• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eturengas kuluu pateille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sebulban
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
(Pilot Road 2 ei muuten ainakaan mene "pateille" *mainos mainos*)
No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.

Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.

En myönnä. Ainakin se on ollut ihan minimaalista eikä ole vaikuttanut ominaisuuksiin, koska en ole tätä huomannut. Kaipa se jossain määrin väistämätöntä kuitenkin on ihan kumin ominaisuuksien takia.

Monissa toisissa renkaissa sitten on ilmennyt tärinää, levottomuutta, mutkaominaisuuksien heikentymistä yms...

[OT]Ethän ollut sinä eilen Herralasta Korpikylään (tai mikä se oli) päin, mielestäni näin tollasen XS650 Yamahan museokilvissä, jonka satuin myös ohittamaankin? Mukana oli myös CB Honda ja joku maxiskootteri...[/OT]

No kyllä mulla ainakin Pilot Road 2 meni laineille kun oli ajettu yli 10tkm. Pintaa oli vielä hyvin 14500 km kohdalla kun takarengas oli loppu, mutta samalla vaihtui etunenkin Pilot Road kolmoseen.

Kyllä se taitaa olla enempi sellainen juttu että toiset renkaat menee enempi ja toiset vähempi, mutta kaikki menee kuitenkin laineille/pateille ennemmin tai myöhemmin. Sama ilmiö on myös takarenkaissakin.
Samoin meni PR2 etunen hyppyrille. 22,5tkm jälkeen oli pakko vaihtaa vaikka pintaa vielä oli. Merkkiliike suositteli 2,9 painetta eteen, ohjekirjassa lukee 2,5. Nyt käytössä PR3 ja kovemmat paineet, saas nähdä kuinka pitkälle pääsee.

Samanlainen kokemus PR2:sta oli toisellakin suomimotoristilla, kun renkaista Geirangerissa juteltiin.

En myönnä. Ainakin se on ollut ihan minimaalista eikä ole vaikuttanut ominaisuuksiin, koska en ole tätä huomannut. Kaipa se jossain määrin väistämätöntä kuitenkin on ihan kumin ominaisuuksien takia.

Monissa toisissa renkaissa sitten on ilmennyt tärinää, levottomuutta, mutkaominaisuuksien heikentymistä yms...

[OT]Ethän ollut sinä eilen Herralasta Korpikylään (tai mikä se oli) päin, mielestäni näin tollasen XS650 Yamahan museokilvissä, jonka satuin myös ohittamaankin? Mukana oli myös CB Honda ja joku maxiskootteri...[/OT]
Ei , en ollut minä. Kiva että joku muukin ulkoiluttaa jytäriä.

2.3 oli edessä paineita. Nostin 2.5:een mikä on suositus. Eli omaa huolimattomuutta pitänyt aavistuksen liian pieniä paineita.

--Offtopic huomio--

Alustahan mulla on ollut täysin standardi säädöissä. Tänään laitoin takapäätä 2 napsua tiukemmalle -ihan kokeilumielessä
smile_org.gif
-
--> etujarru tuntuu herkemmältä/purevan paremmin...
Muutenkin pyörä tuntui ketterämmältä ja mukavammalta ajaa
Myös pitkissä mutkissa tuntui että on vakaampi...

Mistä moinen? Kun tuntuu että tuo säätö vaikutti enemmän etupäähän.

Hajatelma. Suurin osa maailman mp-rengasmarkkinoista on maissa joissa ilman lämpö on ~10 astetta meitä enemmän, asfaltin lämpö vielä isommalla erolla. Ratapuolella renkaan paine nousee lämppäreillä tai ajamalla puolikin baria.

Oisko niin että valmistajan kannalta käytännön ajopaine on noilla isoilla markkinoilla 2,9bar ja laineilu ei niin iso ongelma. Me taas täällä ajetaan keleistä johtuen "alipaineilla".

Seuraavan kerran kun ystävänne tai omaa mopoanne ajetaan penkissä. Tsiikatkaa takarengasta, se hieman venyy vauhdissa = veikkaukseni on että ajossa tuollainen laineella oleva on tasainen.

Niin tai näin, ite käytän vain "ratarenkaita" ja pelottomasti laitan ylipainetta niihin kadulle.

2.3 oli edessä paineita. Nostin 2.5:een mikä on suositus. Eli omaa huolimattomuutta pitänyt aavistuksen liian pieniä paineita.

