• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

Hyvä, ollaan siis samaa mieltä siitä, että tehoerot selittävät ss- ja sb-aikaerot radalla. Ja, että joillain radoilla tehosta enemmän hyötyä ja toisilla vähemmän. Alastarolla ehkä tuon 2-3 sekkaa, eikö vaan?

Enkä todellakaan väitä, että teho parantaisi kierrosaikaa tuosta vaan, kaikilla, jos kuski ei osaa/uskalla hyödyntää reservejä siten kuin olisi mahdollista. Fakta kuitenkin on, että aina, kun kaasu on täysin auki, ei kuski saa enää pyytämäänsä, ja se näkyy väistämättä kellossa. Olen myös sitä mieltä, että isommalla koneella on helpompi ajaa, kun välitykset voi pitää isompina, jolloin vaihtamisen tarve vähenee ja ajamisesta tulee pehmeämpää.

Noista ajolinjoista voi varmaan kinata maailman tappiin saakka, mutta yleensä se nopein löytyy silleen, että nostaa katseen niin ylös, että näkee jo toisen kurvin sisääntulon. Vaatii vähän harjoittelua, mutta ajosta tulee heti jouhevampaa ja muutenkin kello tykkää.
Sinähän alat edistymään. Kuulostat jo 12 vuotiaalta pojalta joka pitää esitelmää aiheesta cunnilingus ja kuinka se tehdään oikein.

Jatka ihmeessä, opeta meitä.

Jukka
Metriäkään en ole tuolla liivit päällä ajellut, joten multa nää ei ole ainakaan voinnu tuollaista paskaa oppia! Hauskinta tässä hommassa on vielä se, että sun oma mopos on kaikkein eniten vitullaan, joten kannattais vaan pitää mölyt lärpättimien sisäpuolella.

Tekeekö mieli mäiskiä?  
biggrin.gif

Olen myös sitä mieltä, että isommalla koneella on helpompi ajaa, kun välitykset voi pitää isompina, jolloin vaihtamisen tarve vähenee ja ajamisesta tulee pehmeämpää.
minäkin sitten. Onko mielestäsi helppo ajaa kovaa aikaa kun ei lähde, vai ajatko kolmosella koko kierroksen. Nyt rupeaa multakin tulemaan pyörää lainaan...sillä tosin ei varmaan alle 1.48 sinun allasi ajeta, laiska kun on.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että sekunttia enempää ei saisi jäädä kilometria kohden, jos kuvittelee olevansa nopea. Kaksi sekkaa per kilometri alkaa olla jo vitusti ja 3s/km täydellistä mummoilua.
Jycen pyörällä Vehniäinen on vetänyt 1:19. 1:22 on siis mielestäsi täydellistä mummoilua. Mitä mahtaisikaan olla aika 1:28? Edes siihen sinulla ei olisi sillä pyörällä jakoja rataan tutustumisen jälkeen. Määrittele siis tuollainen 9 sekuntia per kierros?

Nyt olisi tilaisuus siihen FZ1:llä ajamiseen. Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä kolmen sekunnin päähän siitä ajasta mihin tuo poliisi ajaa ja kyseinen poliisi ei edes treenaa sillä pyörällä radalla. No, sinä et vain uskalla tulla, kuolisit häpeästä huomatessasi, että jäät yli 10 sekuntia per kierros. Raaka fakta jota sinä teoreetikko et ole valmis myöntämään ja vielä vähemmän uskallat kokeilla.

Jukka
Lukemisessa/laskemisessa vaikeuksia? Mummoilua oli kolme sekkaa per kilometri, joka Alastarolla olisi about yhdeksän sekkaa. Ja tämä tietysti silloin, kun olosuhteet ovat molemmille samat (sama pyörä, samankokoiset kuskit).

Olen myös sitä mieltä, että isommalla koneella on helpompi ajaa, kun välitykset voi pitää isompina, jolloin vaihtamisen tarve vähenee ja ajamisesta tulee pehmeämpää.
minäkin sitten. Onko mielestäsi helppo ajaa kovaa aikaa kun ei lähde, vai ajatko kolmosella koko kierroksen. Nyt rupeaa multakin tulemaan pyörää lainaan...sillä tosin ei varmaan alle 1.48 sinun allasi ajeta, laiska kun on.
Ehkä sun ei nyt ois kannattanut tähän osallistua. Katsos tää homma menee silleen, että tehokkaassa pyörässä on riittävästi paukkuja laajalla kierrosalueella, jolloin vaihtamisen tarvetta ei silleen ole. Nyt nää kusiaiset on vähän kuin entisajan 2T-koneet, joiden ajettavuus näyttää kärsivän hervottomasta vaihtamisen tarpeesta. Varmaan vituttaa latoa vaihteita tupaan ja mitään ei oikein tapahdu.

