• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Farssimainen konkurssiloppuunmyynti Kouvolan Moto Bikessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
antti sanoi:
" Surutta ulkomailta" :thumbsup:

Pitäiskö vielä potea huonoa omaatuntoa?

Lampsit sitten sen takuunalaisen osan/vaatteen kanssa lähimpään kivijalkaan sanomaan "Teillä näyttäisi olevan tämän merkin edustus, joten luonnollisesti myös hoidatte takuuasiat veloituksessa?"

Kauppias kiittää.

juhis_ sanoi:
Lampsit sitten sen takuunalaisen osan/vaatteen kanssa lähimpään kivijalkaan sanomaan "Teillä näyttäisi olevan tämän merkin edustus, joten luonnollisesti myös hoidatte takuuasiat veloituksessa?"

Kauppias kiittää.
Olenkohan nyt ihan väärässä, jos väitän ettei kauppiaan tarvitse muualta hankittua kapistusta tms hoitaa takuuhuoltoon ilmaiseksi.

Jos vaikka ostan Samsungin puhelimen Saksasta ja siihen tulee takuuaikana vika, ei Gigantilla tms ole mitään velvollisuutta lähettää sitä huoltoon ilmaiseksi. Kyllä minun se itse sinne pitää kelkkoa.

Cross Bones sanoi:
Olenkohan nyt ihan väärässä, jos väitän ettei kauppiaan tarvitse muualta hankittua kapistusta tms hoitaa takuuhuoltoon ilmaiseksi.

Jos vaikka ostan Samsungin puhelimen Saksasta ja siihen tulee takuuaikana vika, ei Gigantilla tms ole mitään velvollisuutta lähettää sitä huoltoon ilmaiseksi. Kyllä minun se itse sinne pitää kelkkoa.

Näin joillain ihmisillä on tapana toimia. Ostetaan halvalla ulkomailta ja takuuongelmat hoidetaan helpoimman kautta, eli kivijalassa, jolta edustus löytyy. Näitä tulee useampia tapauksia vuodessa ainakin meillä.

Ei ehkä tuo Samsungin puhelin ole paras vertaus, kun puhutaan kuitenkin pienistä kivijalkakaupoista ja pikkasen eri tuotteista.

Eihän kauppiaan mikään pakko ole asiaa hoitaa, mutta herneethän se asiakas vetää siitä välittömästi. Lähinnä mietin, että kuinka ihmisillä on pokkaa kävellä postimyyntituotteen kanssa kivijalkaan hoitamaan takuuasioita. Hoitakoot sen yrityksen kautta, josta tuotteen hommasikin, eli ulkomaille vaan sähköpostia... "kestää niin kauan". Voivoi.

Edit. En ole moottoripyörä busineksessä mukana. Eri tuotteista omalla kohdalla kysymys.

Viimeksi muokattu:
juhis_ sanoi:
Näin joillain ihmisillä on tapana toimia. Ostetaan halvalla ulkomailta ja takuuongelmat hoidetaan helpoimman kautta, eli kivijalassa, jolta edustus löytyy. Näitä tulee useampia tapauksia vuodessa ainakin meillä.

Ei ehkä tuo Samsungin puhelin ole paras vertaus, kun puhutaan kuitenkin pienistä kivijalkakaupoista ja pikkasen eri tuotteista.

Eihän kauppiaan mikään pakko ole asiaa hoitaa, mutta herneethän se asiakas vetää siitä välittömästi. Lähinnä mietin, että kuinka ihmisillä on pokkaa kävellä postimyyntituotteen kanssa kivijalkaan hoitamaan takuuasioita. Hoitakoot sen yrityksen kautta, josta tuotteen hommasikin, eli ulkomaille vaan sähköpostia... "kestää niin kauan". Voivoi.

