• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Espanjasta Portugaliin ja takaisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Terve,

Rekkasin tänne foorumiin tänään ja kivalta näyttää! Löysin tämän "matkakertomukset" -nurkkauksen ja ajattelin kysäistä jengin mielipiteitä vaikkapa yhdestä viime kesän matkakertomuksestani.

Olen asunut toistakymmentä vuotta Espanjassa ja mopoilen täällä käytännössä päivittäin. Kyseessä tässä tarinassa on viime kesänä Aurinkorannikon Fuengirolasta Portugalin Faroon ja takaisin heittämäni reissu.

Tuollaiset stoorit ovat aika suuritöisiä kirjoitella, eli siksi kiinnostaisi kuulla nimenomaan motoristien mielipiteitä että viittiikö noita kukaan lueskella - vai kirjoitteleeko tyhjille seinille, heh...

Tässä linkki tarinaan:
http://espanja.org/node/337

Erityisesti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tuollaisesta "tarina" -lähestymismalista, vai kiinnostaako enemmän raakat faktat, eli kilometrit, hinnat, nopeudet, tarkat kartat yms. yms.

Kaikki palaute joka tapauksessa tervetullutta, thanks!
033102beer_1_prv.gif

Fuengirola - Faro

Kyllä minä ainakin lueskelen noita matkakertomuksia.Ei muuta ku tarinoimaan vaan.

ps.tavattiinkohan me 2004 vappuna Fuengirolassa siellä suomalaisen mopokerhon tiloissa
nixweiss.gif

asuttiin silloin sielläpäin vaimon kanssa

Laita ihmeessä kertomuksesi tänne!

Claro que interesa muchos personas, yo incluido.

Erityisesti kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tuollaisesta "tarina" -lähestymismalista, vai kiinnostaako enemmän raakat faktat, eli kilometrit, hinnat, nopeudet, tarkat kartat yms. yms.

Epäilemättä reissutarinoita lukee moni omaa reissua suunnitteleva talvi-iltojen iloksi.

Omakohtaisesti voin sanoa, että hyvä reissutarina on kuin hyvä kirja - kirjoitettu sujuvasti ja saa lukijan mielenkiinnon heräämään. Kirjoitustyyli on asenteeltaan neutraali - ei pröystäilevä, halveksiva mitään/ketään kohtaan. Tarinaan on nivottu sopivasti faktoja, ja omia tuntemuksia/kokemuksia matkan varrelta. Faktapuolelta on ihan mukava tietää suurpiirteiseti mm. reitti piirrettynä, majoituksia ja niiden hintoja, aikatauluja, kilometrimääriä jne. Sopiva määrä kuvia selityksineen kuuluu myös tarinointiin.

Jossain tapauksessa yksinkertainen on kaunista, kuten nevadan viime syksyn tarinointi: Linkki

Edit: Omista reissuista on jäänyt tarinat kirjoittamatta, mikä johtuu ajan puutteesta ja vielä enemmän laiskuudesta, vaikka aikomusta on ollut. Valitettavasti ihmisen muisti on hatara, enkä enää kaikkia paikkoja tarkasti muista, joissa tuli käytyä vuosituhannen alussa.  
sad_orig.gif

Kiikkustoolissa tai vaikka näin muutaman vuoden jälkeen olisi mukava kertailla tehtyjä reissuja.

Lisää vaan noita tarinoita. En nopeasti löytänyt kuin yhden huonon puolen kirjoituksestasi... Se sai aikaan karmean tarpeen lähteä motoilemaan Espanjaan... Ja just nyt se on huono asia
cool.gif

Nykyään näköjään odotetaan että jokainen joka käy reissussa, on siitä myös velvollinen tekemään matkaraportin, joka on neutraalisti vielä kirjoitettu ja varustettu kaikella mahdollisella fakta-tiedolla joka on saatavissa, + teknisesti virheettömillä ja upeista paikoista otetuilla kuvilla varustettuna!
crazy.gif

Jokainen joka mopolla reissaa pitäisi kai olla oikeasti joku matkailutoimittaja joka osaa virheettömästi ja värittämättä(latteasti) kertoa kaikesta kaiken ja enemmän...
033102ass_1_prv.gif
Get a life!
033102bebe_1_prv.gif

