• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Farssimainen konkurssiloppuunmyynti Kouvolan Moto Bikessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omat kokemukset Motobikesta on voittopuolisesti positiiviset:
- Kauppias ja henkilökunta tunsi pyörät ja tekniikan (ja jos jotain eivät tienneet niin kertoivat senkin)
- Osat sai nopeasti
- Tavaroissa oli hinnat näkyvillä
- Alennuksen sai usein pyytämättäkin
- Hinnat ei olleet halvimmat mutta ei myöskään kalleimmat, pelkästään hinnalla ei kait voi kilpailla.

Kävin aamupäivällä myymälässä, ilmoituksen vetämänä, masentava näky. En ostanut mitään, näytti olevan tungosta haaskalla. Eikä ex-kauppiaan syystä vakavan ilmeen näkeminen innostanut "hyötymään" tilaisuudesta.

Tänään kassakonetta räplännyt ärisijä ja kauppista juoksuttanut lienee pesänhoitajan palveluksessa.
Hintojen puuttuminen (tänään) saattoi johtua siitä, en tiedä varmasti, että hinnat oli poistettu jotta ale voitiin laskea ohjehinnasta. (vanha kikka)

Maahan kaatunutta on helppo potkia. Suomalaiseen tapaanhan jokaisen, myös tuntemattomien, busineksen epäonnistuminen on mitä aidoin ja vilpittömin ilonaihe. Nytkin monella näyttää olevan tieto mikä meni pieleen ja mitä nämä konkurssin tehneet kauppiaat tekivät väärin.
Tässä topikissa on sama linja kuin onnettomuusaiheissa, paikalta puuttuneet (ja myymälässä käymättömät) tietää mikä meni **tuiks.
Se jäi noista kirjoituksista epäselväksi miksi ja miten Vierula onnistui Motobikeaan pyörittämään liki 20 vuotta ennen ymmärsi hakea konkurssiin?
Tällä kulmakunnalla on jo pitkään jatkunut paikallisten kauppojen näivettyminen, ei koske pelkästään motoalaa.

Kiitän Aria ja henkilökuntaansa, ikävä että Kouvolasta loppui osaava myymälä. Menestystä tulevissa toimissa.

Asiantuntijat tietää ja jakaa näkemyksiään, sehän foorumeiden tarkoitus.

OT.
Ja joo, kun renkaista oli puhe niin itse ostan renkaat jatkossakin oman kylän rengasliikkeestä. Kesän reissulla jouduin poikkeamaan periaatteesta ja vaihdatin takasen Joensuussa. Kone-Jönnien hyllystä löytyi uusi rengas, jonka E.Kostamo vaihtoi alle nopeasti.

mz- sanoi:
http://www.motobike.fi/

"Moto Bike Kouvola Oy on lopettanut toimintansa.
Kiitämme uskollisia asiakkaitamme,
ei-uskollisille sanomme että mikäli haluatte alan erikoisliikeiden olevan käytettävissänne, asioikaa niissä!
Asiantuntemusta ja tietoa on turha etsiä nettikaupoista ja tavarataloista, löydätte sitä vain alan erikoisliikkeistä...oma ostoskäyttäytymisenne ratkaisee onko niitä enää tulevaisuudessa..."

Aasiakkaiden vika.

Jotenki tuli tää kummelipätkä mieleen https://www.youtube.com/watch?v=HTYc31iAtTA

Jaa, että asiakkaiden vika, ainakin kaupiaan mielestä. Noinkohan sittenkään. Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin 1.1.1995 niin samalla sovittiin tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta unionin alueella. Ihmisille siis annettiin mahdollisuus ostaa tarvitsemansa, unionin alueella, sieltä mistä ne ovat halvimmalla saatavissa. Silloin purettiin tullimuurit ja mahdollistettiin yksityishenkilöille tuoda vapaasti tavaraa maahan. Nyt kauppiaat kitisevät siitä että he käyttävät oikeuttaan mikä heillä eu-kansalaisina on.

Jos kauppiaiden kannalta “vanhat hyvät ajat” haluttaisiin palauttaa niin ensimmäinen vaihe olisi ero niin eurosta kuin Euroopan unionistakin. Seuraava vaihe olisi pystyttää kaikelle ulkomaiselle tavaralle, kuten 50-80 luvuilla, vahva tullimuuri ja palauttaa virallisten maahantuojien järjestelmä. Kauppiaat varmaankin kiljuisivat riemusta kun taas voisivat hinnoitella myymänsä miten parhaaksi näkevät. Kansalaiset eivät varmaankaan olisi yhtä innostuneita......