Edit. En ole moottoripyörä busineksessä mukana. Eri tuotteista omalla kohdalla kysymys.
Tässä nyt hiukan haiskahtaa itse tehty ongelma. Asiakas on jo muutenkin "menetetty tapaus", kun se on sen härpättimen tilannut ulkomailta. Miksi semmoista pitäisi lähteä paapomaan asenteella "mutku se suuttuu meille!"

Mitä muuta se tarvitsee, kuin selittää sille faktat? Emme ole velvollisia toimittamaan tuotetta huoltoon ilman, että asiakas maksaa toimituskulut yms. Jos asiakas ei siihen suostu, niin selittää faktat, miksi asia on näin. Jos herneet imeytyy sieraimiin, niin sehän on kokonaan vastapuolen oma ongelma.

Uskoisin, että suurin osa meistä tajuaa tuon takuuhuollon ongelmallisuuden, kun ulkomailta tilaa. Ja viimeistään sen tajuaa silloin, kun oma ulkomailta ostettu tavara hajoaa :D

Oma isoin ulkomailta tilattu tuote on Dynojetin Powervision. Hinnan erotus Ranska vs. Suomi oli n.250 euroa, joten pakko se riski oli ottaa kun tuoteen sai Suomi-hintoihin nähden n.50% alennuksella. Asennuksen jälkeen pirulainen kuitenkin katkoi signaalia säännöllisen epäsäännöllisesti. Ei minulla siltikään tullut mieleen lähteä Dyno Mightin luo laitteesta valittamaan, vaan pyyhin kyyneleet ja jatkoin koneen käyttöä.
Googlekaan ei antanut mitään selvitystä vikaan, kunnes eräällä jenkkipalstalla sattumalta törmäsin vian ratkaisuun. Piuha menivät liian lähellä tulpanjohtoja ja sieltä sai jotain häiritsevää signaalia, milloin koko kone sekosi.

Jos olisin toisen samanmoisen joutunut tilaamaan, niin siltikin olisin ollut vain 150 euroa tappiolla vs. Suomesta ostettu. Ja olisihan tuota takuulähetystä voinut itsekin kokeilla tuonne jenkkeihin.

Oikeastaan nyt, kun mietin, niin olen kaikki tavarat tilannut moottoripyörään ulkomailta. Samoiten ajovarusteet (pl. nahkahousut Eurobikerin nettikaupasta). Hinnassa olen säästänyt ja tavara on ollut semmoista, kuin pitää. Onhan se sääli kantaa roposia ulkomaille, mutta köyhän on pakko niin tehdä. Mutta tiedostan sen riskin, että itse myöskin otan sen riskin niistä tavaroista.

Cross Bones sanoi:

Olisihan se noloa, jos pääkaupungin jälleenmyyjältä ostettu uusi honda v-max 800 gs pitäisi käyttää takuukorjauksessa ostoliikkeessä, vaikka asiakas asuu Rovaniemellä.
Tai se kaalilavetti pitäs kiikuttaa aina sinne Seinäjoen rintajoupipille...

Takuusta vastaa suomen lain mukaan:
Myyjä
Maahantuoja
Valmistaja
Tuossa järjestyksessä.

Mutta moni isompi ja tunnetumpi valmistaja / merkki on hoitanut asian niin, että jokainen merkin jälleenmyyjä sitoutuu hoitamaan takuuasiat takuuehtojen mukaan.

Toki voi olla poikeuksia, että eri markkina-alueen tuotteet ei välttämättä hoidu joka paikassa (esim. USA vs. EURO). Tai jonkun markkina-alueen lisä- ja jatkotakuut ei välttämä ole voimassa toisella markkina-alueella, mutta perustakuu on.

Jos kuluttaja on epävarma, niin kysymällä selviää, mutta voi olla, että se postimyyntimorsio ei saata olla paikallisen pikkudiilerin takuulistan kärjessä, vaan omat asiakkaat ensin ja sitten muut, jos huvittaa:p

juhis_ sanoi:

Kauppias kiittää.