Org:ssakin julkaistuista matkastooreista monessa se matka on kyllä ollut sen luokan sähläämistä ja hapuilua, että ei ainakaan kannattaisi julkaista kyseisten laatuisia "matkakertomuksia" siltä pohjalta että joku niistä vielä apinoi mallia. Kehutaan jotain Etap- ja Formule1-hotelleja kun ei ole muuta löydetty edes GPS:n avulla, vaikka oikeasti ko. majoitusliikkeitä kannattaa oikeasti välttää koska samalla rahalla ja halvemmallakin pääsee paljon viihtyisämpiin ja kaikki tarpeelliset palvelut tarjoaviin majataloihin yöksi, joissa mukana on vielä yleensä sydämellinen palvelu.
smile_org.gif

Itsekritiikkiä kaipaisin aika paljon enemmän monilta kirjoittajilta, ei kaikista hölmöilyistä esim. suunnistustaidottomuuden myötä(vaikka vielä GPS:kin apuna)tarvitse raportoida, toki jos omasta matkastaan osaa pakinan kirjoittaa, silloin siitä saisi hauskaakin luettavaa.
bowdown.gif

Käykää rohkeasti reissussa ja suunnitelkaa itse matkanne, internet on nykyään upea apuväline siihen. Ripeästi nyt matkoja suunnittelemaan, kesään on vielä aikaa tarpeeksi...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Voi tehdä omaakin ,ei kaikkea tarvi apinoida valmiina vaikka oma-aloitteisuus olisikin nolla tai about.
033102beer_1_prv.gif

Käykää rohkeasti reissussa ja suunnitelkaa itse matkanne, internet on nykyään upea apuväline siihen. Ripeästi nyt matkoja suunnittelemaan, kesään on vielä aikaa tarpeeksi...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Voi tehdä omaakin ,ei kaikkea tarvi apinoida valmiina vaikka oma-aloitteisuus olisikin nolla tai about.
033102beer_1_prv.gif
Get A Life for yourself Gari
033102ass_1_prv.gif
... Matkakertomuksia kirjoittelee ne, jotka kirjoittavat. Ja me muut sitten nautimme niistä tai sitten emme... Sitäpaitsi eikös nuo matkakertomukset ole oivallinen apuväline matkan suunnittelussa? Niistä kuulee kokemuksia eri paikoista... Kuka nyt sellasta sanos, että tarvis kaikkien lähteä ajeleen Costariderin renkaanjälkiä Fuengirolasta Faroon tai jonkun muun ajamaa reittiä jonnekin muualle...

Tuollaiset stoorit ovat aika suuritöisiä kirjoitella, eli siksi kiinnostaisi kuulla nimenomaan motoristien mielipiteitä että viittiikö noita kukaan lueskella - vai kirjoitteleeko tyhjille seinille, heh...

Et kirjoita turhaan, kyllä porukka tykkää niitä lueskella. Mitä tulee lähestymistapaan, kirjoita siten kun sinusta itsestäsi hyvältä tuntuu. Tee tarina tai kootut faktat, mikä sinulta luonnollisimmin syntyy. Itse olen sitä mieltä, että mikään ei voita hyvää tarinaa sopivilla faktoilla höystettynä.
smile_org.gif

Edit: kirotusvihreet taas kerran

Matkailen itse,
062802moto_prv.gif
 vaikka en niistä kirjoitakkaan. Mutta luen nautinnolla toisten kirjoittamia. Kirjoittaminenkin on yksi lahja ihmisellä  
bowdown.gif
, valitettavasti minulla sitä ei ole. Ne joilla on niin, kirjoittakaa.
062802jumpie_prv.gif

Kiitos kovasti tähän(kin) astisista kommenteista! Thanks!
smile_org.gif
...ja heittäkää kaikin mokomin lisääkin ajatuksianne ja fiiliksiä. Haen nyt nimenoman sitä, miten tuontyyppinen reissukertomus erityisesti motoristeille kolahtaa, ja minkätyyppiset asiat eniten kiinnostavat - osaan sitten jatkosa kirjoitella jotain paremmin luettavaa.