Sinähän alat edistymään. Kuulostat jo 12 vuotiaalta pojalta joka pitää esitelmää aiheesta cunnilingus ja kuinka se tehdään oikein.

Jatka ihmeessä, opeta meitä.

Jukka
Metriäkään en ole tuolla liivit päällä ajellut, joten multa nää ei ole ainakaan voinnu tuollaista paskaa oppia! Hauskinta tässä hommassa on vielä se, että sun oma mopos on kaikkein eniten vitullaan, joten kannattais vaan pitää mölyt lärpättimien sisäpuolella.

Tekeekö mieli mäiskiä?  
biggrin.gif
Mitäköhän yritit saada kerrotuksi?

Sinusta siis ei ole vastaamaan huutoosi? Höpöttelet asiasta josta et tajua yhtään mitään.

Ja ei, ei tee mieli. Jos tekisi, olisin varmaankin salilla parhaillaan mäisikimässä. Olen siinä onnellisessa asemassa, että saan aika pitkälti tehdä juuri niitä asioita silloin kun haluan.

Jukka

Ehkä sun ei nyt ois kannattanut tähän osallistua. Katsos tää homma menee silleen, että tehokkaassa pyörässä on riittävästi paukkuja laajalla kierrosalueella, jolloin vaihtamisen tarvetta ei silleen ole. Nyt nää kusiaiset on vähän kuin entisajan 2T-koneet, joiden ajettavuus näyttää kärsivän hervottomasta vaihtamisen tarpeesta. Varmaan vituttaa latoa vaihteita tupaan ja mitään ei oikein tapahdu.
Koitappa joskus sillä trumpalla ajaa tollasen uuden kusiaisen perässä. Saattaa vituttaa ku mitään ei tapahdu, kusiainenkin vielä karannut pois... Siinä voi tulla jo tarvetta lähteä nuokkarin pihalle heilauttelemaan muita mopoilijoita turpaan.

Koitappa joskus sillä trumpalla ajaa tollasen uuden kusiaisen perässä. Saattaa vituttaa ku mitään ei tapahdu, kusiainenkin vielä karannut pois... Siinä voi tulla jo tarvetta lähteä nuokkarin pihalle heilauttelemaan muita mopoilijoita turpaan.
Olen varmaan useampaankin kertaan sanonut, ettei tuossa 20kg ylipainoisessa vehkeessä ole ainakaan mulle tarpeeksi paukkuja. Kyllä se maantielle riittää ja jää vähän ylikin, mutta tuollaisella Alastaron tapaisella radalla joku parisataa takaselta vois olla aika namu, jos moottorin luonne pysyisi muuten ennallaan. Ehkä seuraavassa versiossa tämä "puute" on korjattu ja loppuu pikkumiesten uhoaminen.
biggrin.gif

Eipä sinunkaan olisi kannattanut tähän keskusteluun osallistua. Tulee mieleen ote eräästä kirjasta: Puhuu tavarasta niinkun ois joskus päässyt koittaan.

Ei se vaihtaminen ajattavuuteen juurikaan vaikuta. Se vaikuttaa kuskiin ja kun kuskille tulee muutakin tehtävää kuin kääntää rattia ja painaa vuorotellen kaasua ja jarrua, niin se erottaa moottoripyöräilyn autoilusta. Sitä sinä et kykene ymmärtämään. Ymmärtämättömyytesi yli menee vain arkuutesi näyttää hypoteesejasi toteen.

Nyt paikalla olisi SM-tason kuljettaja ottamassa kantaa noihin höpinöihisi. Häntä, kuten minuakin taitaa tällä haavaa kiinnostaa ihan muut puuhat, mutta välillä saatamme käydä kurkkimassa näitä.

Aika pateettinen nimi, pateettiselle miehelle. Tosin toinen vanhemmassa, toinen uudemmassa merkityksessään. Saat itse päätellä kumminpäin.

Jukka

Joo, mäkin voisin muuten tulla ajamaan mutta kun ei oo tehoo ja kallistusvaratkin loppuu kesken. Ehkä sitten seuraavassa versiossa...

