• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

Ja nyt Bensa vielä kerran. Ratapyöräksi suunniteltu pyörä ei tarvitse virtalukkoa eikä muitakaan lukkoja (tankki, kypärä), ei flektiä (kun ei seisoskella ruuhkissa), takapenkkiä ja takajalkatappeja, nopeusmittaria, tööttiä, pehmeää penkkiä, tangonpäänpainoja, muovisia tiukasti kiinni ruuvattuja hienostimaalattuja katteita ja muotoon suunniteltuja valoja. Nämä osat ovat kiinni vain siksi, että R1 sopisi katukäyttöön ja houkuttelisi ostajia katukäyttäjistä.
Ei tarvitse ei, mutta mikään laki, asetus, tai sääntö ei estä ratapyörää sisältämästä kyseisiä varusteita. Ne kun eivät välttämättä ratkaise mitään. Ihan turhaan siis selität tuota samaa juttua uudestaan ja uudestaan.
Koitetaanpa nyt suurella rautalankakerällä - niin suurella että Imatra Steelin lankalinjallakin moista kadehdittaisiin.

No niin koska R1 on niin täydellisen eeppinen ja loppuunasti ko. tarkoitukseen tehty ratapyörä, jossa vain minimi leimamäärykset läpäistäkseen tarvittavat tingeltangelit on lisätty, niin koitappa mennä semmoisella mitään muuttamatta vaikkapa kesällä jollekkin ratapäivälle ajamaan.

Siis ihan tavan ratapäiville, ei minkäänlaiseen kilpailuun.

Kas kummaa kun mitään muuttamatta et pääse turvamääräysten mukaan sinne radalle ajamaan.

Voisitko selittää mistähän tämä mahtaa johtua jos se Rytkönen nyt on semmoinen ihmeellinen ratapyörä ?

Nyt kun ollaan huolellisesti paneuduttu aiheeseen katupyörästä ratapyöräksi niin itselläni herää näin untuvikkona kysymys että millaisella katupyörällä on radalle oikeasti asiaa. Voisinko esimerkiksi tulla tuolla endurollani joka on tuulennopea katupyörä ja pieksee kaikki ratamaiset katupyörät 6-0 ihanalla mutkapätkällä Teiskon kko-Orivesi välillä, tulla radalle.

Esimerkiksi siinä on karja-aurat kummallakin puolella pyörää?? este ratapyöräksi tulemiselle? Näyttää oikeissa ratapyörissa olevan nuita tatteja kyljissäkin.

R1 on kyllä minun tuulennopeaani verrattuna ja minun silmissäni täysiverinen ratapyörä, saivarreltuna tai ilmaan. Eihän siihen tartte tehdä mitään todellisia muutoksia voittaakseen kilpailuja Suomessa. Vaatii vain kuskin joka on hyvä.

Ratapyörä taas tarvitsee
<clip>
Käännetyn vaihdekaavion
Mihin se ratapyörä tuota nyt tarvitsee? Eiköhän tuo ole tottumiskysymys, eikä sinällään kerro ratapyörästä mitään. Vai ajaako Vermeulen MotoGP:tä katupyörällä?
On se tietysti noinkin. Mutta jos pyörä olisi todella suunniteltu valmiiksi ratakäyttöön, niin kukin kuski oletettavasti saisi itse päättää työnnetäänkö vai vedetäänkö isompaa pykälää, tottumuksensa ja sen mukaan millä parhaan kierrosajan ajaa?

Joskus roolipelaamistakin harrastaneena voisin todeta tähän että "EPIC fail", niin saatte uusia nimityksiä käyttöönne, jos vaikka ideat sattuisivat käymään vähiin.
Tämä selittääkin jo paljon. Pojat kinastelee örkin kanssa.  
tounge.gif
Minua hiukan epäilyttää?
Bensa astui kehiin?24.10?46 viestiä ja kaikki ilmeisesti tähän ketjuun? HMMMM...
Sattumaako?

