• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etupään nostopukki. Mikä malli toimii?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sillyflier
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pitäisi saada vaihteeksi etupyörä ilmaan ja irti. Noitahan on etupään varikkopukkeja paria tyyppiä, sellainen joka nostaa etupumppujen alapäästä ja sellainen joka nostaa ohjainlaakerin reiästä mahdollistaen myös etupumppujen irroittamisen.

En ole nähnyt livenä toiminnassa tuota ohjainlaakerista nostavaa mallia ja pelkästään kuvista katsottuna se näyttää aikas vispilältä.
eek.gif

Kertokaas kokemuksia millainen tuo on käytännössä ja tekeekö sillä mitään. Miten onnistuu erilaisten katettujen pyörien nostaminen kun  ohjainkolmion laakerin reikä on useasti varsin syvällä katteiden sisällä?
Ostin biltemasta itse molemmat pukit eteen ja taakse, toimii kun ihmisen mieli ja rahaa meni molempiin pukkeihin 89€ yhteensä!! Etupään pukkiin tuli pari adapteria mukaan, mä en tosin löytäny sopivaa kokoa mutta sellainen löytyi helposti räikän hylsystä
smile_org.gif

Etupään pukki on kolmiosta nostavaa mallia ja tosi tukeva...pyörä tälläkin hetkellä ilmassa ja etupää purettuna odottaa uusia stefoja.
Suosittelen noita bilteman pukkeja kyllä kaikille! Niin ja mun pyörä on siis Honda Vtr F eli tuohon käy ainakin kyseiset pukit hyvin!!

Hoplaa, Itse ostin pakettina pukit internettiwebin syövereistä ja perään tuo standi toimiikin helkatin hyvin (bobbins koukut), mutta keulaa en vain uskalla nostaa, kun en osaa tuota ilmeisesti oikein laittaa tai sitten se ei vain millään sovellu K2 Giksun keulalle.

Kysessä on siis tämänlaiset "pitimet" (ei juuri tuo malli, mutta samantyyppinen)

Front_Stand.JPG

Valaiskaa, oi viisaat ihmiset.

Superbikestand

Onko kellään kokemuksia tuosta Ruotsalaisen discomusiikin innoittamasta nostimesta. Kätevä vekotin sinänsä kun nostokohta sallii peräpäässä enemmän työskentelytilaa ja lisävarusteen avulla saa takahaarukanki irti.

Ei tosin varmasti sovi joka pyörään.

Niin ja eipä taida vielä Suomesta löytyä diileriä joka tuota myis. Vai löytyykö...
Ostin tuollaisen täältä. Alkuihmettelyn ja muutaman postinvaihdon jälkeen tajusin miten tuo toimii, kun sain eripuoliset holkit. Vitejon esimerkissä on samanlaiset holkit, mutta itse en saanut samanlaisia holkkeja. Tämä hiukan hämäsi, mutta kun ymmärsin toimintaperiaatteen, laite on juurikin yhtä pätevä, kuin mitä vitejossa annetaan ymmärtää. Suosittelen. Koko takajousi on ylhäällä ja kestää mopon plus kuskin painon. Mun tapauksessa yli 0,3t
biggrin.gif

Suomesta tuota ei saa, melkein väittäisin. Tanskassa taisi olla joku myyjä, mutta hinnaksi muodostui kohtuullisen paljon. Tuohon saa kyllä holkkeja jos jonkinlaisia, joten en usko sen tuottatuottava mitään ongelmia. Suosittelen tilaamaan suoraan briteistä. Ainakin tuo mandp toimi ihan hyvin, ei mitään ongelmia. Pyydä kavereita mukaan vaikka rengastilaukseen ja osta muuta rompetta samalla. Ei 1000€ loppulaskussa enää tunnu pahalta maksaa 22,5£ postimaksuja. Postimaksu pysyy samana, vaikka kiloja olisikin aika paljon.

