• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ER 5 nykii alakierroksilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JRe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Iridiumeista vielä sen verran että kyllä ne perimätiedon mukaan sietää paremmin kaasutinpelien erilaisia pieniä häiriöitä bensa puolelta, kevätstartit ym.

Ja stabilisaattoreista vielä että käyttänyt olen ja en niistä haittaa ole huomannut olevan.

On vaan nää gaasarit semmoisia että bensa haihtuu niistä pois seisonnassa, vaikka olis lisäainetta. Ja kun se haihtuu pois, niin jäämiä jää, ainakin pitäisi jäädä.

Olen päästellyt kaasareihin lisää bensaa prime-asennolla aina kerran pari kuussa. Tämä ei liene viisasta, edellämainituista tapahtumaketjuista johtuen.

Että kaasuttimet tyhjäksi syksyllä -konsti vois olla parempi. Vaan siinä taas tiivisteet tosiaan kuivuu ja kutistuu ja sit keväällä lorisee aikansa....että suo siellä ja vetelä täällä....

Viimeksi muokattu:
Eikös tuossa käy niin että töhkää pääsee kaasareihin maksimimäärä jos sinne aina lorauttaa pri-asennolla lisää bensaa kun entiset ovat kuivuneet.

Mulle suositteli huoltomies että päästää propusta kaasarit tyhjiksi. Mielellään vielä tankin letku irti kun hanat tahtoo vuotaa talven mittaa. Vaikka ei paljoa vuotais niin se pitää huolen että siellä on jatkuvasti mistä haihtua ja kerätä sitä shaibaa kaasariin. Mitään litkua se ei suositellut bensan sekaan, 98 sen sijaan lämpimästi.

En tiedä onko edellinen omistaja putsauttanut kaasareita, mutta mulla ne oli 6 kesää eikä löytynyt mitään merkkejä että olis kerännyt sontaa. 98 olen aina tankannut yhtä kertaa lukuunottamatta kun ei ollut tarjolla jossain syrjäkylällä.

Aina on keväällä startannut sen jälkeen kun on muistanut avata hanan, tuota on sattunut muutaman kerran tohkeissaan. Emännän pyörässä sama homma, se vaan on aina keväällä muistanut avata hanan ennen kuin sahaa akun tyhjäksi. Nyt lähti sitten ruiskukone kuin palmun alta täydellä akulla. Siinä myös 98 tankissa, hanaahan tuossa ei edes ole. Syksyllä sammutettiin ja jäähtymisen jälkeen peiteltiin vanhoilla lakanoilla kevättä odottelemaan.

J@ck sanoi:
Onko se niin helvetin vaikea lorauttaa stabilaattoria tankkiin ja käyttää moottoria hetken aikaa?

En usko, että se helvetin vaikeaa on. Kaverit jotka toimii noin sanoo ettei oo edes vaikeaa, omakohtaista kokemusta ei oo, koska laitteet on lähteny talven jäljiltä käyntiin ilmankin.

Liitteenä pari kuvaa josta näkee millaiselta kohokammiossa näytti ennen putsausta.
Keltaista tavaraa / väriä en saanut kohokammion pohjalta täysin poiskaan, vaikka fyysisestikin hankasin liuottimilla.

Harmi ettei kuvaa tullut otettua tukkoisimmista paikoista, oli todella tukossa.

Itse käytän kaikissa bensa koneissa 98. Tullen laittamaan talveksi lisäaineet / ehkäpä käynnistelenkin muutaman kerran talven aikana.

T: JRe

Liitetiedostot

• IMG_4991.jpg
    IMG_4991.jpg
    60 KB · Katselut: 63
  • IMG_4992.JPG
    IMG_4992.JPG
    91,3 KB · Katselut: 60
Viimeksi muokattu:
syksyllä pulloon bensaa ja 10 % naftaa sekaan, antaa käydä kunnes alkaa savuttamaan (polttaa siis nafta/bensaseosta).
Keväällä kohokammion pohjaruuvit auki, todenäköisesti on haihtunut talven aikana.
Bensahana auki ja kone käymään.