Tässä(kin) ketjussa näkee hyvin mikä on Suomessa vialla.
- kaupan alalla elää vielä vanhakantaista yrittäjää, joka ei osaa/halua mukautua nykymarkkinaan
- kaupan ala ei pysty mukautumaan avoimeen nykymarkkinaan koska verotus, työvoimakustannukset tms. pakolliset menot nakertavat katteen olemattomaksi ja vaikka myisi ilman katetta niin silti ulkomailta saat tuotteen kotiovelle halvemmalla
- kauppa näivettyy koska ihmiset koko ajan tarkempia rahoistaan, eivät maksa palveluista (esim. tekevät huollot itse), luopuvat harrastuksesta jne koska kaikki muu pakollinen (verot, asuminen jne. ) koko ajan kallistuu

Minusta Nalle Wahlroos kysyi hyvin jossain haastattelussa kesällä, että miksi Suomessa kovan palkan ihmiset (lakimiehet, lääkärit tms) mielummin maalailevat itse kesämökkinsä kuin tekevät (yli)töitä. Koska maalarin hankkiminen olisi kohtuuttoman kallista ja ylitöistä (kasvaneesta ansiotulosta) menee aina vain kovemmat verot. Täten yhteiskunnalle hyödyllisen ihmisen kannattaa downgreidata, mikä taas vähentää verokertymää, kulutusta, töitä, veroja, toisia töitä....

Turder sanoi:
- kaupan alalla elää vielä vanhakantaista yrittäjää, joka ei osaa/halua mukautua nykymarkkinaan
- kaupan ala ei pysty mukautumaan avoimeen nykymarkkinaan koska verotus, työvoimakustannukset tms. pakolliset menot nakertavat katteen olemattomaksi ja vaikka myisi ilman katetta niin silti ulkomailta saat tuotteen kotiovelle halvemmalla
- kauppa näivettyy koska ihmiset koko ajan tarkempia rahoistaan, eivät maksa palveluista (esim. tekevät huollot itse), luopuvat harrastuksesta jne koska kaikki muu pakollinen (verot, asuminen jne. ) koko ajan kallistuu

Minusta Nalle Wahlroos kysyi hyvin jossain haastattelussa kesällä, että miksi Suomessa kovan palkan ihmiset (lakimiehet, lääkärit tms) mielummin maalailevat itse kesämökkinsä kuin tekevät (yli)töitä. Koska maalarin hankkiminen olisi kohtuuttoman kallista ja ylitöistä (kasvaneesta ansiotulosta) menee aina vain kovemmat verot. Täten yhteiskunnalle hyödyllisen ihmisen kannattaa downgreidata, mikä taas vähentää verokertymää, kulutusta, töitä, veroja, toisia töitä....

Onpa erinomainen kirjoitus.

Jaahas, täällä kiukutellaan osaavan moottoripyöräkaupan haudalla ...

Kiitos Arille hyvästä palvelusta vuosien ajan. Palvelua on saanut vuosien varrella kaikenlaisista pienistä asioista lähtien. Hinnat eivät ole olleet halvimpien nettikauppojen tasolla, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa.

Kun lukee ajatuksella konkurssihuutokaupan ilmoituksen, niin pelin hengen pitäisi olla melko selvä: Liikkeen tavarat myydään pois ohjehinta -40%. Konkurssikaupassa ei tingitä eikä palvelua ole odotettavissa.

Itse tiesin tilanteen, enkä viitsinyt lähteä "haudalle" norkoilemaan. Se, että konkurssipesän hoitajalla oli paha päivä oli valitettavaa.

Ostoksia voi rauhassa hyvällä palvelulla ( voi maksaa vähän enemmän ), tai sitten voi rynniä "Stockmannin hulluille päiville".

Stemppiä Arille jatkoon.

Patukka sanoi:
Jos kauppiaiden kannalta “vanhat hyvät ajat” haluttaisiin palauttaa niin ensimmäinen vaihe olisi ero niin eurosta kuin Euroopan unionistakin. Seuraava vaihe olisi pystyttää kaikelle ulkomaiselle tavaralle, kuten 50-80 luvuilla, vahva tullimuuri ja palauttaa virallisten maahantuojien järjestelmä. Kauppiaat varmaankin kiljuisivat riemusta kun taas voisivat hinnoitella myymänsä miten parhaaksi näkevät. Kansalaiset eivät varmaankaan olisi yhtä innostuneita......
Liikettä en ole tuntenut, ikävää että nyt yksi yrittäjä on joutunut laittamaan pillit pussiin.

