• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Että tämmöinen kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Tampere
sad_orig.gif
Hoh hoijaa sain eilen sen yhden niin paskimman puhelun..
Meni jotenkin näin.. Hei äiti ... mä.... sun pyörä... mä oon ihan kunnossa mutta jammun kylki.... se on ihan paskana... ja tankki myös. Minä: Mitä on tapahtunu rauhoitu nyt ! Ootko varmasti kunnossa? Joo oon mä kunnossa, mutta ei sun pyörä... Tienpäällä per****sti märkää savea S-mutkan keskikohdalla mää yritin suoristaa pyörän ja jarruttaa.. mutta se pyörä heitti ympäri kaatui oikealle kyljelle ja liukui ojaan.
Minä rauhoitu nyt.. Onko pyörä ajokunnossa ja sinä varmasti ok.
Juu en mä ajanu kovaa..Kyl tällä ajaa voi.

Kun illalla hain pojan ja pyörän pois niin kävimme katsomassa haveripaikan ja joku jemmari oli tosiaan tuonut kohtuullisen paljon savea tielle ja soraa sen alla.. pojalla vähän asfaltti-ihottumaa lantiossa,ajoasussa kuraa ja onneksi kunnon ajohanskat rystys suojineen, mutta saas nähdä mitä vakuutus immeiset sanoo.Pyörässä on huippu kasko ja sillä on ajettu n.1200 km.Rumathan ne naarmut kyljessä on ja tankin lommo myös.

Ja vaikka vauhtia ei ollut kuin 50km/h niin paikka tuli niin "puskista" ettei siinä ennakoida voinut.

Kovin kauniisti en tällähetkellä ajattele siitä savenlevittelijästä..
033102ass_1_prv.gif
Onkohan muita ammatteja jotka saa tiet sotkea noin vain... Pitäis ainakin olla velvoite, että tulevat pesemään jälkensä...

Meinaan eväät pahemmallekkin tapahtumalle oli olemassa...

[Mutua] Eikös jemmareila nimenomaan ole velvollisuus siivota sotkunsa? Jos mutavanaa pystyy seuraamaan niin löytyy siivoamisvelvollinen pellon perusteella
smile_org.gif
[/Mutua]

Hyvä ettei pahemmin käyny, rahalla saa mopon osia
smile_org.gif

Mä olen todella onnellinen että poika nukkuu omassa huoneessaan...
062802jumpie_prv.gif

Ja se pyörän kunto on toisarvoinen asia. Mutta nyt suututtaa toi teiden sotkeminen. Ja kun ei korjata jälkiään.

ABSit olisivat voineet pelastaa tässäkin, jos jarruttaessa on lipsahtanut kyljelleen. No hyvä, että poika on kunnossa.

Jovvvain..

Onneksi ei tosiaan pahemmmin käynyt !

Mutta tuosta tuleekin mieleen että olettekos koskaan nähneet että joku hemmo harjais katuharjalla mitään ja missään tieltä pois kuten esim itävallan/italian/sveitsin-alppiteillä tehdään ?

Asennekysymys ja suomessa ei tuota vaan oikein tajuta...vieläkään !
nixweiss.gif

Itseasiassa minä olen nähnyt että jyväjemmari harjaa. Pellolta tuli traktori viime syksynä ja paskat lensi tielle. Perässä tuli toinen traktori jossa harjavempele keulassa ja veteli samantien enimmät tien sivuun. Ja tämä ihan tässä uudellamaalla. Oli kieltämättä aika yllättävää.

Itse asiassa olen nähnyt useastikkin, mutta aina on ollut kyseessä maanrakennusporukat, ei maanviljelijät. Viime kesänä viimeksi oli Pori - Parkano tiellä Hiace hätävilkut päällä parkissa ja neljä aijää harjaamassa maantietä. Oli ilmeisesti sora-auton takalaita vuotanut. 25 kilsan jälkeen jo melkein säälin noita harjaajia. Ainakin työmotivaation kannalta oli ehkä hyvä, etteivät he tienneet paljonko työmaata vielä riittää?

No nih pyörä toimitettu KX-centteriin. Arvioivat että lunastukseen meni.
Olikohan tässä tämä ajokausi? Nyt sitten mitotetaan onko IF.in
mainoksien lupaukset pitäviä.
Minä en ole vielä nähnyt että jemmarit sotkujaan siivois.
Ja tienpäällä olen ihan työksenikin.

Ite kun pohjammaalta olen kotoisin niin kyllä siellä noi maanteiden pyhät lehmät levittää sitä paskaa ja heinää ihan törkeesti, eikä oo kyllä pelkoa, että sitä pois siivottaisiin!
mad.gif

Lienee vaatisi että jossakin joskus saven levittäjä joutuisi vastuuseen tekosistaan, raskaamman kautta...

Menee hiukan offtopic mutta kuitenkin asiaan liittyen. Tässä päivänä muutamana tuli vastaan traktori tosiaan tien täydeltä. Toinen takapyörä oli keskiviivan päällä ja toinen nurmikolla pientareen päällä. Levikepyörät siis asennettuna.

Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomiota , on nopeampien väistäminen. Olin työkseni parikymmentä vuotta tien päällä ja viime vuosina isännät veteli peltorit korvilla väistämättä vaikka olisi ollut hyviä paikkoja vetää sivummalle.