Ihan turhaan ostatte kaikkia lisäaineita tai pienkonebensaa, pienkonebensassa on sit merkitty parasta ennen päiväys jos sitä nyt haluaa käyttää.

Niin perseauki ei saa olla että ajaa vanhalla mopolla 95.lla.

J@ck sanoi:
^Minä tekisin toisin, enkä ole ihan yksin mielipiteeni kanssa. Just muuten tuossa Hondan lumilinkoa huolsin ja arvannetko mitä senkin ohjekirjassa mahdetaan kaasuttimen tyhjennyksestä sanoa..
Tästä linkistä mp-tietoutta, kohdasta 7. löytyy jotain kaasuttimistakin http://www.bajahill.net/2001/09/moottoripyoran-talvivarastointi.html

Täysin eri mieltä olen tosin linkissä neuvotusta jäänestoaineen lisäämisestä bensaan - ei missään tapauksessa!

No perhana on siinä neuvoja, koittakaapas kuskata moponne vaikka 7:n kerroksen olohuoneeseen, jep jee ja kaikki
muutkin neuvot ovat kun suoraan 50 luvun lopun auton korjauskirjoista, toki oli tuossa asiaakin

Ehdottomasti suosittelen kaikille tuota pienkonebensiinin käyttöä syksyllä viimeisenä tankillisena. Jos satut asumaan seuraavien kaupunkien läheisyydessä (Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Lahti, Orivesi, Porvoo, Tampere, Turku) löytyy tuota 4-t pienkonebensaa mittaritavarana tietyiltä Nesteen huoltamoilta noin 2€/l hintaan. Eli melko edullisesti saattaa saada huolettoman talvisäilytyksen. Muuallahan tuo tavara maksaa 5l kanistereissa noin 3-4€/l riippuen vallitsevista tarjouksista.

jurvelo sanoi:
syksyllä pulloon bensaa ja 10 % naftaa sekaan, antaa käydä kunnes alkaa savuttamaan (polttaa siis nafta/bensaseosta).
Keväällä kohokammion pohjaruuvit auki, todenäköisesti on haihtunut talven aikana.
Bensahana auki ja kone käymään.

Ihan turhaan ostatte kaikkia lisäaineita tai pienkonebensaa, pienkonebensassa on sit merkitty parasta ennen päiväys jos sitä nyt haluaa käyttää.

Niin perseauki ei saa olla että ajaa vanhalla mopolla 95.lla.

Pakkauksissa oleva tavara on ilmeisesti pakko merkitä parasta ennen päiväyksellä, tai sitten se liittyy tuotteen valmistajan vastuukysymyksiin. Jostan luin puolustusvoimien testanneen pienkonebensan säilyvyyttä. Taisi olla kuuden vuoden testi, siinä ajassa bensa ei ollut mennyt miksikään. Itse olen tehnyt vain neljän vuoden testin, oli täyttä tavaraa edelleen (aggregaatti kylmässä pihavajassa) Ko. bensa maksaa mittarista ostettuna pari euroa / litra ja stabilaattori ainoastaan samat pari euroa / 20 l tankillinen.

Eikö stabilaattori, tai pk-bensa ole hieman helpompi konsti kuin nafta? Tuolla naftaseoksella voi rikkoa ainakin mahdollisen katalysaattorin. No joo, kateja ei pahemmin kaasarivehkeissä ole, mutta käyttöön otettaessa pitäisi laskea tankki tyhjäksi, vai ajamallako seoksen tuhoat? Pienkone- ja stabilaattoribensan voi hyvällä omallatunnolla ajella pois ja lisäkustannus harrastuksen muihin kustannuksiin nähden on promilleluokkaa.

Syksyllä kohokammioiden ruuvit auki, paitsi jos käyttelee pyörää useampaan kertaan seisonta-aikana.. Omien kokemusten mukaan tiivisteille ei tapahdu yhtään mitään. Mutta sen olen nähnyt ja kuullut, että alkoholibensa tuhoaa vanhempien polttoainejärjestelmien kumiosia.

