• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etujousista, millaisia eroja havaittu ym.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pahus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pahus

Rata ja koulutus
MotOrg ry jäsen
Meinasin vaihtaa Bladeen ensi talvena etupäähän jouset ja öljyt, jotenkin tuntuu nykyisellään nypyttävän käsille vaikka miten säätäisi. Mielessä tietysti Öhlins, mutta joku edukkaampikin vaihtoehto siintää, esim. Wilbers. Onko millaisia käytännön kokemuksia noiden eroista? Hintaero jokusen kympin, Wilbers 90 € ja Ö 150 €, joten eipä tuo maalta merelle vie vaikka kalliimpaankin päätyisi, mutta toisaalta jos ei eroa niin miksi maksaa merkistä? Ja löytyykö jotain laskuria tai taulukkoa, jolla voisi katsoa jousen jäykkyyden painonsa mukaan?

Pahus sanoi:
Meinasin vaihtaa Bladeen ensi talvena etupäähän jouset ja öljyt, jotenkin tuntuu nykyisellään nypyttävän käsille vaikka miten säätäisi. Mielessä tietysti Öhlins, mutta joku edukkaampikin vaihtoehto siintää, esim. Wilbers. Onko millaisia käytännön kokemuksia noiden eroista? Hintaero jokusen kympin, Wilbers 90 € ja Ö 150 €, joten eipä tuo maalta merelle vie vaikka kalliimpaankin päätyisi, mutta toisaalta jos ei eroa niin miksi maksaa merkistä? Ja löytyykö jotain laskuria tai taulukkoa, jolla voisi katsoa jousen jäykkyyden painonsa mukaan?

Ettei keula ihan vaa kaipais perushuoltoa? Just omaani yks kovempi kuski vei Kemoralla komeita aikoja yhellä kädellä ja totes et keulalle se ei tekis yhtää mitään. Itellä siis ihan vakio. Tai sitten rekryyt scuuban pistää perussäädöt kuntoon, se osannee muutenki ottaa kantaa siihen keulaan :P

Taffu sanoi:
Ettei keula ihan vaa kaipais perushuoltoa? Just omaani yks kovempi kuski vei Kemoralla komeita aikoja yhellä kädellä ja totes et keulalle se ei tekis yhtää mitään. Itellä siis ihan vakio. Tai sitten rekryyt scuuban pistää perussäädöt kuntoon, se osannee muutenki ottaa kantaa siihen keulaan :P

Voihan se olla tuokin, pyörä on vaan 18 tkm ajettu, otettu käyttöön 2011, joten sikäli ihmettelisin jos jo huoltoa vaatisi. Saattaa tuo osin johtua eturenkaastakin, joka ei kyllä sekään näytä huonolta.

Pahus sanoi:
Voihan se olla tuokin, pyörä on vaan 18 tkm ajettu, otettu käyttöön 2011, joten sikäli ihmettelisin jos jo huoltoa vaatisi. Saattaa tuo osin johtua eturenkaastakin, joka ei kyllä sekään näytä huonolta.

Heh... kyl se tarvii huoltoa. Se öljy siellä putkissa on tässä ajassa muuttunut jo aika mielenkiintoiseksi. Onko jarrunesteet samassa hapessa? Onko jarrusatuloita koskaan aukaistu ja mäntiä puhdistettu?

Munki mielestä jotenki enemmän jarru- tai rengaspuolelle sopis toi nypytystyyppinen oireilu.

Jarrut laiteltu viime keväänä, kun vaihdoin teräspunokset sinne, samalla herkistelin männät. Myös palat vaihdettu kuukausi sitten, joten ne lienee ok. Voisihan sitä tietysti kokeilla pelkkää öljynvaihtohuoltoa pampuille, vaikka samalla nuo nyt vaihtelisi vieterit ja stefatkin.

Pahus sanoi:
Jarrut laiteltu viime keväänä, kun vaihdoin teräspunokset sinne, samalla herkistelin männät. Myös palat vaihdettu kuukausi sitten, joten ne lienee ok. Voisihan sitä tietysti kokeilla pelkkää öljynvaihtohuoltoa pampuille, vaikka samalla nuo nyt vaihtelisi vieterit ja stefatkin.

