• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eturengas kuluu epätasaisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hondamies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ole minullakaan missään renkaassa koskaan esiintynyt tuollaista kulumista siinä määrin, että olisin sen huomannut.
Ei mullakaan. Ajan tosin äärimmäisen harvoin suoria maanteitä, joten ei tuo pääse vaikuttamaan. Kurviteitä kun päästeleepi, niin renkaat kuluu tasasesti... Eli on se vähän tienkäyttötottumuksistakin pakosti kiinni...

Vastaus on yksinkertainen, Suomessa tuulee keskimääräistä enemmän vasemmalta ja pakkohan sitä on hieman nojata tuulta vasten. rengas kuluu siis "tuulen puolelta" enemmän !
Siinä se
idea3.gif

En ole huomannut moista millään pyörällä enkä millään renkailla. En usko ollenkaan, että em. kuluminen tien kallistuksesta johtuu. Ei tiet niin paljoa oikealle kallistettuja ole.  
omg.gif
omg.gif
Riippuu tietysti tiestä, uudet tiet on tehty vähän erimallisiksi, mutta vanhat tiepohjat on kyllä selvästi keskeltä korkeampia.

Viime kesänä meni edestä MeZ4 tosi pahasti toispuoleiseksi. Tänä kesänä (Me 33) on selvinnyt paremmin, kun tarkistin vähän ajolinjaani.

Se on aika luonnollinen paikka kaistalla ajaa tuo oikeanpuoleisen uran vasen reuna, noin pyörän sijoittumisen kannalta. Nyt ajelen keskemmällä enempi urien välissä. Tosin, kanttaan mieluummin vasemmalle kuin oikealle, ehkä sekin vähän vaikuttaa, koska ongelma ei täysin poistunut?

joo, ite olen ajanut loppuun noin 5 rengasta eri pyörillä ja kaikissa sama ilmiö, ja mitä kavereitten vehkeitä oon kattellu ni sama homma. ei sun pyörässä mitään vikaa ole

Viime kesänä meni edestä MeZ4 tosi pahasti toispuoleiseksi. Tänä kesänä (Me 33) on selvinnyt paremmin, kun tarkistin vähän ajolinjaani.
Mulla melko samantyylisiä kokemuksia, MeZ4 kului minullakin aika selvästi toisesta reunasta enmmän. Tuolla nykyisella MeZ6 ei taas ole juuri havaittavissa, että olisi kulunut toispuoleisesti.

Näyttäisi olevan kulunut aika tasaisesti keskeltä. Ja mitään muutoksia pyörään en ole tehnyt joten senkään ei pitäisi vaikuttaa.

No sama se kuluu ne jostain aina.

Piti laittaa tähän 'hienosti' piirretty AutoCad -kuva liitteeksi mutta se nyt ei vaan onnistunut. Mutta koitanpa selittää.

Yleensä teissä (määräysten mukaan) kallistus suoralla osuudella on 1% tai 2% (1% --> metrin matkalla kaatoa 1 cm). Rampeilla, suurin sallittu kaato on 5%.

Jos ajatellaan että renkaan leveys on 120 mm, josta puolet on siis 60 mm ja koska mp:n rengas on kaareva niin toiselta puolelta tiehen osuva ala on noin 2-3 cm...

voidaan siis laskea, että toi 2-3 cm joka siis kuluu eturenkaan vasemmalta puolelta kohtaa 1% kaadolla korkeuseroa ~0.2 milliä ja 2% kaadolla ~0.4 milliä. (kaava; korkeusro/matka*kosketuspinta ---->10/1000*20=0.2mm).

Itse en ole huomannut omassa mopossani toispuoleista kulumista. Kuitenkin, mikäli nyt en ihan väärin laskenut, niin korkeuserot on mitättömän pieniä.

Sekin kannattaa muistaa, että kallistuksia on oikeapuoleisen liikenteen johdosta enemmän oikealla (rampit kaartaa oikealle) ja mutkissa nämä kallistussäännön ei tietenkään päde.

Siis, en oikein usko että toispuoleinen kuluminen johtuisi tien kaltevuudesta.

Renkaan kuluminen vinoksi on aika yleinen ilmiö. Vasen puoli on ainakin omien havaintojeni mukaan ollut aina nimenomaan se kuluneempi, joten tien kaltevuus on ihan luonnollinen syy tuolle. Tuohon geometriseen tarkasteluun voisi vielä lisätä sen, että vinolla alustalla renkaan tukipiste (~asfalttia koskettavan osan keskikohta) on siirtynyt hiukan sivuun pyörän keskilinjasta. Tätä on pakko kompensoida kallistamalla pyörää ylämäen puolelle, eli tässä tapauksessa vasemmalle, jotta pyörä ei lähtisi kallistumaan oikealle.

En edelleenkään usko, että renkaan toispuoleinen kuluminen voisi johtua tien kallistuksesta. Vaikutus on niin vähäistä (vrt. edellä), että muut seikat esim. ajelee vasemmalle kääntyviä mutkia enemmän kuin oikealle kääntyviä, vaikuttavat enemmän. Omissa mopoissani en ole koskaan moista ilmiötä nähnyt, enkä itse asiassa kavereillakaan. Jos toispuoleinen kuluminen johtuisi tien kallistuksista, eikö silloin ilmiö pitäisi näkyä kaikissa pyörissä samanlaisena? Vaan kun ei näy! Syy siis täytyy olla jossain muualla. Edellisissä viesteissä näitä uskottavampia syitä on jo tullut esille, en viitsi niitä tässä enää esitellä.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Omassa Sevenfiftyssä meni edellinen eturengas sileäksi juuri vasemmalta puolelta, mutta nykyisellä olen ajanut jo 23 tkm ja kulutuspinta näyttää silmämäärin tasaisesti kulahtaneelta. Veikkaisin syyksi ajotottumusta, toiselle puolelle on luontaisesti helpompi kantata ja siksi kuluminen on epätasaista? Takarenkaassa lienee kulutuspintaa enemmän, siksi ilmiö ei näy siellä.

Älkää ottako huomiion.
Luulen että kuluminen johtuu avaruussäteilystä, kaikille foliosuojat päähän.
biggrin.gif

Asiaan
Eli itse en ole tämmöistä toispuoleista kulumista havainnut vaikka olen ajellut 4:llä eri rengasmerkillä, ja kahdella eri mopolla.

jos se on bridgestone, niin ei ihme jos kuluu päin hel...., ne menee aina niin, varsinkin etuset.

JT

Mikäli on paljon taajama- tai kaupunkiajoa, niin syy voi myös löytyä risteysajotyylistä...

Vasemmalle käännyttäessä kääntösäde on kaksinkertainen oikeaan verrattuna, ja silloinhan on mukava kanttailla ja vääntää kaasua. Rengas kuluu ihan eri tavalla kuin oikealle nätisti käännyttäessä...

...Että semmosta...

Back