No en,

jos jotakin on ollut niin myyjään yhteyttä tai vaikka valmistajaan.
Etelä-Afrikastakin on takuuasioita hoidettu ja varaosia tullut postilla.

Kotimaan ostoksen takuun hoidosta hyvä kokemus kun Senan pottapuhelin alkoi nikottelemaan. Laitteen Suomessa vasta myynyt myyjä ilmoitti että he eivät niitä enäö myy, hoida asiasi jossakin muualla. Tehtaan kanssa kyllä hoitui ja sovin asian ensin heidän kanssa ja uusi yksikkö tuli postissa.

En meidän kylän mp-kauppiaalle oikeastaan uskaltaisi edes mennä mistään takuuasiasta puhumaan. Tiedä vaikka tulisin nenä vinossa kotiin. Ehkä kirjeen voisi jättää postilaatikkoon mutta se olisi vähän outoa??

En minä ole mikään ehdoton ulkomaalta tai mistä milloinkin tavaroita ostava vaan toki ne kannattaa aina hankkia sieltä mistä järkevimmältä tuntuu. Stormia tulee käytettyä aika paljon, siellä on fiksuja henkilöitä joiden kanssa asiat hoituu, McScatterin kanssa on ollut mukava asioida jne. Motonetistä on kätevä napata huolto-osat vaikka työmatkalla.

Kun ketju on kääntynyt koti- ja ulkomaisten varusteliikkeiden vertailun suuntaan, niin tuon omia näkemyksiäni aiheesta.

Ostan nykyisin "kaiken" netistä - ja useimmiten ulkomailta. Suomalaisia nettikauppoja rasittaa kotoinen korkea ALV ja lisäksi Postin kovat taksat. Tosin rahtihinnat ovat reilusti tippuneet 10 v takaisista, ilmeisesti Matkahuollon tuoman kilpailun takia. Kotimaiset nettikaupat piilottavat yhä usein tuotehintaa postikuluihin, ja kirjepostina tulevan pienosan p-kulu on 7-9 € luokkaa. Mp-rengas muuten liikkuu Suomessa 10€ hinnalla ja kaksi rengasta Postin taksoilla hintaan 15€.

Toinen tärkeä tekijä ulkomaisten suosimisessa on asiakaspalvelu. Erityisesti brittiläiset ja saksalaiset kauppiaat asennoituvat tyystin eri tavalla asiakkaaseen ja tämän oikeuksiin kuin suomalaiset. Tämä asenne-ero näkyy jo kyselyvaiheessa ja erityisesti reklamaatioden ja palautusten osalla. Olen ulkom. nettikaupoissa saanut erittäin hyvin vastauksia tiedusteluihin ja esim. ajokamoista kauppiaat ovat antaneet itse mitaten mittatietoja, joita Suomesta ei pyytämälläkään meinaa saada. Niinpä ajokamat ovat kerralla oikean kokoiset. Ja annapas olla, jos reklamoit suomalaiselle kauppiaalle. Se on kuin olisit heittänyt haasteen vapaaotteluun. "Kiireisellä" kauppiaalla on yht'äkkiä aikaa runoilla lähes sivun verran tekstiä siitä, miten joku ulkopuolinen voima on rikkonut osan ennen aikaisesti. Ulkomaisten kauppiaiden kanssa asiat sujuvat keskimäärin paljon sopuisammin (poikkeus: Kiina!), ja viimeistään vihjaus Euroopan Kuluttajakeskuksesta saa kauppiaan hoitamaan vastuunsa. Kotoinen kauppias lähtee taas jänkkäämään ja niinpä sitten Kuluttajavalituslautakunnan kautta joutuu oikeuksiaan penäämään. Ymmärrän kyllä, oma sukupolveni kasvatettiin siten että "pitää tyytyä siihen mitä annetaan".

Ilmeisesti myös tehdas saattaa hinnoitella osien hinnat ihan eri tasoille - muuten en käsitä miten Aprilian osat ovat jenkeistä tilattuna hinnaltaan murto-osa Suomeen tai edes Saksaan verrattuna. Esimerkkinä bensatankki, jonka hinta Suomessa 3200€, Saksassa 2100€ ja USAssa 300$!!!!

