• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eturattaan mutterin uudelleen käyttö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omassa R1:ssä on eturattaan kiinnitysmutteri lukittava, jossa lukitseminen tapahtuu painamalla/lyömällä mutterin ohennettua kaulaa akselissa olevaan uraan. Huonosti kuvailtu, mutta käytönnässä tuo mutteri siis muokkautuu aina kiinnityksessä.

Olen kokeillut erilaisia välityksiä nyt jonnin verran, ja olen siis irroittanut eturatasta muutamia kertoja. En ole kuitenkaan tuota mutteria vaihtanut vaan laittanut aina saman paikalleen. Onko ihmiset oikeasti vaihtaneet tuon, kuten huolto-opas taitaa vaatia? Voisikohan se vaikka haljeta ajaessa? Nyt alkoi vähän jännittämään.

Toinen asia mikä on vähän arveluttanut on, että sen lyttyyn menneen osan siitä mutterista joutuu aina lyömään auki mutteria avattaessa (ainakin naputtelemaan). Itseäni ainaki vähän hirvittää naputella siihen vetoakselin päähän vaikkakin laakerointi on varmaankin aika tukevaa tekoa...

Kisapeleissä tätä jumppaa tehdään kuitenkin jatkuvasti, joten tähän pitää olla joku helpompikin keino.

Ei vaan ole paikallisessa hyllytavarana, joten jäi silloin... Pitänee käydä kuitenkin tilaamassa omaan varastoon.

Hinta oli muuten mutterille melkein sama kuin eturattaalle
crazy.gif
. Oisko ollu 16 puntaa!

Minuakin ihmetyttaa, kun mun Hondassa ei ole minkaanlaista lukitusta tolle mutterille,pitaa varmaan laittaa sellainen lukitemutteri siihen missa tota muovia lukituksena.Viela on ainakin pysynyt ,ja tiukassa oli kun avasin vaikkei mitaan lukitusta ollutkaan
062802jumpie_prv.gif

Eipä ooo millessä mitään noin hienoo kun lyttyyn lyötävä mutterin kaula, mut momenttiin ja kierrelukitetta.

Auton vetoakselissa tollanen oli ja kyllä sen pysty uudelleen käyttään. Tuurnalla vaan lovi kohdalleen.

Vähän ohi mutta onkos kellään mitään kikkakolmosta sen mutterin avaamiseen? Tiukassa on meinaan...

Pulttipyssy, tai siis mutterinväännin suomeks.
Ei tarvi olla mikään "hifimalli", ihan taviksellakin lähtee kun antaa naputtaa pari sekuntia. Niin ja lyhyt "voimahylsy" siihen pyssyn päähän.

Itse laitan takahaarukan päälle ja takavanteen lävitse tangon (pehmusteet tietty kunnossa), vaihde vapaalle ja pitkällä räikällä vääntämään. Pakko kikkailla, kun vaimoa ei kehtaa aina pyytää takajarrun päälle seisomaan. Jos se on ollut oikeassa momentissa, niin pitäisi aueta tällä. Ei ole mitään jälkiä jäänyt vanteeseen ainakaan vielä.
Pulttipyssy on varmasti parempi, mutta ei ihan joka tallista valitettavasti löydy.

Tänään tuli vähän ajeltua ja kyllä se mutteri ainakin vielä pysy kiinni
smile_org.gif
. Huomenna radalle, joten toivotaan sielläkin.

Joo vaihdetta ei kannata pitää päällä sillon. pitää vaikka kädellä rissasta kiinni kun mänttää mutterimyllyllä.

Omassa hondassa tuon pultin momentti tais olla 55Nm, eli ei niin kauheen tiukassa ja hyvin on pysynyt. Ja eikös se kiinni päin aina pyri, kun oikein kahvaa kääntää (kaasukahvaa)...

Itse laitan takahaarukan päälle ja takavanteen lävitse tangon (pehmusteet tietty kunnossa), vaihde vapaalle ja pitkällä räikällä vääntämään. Pakko kikkailla, kun vaimoa ei kehtaa aina pyytää takajarrun päälle seisomaan. Jos se on ollut oikeassa momentissa, niin pitäisi aueta tällä. Ei ole mitään jälkiä jäänyt vanteeseen ainakaan vielä.
Pulttipyssy on varmasti parempi, mutta ei ihan joka tallista valitettavasti löydy.

Tänään tuli vähän ajeltua ja kyllä se mutteri ainakin vielä pysy kiinni
smile_org.gif
. Huomenna radalle, joten toivotaan sielläkin.

Itse olen pistänyt 2"x2" puunpätkän takahaarukan päälle, vanteen välistä. Hyvin toiminut tähän mennessä. Puu on sen verran pehmeää, ettei tule jälkiä ja jos pultti todella kireässä, niin tuo palikka antaa periksi ennen kuin mikään muu paikka hajoaa.  
nixweiss.gif

Back