Ei ihan avautunut tuo seitsemänteen kerrokseen kuskaus.. Jaa, taisit viitata siihen linkin olohuoneeseen. Eiköhän se ollut enempi huumoria, vaikka onpa tuokin nähty.. Miten niin 50-luvun lopun neuvoja? Ei bensat menneet talvessa miksikään, ennen kuin niihin alettiin lisäämään etanolia. Ennen seosbensoja en koskaan tehnyt polttoainepuolelle yhtään mitään - ei ollut tarpeen.

Viimeksi muokattu:
4tuoppi sanoi:
Ruiskutin-pelit ei kärsinne näistä ongelmista käsittääkseni niinkään, kun on suljettu järjestelmä josta ei juurikaan höyryt pääse haihtumaan.

.

Tosiaan vähemmän ollut ruiskujen kanssa näitä ongelmia, muutama korkeapainepumppu sekä joitain suuttimia on mennyt vaihtoon perämoottoreista talvisäilytyshuollon laiminlyönnin takia, syynä juurikin nuo sakkaumat. Duunissa kun teen em säilytyshuollon niin moottorin be järjestelmä tyhjäksi ja pk bensa käyttö, tankkiin stabilointiaine niin se on siinä. Toki siihen huoltoon kuuluu paljon muutakin.

Mulla on mennyt erno seisomaan 98-bensat tankissa, en muuta gasoa käytäkään missään. Ei ole (vielä) ollut ongelmia. Siinä video tältä keväältä puolen vuoden ulkona seisomisen jälkeen. Yllätyin kun akussa oli noin hyvin hönkää, tokihan latasin täyteen ennen talvea. 62tkm on nyt mittarissa, idioottivarma rassi. 👍

https://youtu.be/r23B_atMZ4k

Viimeksi muokattu:
Herättelen vanhaa keskustelua kun oireet tuntuu olevan samanlaiset enkä viitsi uutta keskustelua aloittaa.

Elikkäs noin vuosi sitten ostin ER-5 -03 ja talven jäljiltä käytin perus huollossa, jossa putsattiin ja synkattiin kaasarit, jolloin käynti hieman parani ja samalla tulpat ja öljyt vaihdettiin. Pyörä toimi hyvin tähän asti kunnes yksi päivä kun olin ajelulla niin pääsi normitankilta loppumaan bensa ja vaihdoin varatankille ja ajelin tankin kautta kotiin. Tällöin en vielä huomannut mitään kovin ihmeellistä, mutta seuraavana päivänä kun lähdin ajelulle, niin pyörä kävi todella tukkoisesti alakierroksilla ja vasta kun saa kierrokset nostettua yli 5000 niin alkaa vetämään normaalisti aivan kuin toinen pytty tulisi mukaan vasta silloin. Tyhjäkäynnillä bensa haisee rajusti, vaikkei sitä näytä mistään vuotavankaan. Viikon verran tullut pyörää testailtua ja oireet tuntuu jatkuvan samanlaisina.

Vaikuttais kovin kaasareihin liittyvältä, mutta ei jaksais uudestaan viedä putsaukseen kun juuri pari kuukautta sitten putsattiin eikä itellä kaupungissa oo aikaa ja työkaluja ruveta pyörää enempiä rassaamaan. Voikohan kyseinen ongelma johtua muusta kun kaasareista tai onko tässävaiheessa mitään järkeä tunkea jotai litkuja tankkiin, jos siellä tyhjäkäyntisuutin on jo tukossa tai vastaavaa, vai onko se otettava kaasarit pöydälle ja alkaa tutkimaan.

Kaikki vinkit tervetulleita.

PS. Mites tuo venttiiliensäädöt, olikos se 27tkm säätöväli. Ei ne varmaan tollalailla yhtäkkiä aiheuta ongelmia, mutta olis varmaan hyvät kans tarkastaa kun en löytänyt heikohkosta huoltohistoriasta mitään mainintaa ja kilometrejä alkaa olemaan 55tkm :blink:

Varmaan jotain paskaa menny kaasariin, jos kerran ongelma ilmeni bensan loppumisen jalkeen. Eikohan se oo putsattava kaasari, mutta ertyisesti myös tankki.

