• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

EU:n neuvosto hyväksyi uuden ajokorttidirektiivin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aironia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli mitäh?

Ite ajoin viime syksynä ekan moto-korttini. Olin 20 vuotias eli sain "pikku-a"- kortin(alle 25kw). Tarkoitus oli ajaa nyt "iso-A" kun täytän huhtikuussa 21. Mut onnistuuko se nyt sit enää?
nixweiss.gif
Eihän sun sitä tarvitse erikseen ajaa, vaan poliisilaitoksella käyt näyttämässä, että olet sen 21vuotta, ja pyydät niitä päivittämään korttiisin ison A:n.. (viisaammat voi valaista enemmän jos tiesin väärin. )

Mut siis, kun mulla on nyt tuo a-1 kortti, niin kun tuo tulee voimaan, niin joudun 18-vuotiaana menemään uudestaan autokouluun, että saan pikkuaan? ja sitten myös 20 vuotiaana?

lisäkyssäreitä: Jos olen 19 vuotias, kun tuo tulee voimaan, niin saan siirtyä ajamaan sitä 35kW pyörää 25 kw sijaan? Ja entä jos olen 20 vuotias, ja juuri siirtynyt ajamaan "rajoittamatonta" pyörää, pitääkö minun alkaa ajaa 35kw pyörää?

Eli mitäh?

Ite ajoin viime syksynä ekan moto-korttini. Olin 20 vuotias eli sain "pikku-a"- kortin(alle 25kw). Tarkoitus oli ajaa nyt "iso-A" kun täytän huhtikuussa 21. Mut onnistuuko se nyt sit enää?
nixweiss.gif
Eihän sun sitä tarvitse erikseen ajaa, vaan poliisilaitoksella käyt näyttämässä, että olet sen 21vuotta, ja pyydät niitä päivittämään korttiisin ison A:n.. (viisaammat voi valaista enemmän jos tiesin väärin. )
pikku-a täytyy olla 2 vuotta ennen kuin sen voi "päivittää" isoksi ja ei kai toi nyt tällä päivämäärällä tule voimaan eli mennään vanhoilla säännöillä vielä jonkun aikaa.

muutokset vaikuttavat kyllä paljon järkevämmiltä mitä aikaisemmin on väläytelty (ties mitä huhumyllyä taas veivattu).
mutta tarkoittaakos tuo sitä että jos 18v ajaa kortin saa ajella vain kepsukalla?
confused_orig.gif

Enemmän tässä jutussa kiinnostaa että kun uusi direktiivi vaatii ajokortin uusittavaksi 10-15 vuoden välein, niin mihin asti toi nykyinen kortti on sitten voimassa? Oma korttini itse väittää että kunnes täyttäisin 70, mutta kun siihen on vielä reilusti yli puolet matkaa niin mitenköhän tän kanssa taas käy?

Hesarista:
sanoi:
Kovin nopeasti uusia kortteja ei voi saada, sillä direktiivistä saadaan sovittua lopullisesti vasta tämän vuoden lopulla. Sitten jäsenmailla on kuusi vuotta aikaa alkaa soveltaa direktiiviä, minkä jälkeen uudet kortit on otettava käyttöön 20 vuodessa eli viimeistään vuoteen 2033 mennessä.

Tää antaisi tietty ymmärtää ettei noiden nykyisten korttien EU:n puolesta tarttisi lahota vielä (6+) 20+15 vuoteen, mutta mulla on jotenkin sellainen epäilys että täällä halutaan taas vaihteeksi "tulkita" tuota direktiiviä vähän tiukemmin kuin mitä on tarvetta...

niin mihin asti toi nykyinen kortti on sitten voimassa? Oma korttini itse väittää että kunnes täyttäisin 70, mutta kun siihen on vielä reilusti yli puolet matkaa niin mitenköhän tän kanssa taas käy?

Tää antaisi tietty ymmärtää ettei noiden nykyisten korttien EU:n puolesta tarttisi lahota vielä (6+) 20+15 vuoteen, mutta mulla on jotenkin sellainen epäilys että täällä halutaan taas vaihteeksi "tulkita" tuota direktiiviä vähän tiukemmin kuin mitä on tarvetta...
Eli 26 vuotta menee ennen kuin vanhoja uusitaan. Tästä oli kova vääntö, mutta ajatus meni läpi eli jossain vaiheessa myös vanhat uusitaan uudenmallisiksi. Ei sinänsä aiheuta muutoksia suoritettuihin korttiluokkiin eli vain itse paperiläpyskä vaihtuu vaikeammin väärennettyyn. Jatkossa myös terveystarkastukset tulevat kaikkiin maihin mukaan ajokortin edellytyksenä. Ja jos Suomessa halutaan voidaan tietysti siirtyä aiemminkin uuteen malliin, jos siihen mikrosiruun yhdistetään jotain muuta esim. äänestystarkoituksiin.
Kaikki tämä on kuitenkin auki ja kirkastuu ajan myötä. Itse en vastaa korttipuolesta kokonaisuudessaan vaan annan apua mp-asioissa.

Kepsukka=kevari?

Eikös toi menny niin, että 18 vuotiaana pääsisi 35kW pyörän sarviin?
Eli nykymallin mukaan vain A1 ja A säilyy suoraan ajettavina luokkina (ei tarvi alla mitään korttia ennestään). Ikärajat silloin A1=16v. ja A=24 v.
A2-luokan kortti edellyttää aina A1-korttia vähintään sen 2 vuotta. Eli 18 vuotiaana jos halajaa satulaan, pitää aloittaa lähtöruudusta. Kaukaa viisas ajaa siis joka tapauksessa A1:sen 16-vuotiaana, jos ajattelee 18-vuotiaana olevan tarvetta A2:selle jne. Tai sitten odottaa kypsää ravintolamiehen ikää ja ajaa kortin suoraan 24 vuotiaana.

