• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Euroopan reissu suunnitelmia...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mks900
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanoisin, notta maallikko ei juuri huomaa kesäaikana mannereuroopassa että onko kysees kesä-heinä-elokuu.
mä en ainaskaan.

väkeä kyllä riittää ja ei ne saksalaisetkaan luolissa makoile jos sattuu aurinko paistaan.
Tulevana kesänä vois olla viisasta välttää fudiksen EM -kisat kesäkuun lopussa Itävalta- Sveitsi -suunnassa.

Elokuussa en ole reissussa ollut, kesä-heinäkuussa ainakaan mitään muuta eroa ollut kuin että heinäkuu oli tosi lämmin. Kyllä sinne Eurooppaan mahtui pari prätkää mukavasti.

Onhan tuossa pitkässä lenkissä se etu, että jos on eka reissu, näkee yleissilmäyksen isosta alueesta, ja osaa seuraavalle reissulle hahmotella jo yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa. Tietysti, jos on lauttaliput varattu jo valmiiksi eikä muutenkaan pelivaraa loppupäässä, tekee se stressiä. Varmistua kannattaa myös siitä, että perse kestää istumista ja ranne vääntämistä. Lisäksi porukassa ajaminen on usein jonkinverran hitaampaa kuin yksin.

Sanoisin, notta maallikko ei juuri huomaa kesäaikana mannereuroopassa että onko kysees kesä-heinä-elokuu.
mä en ainaskaan.

väkeä kyllä riittää ja ei ne saksalaisetkaan luolissa makoile jos sattuu aurinko paistaan.
Tulevana kesänä vois olla viisasta välttää fudiksen EM -kisat kesäkuun lopussa Itävalta- Sveitsi -suunnassa.

Elokuussa en ole reissussa ollut, kesä-heinäkuussa ainakaan mitään muuta eroa ollut kuin että heinäkuu oli tosi lämmin. Kyllä sinne Eurooppaan mahtui pari prätkää mukavasti.
Ehdottomasti toisin päin. Sinne vaan joukkoon. Ainakin 2006 kesäkuussa koko Keski-Eurooppa oli MM-huumassa, hauskaa ja tapahtumia riitti joka kylässä, etenkin Italiassa. Kisapaikkakunnilta varmaan vaikeampi saada majoitusta, mutta eihän noita pelejä ole kuin muutamassa suurimmassa kaupungissa.

Itse en tuollaista reissua tekisi, sillä tuossa ei oikeastaan ennätä muuta kuin ajaa. Ne nähtävyydet jää vähemmälle ja lämpimällä keleillä goretexit päällä kaikki muu kuin ajaminen on hankalaa - ja hiki virtaa. Ja jos majoituksia ei ole varattu etukäteen, niin reissusta tulee sellasia päivä maantiellä ja illalla onkin jo kiire etsiä majapaikkaa. No, näkeehän siinäkin tietty maisemia..

Viime kesänä tehtiin 3 viikon moporeissu Eurooppaan. Näistä 1 viikko oltiin Kroatiassa, josta ennakkoon varattiin majoitus, lisäksi osassa muitakin paikkoja oltiin pari yötä.
Mun mielestä sellanen reissu on mukavampi, jolla on selkeä määränpää, tai vähintäänkin ennakkoon suunniteltuja välietappeja joissa viivytään hieman pitempään.
Niistä on kiva tehdä päiväseltään pikku trippejä ja käydä vaikkapa siellä kotkanpesällä. Siis kevyemmissä kamppeissa, ilman laukkuja ja pakaaseja Ja jos sadekelit sattuu, niin yhdessä yössä ei saa edes kamppeita kuiviksi.

Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, eli matkaa voi tehdä monella tapaa. Ja jos tuo hyvältä tuntuu, niin siitä vaan.
Mutta koska mielipiteitä kysyit, niin varatkaa tuollaiselle reissulle 3 viikkoa. Jos aikaa on vain 2 viikkoa, niin menisin laivalla Rostockiin tai Travemûndeen - Ruotsin ja Baltian jättäisin väliin..
Ja teltan yms. leirintävarusteet unohtaisin kotiin. Keski-Euroopassakin voi olla kesällä todella märkää ja kylmää..

062802moto_prv.gif

Tuossa alkuperäisessä suunnitelmassa taitaa olla jokin aihe?

Auchwitz, Kotkanpesä, Normandia? Alppiteiden huruttelua taitaa olla silloin turha ehdottaa.
Eipä siinä sen enempää aihetta ole... nuo vaan nousi suunnitellessa esille missä olisi mukava käydä. Tosiaan nyt noita alppimatkakertomuksia lueskellessa ovat ne kiinnostamaan enemmän.
Kesäreissun suunnittelu on jo puolet reissusta..
tounge.gif
Jees.