Mutta jos se keulan käytös muuttuis jo sillä perushuollolla, niin sitten tavallaan sokkona joutuu ostamaan jouset, kun ei tarkkaan tiedä, mitä hakee. Jos oot Kemoralle tai Botnialle tulossa, ni tuu vaikka vertaamaan mun mopon keulaa omaas :)

Pahus sanoi:

Yksi neuvo tässä vaiheessa, että keräile asiasta tietäviltä kokemuksia ja tietoa, ja sitten teet peliliikkeet.

Sen verran, että jousia varmaan turha suunnitella vaihtavansa, ennen kuin kunnolliset painumien mittaukset on tehty.

Pahus sanoi:

Kotarin sinänsä ihan laadukkaat WP:t pitäisi ohjekirjan mukaan huoltaa vähintään kerran vuodessa, ei vasta sitten kun alkaa oireilemaan...

Kuulostaa tuollainen aika/kilometrimäärä kyllä siltä että ne teleskoopit kannattaisi avata muutenkin kuin uusien jousien laittamiseksi, tuskin ne kaukoidässäkään oikeasti mitään long life haarukoita tekee...

Pahus sanoi:

1) Mittaa painumat, niiden perusteella tiedät tarvitseeko jousia vaihtaa.

2) Jos painumat tontilla niin vika on joko iskareiden huollon puutteessa tai vaimennussäädöissä.

3) Jos pyörällä on ajettu yli 15tkm, veisin ihan ekana painumien mittauksen jälkeen keulan huoltoon. Samalla huollossa voidaan vaihtaa ne jouset ns. samalla vaivalla jos siihen painumien mittauksen perusteella oli tarvetta.

4) Pyydä joku osaavampi kliksuttelemaan vaimennussäädöt kohdilleen ellei oma harrastuneisuus riitä kokeilemaan.

Äkkiseltään sanosin, että jos yllä olevat on kunnossa ja silti nypyttää, löytyy vika joko renkaasta, liiasta menovaimennuksesta tai liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa.

Edit. Tuo alustan huolto on ehkä yleisimmin laiminlyöty osa-alue katupyörissä. Sinänsä hölmöä, että pyörän ajo-ominaisuudet katoavat ennen pitkää ihan totaalisesti jos alustaa ei huolla.

Ja tuosta cbr:n keulasta. Ainakin tuossa vanhemmassa sc57 mallissa ne jouset on tosiaan oltava sopivat kuskille. Esijännitystä ruuvaamalla ei muutoksia painumaan juuri saa tehtyä. Sillä vaan ruuvaa top-out jousen kasaan ja keula vaan huononee. Siis ainakin siinä tapauksessa, että jouset on liian löysät ja painumaa liikaa..

Nitrous sanoi:
1) Mittaa painumat, niiden perusteella tiedät tarvitseeko jousia vaihtaa.

2) Jos painumat tontilla niin vika on joko iskareiden huollon puutteessa tai vaimennussäädöissä.

3) Jos pyörällä on ajettu yli 15tkm, veisin ihan ekana painumien mittauksen jälkeen keulan huoltoon. Samalla huollossa voidaan vaihtaa ne jouset ns. samalla vaivalla jos siihen painumien mittauksen perusteella oli tarvetta.

4) Pyydä joku osaavampi kliksuttelemaan vaimennussäädöt kohdilleen ellei oma harrastuneisuus riitä kokeilemaan.

Äkkiseltään sanosin, että jos yllä olevat on kunnossa ja silti nypyttää, löytyy vika joko renkaasta, liiasta menovaimennuksesta tai liian vähäisestä paluuvaimennuksesta keulassa.

Edit. Tuo alustan huolto on ehkä yleisimmin laiminlyöty osa-alue katupyörissä. Sinänsä hölmöä, että pyörän ajo-ominaisuudet katoavat ennen pitkää ihan totaalisesti jos alustaa ei huolla.