Noista vanhoista ajoista yleisemmin: http://lta.hse.fi/1998/2/lta_1998_02_s8.pdf

Muoks, lisätty kommentti: Vapaan kilpailun uusimpia hyötyjiä mm. ovat busseilla matkaavat pitkämatkalaiset. Vääjäämättä tämä liikkumisen kilpailu ulottuu rautateihinkin.

Turder sanoi:

Pakko kommentoida hiukan sivuasiaa. En ymmärrä tätä puhetta, että ei kannata tehdä (yli)töitä, kun menee enemmän veroa. Kyllä siitä vaan itsellekin aina ihan hyvin jää (oma kokemus), jos kerran tärkeintä on tienata aina vaan enemmän, eikä hyväkään toimeentulo riitä. Se, että kovapalkkainen tarttuu pensseliin, voi johtua aivan siitäkin, että on hyvä olla jotain sen vakityön vastapainoksi, koska määränsä kaikella.

Yhteiskunnalle on hyödyllinen jokainen, joka pystyy elättämään itsensä ja samalla tukemaan yhteiskuntaa. Tahtoo käydä niin, että kovin suuret tulot näkyvät vain tuontitavaran kulutuksessa ja yhteiskunnan velvoitteiden pakoilussa. Tuo jälkimmäinen ei onnistu mitenkään normipalkansaajalla. Ja se ylityön tekijähän käytännössä tekee työn jota joku tarvitsisi poistuakseen yhteiskunnan elätettävien listoilta.

Itse aiheesta sen verran, että menipä paikallinenkin perinteikäs mp-liike nurin, syitä tarkemmin tuntematta. En osaa moittia sen toimintaa, kauppa vain ei käynyt. Itse käytin huoltopalveluita pääasiassa, ahkeraan pyörän vaihtamiseen ei tahdo rahat riittää. Osa porukkaa perusti toisen firman ja taitaapa muillakin jokin toimi olla omistajaa myöten. Samalla alalla jatkavat edelleen ja hyvällä asenteella.

hidas57 sanoi:
Pakko kommentoida hiukan sivuasiaa. En ymmärrä tätä puhetta, että ei kannata tehdä (yli)töitä, kun menee enemmän veroa. Kyllä siitä vaan itsellekin aina ihan hyvin jää (oma kokemus), jos kerran tärkeintä on tienata aina vaan enemmän, eikä hyväkään toimeentulo riitä. Se, että kovapalkkainen tarttuu pensseliin, voi johtua aivan siitäkin, että on hyvä olla jotain sen vakityön vastapainoksi, koska määränsä kaikella.

Yhteiskunnalle on hyödyllinen jokainen, joka pystyy elättämään itsensä ja samalla tukemaan yhteiskuntaa. Tahtoo käydä niin, että kovin suuret tulot näkyvät vain tuontitavaran kulutuksessa ja yhteiskunnan velvoitteiden pakoilussa. Tuo jälkimmäinen ei onnistu mitenkään normipalkansaajalla. Ja se ylityön tekijähän käytännössä tekee työn jota joku tarvitsisi poistuakseen yhteiskunnan elätettävien listoilta.

On oikein mukava havaita ettei ole ainoa tällaisten "epämuodikkaiden" ajatusten kannattaja. :respect:

Turder sanoi:

Tässäpä minun ihan aito laskelma aiheeseen liittyen:

Tarina nimeltä Yrittäjä palkansaajana + kotitalous työnantajana: Elikkäpäs, kun tarkoitus olisi teettää saunamökin pystytys ulkopuolisella työntekijällä, joka tekee työnsä ns. verokortilla. Ajatus on ihan kaunis, varsinkin huomioon ottaen sen, että itsellä myös etuoikeus saada tehdä omaa ammattia vastaavaa työtä, mutta kun ynnäilee kaikki maksut ja kulut yhteen, niin eipä kuulostakkaan enää kovin houkuttelevalta. Homma menee siis jotakuinkin näin:

