• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

EU ehdottaa 100hp:n rajaa prätkiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Attitude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"vakuutusmaksut halpenisi"
Noin minä sen haluaisin ymmärtää.
enpä usko...

kun ne ei vois vähän ajan kuluttua tehokkailta pyöriltä kerätä hurjia vakuutusmaksuja, niin ne nousis kaikilta.

Onnettomuudet tuskin vähenis niin paljon et korvais tuon menetyksen.

oma epäilllykseni olis semmonen et onnettomuudet jopa vähän lisääntys- kun pyörä ei kiihdy niin hyvin niin koetetaan pitää vauhtia yllä... tasaisesti -> sekunnin, parin viivyttely et jos se tuosta aukeis ja tullaan lopulta tilanteisiin liian lujaa.

Tämähän näkyi aikoinaan saabeissa
tounge.gif
- hyviä ajaa, vakaita jne mut ei kiihtynyt kunnolla niin ohitukset hoidettiin samalla vauhdilla vaikka vähän tiukempaan paikkaan, ettei tarvinnu jarrutella.

Jokainen voi jo nyt halutessaan kuohita itsensä tai pyöränsä halvempien vakuutusmaksujen toivossa. Miksi ette käytä tilaisuutta hyväksenne?

Jos 100:n hv:n raja on tulossa niin nyt äkkiä kaupoille ostamaan talliin parit Busat tai Zetorit niin ajaahan niillä 20:tä vuotta
biggrin.gif

Useammissakin Euroopan maissa on jo pitkään ollut vakuutusmaksuihin liittyviä tehorajoja, esim. 100hv ja 106hv. Joten ehkäpä niistä kokemuksista on ehtinyt kertyä aineistoa, joka ei olekaan silkkaa mutuilemista?
Tähän voisi myös sanoa, että sielä maassa(japani) mistä suurimman osan prätkät tulee on ennen ollut tehorajana 100hp. Sielä tais olla myös eri kuutoisille prätkille omat tehonsa... Oli joskus 90-luvun alussa tämmöinen, nykyään ei enää ole voimassa.

Useammissakin Euroopan maissa on jo pitkään ollut vakuutusmaksuihin liittyviä tehorajoja, esim. 100hv ja 106hv. Joten ehkäpä niistä kokemuksista on ehtinyt kertyä aineistoa, joka ei olekaan silkkaa mutuilemista?
Tähän voisi myös sanoa, että sielä maassa(japani) mistä suurimman osan prätkät tulee on ennen ollut tehorajana 100hp. Sielä tais olla myös eri kuutoisille prätkille omat tehonsa... Oli joskus 90-luvun alussa tämmöinen, nykyään ei enää ole voimassa.
Lukekaapa MAIDSia, kyllä se siitä. Joku oppii, joku ei...

Tämähän näkyi aikoinaan saabeissa
tounge.gif
- hyviä ajaa, vakaita jne mut ei kiihtynyt kunnolla niin ohitukset hoidettiin samalla vauhdilla vaikka vähän tiukempaan paikkaan, ettei tarvinnu jarrutella.
Kunnes tuli GM ja muutti saabin. Aerot kyllä kulkivat, mutta olivat aivan kuraa ajaa...  
biggrin.gif
Kyllähän nuo Saabin AEROt on/oli yksi huonoimmista muka sporttisista vaihtoehdoista. Ylihintaisia, laiskoja ja huonoja ajaa.

Just. Jälleen lisää p*ska*a niskaan saa EU:lta. Haluan itse päättää millä ja minkä tehoisilla pyörällä ajelen, ketään muita en siihen kaipaa.

Jos minä kuolen tehokkaammalla pyörällä ajaessani niin sitten kuolen, se on minun asia aika eikä kenenkään muiden. Tuo "yksikin kuollut on liikaa" on kyllä maailman typerin väite.
huoh. Alkaa ärsyttää niin paljon että pitääpä vakavasti harkita paluuta samanlaiseen ajotyyliin kuin ennenkin, reippaasti vauhtia ja jätän huomiotta hirvivaara merkinnät sielläkin tiellä jossa meinasin ennen törmätä muutaman kerran hirveen.

Ninim. Melkein 140hv suzukilla ajava, eka pyörä joka opetti ajamaan rauhallisemmin/varovaisemmin.

Just. Jälleen lisää p*ska*a niskaan saa EU:lta. Haluan itse päättää millä ja minkä tehoisilla pyörällä ajelen, ketään muita en siihen kaipaa.

Jos minä kuolen tehokkaammalla pyörällä ajaessani niin sitten kuolen, se on minun asia aika eikä kenenkään muiden. Tuo "yksikin kuollut on liikaa" on kyllä maailman typerin väite.
huoh. Alkaa ärsyttää niin paljon että pitääpä vakavasti harkita paluuta samanlaiseen ajotyyliin kuin ennenkin, reippaasti vauhtia ja jätän huomiotta hirvivaara merkinnät sielläkin tiellä jossa meinasin ennen törmätä muutaman kerran hirveen.

