• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eurooppaan huhtikuussa

tervehdys, tässä ihmettelen oisko kukaan muu hullu aikomuksissa lähteä huhtikuun alussa kiertämään eurooppaa? Mun ajosuunnilmassa tähän asti on että pyörä laivaan ja saksaan josta juna kyyti italiaan josta vasta varsinainen reissu alkaa, kierrelleen kaarrellen takas suomeen kevääksi kesäksi

reissuun mahtuu monta maata ja kilometriä, aikaa 1-2kk +

Jos oot menossa laita ihmeessä viestiä, tähän mun reissuun voi hypätä alusta keskeltä tai lopusta ja tästä voi lähteä kun siltä tuntuu, olis todella nastaa jos jokunen kilometri sattus samaan suuntaan :)

Kick Start kevääseen! :cruising:

-toni

Teppo Tunari sanoi:
tervehdys, tässä ihmettelen oisko kukaan muu hullu aikomuksissa lähteä huhtikuun alussa kiertämään eurooppaa? Mun ajosuunnilmassa tähän asti on että pyörä laivaan ja saksaan josta juna kyyti italiaan josta vasta varsinainen reissu alkaa, kierrelleen kaarrellen takas suomeen kevääksi kesäksi

reissuun mahtuu monta maata ja kilometriä, aikaa 1-2kk +

Jos oot menossa laita ihmeessä viestiä, tähän mun reissuun voi hypätä alusta keskeltä tai lopusta ja tästä voi lähteä kun siltä tuntuu, olis todella nastaa jos jokunen kilometri sattus samaan suuntaan :)

Kick Start kevääseen! :cruising:

-toni

Lähtö toukokuun lopussa. ivar007

Aah okei, no tuolloin pitäs olla jo takas Suomessa tosin paluulle ei tässävaiheessa ole vielä tarkkaa päivämäärää kun tuo reittisuunnitelma on aavistuksen auki riippuen siitä kuinka kauan meinaa mitäkin maata katella

Töiden puolesta kesäkuu tulee olemaan takarajana

Itsellä vähän samoja suunnitelmia eli huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa olisi tarkoitus lähteä. Mietityttää vain kun ekakertalainen olen ulkomaan matkustuksessa että onko se kelien puolesta mahdollista. Eli tarkoitus olisi naantalista-kapellskär laivalla ja ajaen ruotsin läpi sit lautalla tai sillan yli saksaan ja ajaen kohti alppeja.

Asiasta enemmän tietävät ottaisin avomielin neuvoja vastaan ja olisin todella kiitollinen jos neuvot/ohjeet olisi tosi tarkkoja sisältäen vähän tietoa hinnoista lautoista jne.....

12.4. lähtee lautta ja palaa 22.4.

Siinä välissä olisi tarkoitus mopoilla saksan maalla, sveitsissä ja ehkä vielä jossain muualla.

kingbrowning sanoi:
Itsellä vähän samoja suunnitelmia eli huhtikuun lopussa tai toukokuun alussa olisi tarkoitus lähteä. Mietityttää vain kun ekakertalainen olen ulkomaan matkustuksessa että onko se kelien puolesta mahdollista. Eli tarkoitus olisi naantalista-kapellskär laivalla ja ajaen ruotsin läpi sit lautalla tai sillan yli saksaan ja ajaen kohti alppeja.

Asiasta enemmän tietävät ottaisin avomielin neuvoja vastaan ja olisin todella kiitollinen jos neuvot/ohjeet olisi tosi tarkkoja sisältäen vähän tietoa hinnoista lautoista jne.....

Yli 20 reissua olen tehnyt välimeren suuntaan huhtikuussa eikä kertaakaan ole matka keskeytynyt säiden takia.

Tosin vuonna 1999 toukokuun toinen sunnuntai tulin ruotsin kautta takaisin ja hussen jälkeen alkoi sataa lunta ja normaalin 6tunnin ruotsin läpiajo kesti nyt 10 tuntia. Sen lisäksi puolassa, joskus -80-90- lukujen vaihteessa, satoi rakeita/räntää niin että muutama kymmenen kilometriä piti ajella vähän rauhallisemmin.

Toki näistä reissuista useita olen mennyt Finnjetillä tai Pomeranialla.

Sitten on tietysti asia ihan erikseen korkeammat ilmanalat jossa sää voi olla ihan mitä tahansa vaikka keskellä kesää.