- Yritykseni laskutuksesta maksan tottakai ensin sen 24% alvin
- Sen jälkeen maksan YEL vakuutusmaksun, joka on siellä 19% hujakoilla
- Sitten maksan sosiaaliturvamaksut, vakuutukset ja muut pakolliset menot
- Jos rahaa jää, voin maksaa siitä itselleni palkkaa, josta maksan ennakonpidätystä noin 35%
- Jos vielä jäi jotain näppiin, voin tällä rahalla palkata tekijän sille saunamökille. Kuvitellaan, että se rakentaja haluaisi kuukauden työstä vaikkapa 2500€ näppiin. Tällöin:
- Maksan ennakonpidätyksen hänen sivutoimen verokortin mukaan, esim. 40%
- maksan TyEL-maksun 7,2%
- maksan työttömyysvakuutusmaksun 0,65%
Eli hänen bruttopalkka pitää olla noin karkeasti 5000€.

Tämän lisäksi, kun ko. tilanteessa toimin työnantajana, minun pitää vielä maksaa:
- työnantaja työeläkemaksu 17,5%
- sosiaaliturvamaksu 2,08%
- työttömyysvakuutusmaksu 0,8%
Karkeasti laskien noista maksuista kertyy vielä noin 1000€.

Sen lisäksi, että tämä koko homma on helppoa ja vaivatonta, yksikertaista ja mukavaa tämä on todella kannustavaa. Jokainen voi lyhyemmälläkin matematiikalla laskea tuosta, millaisen kuukausilaskutuksen minun pitäisi saada aikaiseksi, jotta olisi kannattavampaa palkata timpuri timpurin töihin ja itse pysyä niissä hommissa jotka kohtuullisesti osaa.

Lyhyenä yhteenvetona voi laskeskella tuosta, että tässä "prosessissa" meni noin 80% rahasta veroihin ja muihin vastaaviin pakollisiin maksuihin, lopuilla 20% saatiin aikaiseksi jotain, jolla on oikeasti kansantaloudellista merkitystä.

Eli käytännössä minun pitäisi yhden miehen firmalla laskuttaa omia asiakkaitani noin 15000€/kk (jonka siis maksaisin palkkana kokonaan itselleni), jotta voin palkata ammattimiehen saunaa tekemään, muussa tapauksessa se taloudellisilta perusteiltaan kannattaa tehdä itse.

Joo, jos haluaa hoitaa tuollaisetkin kulut kuukauden tilistä pois, niin tuloja pitää olla. Useimpien kohdalla isommat kulungit jyvittyvät pitkälle ajalle. Pystytin oman saunani itse, kysymättä edes vastaavan työn hintaa mistään. Mutta kyllä siinä ensikertalaisella koko kesä vierähtikin tehokkaasti. Ja siltikään ei kuluja pystynyt kuukauden tilistä kuittaamaan.

Mutta kyllä palveluitakin kannattaa kysellä, esimerkiksi betonin tuonti suoraan paikalle ja lasku muottiin oli yllättävän huokeaa itse äheltämiseen verraten.

Tjah, taas lispahti asiasta sivuun...

hidas57 sanoi:
En ymmärrä tätä puhetta, että ei kannata tehdä (yli)töitä, kun menee enemmän veroa.

Pointti on lähinnä siinä, että verotus vie niin paljon rahaa "välistä", että ei ole järkevää (tai on suuri kynnys) teetättää virallisesti jotain työtä, jonka voi jotenkuten itse tehdä. Jos teetätettäisiin enemmän työtä vaikka puutarhureilla, mökkiremontoijilla tms. niin kesämökkikunnissa olisi enemmän töitä kevät-syyskauden ajan. Koska kynnys töille on suuri, ei synny tuollaista pientä paikallista taloustouhua, josta saisi joku leivän. Nyt ne muuttaa pois tai ovat työttömänä. Vastaavia esimerkkejä voi miettiä miltä alalta vain.

Vaikka ansaitsisi paljon rahaa niin ei se tarkoita, että etteikö olisi rahoistaan tarkka tai haluaisi hyväähyvyyttään maksaa riistoveroja. Ja onhan se totta, että erilaiset hommat on hyvä henkireikä eikä työ ja ansainta ole kaikille tärkeää. Omassa lähipiirissä on muutama tällainen (lähinnä yrittäjiä), että eivät halua enää tehdä töitä täydellä kapasiteetilla sen takia koska ansiotulot menisi solidaarisuusveron puolelle ja sitten kokevat ne lisätunnit turhina. Yksi vieläpä vientifirma, joten osuu siinä mielessä arkaan paikkaan tässä taloustilanteessa, vaikka pieni puro onkin.