1) Mitattu ja säädetty pari viikkoa sitten. Kierros täysin auki-asennosta kiinnipäin asettui sopivaksi, pitäisi siis olla tontilla.

2) Comp puoli kierrosta kiinni löysimmästä, ei juuri eroa täysin auki-tilasta. Ilmeisesti huoltoa vailla siis.

3) ks. 2), jousen vaihto pitää siis harkita uudelleen.

4) Neuvoja otetaan vastaan, halu kuitenkin tehdä itse että jotain oppisikin, ei noiden kanssa ole liikaa tullut pelattua mutta ei toisten säätäessä niin hirveästi opikaan. :)

Säädöt siis tällä hetkellä: esijännitys ja comp melkein löysimmällä, rebound +1,5 kierrosta (-2/+2 säätövara).

Mulle tämä Blade vielä uusi tuttavuus mutta vakiokeula toimi hyvin, tosin vain pari ratapäivää Alastarossa ehdin testaamaan.
Kiinnitti huomiota nuo säädöt mitä pyörääsi tehty sillä mulla on esijännitys +2 kierrosta kireämmälle tehtaan asetuksista ja meno/paluu vaimennukset 1,5 auki.
Sillä muistaakseni tehtaan asetukset esijännitykselle on löysimmästä 6 kierrosta kireämmälle ja meno/paluu 2 takaisin kireimmästä. Ei nyt manuaalia käsilä mutta suosittelen tarkistamaan.
Jotenkin vois olla ilmeistä jos keula nypyttää = pohjaa jarrussa kun on vain kierros kiinni löysimmästä.

Mulla painoa n 100kg kamat päällä ja alle 1:30 ajoilla Alastarossa keula on vakaa ja luotettavan tuntuinen.
Itse en tod.näk. jousia aio vaihtaa vaan tehdä ihan perushuollon.

Veikkaisin uusinta säädöillä nypytyksen loppuvan.

El Gordo sanoi:
Mulle tämä Blade vielä uusi tuttavuus mutta vakiokeula toimi hyvin, tosin vain pari ratapäivää Alastarossa ehdin testaamaan.
Kiinnitti huomiota nuo säädöt mitä pyörääsi tehty sillä mulla on esijännitys +2 kierrosta kireämmälle tehtaan asetuksista ja meno/paluu vaimennukset 1,5 auki.
Sillä muistaakseni tehtaan asetukset esijännitykselle on löysimmästä 6 kierrosta kireämmälle ja meno/paluu 2 takaisin kireimmästä. Ei nyt manuaalia käsilä mutta suosittelen tarkistamaan.
Jotenkin vois olla ilmeistä jos keula nypyttää = pohjaa jarrussa kun on vain kierros kiinni löysimmästä.

Mulla painoa n 100kg kamat päällä ja alle 1:30 ajoilla Alastarossa keula on vakaa ja luotettavan tuntuinen.

Mulla oli aiemmin tehtaan säädöissä, mutta kun radallakin jäi kolmisen senttiä joustoa käyttämättä, ruuvasin löysemmälle. Tuo nykysäätö haettiin ihan painumat mittaamalla, ja katuajossa nippari näyttäisi jäävän n. sentin yläreunasta mitaten pohjasta vajaaksi. Ja kun se nypytys tuntuu tasaisella ajaessa, ei niinkään röykyissä tai jarrutuksissa. Tehtaan säädöissä nypytys oli kovempi kuin nyt. Painoa mulla semmonen 90 kg kamat päällä.

Pahus sanoi:
Mulla oli aiemmin tehtaan säädöissä, mutta kun radallakin jäi kolmisen senttiä joustoa käyttämättä, ruuvasin löysemmälle.

Paljonko ne keulan painumat oli ennen/jälkeen säätöjen? Tulisi olla noin kolmasosan verran eli 40 millin paikkeilla pyörän + ajotamineisiin pukeutuneen kuljettajan painolla.

Oletetaan yksikertaistaen etu- ja takarenkaan kantavan puolet pyörän+kuskin painosta tasaisella vauhdilla. Kovassa jarrutuksessa paino siirtyy kokonaan eturenkaalle, jolloin hätäinen ajatus olisi se, että keula painuu tällöin 80 milliin ja jäljelle jää vielä 40 milliä.