Itse aloittelin 15vuotta sitten tuollaisella ja samanlaisessa tilanteessa viaksi paljastui haljennut tulpanhattu, löi kipinät kanteen(maihin) ja vasta kierroksilla tulppaan.

Kaasareiden päällä olevat kalvoluistit kannattaa myös katsoa, voivat olla kovettuneet tuon ikäisessä.

Miikka_M sanoi:
Herättelen vanhaa keskustelua kun oireet tuntuu olevan samanlaiset enkä viitsi uutta keskustelua aloittaa.

Elikkäs noin vuosi sitten ostin ER-5 -03 ja talven jäljiltä käytin perus huollossa, jossa putsattiin ja synkattiin kaasarit, jolloin käynti hieman parani ja samalla tulpat ja öljyt vaihdettiin. Pyörä toimi hyvin tähän asti kunnes yksi päivä kun olin ajelulla niin pääsi normitankilta loppumaan bensa ja vaihdoin varatankille ja ajelin tankin kautta kotiin. Tällöin en vielä huomannut mitään kovin ihmeellistä, mutta seuraavana päivänä kun lähdin ajelulle, niin pyörä kävi todella tukkoisesti alakierroksilla ja vasta kun saa kierrokset nostettua yli 5000 niin alkaa vetämään normaalisti aivan kuin toinen pytty tulisi mukaan vasta silloin. Tyhjäkäynnillä bensa haisee rajusti, vaikkei sitä näytä mistään vuotavankaan. Viikon verran tullut pyörää testailtua ja oireet tuntuu jatkuvan samanlaisina.

Vaikuttais kovin kaasareihin liittyvältä, mutta ei jaksais uudestaan viedä putsaukseen kun juuri pari kuukautta sitten putsattiin eikä itellä kaupungissa oo aikaa ja työkaluja ruveta pyörää enempiä rassaamaan. Voikohan kyseinen ongelma johtua muusta kun kaasareista tai onko tässävaiheessa mitään järkeä tunkea jotai litkuja tankkiin, jos siellä tyhjäkäyntisuutin on jo tukossa tai vastaavaa, vai onko se otettava kaasarit pöydälle ja alkaa tutkimaan.

Kaikki vinkit tervetulleita.

PS. Mites tuo venttiiliensäädöt, olikos se 27tkm säätöväli. Ei ne varmaan tollalailla yhtäkkiä aiheuta ongelmia, mutta olis varmaan hyvät kans tarkastaa kun en löytänyt heikohkosta huoltohistoriasta mitään mainintaa ja kilometrejä alkaa olemaan 55tkm :blink:

Tiedätkö millä tavalla kaasarit putsattiin liikkeessä? Purkiko kaikki osat irti ja pesivät sitten kaasaripaketin sekä irrotetut osat (suuttimet jne) ihan pesurissa? Itse tässä nimittäin juuri taistelin 2000 vuosimallin zx-6r kanssa veto-ongelmien takia. Purin itse ensin kaikki irti kaasarista ja puhdistin huolellisesti kaikki osat sekä kaasarinkanavat kaasarinpuhdistusaineella. Mutta ei silti auennut kaikki tukokset vaan vika säilyi. Vasta kun käytti pesurissa, lähti kaikki tukokset ja pyörä alkoi toimimaan.

Lisäksi ehdottomasti kannattaa vaihtaa o-renkaat kohon neulan istukkaan. Itselläni ne oli aivan kovettuneet. Sullakin jos bensa haisee tyhjäkäynnillä, niin hyvinkin voi puskea huonon o-renkaan läpi bensaa kaasariin vaikka neula tukkisikin aukkonsa. Tietysti tuo neulan kunto myös kannattaa tarkistaa, ettei ole kärkeen tullut kulumaa ja fuskaa siitä bensaa. Eikä pahitteeksi varmaan ole myöskään tarkistaa kohojen korkeutta.

Back