Ei toki sattumaa - kaikkien alojen asiantuntijan ja tohtorin sekä Suomen seuraavan jääkiekkomaajoukkueen valmentajan ja rallimestarin Lekentan lääkkeet eivät vaan ole oikein purreet ja seuraus on että alipersoona Bentziini pääsi tällä kertaa dominoivaksi...

Tavaritsh Bentshin,sinun ymmärryksesi yksinkertaisessa asiassa on kyllä surkean ja naurettavan rajamailla.Koetan kerran vielä: Jos vedät vaikka meriketun vitunnahkasta valmistetun peruukin päähäsi,lilaa luomiin ja high heelsit tassuihin ja käyt hakemassa peniskyristiltä taimikäsenytonkaan rakennekynnet ja lähdet tyrkylle kellohameessa kylille,muuttuisitko a/naiseksi, b/säilytkö miehenä vai c/olisitko androgyyni? Tämä kaikki olettaen että olet miespuolinen henkilö,siis sellainen jolla on ainakin pienet munat jne. muut tunnusmerkit. Ihan sama asia on kinastelun aiheena olevan asian kanssa kun väität että se näyttää siltä sun tältä.
Tähän asiaan ei jaksa enää palata.

Näinpä minäkin arvelisin, koskapa jankkaustyyli on samanlainen ja yhteistä näille tie 1835 sankareille on, ettei ne tiedä mistään mitään, mut jankata pitää.Periks ei anneta vaikka ollaan metsikössä?
Aika kummallista, minen työnny asiantuntijiden foorumille kertomaan heille, mitä he on tehneet väärin jo viimeiset 10 vuotta, varsinkaan, jos kokemusta itsella on pyöree 0.
Kyllä pitää ihmisen egon olla valtava, jos kuvittelee tekijämiehille sanelevansa koko pelin uusiksi?
Niin ja toveri Bentshinille sanoisin, että ilmeisesti luulit, ettei antipatioita ole kun uuden nimmarin keksit...Mutta se ei toiminutkaan...koska et EDELLEENKÄÄN tiennyt mistä puhuit
biggrin.gif

R1 on kyllä minun tuulennopeaani verrattuna ja minun silmissäni täysiverinen ratapyörä, saivarreltuna tai ilmaan. Eihän siihen tartte tehdä mitään todellisia muutoksia voittaakseen kilpailuja Suomessa. Vaatii vain kuskin joka on hyvä.
Minkähänlaisia kilpailuja? Jos puhut SM- tai B-tason kisasta, niin ei voita. Älä unta näe.
Siinäpä olisi haastetta kerrakseen. Kuinka vakiolla vehkeellä voisi pistää tuloslistaa ojennukseen jos vain kuski olisi taitava. Ehkäpä enemmän haastetta kuin autojen kiusaamisessa.
joku kansallinen kilvanajoluokka. 1098R, R1, Fireblade,, mitänyt noita onkaan.

Tossa olet kyllä oikeassa. Aina, jos ajetaan esim. R1 luokkaa, niin voittaja on R1:nen. Samoin käy poikkeuksetta Fireblade-luokassa ja Ducati-cupissakin.

Kerro vielä, mitä muita merkkiluokkia meillä on?

Voi hyvä ******, mikä valopää meitä ohjeistaa.
Niin, en tiedä mitä luokkia meillä nyt tuohon noin kiloisille on tarkoittu mutta noita kaavailemiani moppeleita voisi joku hyvänpäiväinen/tasoinen kuljettaja viedä viivalle mahdollisimman vakiona. Eikös meillä joku Ducati-cup ollut vuosia sitten mutta siellä ei varmaan noilla 1098 taidettu ajaa.

Sillähän tämä vääntö mikä pyörä on ratapyörä ja syntyissään ratkeaisi. Ennakkoluuloton kokeilu ennekaikkea. Ja ennakkoluloton kuski sais todellakin ansioitettua arvonnousua kun pistää päihin viripalikoilla varustettuja kilpa(pyöriä)-kuskeja.

