• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etujarru jumputtaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kertokaas viisaammat mistä johtuu, että etujarru jumputtaa jarrutettaessa. Ei, kiekot eivät ole kierot. On mitattu. Poikkeama 0,1 mm.

löysä emäputken laakeri
pyörän laakerit loppu

vois olla, jos ymmärsin mitä tuo "jumputus" tarkottaa

löysä emäputken laakeri
pyörän laakerit loppu

vois olla, jos ymmärsin mitä tuo "jumputus" tarkottaa
Mites sen selittäis.
Kun vetää etujarrusta, etupyörä jarruttaa "sykkien", nyrpyttää. Ekaks luulin, että kiekko on kiero ja että siitä syystä palata eivät ota kiinni tasaisesti. Pyörä kulkee kyllä suoraan kuin kiskoilla (paitsi mutkassa).

Voisikos olla, että kelluva levy ei kellu kunnolla? Koita putsata niitit brake cleanerilla. Jos ja kun siellä on sössöä välissä, niin se voi aiheittaa "jumputusta".

Mulla pan-european teki justiinsa samanlailla jarrutettaessa.Vika oli jarrusatulassa,toinen mäntä oli jumissa.
Tarkista onko sulla näin
062802moto_prv.gif

Voisikos olla, että kelluva levy ei kellu kunnolla? Koita putsata niitit brake cleanerilla. Jos ja kun siellä on sössöä välissä, niin se voi aiheittaa "jumputusta".
Näyttäisi oikein hyvältä vinkiltä, mut mikä ja missä se kelluva levy on.

Nimim. peukalo joskus poikittain
Jarrulevystä nyt puhun. Vaikea sanoa onko se sun mopossa kelluva vai ei, mutta jos se ei ole ruuveilla tiukasti kiinni vaan semmosilla rinkulan näkösillä niiteillä joiden tehtävä on liikkua, niin silloin se on kelluva. Eli jos nuo rinkulat löydät, mutta levy ei sivusuunnassa käsin painamalla liiku, niin putsaa ne niitit. Näin mua neuvottiin viime syksynä tekemään, en tosin oo vielä tehnyt kun vaiva ei ole kiusannut kuin kuumilla levyillä eli radalla. Pitää putsata ennen seuraavaa ratakeikkaa.
thumbs-up.gif

Mulla oli/on sama vika mopossa ja johtuu siitä että eturengas kulunut "pykälille". Jarrusta luulin minäkin sen ensin johtuvan...

Mullakin teki tuollaista, tosin rengas ei ollut kulunut pykälille vaan soikeaksi, ts. yläpyolella pintaa, alapuolella ei. Ja mistäköhän moinenkin oli johtunut?

Noissa aiemmissa vastauksissa tulikin vissiin jo kaikki vaihtoehdot mainittua, eli:

-Tarkasta ettei eturengas ole kulunut "laineille"
-Puhdista jarrrulevy(t) cleanerilla
-Mikäli "kelluva" levy, tarkasta ettei holkit jumissa/puhdista
-Tarkasta etulaakerit (emäputken laakerit)
-Tarkasta jarrusatulat (vaikkakin moinen vika harvemmin on satulassa)

Noissa aiemmissa vastauksissa tulikin vissiin jo kaikki vaihtoehdot mainittua, eli:

-Tarkasta ettei eturengas ole kulunut "laineille"
-Puhdista jarrrulevy(t) cleanerilla
-Mikäli "kelluva" levy, tarkasta ettei holkit jumissa/puhdista
-Tarkasta etulaakerit (emäputken laakerit)
-Tarkasta jarrusatulat (vaikkakin moinen vika harvemmin on satulassa)
Kiitos kovasti neuvoista. Mulla on tuliterät renkaat, ei se niistä.
Jumputus alkoi lievempänä viime kesän lopulla.
Niitit löytyivät eli luultavasti kelluva. Olen hypistellyt lähes kaikkia kelluvan näköisiä etujarrulevyjä; siis kaikkialla missä olen pyöriin päässyt käsiksi. En ole vielä löytänyt semmoista mikä liikkuu käsin. Ei minunkaan toistaiseksi. Olen myrkyttynänyt niittejä W40 aineella, jolla pitäisi irrota. Onko jumittaneen mönjän irroitukseen muuta kuin paineilma ja naputtelu.

Aion ostaa sitä cleaneriäkin.

Olen hypistellyt lähes kaikkia kelluvan näköisiä etujarrulevyjä; siis kaikkialla missä olen pyöriin päässyt käsiksi. En ole vielä löytänyt semmoista mikä liikkuu käsin. Ei minunkaan toistaiseksi. Olen myrkyttynänyt niittejä W40 aineella, jolla pitäisi irrota. Onko jumittaneen mönjän irroitukseen muuta kuin paineilma ja naputtelu.
M10 ruuvi ja mutteri. Työnnä ruuvi sisäpuolelta niitin läpi. Kierrä mutteri ruuvin päähän. Näin niitti on ruuvin kannan ja mutterin välissä. Kiristä mutteria sen verran, että niitti pyörii keskiön ja jarrulevyn välissä eikä ruuvi niitin sisällä. Räikällä pyörittelet sen verran, että mönjät karisevat pois ja niitti alkaa pyöriä kevyemmin. Mitään rasvaista ainetta en laittaisi. Keskeiskiihtyvyys ajaa voiteluaineen kumminkin levyn pinnalle ja jarrujahan ei kannata voidella.

Kwan rossissa oli ennenmuinoin kelluvalevy ja se liikku ihan joka suuntaan
smile_org.gif
Ajossa huris ihan sairaalloisesti mutta kyllä tuo toimi ihan jees.
Lasittuneet palatkin voi huonolla tuurilla aiheuttaa tommosta + ihmeen kitinää ja vonkumista jos on havaittavissa, kun vähän lämpiää.

Kiitos kaikille. Tosi iso kiitos. Kyllä ne kiekot (levyt) lopulta kelluvia ovat. Kaverin kanssa naputettiin jokaista väliniittiä ja truutattiin sitä brake cleaneriä ja truutattiin vissiin vähän WD-40:kin. Ja söhötettiin paineilmalla. Ja taas naputettiin. Toinen meistä vastasi niittiä toiselta puolelta painavalla raudan palalla ja toinen naputti kovahkosti niittiä toiselta puolelta. Ja homma auttoi hyvin selvästi. Ei se jumputus ole kokonaan pois mut aivan totaalisesti vähentynyt.

Mun pyörän niiteissä ei ole läpi reikää, jotta vois pakottaa kiertymään. Se varmasti auttais lisää.

Mistä kakka niitteihin sitten asettuu. Olisko niin, että kun ajan lähinnä ja enimmäkseen pitempää matkaa ja suht. tasaisesti ja käytän moottorijarrutusta paljon, jarrulevyt eivät pääse töihinsä. Nurkkapyörittely kaupungissa ei just kiinnosta eikä aikaakaan ole.

Vielä huomio eli kysymys.
Eivät ne kiekot vieläkään käsillä liikuteltaessa mihinkään liiku. Enkä ole mistään käytetystä pyörästä löytänyt liikkuvia kiekkoja. Tarttiskohan mennä kauppaa hypistelemään aivan uusia rakkineita.

Eiköhän tuo jarrupölyä ja kaiken hiekan yms. ihan perinteisten jokapaikkaan tunkevan lian vaikutusta. Ja voihan eri metallit reagoida keskenään ja talvenkin seisoo niin "hitsautua" yhteen.

Back