Olen varmaan useampaankin kertaan sanonut, ettei tuossa 20kg ylipainoisessa vehkeessä ole ainakaan mulle tarpeeksi paukkuja. Kyllä se maantielle riittää ja jää vähän ylikin, mutta tuollaisella Alastaron tapaisella radalla joku parisataa takaselta vois olla aika namu, jos moottorin luonne pysyisi muuten ennallaan. Ehkä seuraavassa versiossa tämä "puute" on korjattu ja loppuu pikkumiesten uhoaminen.
biggrin.gif
Jännä homma jos tosissaan maantielle liikaa paukkuja sun tuhnussa. Kyllä se kuskin nopeus muuttaa asioita kovasti. Itse olen ihan perus mummoilija, enkä kuvittele pääseväni  2 sekunnin päähän rataennätyksistä millään radalla. Silti kaipaan tehoa pyörään nimenomaan maantielle...

sanoi:
Hyvä, ollaan siis samaa mieltä siitä, että tehoerot selittävät ss- ja sb-aikaerot radalla. Ja, että joillain radoilla tehosta enemmän hyötyä ja toisilla vähemmän. Alastarolla ehkä tuon 2-3 sekkaa, eikö vaan?

Enkä todellakaan väitä, että teho parantaisi kierrosaikaa tuosta vaan, kaikilla, jos kuski ei osaa/uskalla hyödyntää reservejä siten kuin olisi mahdollista. Fakta kuitenkin on, että aina, kun kaasu on täysin auki, ei kuski saa enää pyytämäänsä, ja se näkyy väistämättä kellossa. Olen myös sitä mieltä, että isommalla koneella on helpompi ajaa, kun välitykset voi pitää isompina, jolloin vaihtamisen tarve vähenee ja ajamisesta tulee pehmeämpää.

Tuohon ensimmäiseen: juuri näin, ainakin SM-tasolla.

Jälkimmäiseen: kusiainen vai tonninen nopeampi -aiheesta on väännetty ihan riittävästi eikä siitä sen enempää. Kuskin painolla (tätä olet tuonut paljon esille), jos BMI edes jotenkin normaalin rajoissa, ei ole tässä haasteessa arvioituihin kierrosaikoihin pääsemisen kanssa yhtään mitään tekemistä kun ajetaan nykyaikaisella kyykyllä 600 - 1000 cc, usko huviksesi. Joko se pyörä taipuu sinne mutkiin tai sitten ei, joillakin vähemmällä treenillä kuin toisilla jne. Ja mitä tulee tuohon kaasun auki oloon, niin teoriassa yleisellä tasolla noin, mutta käytännössä asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.

Eli kyllä ne kykysi tai niiden puute näkyy ihan samalla lailla ajoit sitten 600:lla tai tonnisella tai vaikka sillä trumpallasi.

Palaan vielä ensimmäiseen: SM-tasolla oleva ero ei tarkoita sitä, että Sinä ajaisit tonnisella defaulttina nopeampia kierrosaikoja. Se, että saisit ratakokemuksellasi tonnisesta mainittavaa etua itsellesi, on myöskin erittäin kyseenalaista.

Mutta sitähän et voi sinä enkä minä varmaksi sanoa kuin kokeilemalla. Milloin olitkaan sinne radalle menossa...?

Olen varmaan useampaankin kertaan sanonut, ettei tuossa 20kg ylipainoisessa vehkeessä ole ainakaan mulle tarpeeksi paukkuja.
Olet tosi kova ajomies jos pystyt ekalla ratareissulla hyödyntämään edes nuo tehot.

Kannattaisi käydä kokeilemassa vaikka jollain muullakin radalla ihan vaikka anonyymisti, jos ei kaipaa julkisuutta.

Pääsee niille radoille treenaamaan onneksi ilman Mp-tuen vuorojakin.

biggrin.gif
Ei herra varjele.....
Mistä se löytykään se kuulan kalloonampumis hymiö
confused_orig.gif

En ole koskaan ajanut radalla, mutta päihittäisin kyllä valentinot sun muut köyhänmiehencapernaut, jos vain viitsisin mennä näyttämään.

Minäkin kuvittelin ajavani kadulla kovaa, kunnes kävin viime kesänä radalla.. Kyllä siinä saa häntä koipien välissä kotiin mennä.

Back