Suomalaisen netti- ja kivijalkakauppiaan osa on kova. Korkea ALV ja maan sisäiset kovat postikulut ovat ylimääräinen rasite suppean asiakaskunnan lisäksi. Voin antaa ainoana vinkkinä panostamisen hyvään palveluun sekä palautusten ja reklamaatioiden asialliseen (=eurooppalaisen tasoiseen) hoitamiseen. Eli ymmärrys siitä, että kilpailijasi ei enää ole se toinen nihkeä tyyppi naapurikaupungissa vaan koko maailma on mittatikkunasi. Nykyaikana meidät asiakkaat täytyy ansaita! Näin voi saada tyytyväisiä asiakkaita, jotka ostavat uudelleen ja antavat hyvän sanan kiertää.

Viimeksi muokattu:
Cross Bones sanoi:

Eikä tarvitse, soitat Samsungille tai valtuutettuun huoltoon ja pyydät RMA-numeron ja lähetät romun asiakaspalautuksena. Näin homma toimii myös monien nettiostosten kanssa ja suurin osa vähänkään suuremmista valmistajista edellyyttää että paikallinen edustaja hoitaa takuuasiat myös niiden tuotteiden osalta jotka ovat ostettu jostain muualta kuin ko. liikkeestä.

lario sanoi:
Olisihan se noloa, jos pääkaupungin jälleenmyyjältä ostettu uusi honda v-max 800 gs pitäisi käyttää takuukorjauksessa ostoliikkeessä, vaikka asiakas asuu Rovaniemellä.
Heh. Monenko valtion rajan yli se setä/täti sillä uudella Jammullaan on joutunut menemään välillä Hki-Roi? :orgmp: Kysehän oli lähinnä ulkomailta tilaamisesta.
Ja onhan se vähän hölmöä lähteä vertaamaan 10t€(en tiedä tarkkaa hintaa) pyörää tai 30t€ autoa johonkin 400 euron kypärään :D
Patukka sanoi:
Eikä tarvitse, soitat Samsungille tai valtuutettuun huoltoon ja pyydät RMA-numeron ja lähetät romun asiakaspalautuksena. Näin homma toimii myös monien nettiostosten kanssa ja suurin osa vähänkään suuremmista valmistajista edellyyttää että paikallinen edustaja hoitaa takuuasiat myös niiden tuotteiden osalta jotka ovat ostettu jostain muualta kuin ko. liikkeestä.
Ei päde ainakaan SCF-huollon kohdalla tuo.

Jos samanmoista kypärää tms tuodaan suomeen, on maahantuojalla vastuu tietenkin ensikädessä. Se, että miten se tavara saadaan sinne maahantuojalle/takuupajalle taitaakin olla sitten herran hallussa. Osa joutuu maksamaan itse ja osa ei.

Cross Bones sanoi:
Jos samanmoista kypärää tms tuodaan suomeen, on maahantuojalla vastuu tietenkin ensikädessä.
Korjausta tuohon. Kuluttajansuojalain mukaan, jota noudatetaan kaikissa EU-maissa samansisältöisenä, on ensisijainen vastuu myyjäliikkeellä (elinkeinoharjoittajalla). Näin ollen maahantuojalla ei ole vastuuta ellei se ole myynyt tuotetta tai palvelua suoraan kuluttajalle. Toisin sanoen, jos tuote ostetaan ulkomailta, niin suomalaisella maahantuojalla tai jälleenmyyjällä ei ole minkäänlaista kuluttajansuojalain mukaista velvoitetta. Eri asia sitten on, jos esim. valmistaja vaatii maahantuojaa hoitamaan myös muualta ostetut tuotteet, siihen ei kuluttajansuojalaki puutu.