Noo, leikkileikkinä. Oikeasti minua kiinnostaisi tietää mitä pitäisi Adventurelle tehdä että sillä ensikesänä ratapäiville voisi ottaa osaa,, esim. sinne possujunan viimeisiin vaunuihin. Kelpako kaatumaraudat, vai pitääkö irrottaa?

Mitenköhän kävis parivaljakon (painossa mukana 85kg kuski):
Toyota Avensis 2.4VVT-i : 37800e (tummennetut takalasit!!), 120kw, 1570kg, 0.081kw/kg
vs
Kawasaki Ninja 250R: 5500e, 22.2kw, 237kg, 0.094kw/kg

Orpo Riisikippo vs Orpo Riisijopo.

Pärjäisköhän tolla 30-heppasella jopolla tommoselle tavis perheautolle? Vai hyytyiskö jopon vauhti liikaa pääsuoran vastatuuleen? Varsinkin orginaalirengastuksella ton jopon ratakierros vois olla melkosen haastava. Toisaalta sitten taas tojotan jarrut huutais leipää jo kierroksen jälkeen?

Vois olla kaikenkaikkiaan aika tasaväkinen koitos.
Tiukkaa voi anjoviksella tehdä. Pitkät suorat ainoa mahdollisuus. Pikkuninjan tiedot lainattu kaikkitietävästä wikipediasta:

Performance stats
0-60 mph (0-100 km/h) 5.75s
1/4 mile 14.6 s @ 88 mph
Maximum speed 105 mph (169 km/h)
Max power 36 hp (27 kW) @ 11000 rpm, 26 hp (19 kW) @ rear wheel
Power / weight ratio +/- 0.13 kW/kg
Max Torque 18 ft.lbf (24 Nm) @ 10000 rpm, 14 ft.lbf (19 Nm) @ rear wheel
Fuel Efficiency 55-75 mpg US
No ei tolla Avensiksella kyllä ole minkäänlaista jakoa pikkukawalle. Kun ei pärjää kiihtyvyydessä ollenkaan mutkista saati lähdössä, eikä mutkissa ole sillä "superlonin pehmeällä" alustalla mitään jakoja edes fillarinrenkailla kulkevalle 2-pyöräiselle.

Verrataan nyt näihin bisnesmiesten märkiin uniin, eli T5 Volvoihin joka on se kuningasvolvo, jolla pestään kaikki.

Volvo V70 T5 tekniset tiedot:
Moottorin tyyppi: Viisisylinterinen bensiinimoottori, jossa korkeapaineturbo
Iskutilavuus: 2319 cc
Suurin teho: 184 kW (250 hv) / 5200 r/min
Suurin vääntömomentti: 330 Nm / 2400-5200 r/min
Kiihtyvyys 0-100 km/h, man/aut: 7.1/7.5 sekuntia
0 – 400 m 16.37/145.75 km/h

Kawasaki Ninja 250R:n. Teho 32,5hp, paino 165kg(märkä). 0-400m kiihdytys: 14.5 sec at 141,592km/h. Mitattu huippunopeus 110mph/177km/h.

Jollain tollasella Ruotsin peltilaatikkoteollisuuden taidenäytteellä voisi olla tasaväkinen ratakierros vastaan tuollaista peruspyörää, jota saa ajaa laillisesti pikkukortilla ja esson parkissa kerää korkeintaan naurut sporttikuskeilta
bowdown.gif

Kertoo jotain siitä mikä se ero sitten on perus perheautolla ja tuollaisella pienellä halppis fillarilla. Se on äärettömän iso, ei sitä voi edes mitata. Vaikka bensan logiikkaa käyttäen Volvo on tässätapauksessa kiihdytysauto, kehutaanhan sen suorituskykyä kaikissa mainoksissa.

TEST FIGURES
Volvo V70 T5 Manual
Acceleration (seconds)
0 – 60 km/h 4.44
0 – 80 km/h 6.28
0 – 100 km/h 9.12
0 – 120 km/h 11.92
0 – 400 metres 16.37
Terminal speed 145.75 km/h
0 – 1 000 metres 29.19
Terminal speed 189,4 km/h

Tuostakin voi päätellä, ettei tuollaisella "tykilläkään" pääse missään radalla muutakuin säälittäviin nopeuksiin, joissa se ei pysty 30hp pyörää jätättämään. Mitä se sitten on perus perheautolla, jotain aivan muuta vieläkuin t5:lla.