Ensimmäinen pohjoisen reissu, ja ensimmäinen Euroopan reissu menivät minulla suurinpiirtein aamusta iltaan ajamiseen. Illalla väsyneenä ja hieman nälkäisenä nukkumaan.. Ahneus kilometrien suhteen iski. (Mutta hauskaa se oli silti!) Pisan torninkin tsekkasin pyörän päältä, kun en malttanut jalkautua. Nykyään mp-matkailu nivoutuu maisemien teiden, ruoan, oluen, pikkukylien ja kaupunkien ihmettelyyn.

Jokainen tietty tavallaan, mutta ehkä se suurin virhe on että yrittää liian paljon paikkoja/kilometrejä yhteen reissuun.

ps. Alppien kunnon mutkateitä ajaessa kannattaa muistaa, että kilometrejä tulee mittariin vähän suoraan tiehen verrattuna, ja linnuntienä matkaa sitäkin vähemmän.

Muutamia ylimääräisiä päiviä sinne tänne, ja hieman koukkausta etelämpään niin hyvä tulee.

Extrapäivät poistaa myös stressiä. Aina voi sattuakin kaikenlaista pientä ikävää, voi mennä rengas tms, matkan teko ei aina joudu kuin on ajatellut. Kokemusta on naulasta, ja siitä että puolen päivän ajon jälkeen huomaa että alppitie onkin poikki maanvyörymän vuoksi.

Itse en pidä majoitusten varaamista etukäteen tarpeellisena, vaan vapaus muuttaa suunnitelmia on osa hohtoa. Mä en tykkää ajaa etapista toiseen.

Tuossa suunnitelmassa on se vika että kyllähän noi legit ajaa ihan mukavasti, mutta mihinkään ei ehdi tutustua, eikä mikään voi viivyttää matkaa. Vaikka saahan suunnitelmia muuttaa kun näkee miten etenee.

Itse en pidä majoitusten varaamista etukäteen tarpeellisena, vaan vapaus muuttaa suunnitelmia on osa hohtoa. Mä en tykkää ajaa etapista toiseen.
Samoilla linjoilla olisin kans.
Varmin tapa saada ressinpoikanen aikasex kun huomaa iltapäivällä et majapaikkaan on matkaa 600 kilsaa ja vettä sataa eikä tie vedä.
Tai huomata olevansa aamulla klo 10 majapaikan pihas joka on jo ehkä maksettukkin, mut paikka ei oikein ole sitä miltä netissänäytti.

Uskokaa poies....aina on majapaikka löytynyt
tounge.gif
mutta juuri tuossa onkin yksi homman hienouksista.Ei aina tiedä missä ja mihin päänsä kallistaa
sport05.gif

sanoi:
Kesäreissun suunnittelu on jo puolet reissusta..   Jees.

Täysin samaa mieltä  
smile_org.gif
!

sanoi:
Kaks kertaa olen tosissaan meinannut ottaa teltan mukaan pitemmille reissuille mukaan. Suomessa oon sitä toki roudannu. Kun kamat on olleet ekan kerran nipussa, telttakamat on aina ensimmäisenä tippuneet veks. Liika tavara on ensimmäinen moka, johon aloittelija syyllistyy. Joka vuosi oon pärjänny vähemmällä enkä oo edes ihan varma, olenko hirveesti hävinnyt edes rahassa.

Mulla on ollut teltta mukana joka reissulla. On kyllä tosin tullut mietittyä reissaamista ilman sitä. Hyvällä säällä telttailu on ihan jees hommaa ja toisaalta huonolla säällä kukaan ei siinä pakota yöpymään vaan majapaikan voi hakea muualta. Meillä teltta, makuupussit, alustat ja tyynyt painaa yhteensä 6 kg ja ottavat takalaukusta vain noin puolet eli ei paha bläkkärin kokonaiskapasiteetista.

Pidemmällä reissulla, jossa on enemmän yöpymisiä, telttapaikan / muun majoituksen hinnanero tekee jo jonkunlaisen summan. Budjettia ei ole koskaan tullut laadittua mutta toteutuneet kustannukset esim. viime kesän reissulta (24 yötä / 5500 km) olivat luokkaa 175 e/pvä + lauttaliput 1100 e eli yhteensä n. 5300 e.