Valaiskaa, oi viisaat ihmiset.
Ite olen vastaavanlaisella nostanut oman SV1000:n monia kertoja onnistuneesti. Eli ensin nostat perän ylös ja sitten kärräät keulapukin etupumppujen alle ja nostat.

Tuo toinen "haka" jää etupumpun alle ja toinen menee nätisti pumpun taakse. En tiedä onko pyörä tuolleensa oikeen, mutta hyvin onnistui eturenkaan vaihto.

etupukkinosto.png

Kuva toivottavasti selkeyttää....

Kiitos Veksi. Jotenkin noin sen ajattelinkin, mutta tuntuu vain jotenki epävarmalta. Olen saanut auton tippumaan hallitunkilta kerran, kun nosto oli vähän "äkäsesti tuosta vaan käytän ylhäällä". Se säikäytti niin paljon, että haluaa olla aika varma noiden nostojen kans nykyään.

Biltsukin näköjään tarjoo:
Seisontatuki eteen, haarukkakruunu. Säädettävä korkeus. Haarukkakruunun alaosaa voidaan korottaa. Sopii useimpiin moottoripyöriin, sillä mukana on 5 sovitinta (13, 15, 16,5, 17 ja 18 mm). Vakaa rakenne. Nostokapasiteetti: 190 kg.
82-545
49,-
http://www.biltema.fi/osteri....yhmaid=
Tuli tuo hankittua, nostot meinas jäädä sikseen, tuo 18mm oli juuri sopiva suitzan putkessa olevan kumipuslan kanssa.

Mutta oli niin lyhyt, että pääsi vääntyy liikaa kumipuslan kanssa ja nostamisesta ei tullut mitään. Noh, aikani tallin hyllyjä penkoessa käteen jäi jonkun pullotunkin varsi, siitä 3-4 sentin pätkä ja se meni vasaralla iskemällä tuon suurimman "soviteosan" päälle, ja toimii nyt.
Suitzan emäputken halkaisija on ilman kumipuslaa n. 22mm siksi tuo 18mm ei riitä ilman virittelyä.

Biltsukin näköjään tarjoo:
Seisontatuki eteen, haarukkakruunu. Säädettävä korkeus. Haarukkakruunun alaosaa voidaan korottaa. Sopii useimpiin moottoripyöriin, sillä mukana on 5 sovitinta (13, 15, 16,5, 17 ja 18 mm). Vakaa rakenne. Nostokapasiteetti: 190 kg.
82-545
49,-
http://www.biltema.fi/osteri....yhmaid=
Tuli tuo hankittua, nostot meinas jäädä sikseen, tuo 18mm oli juuri sopiva suitzan putkessa olevan kumipuslan kanssa.

Mutta oli niin lyhyt, että pääsi vääntyy liikaa kumipuslan kanssa ja nostamisesta ei tullut mitään. Noh, aikani tallin hyllyjä penkoessa käteen jäi jonkun pullotunkin varsi, siitä 3-4 sentin pätkä ja se meni vasaralla iskemällä tuon suurimman "soviteosan" päälle, ja toimii nyt.
Suitzan emäputken halkaisija on ilman kumipuslaa n. 22mm siksi tuo 18mm ei riitä ilman virittelyä.
Juuri tätä piti kysyä, huomasin saman ongelman.
Täytyy sorvata uusi sovitin tai laittaa tollainen putkiholkki.
Miksi tuo kumipuzla on putken alapäässä?

Nostaako tuommonen keulasta vai perästä?
http://kauppa.savenmaa.fi/Publish....=puk290

Tartteis huoltoa ja talvisäilytystä varten pukit niin tuon aattelin keula pukiksi http://kauppa.savenmaa.fi/Publish....90-copy

Taakse tarttis sitten tuommosen ensiksi mainitun tyylisen varmaan?

Kärkkäisellä muistaakseni nähny jopa 20 eurolla noita ensiksimainitun kaltaisia pukkeja, mutta onko nuo halvat tarpeeksi tukevia vai rysähtääkö pyörä talven aikana alas? Kellään kokemuksia, että passaako Hornettiin nuo kiinan pukit, eikö ne kaikki samanlaisia melkeen oo? Väri vaan vaihtuu.