Onhan se yrittäminen oma maailmansa, kokeiltu on. Ja palveluiden osto voi olla käsittämättömän hintavaa, vaikkapa putkiremppa. Aivan kuvitteellisia materiaalihintoja työn hinnasta puhumattakaan, tonni/htp ei ole mitään. Tuollaista hommaa ei voi oikein itse edes tehdä.

Mutta suurin osa saa ansiotuloa, ja ei minusta ainakaan ollut vastenmielistä maksaa 50% normaalia suuremmista vuosituloista 3-4% isompaa pidätystä. Olin yllättynyt miten vähän verotus kiristyi. Valitettavasti en vaan pysty paljoa vaikuttamaan ansiotulojeni kasvattamiseen. Ikä painaa.

Turder sanoi:
.........Minusta Nalle Wahlroos kysyi hyvin jossain haastattelussa kesällä, että miksi Suomessa kovan palkan ihmiset (lakimiehet, lääkärit tms) mielummin maalailevat itse kesämökkinsä kuin tekevät (yli)töitä. Koska maalarin hankkiminen olisi kohtuuttoman kallista ja ylitöistä (kasvaneesta ansiotulosta) menee aina vain kovemmat verot. Täten yhteiskunnalle hyödyllisen ihmisen kannattaa downgreidata, mikä taas vähentää verokertymää, kulutusta, töitä, veroja, toisia töitä....

Tottakai Suomessa on korkeat verot jotta Nalle Wahlroos voi Kartanollaan leikkiä maanviljelijää ja Kartano voidaan kunnostaa Valtion rahoilla...

Fireball sanoi:
Tottakai Suomessa on korkeat verot jotta Nalle Wahlroos voi Kartanollaan leikkiä maanviljelijää ja Kartano voidaan kunnostaa Valtion rahoilla...

En mitenkään nallea puolusta, mutta vuonna 2013 hän maksoi veroja ja maksuja yhteensä yli 3,6 miljoonaa euroa.
Tuskin itse ehti kaikkia veroja käyttää...

tumb1 sanoi:
Jälleen loistava esimerkki MP-liikkeen asiakaspalvelusta :paikallatuulee:

Tässä on nyt pieni virhe. Kyseessä on loistava esimerkki konkurssipesän pesänhoitaja Asianajaja N.N:n järjestämästä asiakaspalvelusta.

En tiedä tuon firman yhtiömuotoa, lienee osakeyhtiö.

Siellä oli siis kassan takana todennäköisesti omistaja ja sen työporukka viettämässä rattoisaa irtisanomisaikaa. Pesänhoitaja teettää realisointihommat väellä, jolle joka tapauksessa pitää maksaa irtisanomisajan palkka. Siinä, kun myyskentelet omaa firmaasi velkojien lukuun tai muuten vaan kassalla hymyilet ilman, että millään oikeastaan on mitään väliä, niin palveluperiaatettahan tulee itsestään kehiin. Eikös joo?

Ja jokainen lati, minkä kauppias saa riistettyä kassaan näiltä loppuunmyyntihyeenoilta mahdollisesti vähentää hänen henkilökohtaisia takauksiaan pankille. Eiku saappaita jakoon. Eikös joo?

lario sanoi:
En mitenkään nallea puolusta, mutta vuonna 2013 hän maksoi veroja ja maksuja yhteensä yli 3,6 miljoonaa euroa.
Tuskin itse ehti kaikkia veroja käyttää...

Maksoin suhteessa enemmän (pidätysprosentti paljon korkeampi) vaikka tuloni ovat pölyä (ei edes murusia) verrattuna Nallen tuloihin...:pissed: enkä saa Museovirastosta ilmaista sisustussuunnittelijaa kuten Nalle vaikka rukoilisin.

Fireball sanoi:

höm höm..

kannattais varmaan tutustua aiheeseen ennenkuin kommentoi nallen kartanon touhuja...