Telttapaikka maksoi haarukassa 8-32 e/yö (2/3-osaa öistä teltassa)
Muu majoitus oli haarukassa 45-85 e/yö (1/3-osaa, alla muutama linkki noihin yöpaikkoihin)

http://www.landhausmienenbuettel.de/start....temid,1
http://www.hotel-fradet.com/1024/index_gb.html
http://www.traube-melsungen.de/wegbeschreibung.html

Yöpymisistä kallein oli Pariisin lertsalla sadekelin takia mobile-tyyppisessä mökissä vietetyt yöt. Teltan ja muun majoituksen hinnanero on suurimmillaan isoissa kaupungeissa ja/tai rantakohteissa.

Majoituksen hinnan eron olisi voinut säästää suht helposti esim. ruoka- ja juomatottumuksia muuttamalla. Kalleimmat safkat vinkkuineen maksoivat 150 e mutta olivat kyllä joka sentin arvoisia (alla viime reissun paras löytö tuon osalta)

http://www.lacantinettadirignana.it/lacantinetta/english/lacucina.html

Itse en näe mitään ideaa syödä reissussa jossain mäkkärissä ja jättää kokeilematta paikallisia kulinaristisia nautintoja.

sanoi:
Joo toi kotkanpesä on kyllä aivan turha mesta. Täynnä turisteja ja turistimeinikiä.

Kotkanpesä on mun mielestä ihan käymisen arvoinen paikka jos se vain osuu reitin varrelle. Muutoin Königsseen alueesta jäi kieltämättä hieman rysämäinen vaikutelma.

sanoi:
Itse en tuollaista reissua tekisi, sillä tuossa ei oikeastaan ennätä muuta kuin ajaa. Ne nähtävyydet jää vähemmälle ja lämpimällä keleillä goretexit päällä kaikki muu kuin ajaminen on hankalaa - ja hiki virtaa. Ja jos majoituksia ei ole varattu etukäteen, niin reissusta tulee sellasia päivä maantiellä ja illalla onkin jo kiire etsiä majapaikkaa. No, näkeehän siinäkin tietty maisemia..

Yhdyn tuohon näkemykseen. Vähänkin kuumassa kelissä Goret päällä liikkuminen on aivan tuskaa ja nähtävyyksiin jne tutustuminen jää väliin.

Summasummaarum: Kuten tästäkin koko viestiketjusta käy ilmi ei ole olemassa "oikeaa" tai "väärää" tapaa reissata. Hauskaa se tulee olemaan joka tapauksessa  
thumbs-up.gif
!

Kyllä tuossa edellä on kaikki tärkeimmät jo tullu ja niinkuin kysyjä on jo varmaan huomannut niin melkein jokainen muistuttaa niistä välipäivistä.Eka keikka tahtoo mennä kilometrien keruuseen mutta jos olet kiertämässä liian tiukan aikataulun kanssa alkaa päätä kivistää.Mä ottaisin tuolle lenkille ainakin kolme vaparia jolloin vaan katsellaan ja huonossa vaihtoehdossa odotellaan sään paranemista.Ei se Eurooppa mihinkään katoa ja nähtävää riittää kyllä vaikka käyt siellä joka kesä.

Itse en viime kesänä heinäkuussa paljoa majapaikkoja etukäteen varaillut. Riikaan varasin pari yötä, että oli paikka minne ekaksi Tallinnasta lähdettyä pysähtyä. Ja Riikasta käsin sitten seuraava hotelli Karokovasta. Ja vielä Krakovasta lähtiessä yksi varaus Slovakiaan, vuoristoon lähelle Puolan rajaa, koska arvasin Auschwitch-kierroksella menevän aikaa. Olikin muuten ihan jännä sinä iltana ajaa täydellisen pimeässä vuoristossa Zdiarin kylää odotellessa (joka sitten iltakymmeneltä vastaan tulikin). Ajoin pimessä Zakopanen jälkeen kerran jo Slovakian raja-aseman ohitse rajan suuntaista tietä Puolan puolella vaan eteenpäin, kun tuo asema oli melkoisen huomaamaton.
Muutoin en majapaikkoja varaillut, piti sitä jotain jännitystä matkalla olla! Ja hyviä majoituksia löytyi ihan tarpeeksi - en aio vautua seuraavallakaan reissulla tuon kummemmin etukäteen. Mutta se majoitus pitää etsiä ennen pimeän tuloa!

Mene aja,nauti ja nuku missä milloinkin...Ja lopeta tämä loputon pohtiminen ja suunnittelu!! Vituksi menee kun muita kuuntelee,se on aivan varma!!!!!!!! Näitä viisaita mailmaa kiertäneitä itseni lisäksi löytyy paljon..

Back