• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Esteitä tiellä, mitä teet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kimpleh
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Esteitä tiellä, mitä teet? -

• Pysähdyn ja tarvittaessa käännyn takaisin poistamaan esteen.

Ääniä: 0 0,0%
  • Poistan esteen vaan jos se on erityisen vaarallinen.

• Poistan esteen jos siitä on vähääkään vaaraa

• Asia vaivaa mutta tuskin poistaisin sitä.

• Jatkan matkaa ylpeänä onnistuessani väistämään sen.

• Jatkan matkaa sillä ei ole minun asiani poistaa sitä.

• Ei tulisi mieleenkään poistaa sitä.

• Jatkan naureskellen. Osuukohan siihen kukaan?

• Riippuu päivästä

• Ääniä yhteensä
    0
Ajaessani kesällä kivaa mutkapätkää, tuli kurvissa vastaan rusakon raato. Se oli poikittain keskellä kaistaa
crazy.gif

Eipä ollut varmaan kenellekkään tullut mieleenkään potkaista sitä sivuun.

Miten itse toimitte nähdessänne ylimääräistä tavaraa tiellä?
Vaikkapa kaattiskuormasta pudonneen maton?

Jos oikeen iso "este" on tiellä, tuleehan se korjattua sivuun.
Esim: iso kivi tai vastaava.
Lehtiä tai muita roskia ei tule kuitenkaan haravoitua sivuun
biggrin.gif

Tieliikennelaki
62 §
Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.

Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.

Yleensä tulee kyllä potkittua rojut ojaan, eniten eläimiä näkynyt, jotka olen tönässyt ojaan jatkamaan kiertokulkua ketun masuun
062802jumpie_prv.gif
hienooin mitä tullut vastaan oli onnettomuuden y.m. jäljiltä jätetty varoituskolmio kun tiellä oli öljyä...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tottakai jos este on vaaraksi poistan sen esim. lankku jossa nauloja.Talvikeli tietysti motarilla on hankalampi tapaus,siinä voi itse jäädä alle.

No tiiliskivet , lankunpätkät jne poistetaan jos mahdollista...

Motarille ei viitti pysähtyä paitti jos on rekka poikittain edessä...
Kauhun hetkiä alkukesästä aiheuttaa sorsapoikuetta esteenä pitävät kuljettajat jotka keskellä näennäisen tyhjää tietä linttasee jarrut lukkoon notta sorsalauma pääsee biitsille
mad.gif

riippuu aika pitkälle päivästä. Jos oon valmiiks vittuuntunut ni tuskin jaksan siivota, mutta viimekesänä parikertaa sai siivoilla
biggrin.gif
Toisella kerralla oli helvetillienn puunoksa keskellä mutkapätkää ja ite meinasin ajaa siihe ni aattelin et parasta on ku korjaa pois ni kukaan muu ei aja siihen. Toisella kerralla oli joku auton osa tiellä kävin potkimassa tiensivuun
tounge.gif

kerran oli tiellä yli puolentoista metriä pitkä 4x4" pölkky, pakkohan se oli pois viskata eestä ku ei kuormurilla kiertämäänkään ois kunnolla pystyny
tounge.gif

Melkein aina tulee pysähdyttyä ja putsattua väylä
( jos on oman kunnan alueella saan jopa laskuttaa sen
062802jumpie_prv.gif
)

Tilannekohtaista, mutta aika harvoin täällä pääkaupunnkiseudulla pysähdyn sitä itse poistamaan. Pääväylillä jos ajelen, niin soitan poliisille.

Voi motoristin ura lyhentyä merkittävästi jos motarilla/kehäteillä alkaa liikkumaan jalan autojen joukossa.

Eipä niitä motarille levinneitä renkaanriekaleita tohdi mennä noukkimaan, mutta jos jossain mutkatiellä olisi joku kokkare pahassa paikassa, pysäisin ja pois sen nostaisin.

Asfaltille noussutta hiekkaa en pysähdy lakaisemaan, vaikka se aiheuttaa abstraktisen lisäksi myös konkreettista vaaraa erityisesti vaihteleviin luonnonolosuhteisiin tottumattomille.

Riippuu esteestä. Isot/pahassa paikassa olevat/vaaralliset pyrin korjaamaan tieltä. Kolmen millin paksuisia jäniksiä en jää kaapimaan tiestä irti, siitä näyttävät huolehtivan harakat ja kumppanit. Syksyllä henkeni uhalla kannoin (oikeasti) päänkokoista kiveä syrjemmälle turun väylältä kehä kolmoselle nousevalla rampilla. Mielessäni näin, kuinka aatoksissaan oleva lajikumppani (motoristi) kanttaa ramppiin iltahämärässä ja jatkaa kivestä tangentin suuntaan kaiteen yli takas turun väylälle mopon jäädessä kaiteeseen...
Itse olin kyllä autolla tuolloin duunireisulla.

Poistan tietty, varsinkin jos oma harkinta kertoo,että este on hiukankaan vaarallinen.

Oltiin tuossa kesällä veneretkellä ja ajeltiin botskilla sitten takaisin päin. Aalloilla kellui tukinpätkä. Sanoin vaimolle,että otahan tuo kiinnitysköysi ja nappaa tuo tukki kellumasta,ettei kukaan aja siihen. Hinattiin sitten sitä tukkia rantaan asti. Näin toimisin myös tuolla asvalttiviidakossa, jos jotain samankaltaista tiellä olisi.

Kyllä semmoinen käy mielessä, että jos tiellä on jotain mikä ei vaikuta omaan ajoon liikaa -> olkoon. Mutta jos käy niin, että joutuu itse tekemään esim. väistöliikkeen tai joku raato on selkeästi hankalassa kohdassa (esim. mutkassa) -> poistan kyllä sen. Sen sijaan, jos tiellä pyörii vaikka limutölkki ja tiellä on liikennettä paljon, en sitä ala poistamaan (tästä kokemusta. ehdin itse väistää rekan alta lentävän tölkin, takana tuleva auto sai maskiinsa kipeää siitä).

Viime kesänä oli heinäpaali levinny tielle.. Oli hiukka tekemistä siinä tilantessa.
Piti potkia heinät pientareelle, ettei kenellekkää muulle mitää tapahdu.

Stoppi ja esteen poisto jos se voi haitata siinä määrin, että kaksipyöräisellä voi kaatua tai muuta vastaavaa. Mitään keppiä en jaksa poistaa, saatan hidastaa ja koittaa potkaista pois.

Jos siitä turvallisesti ohitse mahtuu, niin eipä niitä tule poistettua. Tänäänkin olisin saanut 200km matkalla pysähtyä varmaan 50 kertaa nostamaan jonkun eläimen raadon pois ajoradalta. Oli rusakoita, siilejä, kettuja, supikoira, vaatteita, lasten leluja, Kevättöiden aika niin mutkateillä on savea, niin ei tulisi mieleenkään alkaa harjaamaan teitä. Vauhti ja ajolinjat sen mukaan ettei vaaratilanteita satu.

Back