On tietty myös eri asia onko kyseessä takuu tapaus vai kuluttajansuojalain alainen tapaus. Viimeksimainittu voi olla voimassa vaikka se valmistajan myöntämä takuu olisikin jo loppu.

assu sanoi:
Korjausta tuohon. Kuluttajansuojalain mukaan, jota noudatetaan kaikissa EU-maissa samansisältöisenä, on ensisijainen vastuu myyjäliikkeellä (elinkeinoharjoittajalla). Näin ollen maahantuojalla ei ole vastuuta ellei se ole myynyt tuotetta tai palvelua suoraan kuluttajalle. Toisin sanoen, jos tuote ostetaan ulkomailta, niin suomalaisella maahantuojalla tai jälleenmyyjällä ei ole minkäänlaista kuluttajansuojalain mukaista velvoitetta. Eri asia sitten on, jos esim. valmistaja vaatii maahantuojaa hoitamaan myös muualta ostetut tuotteet, siihen ei kuluttajansuojalaki puutu.

Tätä pitää nyt vähän oikaista... Eu-direktiivi määrää kuluttajansuojan minimitason, mutta sen lisäksi sovelletaan kohdemaan kansallista lainsäädäntöä. Eli jos eu-alueella sijaitseva ulkomainen verkkokauppias myy tavaraa suomeen, häntä sitoo myös suomen kuluttajansuojalaki.

Edelläolevasta huolimatta on totta, että ulkomailta ostetun tavaran osalta suomalainen maahantuoja ei juridistesti kuulu tuohon myyjä-maahantuoja-valmistaja -ketjuun, koska se ei ole osallistunut tavaran toimitusketjuun. Toisaalta kuitenkin kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa, että jos takuuehdoissa ei mainita suomalaista huoltopistettä, "kannattaa kääntyä suomalaisen maahantuojan puoleen".

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/

http://www.ecc.fi/Teemat/verkkokauppa/tavaran-virhe-ja-takuu/

Kyllä mulla on ulkomailta ostettujen kamppeiden kanssa takuu toiminut, silloin harvoin kun on jotain ongelmaa ollut. Suurin miinus on että ainakin toiseen suuntaan joutuu maksaa Postin ryöstöhinnan joka on käytännössä 30-50€ paketilta riippuen mihin sen lähettää. Toinen miinus on että paketti on matkassa helposti 3-6 viikkoa.

Ulkomailta tilaan jos hintaero on merkittävä, tai tuotetta ei ole hyllyssä. Jos jotain pitää saada äkkiähetinyt niin se kipaistaan kivijalasta, kuten normi huolto ja kulutustavarat.

Juuri tilasin OSCO:n Saksasta tarjouksesta 75 eurolla kun Stormilla vastaava taisi maksaa 150€, tämä alkaa olla sen verran suuri ero ettei tarvii miettiä kummasta sen ostaa. Kympin-parin hintaerolla olisi rahat jääneet kotimaahan.

Koheltaja sanoi:
Kyllä mulla on ulkomailta ostettujen kamppeiden kanssa takuu toiminut, silloin harvoin kun on jotain ongelmaa ollut. Suurin miinus on että ainakin toiseen suuntaan joutuu maksaa Postin ryöstöhinnan joka on käytännössä 30-50€ paketilta riippuen mihin sen lähettää. Toinen miinus on että paketti on matkassa helposti 3-6 viikkoa.

Ulkomailta tilaan jos hintaero on merkittävä, tai tuotetta ei ole hyllyssä. Jos jotain pitää saada äkkiähetinyt niin se kipaistaan kivijalasta, kuten normi huolto ja kulutustavarat.

Juuri tilasin OSCO:n Saksasta tarjouksesta 75 eurolla kun Stormilla vastaava taisi maksaa 150€, tämä alkaa olla sen verran suuri ero ettei tarvii miettiä kummasta sen ostaa. Kympin-parin hintaerolla olisi rahat jääneet kotimaahan.