--Offtopic huomio--

Alustahan mulla on ollut täysin standardi säädöissä. Tänään laitoin takapäätä 2 napsua tiukemmalle -ihan kokeilumielessä
smile_org.gif
-

Juu, noilla paineilla menee mikä rengas tahansa nopeasti muodottomaksi..
Itse olen käyttänyt 3bar paineita etusessa jo vuosia.. Tietysti kalustokin on ollut sieltä reilusti yli 200kg, mutta tuo rapulle kuluminen on selkeästi loppunut kovemmilla paineilla ja useampi merkki/malli on tullut kokeiltua..

kun ajaa kesäkuumalla ja renkaan paine on laitettu +40 oC lämmössä esim. 2,9 bariin ja sää äkisti kylmenee, tällöin paine alenee 0,1 bar / 15 oC.

Suomessa saa ajaa 0,15 -0,25 bar korkeanmilla paineilla kuin on suositeltu. Muistakaa nyt kelien kylmetessä nostaa paineita, jotta renkaat toimii oikein.

--Offtopic huomio--

smile_org.gif
-

Mitä säädit ? Jousen esijännitystä, iskarin puristusta vai paluuta ?

Voikos tuo keskikuvio olla kovempaa kumia?
Vai onko se raja aina suora
omg.gif

siis vähättelemättä muita syitä.

bowdown.gif

Bridgestone BT-014 ja PilotRoad 2 ovat toimineet ainakin minulla niin kuin pitää, eli ei kulu pateille. PR2:ssa mennään 3 barin paineella.

Hyvä hajatelma. Kuinka paljon laitat yli suositusten?
2,7-2,8 eteen ja taakse reilu 3bar. Mitään tieteellistä pohjaa mulla ei noille ajatuksille ole.
Tukee omiakin empiirisiä havaintoja. Omassa tonnisessa gixxussa Pirellin Supercorsat sc2 seoksella kesti viime kesänä juuri tuollaisilla katupaineilla (radalla tietysti siihen sopivat paineet) sekalaista katuajoa ja ratailua (hidasta sellaista) 8000 km.

Ei tuo PR2 mullakaan kyllä mainittavasti pateille kulu. 20tkm jälkeen kyllä vähän semmosta näkyy, mutta sitten alkaa jo pintakin olla käytetty. Toki paineita on aina vakiota enemmän. Siltakivi bt020 ja varsinkin pirelli sorsa III menee, vaikka 3 baria painetta oliskin. Corsa III:ssa on todellakin havaittavissa levotonta käytöstä jo 4tkm jälkeen.

Melkoset painehet pojilla.

Nim. merk. 2.4/2.4.

Laitetaan vielä senverran lisää tekstiä että ainakin superduke.netin puolella ihmiset käyttävät matalempia paineita myös esim. briteissä joissa lämmöt ovat yhtä kylmiä kuin suomessakin.

Rauhalliseen suoraan ajoon tai tourinkiin voivat hieman kovat paineet sopia paremmin. Mutta sitten taas joillakin pyörillä tulee riehuttua enemmän ja siten myös enemmän lämmitettyä renkaita ja tarvittua enemmän pitoa.

Lisäksi matalemmilla paineilla renkaat lämpenevät paremmin reippaampaan ajoon. Samoin renkaan kontanktipinta on suurempi.

Renkaiden kyljessähän on myös usein merkitty ne maksimipaineet mitä valmistaja suosittelee, monesti näkynyt niissä luvut 2.5/2.9. Siis maksimipaineina. Ja lain kannalta sen saa ylittää noin 0.2. Ja te meinaatte laittaa eteen 3.0 baaria? Tuntuu suoraan sanottuna jo tyhmältä...

Ja jos ainoa tarkoitus korkeilla paineilla on säästää mahdollisimman paljon renkaan kulumista niin onkohan kyseessä mahdollisesti väärä säästökohde moottoripyöräilyssä?

Ja jos haluatte tietää valmistajan suositukset paineisiin kylmiin ilmoihin niin varmaan mielellään osaavat kommentoida heidän näkökulmaa renkaan lämpiämiseen, kestoon ja pitoon. Luultavasti eivät suosittele ylisuuria paineita osittain sentakia että tietävät niiden heikentävän renkaan ominaisuuksia?

Metzelerin sivuilta löytyy taulukko suositelluista rengaspaineista. 2.35-2.5(eturengas) näyttäisi olevan, kun yksin ajelee. Mittauksen aikaista renkaan lämpötilaa ei ole mainittu.
Niinpä laitoin heidän palauteboxiin viestiä asiasta. Saas nähdä tuleeko vastausta koskaan...

Back