Otetaan nyt vertailukohdaksi tuollainen Renault Scenic 1,9tdi, mitä itsekin olen usein ajanut/ajan. Eikös se oo aikalailla perheenisien suosima tilava perheauto?

Paino 1400kg
teho 100hp
vääntö about 250Nm
0-100 14,7s
0-120 20s+
0-150 ~1min
Joten oisko 10kW/120kg nelaripiikki ja perus karvalakkimallin perheauto sopivammat vastukset radalla? Niillä kun pääsee samoihin kiihtyvyyksiin. Jarruissa saattaa se mopedi viedä ja viekin. Suorien päähän rikottaisiin 100km/h nopeus, mutkataistelut olisivat varmasti hurjaa katseltavaa. Voi sitä vauhtia.

Tossa olet kyllä oikeassa. Aina, jos ajetaan esim. R1 luokkaa, niin voittaja on R1:nen. Samoin käy poikkeuksetta Fireblade-luokassa ja Ducati-cupissakin.

Kerro vielä, mitä muita merkkiluokkia meillä on?

Voi hyvä ******, mikä valopää meitä ohjeistaa.
Kertakaikkiaan mukavaa, että asiantuntemusta löytyy.
biggrin.gif

Vakiolla hyvä kuski ei tietenkään voi pärjätä viritetyille vehkeille, sehän nyt on selvä.

Muistelisin että Suomalaisten ratojen ehdoton kuningas, maanviljelijä Marttilasta kierteli muutama vuosi sitten ns. aktiiviuransa aikana tonnisella ja kuussatkulla rataa noin 0.5 sekunnin kierrosaikaerolla.
Teholla ei siis taida olla suuren suurta merkitystä kierrosaikoihin...

Samoihin aikoihin erään motogp kuskin velipoika ajeli sekä std luokkaa, että ssp luokkaa. Kierrosajoissa oli eroa noin 1.5 sekuntia/kierros
Jos otetaan tuon kisan tilastoista hieman selkoa, josta nuo ajat olivat std ja ssp luokan osalta, niin kyseisellä ajalla "oikeiden" kilpureiden luokassa (gp250) oltaisiin std luokan ajalla oltu kirkkaasti kakkosena.
Superbikessa tuolla vakio kuussatkun ajalla oltaisiin oltu sijalla 11.
B-ssp:ssä tuolla ajalla oltaisiin pesty nopein kuski noin 2 sekunnilla.

Kerro nyt Huru-ukko miksi ei hyvä kuski voi vakiolla pärjätä?

Pystytkö Sinä viemään vakiopyörän sen suorituskyvyn rajoille?
Minä en pysty!
Siksi en myöskään väitä perättömiä asioita!

Ystävälleni Suitsalle kommenttia pitkästä aikaa:
Kilpurilla minä olen koko ajan tarkoittanut nordic sbk pyörää, sillä sellainen on ilmeisimmin tähän minäminä jukan koitokseen saapumassa kilpuri nimityksen alla.

Mitä kerroit tuosta Hondasta, niin sellaisella pyörällä TODELLA taitava kuski saa eroa vakio pyörään (nordic sbk)
Tämä on juuri mielestäni kilpurin ja vakion ero, eli kilpurissa voit muuttaa rungon geometriaa ja virittää moottorin lähes niin kuin haluat.
Tuonlaisia pyöriä vaan on niin harvassa ja vielä harvemmassa on ne kuskit jotka oikeasti saavuttavat jonkinlaista etua noilla muutoksilla, että niistä tuskin kannattaa suuren suurta keskustelua aloittaa.

