• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eurooppaan kesällä 2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jutec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarkoitus olisi lähteä ensimmäistä kertaa Eurooppaan seuraavanlaisella reitti suunnitelmalla:

- laivalla Rostockkiin
- Praha
- Kotkanpesä
- Ruususenlinna
- Monaco
- Nurburgring
- Rostock

Reissun kokonais kesto 9 päivää + laivamatkat.
Katso kartta:
(kartta: http://tinyurl.com/6efmjvp )

Miltä vaikuttaa, tarkoitus olisi Prahan jälkeen välttää motareita.

Tarvittaisiinkin hyviä neuvoja ja vinkkejä, mitä on hyvä ottaa huomioon.  Esim.
- Hyviä mutkapätkiä
- tiemaksuista, missä tarvii olla ja mistä saa.
- rajanylityksistä, tarvitseeko jotain ottaa huomioon.
- Hyviä majoitus ehdotuksia....
- Pärjääkö Visalla, vai pitääkö olla käteistä

Matkaan lähdetään siis kahdella bandiitilla kesäkuussa 2011.

Kaikki ideat otetaan mieluusti vastaan.
bowdown.gif

Miltä vaikuttaa, tarkoitus olisi Prahan jälkeen välttää motareita.
ootko mittaillut, paljonko tuosta tulee ajokilometrejä? Ja jos luku on suunnilleen selvillä, jaa se 9:llä. Jos päivää kohti jää sanotaanko luokkaa 400-500, ja aiot vältellä motareita, niin kyllä kiirettä pitelee, sellaiset ajopäivät on pikkuteillä enempi tai vähempi aamusta iltaan sahaamista. Ja jos haluat pitää vaikka yhdenkin välipäivän ajamisesta, sitten kokonaisluku pitää luonnollisesti jakaa 8:lla.

Onhan sitä täältäkin luettu tyypeistä, jotka käy viikon reissuilla melkein Afrikassa, ja pirun kivaa oli.. mutta jos nyt eka kertaa olet suuntaamassa Eurooppaan, niin aika kunnianhimoinen plänisi taitaa olla. Jos matkan kestoaika on jo ´lukittu´, niin ainakin toisen suunnan menisin ihan suosiolla isoa baanaa.

Tuolta reitiltä löytyy tosi paljon mutkapätkää. Viime vuonna ajoin tuosta alkuosan toiseen suuntaan. Tsekeissä on mutkapätkiä vaikka kuinka, etenkin jos ajelet  esim. Pilsenin (PLzen) kautta. Samoin Berchtensgadenin seudulta (lähellä Kotkanpesää so. Kehlsteinhaus) löytyy mukavia mutka pätkiä jos välttää motareita. Mitään kauhean vaikeitakaan nuo ei vielä ole. Neuschwanteinin (Ruususenlinna?) lähellä Füsseniä on myös upeita maisemia ja pieniä hyväkuntoisia mutkateitä.

Mutta aikataulu on minustakin aivan liian tiukka. Motareillahan tuon ajelee tuollakin aikataululla. Mutkateillä 400-500 km päivässä saattaa käydä raskaaksi helteessä ja liikennettä on vähän eri lailla kuin Suomessa. Reitti varmasti on hyvä ja ajamisen arvoinen.
nixweiss.gif
sport05.gif

No jos tuolla Berhtesgardenin seudulla ajelee ,niin Zell am See:tä lähtevä Grossglocknerin tie on susiteltavan arvoinen ,menee alppien yli ja mutkaa riittää ,tiellä on maksu ,mutta on sen väärti.
Rajojen ylityksissä nyt ei ole sen kummempaa ,tuskin edes pysäytetään ja jos pysäytetään niin passia näyttämällä ajo jatkuu.
Käteistä voi ottaa jonkin verran mukaan ,mutta visalla tai masterilla pärjää joka opaikassa ,euroja voi nostaa myös automaateista.