Kehutaanpa myöskin kun on aihetta. Olin tänään ajelemassa tuolla Korpilahden-Kärkistensalmen paikkeilla kun viljelijä kääntyi päätieltä sivuun.Perävaunussa vilkku toimi, valojen lasit ehjiä ja puhtaita.
062802jumpie_prv.gif

Kyllähän se viljelijän vastuu on, tai kenen tahansa muunkin joka tielle levittää mitä sattuu - vaikkapa tukkirekan kyydistä kun lentelee isoja kaarnanpaloja tai muuta vastaavaa ryönää. Eipä ne rekkakuskitkaan, noiden maanteiden pyhien lehmien kuljettajat, pysähdy mokomia keräilemään.

Paskanlevitystä pellolle tehdään tällä hetkellä ja onpa joillain kylvötkin vielä kesken. En usko että on viljelijää, joka ei tiedostaisi ettei savea pidä tielle levittää. Traktorin renkaiden ja työkoneen totaalinen puhdistaminen savesta onkin sitten jo sen verran työläs homma, että sen järkevyyttä voi jokainen miettiä kun tyypillisesti noissa viljelyhommissa on ns. kiire, jotta pysyy leivässä, ja tämä toimenpide olisi tehtävä pellon laidalla ilman painepesureita. Toki tiettyjä asioita voi tehdä, joilla leijonanosan savesta saa pysymään pellolla.

Näinä viljelykauden kuumina aikoina tulisikin tiedostaa se mahdollisuus, että jonkin verran savikokkareita voi maantiellä olla - jos vetää niin limiitillä, ettei savipaakkuja pysty väistämään, voipi olla vaikea väistää sitä naapurin kuuroa mummoa tai metsän elävääkään. Kannattaa myös kehittää sellainen refleksi, että kun paska haisee, höllää heti suosisti vähän vauhtia.

Ylläolevassa tapauksessa maantie oltiin vissiin sotkettu niin perusteellisesti, että syypää on selvä (joskaan "perkeleesti" ei kuvaa absoluuttista määrää). On kuitenkin aika turhaa lähteä jokaisesta savipaakusta vinettämään, kun riskejä tienpinnan pidon heikkenemiselle on monia muitakin.

Ai niin, ja kyllä yksi paikallinen viljelijä joutui pesemään monta sataa metriä maantietä, kun lietelantasäiliö vuoti oikein reippaasti maantielle... Että tapahtuuhan näitä.

vaikka tässä on onnettomuuteen syyllinen(maajussi?) löydettykin, niin silti voisi hieman vilkaista peiliinkin.

Ajoneuvoa tulisi kuljettaa sitten, että ajoneuvon saa pysähtymään edessä näkyvällä osuudella.

vaikka tässä on onnettomuuteen syyllinen(maajussi?) löydettykin, niin silti voisi hieman vilkaista peiliinkin.

Ajoneuvoa tulisi kuljettaa sitten, että ajoneuvon saa pysähtymään edessä näkyvällä osuudella.
Jos vapaata tien osuutta meinaat, niin eipä tuota kovin lujaa kukaan liikkuis ja moottorikäyttöset kulkimet olis aivan turhia.

Aika komeeta "jeesustelua" etten sanos
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Turhaa jeesustelua, sanon minä!  
ghostface.gif

Kuten pakki kirjoitti:
sanoi:
Ja vaikka vauhtia ei ollut kuin 50km/h niin paikka tuli niin "puskista" ettei siinä ennakoida voinut.

(Piece ehtikin näköjään olla kanssani jo samaa mieltä
tounge.gif
)

Turhaa jeesustelua, sanon minä!  
ghostface.gif

Kuten pakki kirjoitti:
sanoi:

(Piece ehtikin näköjään olla kanssani jo samaa mieltä  
tounge.gif
)
Höpö höpö, sieltä "puskista" voi tulla mitä tahansa, kyllä se on viime kädessä ajajan vastuulla pysyä tiellä tai pysähtyä, ei aina voi olettaa teiden olevan priimakunnossa varsinkaan maaseudulla tähän aikaan vuodesta! Koskaan en tuntematonta mutkatietä aja ekaa kertaa muuta kun varovasti. Voi sen toiseen suuntaan sitten tulla reippaammin jos tie on ok mutta silti ei koskaan "pimeään" mutkaan. Muuten käy huonosti, ennemmin tai myöhemmin.

Eikä niitä maaseudun kieltämättä kivoja mutkateitä ole motoristien iloksi sinne tehty... omalla vastuulla ne "maaseutu-gp:t" ajetaan.

soitto destialle tai mikä perkele se nyt onkaan, sinne paikkatiedot ja ne käy sen siivoomassa! lasku menee sotkijalle, näin se menee mutta harvoinpa niistä taidetaan lopulta soitella...  
nixweiss.gif

Hieno juttu että poika on kunnossa
smile_org.gif
smile_org.gif

Hemmetin ikävä tapahtuma, jossa onneksi selvittiin aineellisilla vahingoilla.

Vaikka onkin maajussin vastuulla että ne savet sieltä tieltä korjataan, ei niitten kait tarvi kulkee harjakoneen kanssa.
Eli vaikka olisikin vastuullinen ja korjaisi jälkensä kuten pitää, siihen saattaa mennä aikaa.
Varmaankin niillä on joku sellainen velvollisuus kohtuullisessa ajassa korjata paakkunsa pois tieltä.

Ja olen nähnyt useinkin, jopa harjan kanssa maajussin korjaamassa jälkiään.

Mitäs vakuutusyhtiöt noin yleisesti moisissa tilanteissa sanoo korvausvelvollisuuksista ja bonuksista?

Sanotaan, että pyörä livahtaa kyljelleen jonkun jyväjemmarin piittaamattomuuden vuoksi, niin kuka korvaa ja putoaako mahdollisesta kaskosta bonukset?

Back