Nalle ei leiki täällä maanviljelijää , eikä leiki kukaan muukaan, kylää joensuun Kartano on ihan oikea ja todellinen, aivan helvetin suuri maatila, jonka pelasti rappiolta ja konkurssilta eräs hyvin varakas mies.

kukaan muu, ei kukaan , olisi saanut tota lähes rappiotilaa nykyiseen kukoistukseensa ilman tuollaista rahamäärää minkä Nalle on omiaan siihen työntänyt ,pitääkseen siellä aivan sairaan suureellisia juhlia kavereilleen fasaanien metsästyksestä alkaen "omilla" fasaaneilla, ja juhlatilan "grilliin" mahtuu mm. kokonainen hirvi vartaaseen..

maanviljelys on siellä hiukan välttämätön paha, kun sattuu olemaan tuota maata melkoisesti eikä viljelystä oikein voi tosta vaan lopettaakkaan

Kartano muuten työllistää täällä täyspäiväisesti n.50 hyväpalkkaista ihmistä.:thumbup:

koita itte jos on aihetta kadehtia :blink:

Hieman OT:na, mutta pakko jakaa tämän päiväinen kokemus "nettitarjoustalon" palvelusta jota ei muualta kuin kivijalkaliikkeestä saa. Tilasin Saksan Ebaystä ilmeisesti Italian kauppiaalta putken mopoon. Putken maksettua huomasin että tilaustavaraa ja kuukausi odottelua (busy season). Laitoin kauppiaalle Ebayn kautta viestin kello 17 aikoihin että pitäisi saada pyörään putki vielä tälle kaudelle. Tilauksen peruuttamisen sijaan "Mary" niminen henkilö laittoi puhelimen What's Upiini viestin että haluaisi soittaa koskien tilausta. Sanoin että tämä käy, ja soitti What's Upin kautta puhuen erittäin selkeää Englantia. Mary kertoi että heillä olisi toisenmallinen putki hyllyssä heti postitettavaksi, ja laittavat sen vielä alkuperäisen tilauksen hinnalla jos ei peruta tilausta. Sanoin että tämä sopii, samalla kun olin puhelin korvalla kusettamassa pihalla koiraa n.kello 18 aikoihin. Mielestäni aika hyvää palvelua vaikka netin kautta asioikin. On harmillista, ettei kivijalkaliikkeet yksinkertaisesti pysty kilpailemaan ulkomaisia toimijoita vastaan.

adville sanoi:
höm höm..

kannattais varmaan tutustua aiheeseen ennenkuin kommentoi nallen kartanon touhuja...

Nalle ei leiki täällä maanviljelijää , eikä leiki kukaan muukaan, kylää joensuun Kartano on ihan oikea ja todellinen, aivan helvetin suuri maatila, jonka pelasti rappiolta ja konkurssilta eräs hyvin varakas mies.

kukaan muu, ei kukaan , olisi saanut tota lähes rappiotilaa nykyiseen kukoistukseensa ilman tuollaista rahamäärää minkä Nalle on omiaan siihen työntänyt ,pitääkseen siellä aivan sairaan suureellisia juhlia kavereilleen fasaanien metsästyksestä alkaen "omilla" fasaaneilla, ja juhlatilan "grilliin" mahtuu mm. kokonainen hirvi vartaaseen..

maanviljelys on siellä hiukan välttämätön paha, kun sattuu olemaan tuota maata melkoisesti eikä viljelystä oikein voi tosta vaan lopettaakkaan

Kartano muuten työllistää täällä täyspäiväisesti n.50 hyväpalkkaista ihmistä.:thumbup:

koita itte jos on aihetta kadehtia :blink:

Kadehtia ? Totesin ylpeänä maksaneeni enemmän veroja kuin Nalle.
Johtuiko Kartanon "rappio" siitä että entinen omistaja ajeli moottoripyörällä ?.
Tai oli liikesuhteessa Nallen pankkiin.
Kannattaisi myös miettiä miten Nallen omaisuus sai alkunsa. Valtion rahalla. Ruotsissa ja Norjassa toimittiin fiksummin. Kun Suomessa Aho ja Viinanen lahjoittivat valtion kassan Sypin ja Kopin osakkeenomistajille ilman vastiketta, niin muissa pohjoismaissa otettiin Rappiopankkien osakkeet valtioiden haltuun ennen pankkitukea. Myivät sitten osakkeet pois kun saivat pankit kuntoon. Aiheeseen ei saa tutustua tarkemmin ainakaan yliopistossa...jota Nallen kaverit rahoittaa...
Miksi Nalle ei kunnostanut Kartanoaan ilman Valtion rahaa - kaikki pitää nyhtää mitä Valtiolta (= meiltä) irtoaa:vi**ttaa:

Back