Kokonaismatka näytti olevan 3754 km. Tuosta kun vähentää nopeat Saksan osuudet Rostock-Praha 580 km ja Nurburgring-Rostock 696 km, jää jäljelle 2478 km. Kun sen jakaa jäljelle jääneillä seitsemällä päivällä, niin se tekee noin 350 km/päivä. Ihan mahdollistahan tuo on.

Aikoinaan ajoin Rostock-Praha välin saksan osuuden motareita pitkin ja vaihdoin Tsekin puolella pikkuteille ettei tarvinnut maksaa tiemaksuja. Aika hienoja jokilaaksoja siinä matkalla. Perillä Prahassa olin jo hyvissä ajoin iltapäivällä. Sieltä jatkoin seuraavana päivänä kohti Salzburgia edelleen moottoriteitä vältellen Tsekin ja Itävallan läpi. Varsinkin Itävallan puolella moottoriteiden välttely johti melko mielenkiintoisiin reitteihin pitkin pikkuteitä. Hauskaa, mutta hidasta. Perillä Salzburgissa olin vasta illalla. Kotkanpesälle suunnistin aamulla ja jatkoin sitten Kroatiaan päin.

Toissakesänä ajoin tuon Rostock-Nurburgring välin ja hyvinhän tuonkin päivässä ehtii. Sieltä tulin sitten Mustan metsän ja Alppien läpi Como-järvelle eli taas lähelle tuota reittiä. Como-järveltä ajoin suoraan Monacon lähistölle. Hyvinhän sekin päivässä menee, mutta ei siinä juuri missään ehdi pysähtyä. Itse Monaco oli vähän tylsä, mutta lähimaastosta löytyi kaikkea mielenkiintoista. Esimerkiksi Eze on ihan oikeasti hieno:

http://www.habisol.com/ajankoh....yla-eze

Eli kuten sanottu: onnistuuhan tuo, jos jaksaa ajaa. Yhdeksän päivän reissussa en itse ainakaan vielä mitään välipäivää kaipaa. Mistään paikasta ei kovin syvällistä kuvaa saa, mutta noin ensimmäiseksi reissuksi tuo voi olle ihan hyväkin. Saa maistaa vähän kaikkea.

Eli kuten sanottu: onnistuuhan tuo, jos jaksaa ajaa. Yhdeksän päivän reissussa en itse ainakaan vielä mitään välipäivää kaipaa. Mistään paikasta ei kovin syvällistä kuvaa saa, mutta noin ensimmäiseksi reissuksi tuo voi olle ihan hyväkin. Saa maistaa vähän kaikkea.
Aika samaa mieltä olen. Ihan toimiva suunitelma noinkin.
Mutta nyt jos lähtisin (muutamaa reissua viisaampana), ottaisin tuollaiselle lenkille muutaman lisäpäivän jotta ehtis olemaan siellä Prahassa ja jossain muuallakin pari päivää. Ei sillä, että etteikö joka päivä jaksaisi ajaa mutta nykyisin tykkän katsella enemmän rauhassa paikkoja.

niin..nuohan on sellasia "must" (hiukan yliarvostettujakin turistirysiä) kohteita, mutta miksi yrittää nähdä kaikki kerralla, kun se ei kuiteskaan onnistu?

9 pv keskitettynä tuohon praha-saltzburg-füssen niin ehtii hiukan perehtyäkkin ja nähdä+nauttia.

Nnoo kun käy kokeilemassa niin sittenhän sitä tietää, oliko ittelle sopiva tahti ja täytyykö seuraavalle vuodelle kiristää vähän, vai kenties löysätä hiukan... tuotapa ei muut osaa puolestasi sanoa kuitenkaan
wink.gif

Muokkasin sun reittiä "hieman" enemmän mutkia sisältäväksi:

Rostock - Travemunde

Tuossa vaihtoehdossa reitti kulkee muutaman ison alppiylityksen kautta (oliko teidän tarkoituksena ajella ylityksiä?), mutta 9 vrk ei riitä tuon läpiajamiseen. Lisäksi omasta mielestä Travemunde on mieluisampi lopetussatama kuin Rostock lauttojen (Finnlines?) aikataulujen takia.