Jousi toimii kuitenkin staattisessa tilanteessa eri tavalla kuin dynaamisessa. Jos vaimennus on hyvin pieni ja paino laitetaan jousen päälle äkillisesti, on painauman muutos kaksinkertainen verrattuna hyvin hitaaseen (staattiseen) kuormitukseen. Tällöin olisi maksimipainauma alkutilanteen 40 milliä + 2 * (80mm - 40 mm) = 120 mm.

Jarrutus ei kuitenkaan ole hetkellinen tapahtuma ja vaimennustakin on mukana. Helposti maksimipainauma kovassa jarrussa kuitenkin satakunta milliä on. Tarviiko sen enempää ollakaan? Kai siellä hyvä olisi joustovaraa olla pinnan epätasaisuuksien vuoksi kovassa jarrussakin.

Iskunvaimennuksen löysäämisellä tai ylipäänsä säätämisellä ei tulisi hakea maksimipainaumalle erilaista suuruutta vaan sitä, että rengas pysyy mahdollisimman suuren osan aikaa asfaltin pinnassa kiinni.

Omassa pyörässä ei keulaa oltu varmaankaan huollettu ensimmäisten 30 tkm aikana. Vaimennuksen säätöihin koskematta keula muuttui todella paljon jäykemmäksi samoilla jousilla, kun keulaöljyt vaihdettiin. Öljyn hiilivetyketjut leikkaantuvat, kun niitä puristeellaan edestakaisin pienistä rei'istä, jolloin öljy muuttuu ohueksi pluruksi. Pyöräni keula on tehdassäädöissä ja painauma niillä 37 mm. En ole säätöjä muuttanut, kun ei ole niin hyvää ajotuntumaa, että osaisin kertoa millaista muutosta haluaisin. Olen ollut tyytyväinen keulan toimintaan huollon jälkeen.

Pahus sanoi:
1) Mitattu ja säädetty pari viikkoa sitten. Kierros täysin auki-asennosta kiinnipäin asettui sopivaksi, pitäisi siis olla tontilla.

2) Comp puoli kierrosta kiinni löysimmästä, ei juuri eroa täysin auki-tilasta. Ilmeisesti huoltoa vailla siis.

3) ks. 2), jousen vaihto pitää siis harkita uudelleen.

4) Neuvoja otetaan vastaan, halu kuitenkin tehdä itse että jotain oppisikin, ei noiden kanssa ole liikaa tullut pelattua mutta ei toisten säätäessä niin hirveästi opikaan. :)

Säädöt siis tällä hetkellä: esijännitys ja comp melkein löysimmällä, rebound +1,5 kierrosta (-2/+2 säätövara).

Ok, jouset on nippa nappa sopivat, mutta ei tartte vaihtaa. Käytä ne jousirahat keulan huoltoon. Jos säätimet ei enää vaikuta juurikaan keulan toimintaan niin se kertoo siitä, että öljy on jo aika kuraa ja virtaa liian helposti venttiilien läpi. Jos radalle satut ens vkl kemoraan niin tuu la tai su nykii hihasta punaselta Honda-teltalta niin voin vilkasta. Tai jos vaikutat pk-seudulla niin joku ilta ens kuussa vaikka meidän tallilla Koivuhaassa.

El Gordo sanoi:

100kg kuski joutuu vetämään vakiojousilla esijännityksen (eli painuman säätimen) huomattavasti paljon enempi kiinni päin kuin esim. 60 kilonen kuski, että painumat osuisi molemmilla samoiksi. Ei siis kovin kummallista, että eri kuskien välillä säätöjen lähes ääripäät ovat käytössä.

Ehkä kannattais vielä testata meno/paluu vaimennuksia kun tehtaan säädöt tais olla 2 auki. Nyt sulla melkein löysimmällä kaikki asetukset.
Etupyörän/-vanteen kunto ja tasapainotus kans tarkisteluun jos se vaan ihan tasaisella nypyttää.

Back