Ninim. Melkein 140hv suzukilla ajava, eka pyörä joka opetti ajamaan rauhallisemmin/varovaisemmin.
Olen samalla linjalla. Kuitenkin tämä on minulle vain harrastus ja tottakai haluan päättää mitä ominaisuuksia pyörässä on. Jos tämä raja toteutuu, niin sitten kyllä harkitsen vakavasti harrastuksen lopettamista tai Ruotsiin muuttoa. Rupeaa pikkuhiljaa ärsyttämään nämä rajat ja uudet lait, joilla tapetaan yksilövapaus ja varmaan kohta myöskin erilaisuus. Omasta mielestä Suomessa on tällä hetkellä riittävä liikenteenturvallisuus -järjestely, joten lisäämällä tämäntyylinen laki/rajotus miltei tappaa motoristikulttuurin. Siitä voisimme jatkaa siihen että kaikki liikkuminen ja matkustaminen tapahtuu julkisilla kulkuneuvoilla, ettei vaan ketään kuole liikenteessä.

Siis kyllä varmasti 100hv pyörällä pääsee riittävän nopeasti jos osaa ja uskaltaa ajaa. Kenties johtunee kusivärkkieni pienestä koosta, mutta itse ainakin haluan että moottoripyörässäni on tehoa sen verran että essonbaarissa saan mielihyvää kun paikallinen bensalenkkari ihmettelee pyörääni.

Eipä mulla tähän muuta.

Aikanansa Saksassahan oli jostain vakuutusteknisistä syistä monestikin pyörät rajoitettu alle 100 hp. Varmaan paljoltikin pyörän käytettävyys riippuu siitä millä tavoin kuristus on tehty. En kyllä kannattaisi ko. toimenpidettä. Autotkin vois sit rajoittaa samalla tavalla
biggrin.gif
?!

Olen samalla linjalla. Kuitenkin tämä on minulle vain harrastus ja tottakai haluan päättää mitä ominaisuuksia pyörässä on. Jos tämä raja toteutuu, niin sitten kyllä harkitsen vakavasti harrastuksen lopettamista tai Ruotsiin muuttoa. Rupeaa pikkuhiljaa ärsyttämään nämä rajat ja uudet lait, joilla tapetaan yksilövapaus ja varmaan kohta myöskin erilaisuus. Omasta mielestä Suomessa on tällä hetkellä riittävä liikenteenturvallisuus -järjestely, joten lisäämällä tämäntyylinen laki/rajotus miltei tappaa motoristikulttuurin. Siitä voisimme jatkaa siihen että kaikki liikkuminen ja matkustaminen tapahtuu julkisilla kulkuneuvoilla, ettei vaan ketään kuole liikenteessä.

Siis kyllä varmasti 100hv pyörällä pääsee riittävän nopeasti jos osaa ja uskaltaa ajaa. Kenties johtunee kusivärkkieni pienestä koosta, mutta itse ainakin haluan että moottoripyörässäni on tehoa sen verran että essonbaarissa saan mielihyvää kun paikallinen bensalenkkari ihmettelee pyörääni.

Eipä mulla tähän muuta.
No tuskin se motoristikulttuuri on yli 100 heppaisten pyörien varassa kuitenkaan
nixweiss.gif
Mutta siihen on syytä varautua että älyttömiä ehdotuksia EU:sta satelee jatkossakin.

Artikkelissa ja heti toisessa ketjun viestissä on vastaus tähänkin kysymykseen.
Ehkä oikeampi ihmettely olis ollu et nouseeko kuristamattomien pyörien maksut niin paljon että se kattaa niiden vähenemisen teiltä?

Mun ymmärtääkseni tuo todennäköisesti tarkoittas että vakuutus maksut nousee lopulta pienemmissä teholuokissa, viimeistään siinä vaiheessa kun nykyinen pyöräkanta poistuu/kuristetaan. - tämä siis Suomessa.

Ja mun kyyninen näkökanta on et vakuutusmaksut nousis tuon varjolla joka tapauksessa vaikka kustannukset putoiskin.

Suurin huolihan tuossa on että kun ei ole selvää näyttöä tuon rajoituksen turvallisuusvaikutuksista niin päätös voi olla mitävaan.

Riippuu ihan siitä onko juuri tuota valmistelevat virkamiehet pro-mp vai ei (mp'thän tunnetusti herättää tunteita), miten vakuutus yhtiöiden vs pyöränvalmistajien ja etujärjestöjen lobbaus vaikuttaa, näkeekö autoteollisuus tuossa uhkan tai edun ja osallistuuko se lobbaukseen.

Back