Alla muutamia kommentteja ajosuunnitelmaasi:
Eka ajopäivän suunnitelma on ajaa Helsistä Warsovaan.
En ole baltiassa tai Puolassa koskaan ajanut. Mutta olen ymmärtänyt, että yhdessä päivässä ehtii ajamaan Puolan puolelle, ja että Puolan läpi ajaminen vie toisen päivä. Eli kahdessa päivässä ehtisi Prahaan.
Joku tuollaista reittiä oikeasti ajanut voinee kommentoida paremmin?
Prahasta Gardalle ehtii kyllä päivässä - moottoriteitä ajaen. Muista että Itävallassa on nopeusvalvonta Suomea tiukempaa, eli nopeasti eteenpäin ehtii vain maksullisilla teillä.
Riva del Gardalta Epsanjan rajalle päivässä - kyllä tuokin mahdollinen on, mutta taas saa tykittää pitkän päivän kuumassa kelissä.
Eli esittämääsi reittiä Helsistä Atequareen viidessä päivässä ei tunnu realistiselta. Kyllä se varmaan on mahdollista, mutta aivan liian pitkiä ajopäiviä joutuu ajamaan. Väsyneenä myös virheriski kasvaa, puhumattakaan vitutuskäyrän derivaatasta. Vaikka isolla LT:llä ajatkin.
"Current plan includes zero kilometers toll roads, which actually means that we are going to drive long days and see a lot of places during our drive. But that's what the motorcycling is all about!"
Minun mielestäni "pitkät ajopäivät" ja "nähdä paljon" ovat toistensa poissulkevia vaihtoehtoja. Ajaessa ei juuri maisemia ehdi katsella - olettaen siis ettei körötellä neljääkymppiä tienpiennarta seuraten. Maisemien ja/tai paikkojen katsominen vaatii pysähtymisiä, joka taas tarkoittaa ettei ajeta.
Kommenttini siis, että pitkinä ajopäivinä nakee paikkoja vain tien päällysteessä.
Älä nyt kovin suutu jos minun arvioni menevät kovasti alakanttiin.
Itselläni on ollut taipumusta suunnitteluvaiheessa yliarvioida päivän ajomatkan pituus. Käytännössä on "paikkojen katselupäivinä" ajomatkat olleet aina(!) alle 300 km, ja "ajopäivinä" matkaa taittunut luokkaa 600 km. Ja viimeistään kolmannen pitkän ajopäivän jälkeen taukopäiväkin on lähes välttämätön.
mutta tietenkin voi olla että olet jo pariin kertaan vastaavan reitin ajanut, ja tiedät täsmälleen mitä se kuskilta vaatii...