A1:nen ei ole ollut käytössä kaikissa EU-maissa aiemmin ja nyt kun se tulee pakolliseksi voisi ajatella pyörätarjonnankin monipuolistuvan myös tässä ryhmässä ja varmaan markkinat huomioi myös 18-vuotiaat aloittelijat. Monessa maassa missä etäisyydet ei ole pitkät ja bussit vielä kulkee, otetaan luultavasti käyttöön tuo 18 vuoden minimiikäraja A1:selle, jonka direktiivi myös heille sallii. Meillä siis 16 v. säilyy korttiputken aloitusikärajana.

Tuosta uusimisesta oliko ajatuksena että kortinhaltija joutuu jonninmoiseen kokeeseen vai riittääkö lupaus kautta kiven ja kannon ajotaidosta yhdessä terveystodistuksen kanssa vai onko tämän soveltaminen vielä auki / maakohtainen.

Mielenkiintoinen lisä tuossa uudistuksessa on yhteinen tietojenkeräysverkosto, mokaat muualla niin tieto siitä löytää tiensä kotomaahan kotimaasta riippumatta.

riittääkö lupaus kautta kiven ja kannon ajotaidosta yhdessä terveystodistuksen kanssa vai onko tämän soveltaminen vielä auki / maakohtainen.

Ei tarvitse edes vannoa, pelkkä terveystodistus riittää.

sanoi:
Mielenkiintoinen lisä tuossa uudistuksessa on yhteinen tietojenkeräysverkosto, mokaat muualla niin tieto siitä löytää tiensä kotomaahan kotimaasta riippumatta.

Edellyttäisi myös liikennesääntöjen ulottamista myös ulkomaalaisiin eli Suomessa monessa asiassa ollaan säädöksissä höveleitä turisteja kohtaan. Sama ei päde välttämättä toisin päin, vaan sakkolappu löysi tiensä Italiasta vaivatta perille (vaikka vuokrapelillä liikuimme) ja kai siellä paikallisessa rekisterissä säilyy joku merkintäkin. Ei siis riitä nytkään, että osaa oman maan säädökset, vaan pitää tietää myös mitä lisäkilvet muualla tarkoittaa
withstupid.gif
.

Tuohon yhteiseen EU-rekisteriin tulisi kuitenkin vain isommat eli ajokieltoasiat, muuten ei bitit riittäisi. Tavoite olisi nimenomaan että ei voi vaihtaa maata ja hakea uutta ajokorttia, jos omassa maassa on ajokielto.

On ne viisaita tuolla " rysselissä " , armeijakin joutuu hommaamaan mopoja moottoripyöräläheteille kohtapuolin kun annetaan vielä EU:n touhuta vähän aikaa.

Eli mitäh?

nixweiss.gif
Tarviiko sitä korttia edes vaihtaa? Siellä kortin takana on päivämäärä milloin A -kortti on saatu, ja siitä pystyy päättelemään minkä kokoista mopoa saa ajaa. Mielestäni siis olet ajanut A -kortin, joka on tietyn ajan rajoitettu, ja se aika näkyy siellä kortin takana. Sen jälkeen ei rajoitusta ole.

On ne viisaita tuolla " rysselissä " , armeijakin joutuu hommaamaan mopoja moottoripyöräläheteille kohtapuolin kun annetaan vielä EU:n touhuta vähän aikaa.
Ja millähän perusteella?
withstupid.gif
Varmaankin tuon "18-v saa ajaa kylmiltään vain piikkistä" -pykälän takia.
Ajoneuvolaki näyttää kyllä siltä, että jos puolustusministeriössä halutaan todeta kaikkien pv:n kaksipyöräiset olevan mopoja niin sitten ne on. Ja että rakenteellisesta nopeusrajoituksesta tai muista vaatimuksista ei tartte niiden tapauksessa välittää.

Ja millähän perusteella?        
withstupid.gif
Ajoneuvolaki näyttää kyllä siltä, että jos puolustusministeriössä halutaan todeta kaikkien pv:n kaksipyöräiset olevan mopoja niin sitten ne on. Ja että rakenteellisesta nopeusrajoituksesta tai muista vaatimuksista ei tartte niiden tapauksessa välittää.
Ja mitäköhän varten PV:lla on ihan oma, siivilikortista riippumaton ajokorttijärjestelmä..?

Ja millähän perusteella?
withstupid.gif
Ja mitäköhän varten PV:lla on ihan oma, siivilikortista riippumaton ajokorttijärjestelmä..?
No siitä mä en kyllä tiedä mitään. Joka tapauksessa tollaset pikkujutut ei pahemmin PV:tä häiritse.

Eli mitäh?

nixweiss.gif
Tarviiko sitä korttia edes vaihtaa? Siellä kortin takana on päivämäärä milloin A -kortti on saatu, ja siitä pystyy päättelemään minkä kokoista mopoa saa ajaa. Mielestäni siis olet ajanut A -kortin, joka on tietyn ajan rajoitettu, ja se aika näkyy siellä kortin takana. Sen jälkeen ei rajoitusta ole.
Niin, a-1 pitää päivittää siihen a:han. Mutta Suomessa a:ta ei tarvitse päivittää A:ksi. Juuri sen takia,kun sen näkee sieltä, että millon kortin on saanut. Mutta jos muualle eurooppaan lähtee ajelemaan, niin muistaakseni tällöin siellä ajokortissa pitää olla juuri se A.

Back