Vai pääseekö paremmin reissujen fiiliksiin, jos tarinat rakentuvat enemmän kuvien ympärille?

Kuvat "kruunaa" matkastoorit, siis mun mielestä...

Erityisesti tämä stoori kiinnosti, koska itse pyörin samoilla seuduilla useaan kertaan vuodessa, viimeksi viime viikon.

Minusta ihan leppoisan sujuvaa juttua ja mukavia kuvia tarinan tueksi. Kurvitiefanina kaipaisin otoksia vuoripolkujen varsilta enemmänkin. Pienenä toiveena esitän myös edes karkeankin kartan väsäämistä, se helpottaisi jutun maantieteellistä asemointia.

Meitä motoristeja on vähän joka lähtöön, itse tykkään lueskella toisten tarinoita ja katsella kuvia. Jokaisesta kertomuksesta saa jotain takataskuun seuraavalle mahdolliselle pätkälle samoissa maisemissa. Joskus on vain ollut pakko käydä samassa paikassa katsomassa onko se niin hieno kuin toinen kirjoitti. Joskus toisten tarinoiden (ja niiden hiekkarantakuvien tai mutkapätkien, heh) avulla voi "suostutella" itselleen matkaseuraa mukaan ja omakin reissusuunnittelu helpottuu kummasti kun ei tarvi käsin selitellä.

Itse yritän aina etsiä netistä ja Goolen Earth-ohjelmalla muiden käymiä paikkoja - se on näin köyhälle yksi mahdollisuus käydä tutustumassa vieraisiin paikkoihin opastetulle kiertoajelulle kun ei välttämättä paikan päälle ole mitään mahdollisuuksia. Siksi kuvat, kuvien selvitykset sekä mahdolliset kartat ovat hyvä lisä tarinassa mutta kyllä kirjoittajan tarina on se millä fiilistellään!

Kirjoita ihmeessä lisää juuri sellaisella tyylillä mistä itse pidät, kyllä ne luetaan ja tarkasti.
buttrock.gif

Itsekritiikkiä kaipaisin aika paljon enemmän monilta kirjoittajilta, ei kaikista hölmöilyistä esim. suunnistustaidottomuuden myötä(vaikka vielä GPS:kin apuna)tarvitse raportoida, toki jos omasta matkastaan osaa pakinan kirjoittaa, silloin siitä saisi hauskaakin luettavaa.
bowdown.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Melko tylsä on semmonen matkakertomus joka kertoo vain tylsiä faktoja ja "tänään ajettiin 700km moottoritietä, nähtävyydet 1) porsche 2) lamborghini 3) volvo, mentiin hotelliin, ei muuta" vaan nuo kommellukset tuo sitä fiilistä ja niistä voi sitäpaitsi oppia.

Itse en jaksa kirjoitella matkakertomuksia mutta väkään kuvat aikajärjestykseen ja kuvateksteiksi tarpeen mukaan hieman pitemmät stoorit. Kirjoittaminen ei ole monellakaan sitä että halutaan kehua muille missä ollaan oikein käyty vaan kirjoittaessa elää matkan uudelleen ja joutuu miettimään mitä kaikkea tuli nähtyä. Trippi uudelleen eikä maksa mitään.

Itse mieluusti katselen google Eatrhilla paikkoja mistä joku kirjoittaa. Omiin kuviin olen yrittänyt ripotella koordinaatteja (WGS84) kuvien yhteyteen joiden avulla voi google Earthilla katsoa missä kuva on otettu.

Omista matkoista parhaimmat on olleet niitä joita ei olla suunniteltu juuri ollenkaan. Ei pakollista päämäärää eikä ennalta varattuja majapaikkoja. Jos jossain on hyvä olla ollaan toinenkin yö jne... Lomalla pitää ottaa rennosti.

Juuri tällainen tarinamuoto on mukavaa luettavaa täällä pohjolassa kun ulkona on pimeää ja vettä tulee kuin saavista (keskellä tammikuuta).

Tilastotietona on mukava kuulla tuoppien hinnat
wink.gif

Eikun Atlasta hyllystä ja omaakin reissua suunnnittelemaan.

Back