Pilipaliosista minun mielestäni on turha puhua mitään.
Kaduilla näkee usein esim. kolaripyöriä joissa on kuitukatteet, niin kuin tulee vissiin minäminä jukankin pyörässä olemaan.
Kaatumatappeja on nykyään melkeen pyörässä kuin pyörässä.
Myös hipohipo-iskareita on yhä useammissa katupyörissä kuten myös siftereitä, jalkatappisarjoja, käännettyjä vaihdehässäköitä, pleksejä, rautalankaa sarvissa jne, jne, jne.

Btw, nyt kun noista kalliista ja hienoista, todellisista kilpureista tuli puhe, niin mulla olis tallissa lähes käyttämätön rakennettu kilpurin motti!
Moottorilla ajettu noin 1500km, joista noin 500km sisäänajoa.
Ostin sen aikoinaan osina lopettaneelta kisakuskilta ja osat olivat moottorin lohkoja lukuunottamatta uusia.
Itse en asiasta enempää tiedä, mutta jantteri kertoi osien maksaneen vuonna -98 125 000 mk.
Uusia osia oli nokat, nokkapyörät, venttiilit plus jouset, männät, kansi, veivit, kampura, laatikko (ei kasettimallinen, muta välitetty ja vahvistettu) ja kytkin eli käytännössä kaikki mikä koneessa liikkuu!
Pyörä johon moottori sopii on suitsuki ja sradi mallin 750:set.

Jos joku tuollaista tarvii, niin halvalla lähtee kun runkoa ei enää ole.
Ja jos ei ketään kiinnosta, niin sitten teen siitä auton, joka kulkee siihen malliin, että sillä voi jopa pärjätä minäminä jukalle, JOS autoon lyötyy osaava kuski.
Minä se en ainakaan ole.

Ystävälleni Suitsalle kommenttia pitkästä aikaa:
Kilpurilla minä olen koko ajan tarkoittanut nordic sbk pyörää, sillä sellainen on ilmeisimmin tähän minäminä jukan koitokseen saapumassa kilpuri nimityksen alla.

Mitä kerroit tuosta Hondasta, niin sellaisella pyörällä TODELLA taitava kuski saa eroa vakio pyörään (nordic sbk)
Tämä on juuri mielestäni kilpurin ja vakion ero, eli kilpurissa voit muuttaa rungon geometriaa ja virittää moottorin lähes niin kuin haluat.
Tuonlaisia pyöriä vaan on niin harvassa ja vielä harvemmassa on ne kuskit jotka oikeasti saavuttavat jonkinlaista etua noilla muutoksilla, että niistä tuskin kannattaa suuren suurta keskustelua aloittaa.
Sen verran täytyy selittää omia ajatuksia, että oman kokemuksen perusteella ei tarvitse viedä pyöriä rajoille asti, että niiden välille tulee eroa. Ajamani superbike kääntyi niin vaivattomasti mutkiin, että jo semmoisella vieraskorealla kurvailulla (eli omaa kovaa
blush.gif
) tulisi pelkän tuntuman vuoksi eroa vakioon jonkin verran. Mutta tämähän riippuu ihmisestä, joku osaa varmaan viedä katualustalla olevaa pyörää kovempaa kuin minä. Eli hyväksyn väitteesi.

Ja vaikka ehkä kirjoittelen täällä kärkkäästi, niin älä luule, että vittuilisin varikolla, päinvastoin.

Sama vika rahikaisella, eli melko tiukkaa tekstiä tulee heitetyä, vaikka minkäänlainen asiantuntija en tosiaankaan ole.

Tuosta "kilpurin" paremmuudesta verrattuna vakioon tälläisen huonon kuskin osalta osan voi selitää myös psykologiset vaikutukset. Eräs tuttu vanha kilpakuski sanoi, että hän pisti aina tiukan paikan tullen uudet renkaat juuri sitä varten, että uusilla renkailla sai aina pienen "ekstra" itseluottamuksen ajoon.

Tuota pyörän kääntymistähän on helppo muokata ihan vaan keulaa nostamalla tai laskemalla.
Mun mielestä hyvä tapa, mutta kisakuskit muokkaa myös takapään korkeutta jotta pyörä saadaan Häkkisen usein mainostamaan balanssiin...
Minä en ole koskaan noihin alustanmuutoksiin perehtynyt, joten aina on menty sillä mtä tarjolla on ollut ja niin kovaa kun on uskallettu........