Huhti-toukokuun vaihteessa on moni korkeammalla oleva tie vielä kiinni. Pari vuotta sitten toukokuun alussa kiinni olivat mm. Passo Rombo ( tiellä ei näkynyt lunta, mutta puomit oli alhaalla), lunta oli passo Purialla Dolomiiteilla kuten myös sillä Passo Lavazen itäpuolisen pienemmän tien passolla jonka nimeä en nyt muista. Myös Cinque Croci oli lumessa eteläisemmässä Dolomiitien osassa.

Gardalta länteen oli Anfolta passo Manivalle johtava tie juuri ja juuri avoinna
maniva4.jpg

(vähän tukkoselta tie näyttää, mutta läpi siitä mentiin)

Ligurian rajatie lumessa kuten myös passo Tenda eli ne tiet siellä 2000m korkeuksissa joilla ei ole "talvikunnossapitoa" voivat olla vielä ajamattomassa kunnossa.

kingbrowning sanoi:

Toukokuun 7. Turusta Tukholmaan Vikingillä. Ajelen siitä seuraavana päivänä Saksan puolelle ja siitä Milanoon parissa päivässä. Matkaan mahtuu kyllä.

kingbrowning sanoi:

Sama homma samoihin aikoihin. Ensikertalainen Euroopan turneella. Saksasta ajattelin ajella Hollantiin/Belgiaan/Itävalta/Sveitsi/Slovenia. Aikaa arviolta 2 viikkoa. En tee tarkempia suunnitelmia, tarkoitus mennä"musta tuntuu" menetelmällä. Alppeillakin tarkoitus käydä, muttei ole päätähtäin. Kiitollisuudella otetaan vastaan vinkkejä "kannattaa ajella" paikoista ko. maista

janneja sanoi:
12.4. lähtee lautta ja palaa 22.4.

Siinä välissä olisi tarkoitus mopoilla saksan maalla, sveitsissä ja ehkä vielä jossain muualla.

Ei kannata tuohon aikaan vielä lähtee,euroopassa poikkeuksellisen kylmää,saksassa vielä luntakin satelee.
sivuteillä saattaa olla lunta,päätiet ja motarit sulina.nm,just tulin

kawa97 sanoi:
Ei kannata tuohon aikaan vielä lähtee,euroopassa poikkeuksellisen kylmää,saksassa vielä luntakin satelee.
sivuteillä saattaa olla lunta,päätiet ja motarit sulina.nm,just tulin

Kyllä tarkeni. Sveitsissä oli lunta tiellä yli 2 km korkeudessa.
(käytiin autolla katsomassa lumitilannetta)

Viimeksi muokattu:
Suuresti yliarvostettua lähteä kokemattomana reissuun ilman tarkempia suunnitelmia. Se on paras tapa missata valtava määrä kivoja paikkoja ja hyviä mutkateitä. Kumma ettei osata edes kuuklea käyttää hyödykseen...:D

Itse olen ensikertalainen. Ei suunnitelmia eikä karttaa. Nokia on rintataskussa ja kuuntelen ohjeita. Laitoin rajoitteeksi ettei moottoriteitä eikä maksullisia ja välillä ollut pois päältä. Piru, kun ollut hauskaa. suurimman osan ajasta en ole tiennyt missä oon, mutta hienoja reittejä ollut. Tänään tulin pois Pohjois-Ranskasta takaisin Saksaan, ei ollut kovin rentoa ajella, en ole missään nähnyt niin paljon poliiseja. Nyt olen lähellä Munchenia ja huomenna olisi tarkoitus ajella Salzburgia kohti.Missähän kunnossa on Salzburgin ja innsbruckin väli?

bemu r850 sanoi:
....Missähän kunnossa on Salzburgin ja innsbruckin väli?

Ei siinä 3 viikkoa sitten mitään tietöitä ollut! Vai meinaatko että olisi luikasta :jippikaijee:.....no kun ei. Itävallassakaan ei saa ajella nastoilla, eli vaikka joulu-tammi-helmikuussa ajelet niin hyvin suolataan!
Mulla oli silloin aamulla -6´c vaan eihän siellä enää ole edes kylmääkään..muutaku..:orgmp::orgmp:

mchuurre sanoi:
Ei siinä 3 viikkoa sitten mitään tietöitä ollut! Vai meinaatko että olisi luikasta :jippikaijee:.....no kun ei. Itävallassakaan ei saa ajella nastoilla, eli vaikka joulu-tammi-helmikuussa ajelet niin hyvin suolataan!
Mulla oli silloin aamulla -6´c vaan eihän siellä enää ole edes kylmääkään..muutaku..:orgmp::orgmp:

Niin, taisin tyhmiä kysellä:grin: laitetaan väsymyksen piikkiin. Aamulla virkeänä Saltzburgiin ja etiäpäin. Lupasivat itävaltaan miltei hellelukemia

Back