Monacossa ehtii kyllä käymään 9 vrk:ssa, pitää vain suosia isompia teitä ja pidempää ajopäivää... Itse jättäisin tosin tuolla aikataululla Monacon seuraavaan kertaan ja keskittyisin Itävallan, Dolomiittien ja Sveitsin teihin ja maisemiin.  
062802moto_prv.gif

Ihan asiallisen näköinen reitti, ei siinä mitään. Mielestäni näitä reittijuttuja ei kannata lyödä liian lukkoon etukäteen, ajaa fiiliksen ja säiden mukaan ja katsoo missä illalla on.
Tuohon aikaan vuodesta en usko että on mitään vaikeutta löytää pienelle porukalle majoitusta, kesäkuu on vielä hiljaista aikaa tuolla suunnalla.
Yleensä itse alan etsiä majapaikkaa siinä kuuden nurkilla, mielummin jostain pienemmästä kylästä. Isot kaupungit ei ole oikein minun makuuni.
Visalla tai mastercardilla yleensä pärjää, tai voi nostaa automaatista rahaa.
Vinkkinä, nykyään myös debit-puoli toimii, tosin ei kaikissa paikoissa.
Nostin nimittäin hiihtolomalla pari kertaa euroja Itävallassa, kulu 300,- nostosta oli debit-puolelta € 0,60, credit-puolelta € 8,-!

Eka reissuksi jolloin kaikki mestat on uutta, ei tuossa aikataulussa/reitti ole mitään järkeä. Aivan liikaa hyviä/hienoja mestoja jää vain pintaraapaisuksi kun joutuu ajamaan vain ohitse...
062802moto_prv.gif

Pistä koko setti uusiksi, pariin paikkaan esim. Dolomiitit ja joku muu, ota kämppä hotellista pariksi päiväksi ja keskity ajamaan ilman reissukamoja ympäristön mahtavia mutkateitä. Jos ei mestoja tiedä, hotelleista, varsinkin ns. biker-hotelleista, saa roadbookkeja sitä varten.
smile_org.gif

jep, mitään tarkkaa reittisuunnitelmaa ei olla vielä lyöty lukkoon. Mietinnässä on ollu myöskin jättää monaco väliin, se on vaan niin kiva ahmia mukavia kohteita käytäväksi...

Aikoinaan ajoin Rostock-Praha välin saksan osuuden motareita pitkin ja vaihdoin Tsekin puolella pikkuteille ettei tarvinnut maksaa tiemaksuja. Aika hienoja jokilaaksoja siinä matkalla. Perillä Prahassa olin jo hyvissä ajoin iltapäivällä. Sieltä jatkoin seuraavana päivänä kohti Salzburgia edelleen moottoriteitä vältellen Tsekin ja Itävallan läpi.
Ilmeisesti olit autolla liikkeellä, koska eihän Tsekeissä ole moottoritiemaksuja moottoripyörille.

Avoin mieli matkalle mukaan, ja juttelee sen matkakaverin kanssa matkan aikana, miltä meno maistuu, ja on valmis tekemään kompromisseja. Pari ensimmäistä reissua kun on tehnyt niin sitten ehkä hahmottaa, mitä itse haluaa. Eli onko se matkailu kilometrien nielemistä, mutkateitä, tissuttelua, krapulaa, hyvää ruokaa, kovaa ajoa, nopeita pyrähdyksiä nimekkäissä kaupungeissa, idyllisiä pikkukaupunkeja, rantoja, tarkkaan suunniteltua, suunnittelemattomuutta, telttoja, tienvarsihotelleja, keskustahotelleja jne?

Tuommoiset "must see" -kaupungit ja nähtävyydet kannattaa miettiä tarkkaan. Kaupunkiin pääsy ja järkihintaisen hotellin etsiminen vie aikaa. Sitten kun kello lyö iltayhdeksän ja on suihkunraikkaana valmiina tutustumaan kaupunkiin, onkin jo pimeä.
smile_org.gif
Kotkanpesään ja Füssenin linnaan saanee myös usean tunnin kulumaan - ehkä jo pelkissä jonoissa?