Kun kuski on huippu, niin jopa välityssuhteella (etu ja takarattaan koolla)tuntuu olevan tärkeä merkitys jota minä en ymmärrä yhtään.
Tarkoittaa sitä, että jos välityssuhde on 15-50, niin siinäkin on suuri ero, että muutetaanko välitystä 16-53 tai 15-47 vaikka välity pysyy käytännössä samana.
En tiedä mistä johtuu, mutta oikeesti kovan kuskin ja mekaanikon välistä keskustelua tuli joskus scandinavian openissa kuunneltua parin oluen jäkeen ja ihmelliseltä se kuullosti.
Imeisesti kulmasta jolla ketju rattaisiin osuu on jonkilaista merkistystä alustan toimivuuteen???
Viisaammat voi selvittää.

Tuollaista Mille R:ää olen kerran radalla ajanut eikä se mielestäni ollut todellakaan huono pyörä.
Pyörässä on mielestäni hyvä ja jämäkkä runko jolla on helppo ja mukava ajaa.?
confused_orig.gif
?
Pyörän vuosimalli oli -04 ja alustaltaan täysin vakio.
Mielestäni se kääntyi mutkiin oikeen mainiosti verrattuna omaan -96 ärrä suitsaan.
Verrattaessa K6 1000 suitsaan ero oli sitten jo suitsan hyväksi.

Ajettiin kaverin kanssa vaihtareilla kun olin juuri ostanut "uuden" kilpurin ja hehkutin tietysti vehjettä kaverille kuin viimeistä päivää..
Oli todella mukava nähdä kun vannoutunut twini-mies rajuine vääntöineen tuli radalta naama punaisena ja koitti selittää, että kyllä tvinissä sitä vääntöä vaan paljon mukavammin on ja jotenkin se ei vaan lähde mutkista silleen pehmeesti....
Oma mielipiteen tuosta millestä oli, että kyllähän sekin mukavasti kulki ja vääntöäkin oli , mutta ei siinä ollut eroa -96 seiskapuolikkaaseen suitsaan juuri lainkaan.
Tonninen K6 oli sitten täysin eri planeetalta voiman ja väännön suhteen!

Mille on mun mielestäni melko hieno pyörä ja odotan innolla että pääsisin koittamaan tätä Aprilian uutta V4 vekotinta!
Se on varmasti vielä paljon hienompi laite kuin mille, eli taas pyörä joka kuuluu kategoriaan: vakiona liian nopea 95% kuskeista.

Koska olet selvästikin aika pihalla tästä asiasta, valaisen asiaa hieman. Tuskin tulet ymmärtämään.

Olen järjestänyt yli 400 ratapäivää joista kilpailupäiviä on ollut n. 20. Kilpailuiden osuus siis n. 5 % päivistä joita olen järjestänyt.

a) ratapäivillä on omat sääntönsä
b) kilpailuilla on omat sääntönsä

Niissä on yhteneväisyyksiä, mutta myöskin eroja. Turvallisuuteen liittyvät vaatimukset pitkälti samoja.

Koska itse olen SÄÄNNÖT laatinut, pidätän itselläni oikeuden siinä yhteydessä määritellä mikä on ratapyörä ja mikä ns. kilvellinen katupyörä. Kyseiset ajoneuvot ajavat pääasiassa omissa ryhmissään. Normeja säädettäessä yleensä tarkennetaan käytettyä terminologiaa. Ratapyörässä siis ei ole kilpeä jne. Katupyörässä taas on kilpi. Kilpailun ajaksi katupyörä täytyy muuttaa ratapyöräksi ja silloin nuo säännöt koskettavat myös katupyörää joka ei kuitenkaan muutu kilpapyöräksi.

