• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etupää naksuu

Onkos muilla Birdin omistajilla esiintynyt moista ominaisuutta:

Kun ajaa jossain johonkin terävään asfaltin reunaan tai kaivonkannen yli niin etupään yläosasta kuuluu aina sellainen metallinen napsahdus joka on aika kovakin voimakkuudeltaan. Tuo napsahdus tulee yleensä varsinkin silloin eturenkaaseen tulee nopea vaimennus liike. Ääntä voisi kuvailla samankaltaiseksi kuin jos laittaa kaksi esim. melkein saman paksuista huonekaluputkea sisäkkäin ja kun sisällä olevaa pienempää putkea liikuttaa vasten ulompaa putkea välyksen antaman matkan verran. Olipas hieno kuvaus  
biggrin.gif

JL-Bikessä yhden huollon yhteydessä pyysin kattomaan mikä se on, mutta sanoivat että ei ainakaan ohjauslaakeri. Jostain siitä ylhäältä kuitenkin se tulee, joko putkista tai ohjausakselista.

Mulla teki samaa SV suitsa...en tiedä mikä oli, pyöräkin oli ajettu vaan vähän reilun kympin(10)tkm en välittänyt enempiä...
sport05.gif

Sama kilinä tai kolina tuosta on kuulunut. Olen yrittänyt äänen lähdettä paikallistaa, mutta varmuutta tuohon en ole saanut. Epäiltyjen listalla on etupumppujen sisuskalujen lisäksi jarrusatulat ja varsinkin tuo toisenpuolen dual-vivusto.

Luulen tuntevani äänen...juu, ohjauslaakeria veikkaisin. Välystä ei tuntunut omassanikaan, mutta napsaus aina töyssyn yli ajettaessa ym. jarrutuksissa missä pysähdytään paikoilleen.
Sitten, kun sitä yritti kuulostella ja etupäätä pumppailla niin ei mitään. Huollossakin sanoivat ettei se laakeri voi olla ja ei näitä oo tarvinnu vaihtaa, niinkun sanovat moneen muuhunkin... Käyttäjien kokemuksia, kun kuuntelee niin paljon on silti tehty ja korjattu.

Mutta nostappa etupää ilmaan ja kääntelee rengasta puolelta toiselle. Omassani tuntui aivan pieni rappu, kun rengasta alkoi kääntämään suorasta jompaan kumpaan laitaan ( ota renkaasta kiinni) . Eli kulumaa ohjauslaakerissa oli keskiasennossa ja kiristys ei kannata silloin. Vaihdoin kartiorullalaakerin alkuperäisen tilalle ja hyvä tuli.

Voihan se tietysti tulla jarrulevyistäkin, putsaa paineilmalla ne levyssä olevat "rinkulat" mistä se levy pääsee elämään... vai miksikä niitä sanotaan
withstupid.gif

En usko tuon kuuluvan ohjauslaakerista mun tapauksessa. Ääni on paljon terävämpi. Tuon saa kuulumaan myös pumppaamalla keulaa. No toisaalta ääni on kuulunut jo ainakin 3 vuotta eikä mikään ole hajonnut tai huonontunut. Kuulukoon jos ei kerta korjaannu...

Itselläni VTR:ssä kuuluu naksunaa etujarrulevyistä, pääsevät hieman liikkumaan niissä rinkuloissa.

Sitten, kun sitä yritti kuulostella ja etupäätä pumppailla niin ei mitään. Huollossakin sanoivat ettei se laakeri voi olla ja ei näitä oo tarvinnu vaihtaa, niinkun sanovat moneen muuhunkin... Käyttäjien kokemuksia, kun kuuntelee niin paljon on silti tehty ja korjattu.
Juuri näin minullakin... vaikka kuinka pumppailee, ei saa ääntä kuulumaan. JOtenkin mulla on sellanen muistikuva että kun pyörän nosta keskituelle niin silloinkin napsahtaa ja natisee myös. Mutta jokatapauksessa tuo tulee ihan putkien yläpäästä tai jostain niitten välimaastosta. No pitänee itse tutkia lisää ja laittaa seuraavan huollon yhteydessä poijjaat tutkimaan kunnolla.

Kaverilla oli sama homma Bleidissä, kannattaa kokeilla koneen pultit. tässä tapauksessa ääni tuli sieltä.
062802jumpie_prv.gif

Mullakin naksuu CBR ja mietin pitkää mikä hemmetti toi ääni on, se tuli aina välillä teki mitä tahansa.. Kunnes tajusin, mun uus avaimenperä hakkaa siihe iskareitten välissä olevaan tolppaan!
withstupid.gif

Back