Aikoinaan ajoin Rostock-Praha välin saksan osuuden motareita pitkin ja vaihdoin Tsekin puolella pikkuteille ettei tarvinnut maksaa tiemaksuja. Aika hienoja jokilaaksoja siinä matkalla. Perillä Prahassa olin jo hyvissä ajoin iltapäivällä. Sieltä jatkoin seuraavana päivänä kohti Salzburgia edelleen moottoriteitä vältellen Tsekin ja Itävallan läpi.
Ilmeisesti olit autolla liikkeellä, koska eihän Tsekeissä ole moottoritiemaksuja moottoripyörille.
Niin tai sitten ei tiennyt että tsekeissä maksut ei koske motskareita. Nimimerkillä viime kesänä kierrettiin ties mitä reikäisiä kinttupolkuja ja sitten vasta myöhemmin saatiin tietää että ois niitä motareitakin voinut ajaa.. prkl :-D

Minä olen myös sitä mieltä että aika pitkä lenkki 9 päivälle.. Mutta voithan sitä kerran kokeilla, ehkä seuraavalla reissulla otat rennommin
smile_org.gif

Niin tai sitten ei tiennyt että tsekeissä maksut ei koske motskareita. Nimimerkillä viime kesänä kierrettiin ties mitä reikäisiä kinttupolkuja ja sitten vasta myöhemmin saatiin tietää että ois niitä motareitakin voinut ajaa.. prkl :-D
Mites noissa muissa maissa moottoritien maksullisuus ja moottoripyörät? Itävalta, Sveitsi, Ranska tai Italia? Onko moottoripyörälle hinnat halvempia kuin autoille?

Kyllähän toi rupee kuulostaan että sen monacon saa unohtaa... Se ylimääräinen lepopäivä vois olla aika pop jossain mageessa paikassa  
033102beer_1_prv.gif

Tossa muuttelin reittiä ja poistin monacon, niin 3000km jää reitille pituutta.

Tosiaan mitään ei ole lukkoon lyöty vielä, tarkoitus neljän viiden aikaan ruveta katteleen hotellia.

T: Toinen matkalaisista

Viime kesänä tehtiin velipojan kanssa Monacon reissu, alle kymmenessä päivässä (laivamatkoineen!), ei tosin Prahan kautta, mutta kuitenkin...Finnlinesilla mennen tullen. Ringilläkin käytiin.

Ai niin, yks yö junassa.

Itävallassa on mopoille oma tarra (einspur=yksiraiteinen?), 10pv on siinä 4 € paikkeilla
Sveitsissä ainakin aiemmin joutui hankkimaan saman koko vuoden tarran kuin autoonkin, eli ei ole ihan halpa. En ole tosin vähään aikaan siellä käynyt joten en tiedä onko homma muuttunut.
Ranskassa on km-pohjainen moottoritiemaksu, pyörille halvempi.
Italiassa muistaakseni sama juttu.
Itskuissa muuten kannattaa olla tarkkana, jossain huoltamoilla (ei kaikilla) on kaveri pumpun vieressä maksua ottamassa. Itse kun tankkasin noin 16 €:lla ja maksoin 50,-, kaveri antoi ensin 4 € takaisin ja sitten loput 30,- kun jäin käsi ojossa odottamaan..
Italiassa ja Ranskassa tarkkana niitten maksukuittien (maksullisen osuuden alussa automaatista) kanssa, tuleepi kalliiksi jos maksukopilla ei ole sitä kuittia mukana..
Vinkkinä, jossain Itävallan puolen hiihtokylässä voisi löytyä sopuhintaista majoitusta kesällä. Sinne leiri 2-3 yöksi ja päivisin kiertelemään pikkuteille, ei tarvi raahata kamoja mukana.
Itse olen ollut mm.Mayrhofenissa ja StAntonissa tällä taktiikalla.

Back