Ja se, että olen kovasti kiinnostunut roolipelaajista, kuten Korkeasaaren paviaaneistakin, ei tarkoita sitä, että haluaisin niihin tutustua. Voin sopivan välimatkan päästä tarkkailla outoa ja vähän ehkä hassua toimintaa, mutta ei, en halua tutustua. Aikuinen mies joka leikkii pahvimiekalla ja vielä selvinpäin, on aika omituinen mielestäni siinä missä naamansa niiteillä koristeleva musta-asuinen henkilökin.

Kykenetkö vastaamaan nyt kysymykseen jonka esitin? Eli oletko koskaan ylipäätään ajanut millään moottoripyörällä? Jos, oletko ajanut radalla, ratamoottoripyörällä tai peräti kilpapyörällä? Uskaltaisin epäillä, että vastauksesi on kielteinen, mikäli sen pystyt rehellisesti kertomaan etkä sössötä semantiikasta.

Jukka
Oho. Nythän tulee kovaa tekstiä. Koska sinä olet laatinut SÄÄNNÖT, niin määrität koko maailmalle mikä on ratapyörä ja mikä ei? Harmi vaan kun ei esimerkiksi Yamahan tehtaalla ole kuitenkaan kuulleet sinun SÄÄNNÖISTÄ, mitään. Se on aivan yksi ja sama mitä sinä SÄÄNTÖIHINSI laitat, se ei muuta tilanettaa yhtään miksikään.

Suuruudenhulluus taitaa olla se roolipelaamisen äärimmäinen muoto. Olet jo siirtynyt siihen vaiheeseen, että luulet pysytyväsi pelaamaan koko maailmalla.

Selvennän hieman terminologiaa sinulle. Ratapyörä voi olla myös katulaillinen. Rata-auto voi olla myös katulaillinen. Kilpapyörä voi olla myös ratapyörä. Kilpapyörä voi olla myös enduro, joka siis ei ole ratapyörä. Kilpapyörät ovat harvemmin. Katulaillinen pyörä voi olla myös kilpapyörä, jos joku sellaisen luokan perustaa.

Jatka vielä vähän muokkauksella. Jos siis tulen sinun ratapäiville sanotaan vaikka Yamahan xv535 Viragolla ja täytän sinun SÄÄNNÖT sillä, niin tuleeko siitä ratapyörä? No ei tule ei.

Kertoo jotain siitä mikä se ero sitten on perus perheautolla ja tuollaisella pienellä halppis fillarilla. Se on äärettömän iso, ei sitä voi edes mitata. Vaikka bensan logiikkaa käyttäen Volvo on tässätapauksessa kiihdytysauto, kehutaanhan sen suorituskykyä kaikissa mainoksissa.
Poimit yksittäisen kohdan minun logiikasta ja esität sen vielä väärin. Volvo ei ole sanonut T5:sta kiihdytysautoksi.

Sitten ihan pokkana esität että se on minun logiikkaa. Kiitos!

Ainut minkä onnistuit osoittamaan, että et nähtävästi tajua logiikasta mitään.

Kertakaikkiaan mukavaa, että asiantuntemusta löytyy.  
biggrin.gif

Vakiolla hyvä kuski ei tietenkään voi pärjätä viritetyille vehkeille, sehän nyt on selvä.

Muistelisin että Suomalaisten ratojen ehdoton kuningas, maanviljelijä Marttilasta kierteli muutama vuosi sitten ns. aktiiviuransa aikana tonnisella ja kuussatkulla rataa noin 0.5 sekunnin kierrosaikaerolla.
Teholla ei siis taida olla suuren suurta merkitystä kierrosaikoihin...
No, onneksi on mutumutujussa joka kertoo miten asiat ovat.

Kerrohan nyt alkuun sitten meille vähemmän perehtyneille millainen pyörä on vakio. Onko pyörä vakio jos siihen vaihdetaan alusta? Jos pyörään vaihdetaan välitykset, onko pyörä vielä vakio? Entä jos vaihdetaan putkisto, onko pyörä vielä vakio? Missä menee raja siihen, ettei pyörä olekaan enää vakio? Koneen virittäminen?

