seuraavan pyörän valintaan.
Kumman itse valitsisit,perusteluja
Vaiko ehkä Mustahevonen?

Yamaha FJR 1300
vai
Honda ST 1300 Pan European

Riippuu mieltymyksistä ja käytöstä. Ovat isoja matkapyöriä ja siihen hyviä kumpikin. FJR on "urheilullisempi", mut voimaa riittää molemmissa kaksi päällä tavaroiden kanssa pitkän matkan ajoon. Aja molempia vaikka yhden yökauden koeajo ei kerro aina riittävästi. Aja kyytiäisen kanssa. Päätös on sinun vaikka tällä foorumilla runsaasti kokemuksia on ja neuvoja tulee mielellään.

Todellinen ikuisuuskysymys, nykyään samaan kehiin voidaan heittää se uusi Bemukin, K1200 GT.

Fjärrä nyt noista ehkä eniten "sportti", Pannari enemmän Touring...hyviä pelejä varmasti kaikki, omassa tarkoituksessaan.

Koetin olla puolueeton, vaikka omassa -06 Fjärrässä vasta 700km mittarissa
wink.gif

Ystäväni, joka on testannut kaikki mahdolliset pyörät ajatuksenaan 2-päällä ajelu, on hyvin pitkäaikainen motoristi ja tekniikka-asioissakin taitava kaveri. Hän päätyi FJR:ään. Ja onhan
tuo upea ilmestys. Muhkeat äänet ja varmasti luotettava matkakumppani. Aika isokokoinen vaan.

Molemmat mainitsemasi ovat takuulla hyviä pyöriä.

Vedä pitkäätikkua.

Ainakin -05 mallien perusteella FJR. 06 malleista en ole ajanut kuin FJR:ää joten en tiedä muuttuiko tuo Pani mitenkään.
FJR:ään verrattuna tuntui puhdittomalta ja jotenkin hengettömämmältä. Tiedä sitten. Ota sinä mikä tuntuu hyvältä, mulle se olisi FJR noista kahdesta.
Kuitenkaan en rajaisi noihin kahteen kun on pari muutakin vaihtoehtoa tuohon luokkaan, BMW ja Moto Guzzi. Tuo Guzzin Norge pitää käydä tyypittämässä vielä.

Koska olin edelliseen Hondaani (Magna) erittäin tyytyväinen, niin katselin tosissani ensin pannaria. Lopullinen valintani perustui yksinkertaisesti siihen, että pannari on minulle epämiellyttävän korkea ja myös sen painopiste on tuntuvasti FJR:ää korkeammalla. Jammu on myös kokoisekseen ketterä.  Enää en vaihtaisi matalaankaan PANiin.  
biggrin.gif

Itse ostin Panin tammikuussa, aiemmin oli Blackbird. Olin ihan tosissani viime keväänä ostamassa FJR:n, mutta koeajo oli hieman pettymys. Erittäin meluisa ainakin vakio-plexillä. Raskaampi ajettava kuin Pan. Molemmat on kyllä hyviä matkapyöriä. Kun puhutaan sport-touring pyörästä, FJR on enemmän sportti päästä kun taas Pan enemmän touring päästä. Yamahan moottori on pirteämpi ja tyypillinen four, jossa on kiekaisukohta. Pan vääntää kyllä sekin ihan hyvin, mutta V-moottorille tyypillisen tasaisen vääntökäyrän takia ei ole kiekaisukohtaa ja tuntuu puhdittomammalta. Kestävyydessä ainakin amerikan poikien kommenttien perusteella FJR jää selkeästi hopealle: on venttiiliongelmaa, on peräongelmaa. Pan kestää paremmin, ainoa tunnettu tyyppivika on ollut löysät vesiputket. Kaverit on ajelleet yli 150.000 mailia ilman mitään ongelmia. Vaikea valinta. Itse siis päädyin Paniin ja olen toistaiseksi tyytyväinen. Kevyt ajettava ja ominaisuudet nimenomaan matka-ajoon minusta hyvät.
sport05.gif

Koetin olla puolueeton, vaikka omassa -06 Fjärrässä vasta 700km mittarissa
wink.gif
Ihan mielenkiinnosta, mitkä mopottimet koeajoit ennen valintaa?
Ööh...oisko pitänyt?
wink.gif
No ei tietenkään, saahan noita vaihdettua jos kyllästyttää tai ei ole tyytyväinen
biggrin.gif