Oscoa olen minäkin koittanut metsästää alennuksista, mutta mistään ei ole vielä tärpännyt.
Mistä putiikista sen tuohon hintaluokkaan bongasit?

Mikeyx sanoi:
Ilmeisesti myös tehdas saattaa hinnoitella osien hinnat ihan eri tasoille - muuten en käsitä miten Aprilian osat ovat jenkeistä tilattuna hinnaltaan murto-osa Suomeen tai edes Saksaan verrattuna. Esimerkkinä bensatankki, jonka hinta Suomessa 3200€, Saksassa 2100€ ja USAssa 300$!!!!

Aprilian hinnoittelu on muutenkin erittäin mielenkiintoinen eri maissa. Esim. RSV4 RF Englannissa 24 930eur tämän päivän kurssilla kun Suomesta saa 26 980eur, jossa autoveroa n. 6200eur. Eli UK:ssa maahantuoja/myyjä vetää pyörästä todella kovaa katetta tai sitten tehdas myy ne sinne kalliilla tai Suomeen todella kovalla alennuksella.

Onhan tuo netti mullistanut kaupankäyntiä todenteolla, ja aika moni suomalaisfirma ei osaa/halua nettiä tai sähköpostia hyödyntää.

1) Aika tyypillistä on, että firman sivuilla on sähköpostiosoite, mutta sähköpostikyselyihin ei vaivauduta vastaamaan. Tämän olen huomannut jopa työni puolella, että kaikki pikkukonepajat eivät sähköpostiaan lue.

2) Ja onhan esim. Ebay verraton kauppapaikka. Yhdellä haulla saat näkyviin useammasta firmasta tuotteen hinnan ja postikulun, ja jos on jotain epäselvää, niin kauppiaalta saa vastauksen useimmiten muutamassa tunnissa. Tyypillisesti moneen suomalaiseen verkkokaupaan joutuu ensin kirjautumaan ennen kuin näkee loppusumman postikuluineen.

3) Ja kolmas asia: Liha on heikko. Jos illalla netin ääressä pälkähtää päähän, että tuon osan/kikkareen tarvitsen, niin kyllä silloin nettisivun tulee olla niin sujuva, että ilman turhia kyselyitä paketti lähtee postiin ja rahat myyjälle. Jos ostajalle, siis minulle, annetaan yön yli harkinta-aikaa, niin saattaa joku vähäpätöinen kikkare jäädä ostamatta, kun toteaakin yön yli nukkeneena etten taida tuollaista tarvitakaan tai sitten alkaa se ikuisuuksia kestävä hintavertailu ulkomaalaiskauppojen kanssa muutaman euron vuoksi.

Nomad sanoi:
2) Ja onhan esim. Ebay verraton kauppapaikka. Yhdellä haulla saat näkyviin useammasta firmasta tuotteen hinnan ja postikulun, ja jos on jotain epäselvää, niin kauppiaalta saa vastauksen useimmiten muutamassa tunnissa. Tyypillisesti moneen suomalaiseen verkkokaupaan joutuu ensin kirjautumaan ennen kuin näkee loppusumman postikuluineen.

On. Mä maksan aina PayPalin kautta, mikä velottaa luottokortilta rahan. No, tietokone muistaa automaattisesti mun salasanat kumpaankin paikkaan... Selaan eBaytä ja... kliks ja kliks ja tavara on tulossa suomeen. Mitään muuta ei tarvi kun klikata pari kertaa. Helppoa, joskus liiankin. :p

shyhander sanoi:
On. Mä maksan aina PayPalin kautta, mikä velottaa luottokortilta rahan. No, tietokone muistaa automaattisesti mun salasanat kumpaankin paikkaan... Selaan eBaytä ja... kliks ja kliks ja tavara on tulossa suomeen. Mitään muuta ei tarvi kun klikata pari kertaa. Helppoa, joskus liiankin. :p

Huomannut täsmälleen saman, siksi nuo salasanat ei ole tallennettuna:paikallatuulee:

Back