Useinhan se on niin, ettei halvalla hyvää saa...
Itse hankin keväällä suoraan valmistajalta Busaan tuon Abban nostimen "Superbike Stand" ja samalla etupään nostimen "Front Lift" .
Abba nostin
Pyörä kun taas kerran vaihtui niin tilasin pelkät uudet sovitinpalat em. paikasta.
PS. Älyttömän helppoa on nostaa tuolla Abballa yksin mopo ilmaan ja on myös tukeva, sekä "uskaltanee" jättää talveksikin ko. pukille
smile_org.gif

Tuo Abban laite näyttää kyllä pätevältä. Etupään pukki vain hieman arveluttaa. Tuntus, että voi lipsahtaa helposti alas siitä,onkohan oikeen hyvä pitempään säilytykseen. Ainki varmaan saa varoa, ettei kävele siihen, kun tulee aika paljon sivulle? Tuolla ahtaassa varastossa hieman huono jos joku siinä joutuu liikkumaan, epähuomiossa kävelee siihen.

Pitäs kai sitä koittaa jostain nyhtää hieman ylimääräistä rahaa vähän parempiin ja köyhällähän ei tunnetusti ole vara ostaa halpaa.

e: Tommosen abba Superbike Stand tyylisen tekis oikeastaa tukevan itse parilla kympillä. Pitäs vaan koittaa löytää piirustukset tommoselle niin tai sais osviittaa mitoista niin tarttis arpoa. Tartteeko talvisäilytykseen välttämättä etupukkia? Eikö jotku säilytä keskituellaki?

Ei tuota etupään nostolaitetta välttämättä tarvitse vaikka sillä nopeasti keulan saakin ilmaan.
Ts. pyörän ollessa tuolla Abban Suberbike Standillä voi vaikkapa kaveri (tai itse) painaa pyörää takaosasta (tai avittaa vain tunkilla) jotta keula nousee ja laittaa jonkin pöllin tms. tuen vaikka pakosarjan tai alarungon alle riippuen pyörästä.

Huom! toisessa Orgin viestiketjussa oli jotku rakentanutkin samanmoisen Abba-nostinreplican ihan profiiliputkista.
Katsopa tuolta: Tukeva huoltopukki

PS. Ja voi sitä pyörää säilyttää talven yli sivu- tai keskituellakin  
biggrin.gif
Mutta huolto- ja korjaushommat on kylläkin helpompaa tehdä pukin/pukkien avustuksella.

Pitää kai ne pukit talvisäilytyksessä olla nii ei oo renkaat keväällä soikiana. Tulin tuossa ketjuja putsaamasta ja rasvaamasta. Ei kyllä kovin mukava homma ilman pukkia, ku joutuu lykkimään pyörää pitkin tallia, että saa ketjua aina siirrettyä.

Mitähän muuten pakosarja tykkää, jos pyörän nostaa siitä talven ajaksi ylös, tai yleensäkkään siitä pakosarjasta nostamisesta? Hornettia ei pysty oikein nostamaan kuin pakosarjasta tuosta alta.

Mulla on ainakin hyvin pelannu tuollanen savenmaan keulakolmiosta nostava malli. Hyvin saanut keulaputket ja renkaat vaihdettua. Halpa hinta ei aina ole paska vaikka vähän sitä epäilin kun tilasin viime syksynä.

Paras ja huolettomin tapa nostaa mopo ilmaan on hankkia ketjutalja.