Ps. Tietämättömän (fiksun sellaisen) on asiallista ollakin puolueeton
wink.gif

Itse ostin Panin tammikuussa, aiemmin oli Blackbird. Olin ihan tosissani viime keväänä ostamassa FJR:n, mutta koeajo oli hieman pettymys. Erittäin meluisa ainakin vakio-plexillä. Raskaampi ajettava kuin Pan. Molemmat on kyllä hyviä matkapyöriä. Kun puhutaan sport-touring pyörästä, FJR on enemmän sportti päästä kun taas Pan enemmän touring päästä. Yamahan moottori on pirteämpi ja tyypillinen four, jossa on kiekaisukohta. Pan vääntää kyllä sekin ihan hyvin, mutta V-moottorille tyypillisen tasaisen vääntökäyrän takia ei ole kiekaisukohtaa ja tuntuu puhdittomammalta. Kestävyydessä ainakin amerikan poikien kommenttien perusteella FJR jää selkeästi hopealle: on venttiiliongelmaa, on peräongelmaa. Pan kestää paremmin, ainoa tunnettu tyyppivika on ollut löysät vesiputket. Kaverit on ajelleet yli 150.000 mailia ilman mitään ongelmia. Vaikea valinta. Itse siis päädyin Paniin ja olen toistaiseksi tyytyväinen. Kevyt ajettava ja ominaisuudet nimenomaan matka-ajoon minusta hyvät.  
sport05.gif
Pan Europeanista vielä:
Jos ostit nyt 2006 tammikuussa, sun ajokokemukset varmaan vielä vähäiset. Kysytään silti.

Väitetään ja valitetaan, että pyörän runko on jotenkin vetelä. Onko se vetelä. Miten ja missä tilanteessa vetelyys esiintyy jne. Tähän voi tietty jokainen tietävä muukin vastata.

062802moto_prv.gif
biggrin.gif
Viime keväänä siis -05 mietin itse samaa. Pannarin ostin, enkä ole kyllä päivääkään katunut.
Ajoin molempia pyöriä peräjälkeen saman lenkin.
FJR on enemmän kyykky, jolla voi ajaa lujaa mutkatiellä, niin voi pannarillakin, mutta jos kaksi ihmistä istuu kyydissä ja mittaa on vähänkin reilummin on pannari selkeästi tilavampi.
Toisaalta pyörät ovat eri hintaluokissa, riippuen mitä vaihdossa tarjoaa.
Jos tykkää ajaa autobaanalla kahtasataa niin fjr on parempi, mutta jos.. niin pannari on parempi.
Tämä on luonnollisesti vain ja ainoastaan minun mieilpiteeni ja joku muu saa olla ihan mitä mieltä tahansa.
Siitä huolimatta
inlove.gif
062802moto_prv.gif

alkuviikosta tapasin yhen panin autobaanalla ja ei pystynyt ajamaan kuin 180 laukuilla. perä kuulemma tuntuu löysältä. kyllä k 1200 gt llä pystyi paukuttamaan yli 200. ajoin 1600 km yhteenpötköön vain tankkaustauot ja muutamat kupitkahvia. oli meinaan loistopeliajella.

Tuohon Panin vetelyyteen en osaa itse vielä sanoa mitään, koska ajanut vasta 1000 km. Kommenttien mukaan sitä esiintyy kovissa vauhdeissa kuormattuna eli jos aikoo ajaa tuollaista 200 niin alkaa kuulemma heijaamaan. Itse tietysti mietin asian niin, että ainakaan tällä hetkellä en halua ajaa kuormattuna matkapyörällä missään tapauksessa 200. Jos niin haluan tehdä, otan mieluummin auton. Tuollaista vauhtia matkaa ajaminen on aikamoisen raskasta. Niinkuin taisin edellä sanoa, pyörä pitää ostaa sen mukaan millaisesta ajosta tykkää ja mitä meinaa ajaa. Minulla ikä painaa sen verran että isommat irrotteluhalut on jo tyydytetty. Kun vielä olen tullut tuolla tourigien sport päästä eli ajanut VFR, CBR tonnisella ja Blackbirdillä yli 200 tkm, minulle enemmän pitkään matka-ajoon tehty pyörä oli luonteva valinta tässä vaiheessa. Olin pitkään FJR:n kannalla, mutta Panin keveys ajossa ja Hondan luotettavuus ajoi pysymään samassa merkissä. Sanoisin henkilökohtaisena mielipiteenä, että Pan ei ehkä ole nuorelle kaverille oikea pyörä ==> enemmänkin kokeneelle kaverille, joka arvostaa matkapyörän ominaisuuksia ja hyvä kestävyyttä, mutta ei kuitenkaan ole Wing-miehiä.
sport05.gif

Back