Oliko Erkan pyörät (600 ja 1000) viritysasteiltaan samat? Onko kusiaisen ja tonnisen välillä muuta eroa ajo-ominaisuuksissa kuin tehoero? Jos esim. 1000 kuutioinen kuristettaisiin täsmälleen saman tehoiseksi kuin 600 kuutoinen, mentäisiinkö niillä täsmälleen yhtä lujaa?

Jos siis saisin mutumutujussalta noihin vastaukset alkuun.

Jukka

Oho. Nythän tulee kovaa tekstiä. Koska sinä olet laatinut SÄÄNNÖT, niin määrität koko maailmalle mikä on ratapyörä ja mikä ei? Harmi vaan kun ei esimerkiksi Yamahan tehtaalla ole kuitenkaan kuulleet sinun SÄÄNNÖISTÄ, mitään. Se on aivan yksi ja sama mitä sinä SÄÄNTÖIHINSI laitat, se ei muuta tilanettaa yhtään miksikään.
Mitä sinä nyt nariset siellä? Ensin kerrot, ettei ole sääntöjä missä mainitsemasi asiat kielletään ja sitten kun säännöt löytyvät ja ovat vielä katto-organisaation hyväksymät, alat sössöttämään.

Osaatko nyt päättää tuletko Viragolla vai lossilla vai kenties valomiekan kanssa paikalle vai tuletko ollenkaan? Ilmeisesti et, koska et osaa vastata vieläkään kysymykseeni siitä oletko koskaan a) ajanut moottoripyörällä b) R1:llä c) ratapyörällä d) kilpapyörällä. Mikä tekee vaikeaksi vastaamisen noihin?

Jos nyt jätät vähäksi aikaa roolipelimaailmasi ja lossit rauhaan ja vastaat noihin kohtuullisen helppoihin kysymyksiin. Varmuuden vuoksi toistan kysymyksen: Oletko koskaan a) ajanut moottoripyörällä b) R1:llä c) ratapyörällä d) kilpapyörällä?

Jukka

P.S. Mistä muuten tiedät, ettei Yamahan tehtailla ole kuultu noista säännöistä mitään? Suututko hirveästi jos tuosta joku olisi eri mieltä, napsahtaisiko CAPS LOCK päälle, menisikö lossi kiville?

Mitä sinä nyt nariset siellä? Ensin kerrot, ettei ole sääntöjä missä mainitsemasi asiat kielletään ja sitten kun säännöt löytyvät ja ovat vielä katto-organisaation hyväksymät, alat sössöttämään.

Osaatko nyt päättää tuletko Viragolla vai lossilla vai kenties valomiekan kanssa paikalle vai tuletko ollenkaan? Ilmeisesti et, koska et osaa vastata vieläkään kysymykseeni siitä oletko koskaan a) ajanut moottoripyörällä b) R1:llä c) ratapyörällä d) kilpapyörällä. Mikä tekee vaikeaksi vastaamisen noihin?

Jos nyt jätät vähäksi aikaa roolipelimaailmasi ja lossit rauhaan ja vastaat noihin kohtuullisen helppoihin kysymyksiin. Varmuuden vuoksi toistan kysymyksen: Oletko koskaan a) ajanut moottoripyörällä b) R1:llä c) ratapyörällä d) kilpapyörällä?

Jukka

P.S. Mistä muuten tiedät, ettei Yamahan tehtailla ole kuultu noista säännöistä mitään? Suututko hirveästi jos tuosta joku olisi eri mieltä, napsahtaisiko CAPS LOCK päälle, menisikö lossi kiville?
Nyt kun osoitin jalkapallokentän kokoisia reikiä logiikassasi, niin haluat alkaa mittailemaan virtuaalisia kikkeleitä. Ei kiitos. Se on laji johon en osallistu. Täysin päin vastoin kuin sinulla, en omaa minkäänlaisia tarpeita kehua itseäni tai pröystäillä saavutuksillani. Se tekee ihmisestä vain naurettavan.

Vastaa puolestaan asiaan liittyvään kysymykseen, että tuleeko viragosta sitten ratapyörä?

Back