Edellytystekijät:
- tallin korkeus mielellään yli 230cm (etten hakkaa päätäni...)
- katosta löytyy tukeva parru tms. johon kiinnitetään esim. U-palkki (vaikka IKH:sta), maksoi pituudesta ja kiinnityksistä riippuen alkaen 30€, muutama kiinnityskohtavaaditaan. Näin talja liikkuu kiskoilla, hienoa!
- Hankittuna on (IKH:sta) sellanen laakeroitu "rissa" johon taas saadan ketjutalja kiinni. Rissa makso muutaman €uron.
- Sit me on hankittu ketjutalja, muutama satakilonen (kantavuudeltaan) maksaa jotain 40-50€uroo. Ruuvataan se tohon em. rissaan kiinni.
- Sit me on hommattu vaikka piltemasta metrinen liina.

Sitten alkaa toiminta...

Kympistä joudun vähän avaamaan ohjausiskaria, kutosessa ei oo sitäkään murhetta.
Liina jostain sieltä etukolmioien joukosta kiinni (selvinpäin katon tarkemmin...) ja millin tarkka nosto ylös., vetämällä kevyestui ketjusta (toisesta vetäen alas, hih!)
Pysyy joka asennossa ja aina voi millin korjata. Oikeesti kuin junan vessa, helppoa.

etupää, takapää, koko mopo, naapurin mönkkäri, Golfin kone, muksun polkuauto, U neim it!

sikanavirheitätässälauseessa > Kivaa kun on kunnon vehkeet  
062802jumpie_prv.gif

Kuin niin? Väitätkö, ettei jousitus väsy ja kumit pysyy pyöreinä vaikka seisontatuella säilyttäs? Turhaanko sitä sanotaan, että pitemmässä säilytyksessä pitäs nostaa pukeille?
Vaikkei itselläni väkivahvaa todistusaineistoa olekaan, niin uskallan väittää, ettei pyörälle tapahdu mitään ihmeellisyyksiä vaikka sitä säilyttääkin ihan sivutuella koko talven. Samalla tavallahan sitä säilytetään kesäkin. Sen lisäksi suurin osa pukeista nostaa nimenomaan siten, että pyörän paino on joka tapauksessa jousten päällä.

Kumien en usko menevän miksikään, ainakaan allekirjoittaneella ei ole ollut asian kanssa mitään ongelmaa. Kesän aikana kuljetuksessa etukumiin tulee aikamoiset painaumat kun se kuumana kiristetään kuljetustelineeseen, mutta aina ne on siitä lähteneet renkaan lämmetttyä. Normaali katukumi säilyttää varmasti elastisuutensa talven ajan jos se ei ole mikään vuosikertakumi kultaiselta 90-luvulta eikä pyörä aivan ulkosalla säilytyksessä ole. Kisakumeilla asia sitten voikin olla toinen.

Sen puolesta pukit on hyvät, että pyörä pysyy tukevasti pystyssä ja pienten huoltohommien teko on helppoa. Ei ne säilytykseen mitkään välttämättömät ole.

E: +1 tuohon Hessun taljahommaan. On muuten aika helppoa vaihtaa kumeksetkin pyörään kun pyörä on kunnolla ilmassa. Itse olen käyttänyt duunissa firman 10t siltanosturia, mutta se on hommaan ehkä vähän turhankin järeä työkalu
biggrin.gif

Mun pikku ketjutalja maksoi kaljakopan verran ja sillä nostaa siististi 200kilosta kyykkymopoa.
Kiskolla sitä voi siirrellä parin euron laakerien varassa...
Oikeesti, jossain hommissa se on ihan PRO!

Siis aivan Must!

Ok. Tosiaan eipä noista auton rotiskoistakaan ole kumit ainakaan lopullisesti koskaan menettäny muotoaan vaikka pitkään on seissykki.

Tallista löytyyki katosta parru mistä, joskus kossina olen ketjutaljalla nostellu mopoa. Sillon totesin vaan hieman huteraksi systeemiksi, takapäätä vähä hankala nostaa. Tahto aina kellahtaa johonkis suuntaan, mustaakseni eturangas pukkas lähtä alta. Ois pitäny lukita jotenki suoraan. Mutta hyvin kai sen sais taljallaki nostettua ku vähä suunnittelee.

Back