• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ER-5 ja kuplavolkkarin käyntiääni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katyanna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ostin Erkkani viime kesänä (-97, mittarissa noin 40 tkm) ja erittäin tyytyväinen valintaani olen. Kortti tuli hommattua samanlaisella vehkeellä, joten siirtyminen Erkan selkään ekana ajokesänä oli luontevaa.

Kupla on mielestäni kiva auto, mutta kieltämättä samat soundit Erkassa eivät kuulosta yhtä mukavilta.. Siksipä olen tutustunut tarjolla oleviin vaihtoehtoihin ja päätynyt vaihtamaan uuden sliparin. Se tulee kuitenkin edullisemmaksi kuin uuteen pyörään vaihtaminen..  
tounge.gif

Suomessa vaihtoehtoja ei kovin paljon tunnu olevan, mutta vierailtuani saksalaisen ER-5 köröttelijöiden omilla sivuilla, sain sieltä linkit pariin hyvään JA EDULLISEEN vaihtoehtoon. Esim. Polo Saksassa myy uutta Hashiru-putkea ja perinteisempää Romboa. Täytynee tilata..  
062802moto_prv.gif

Molempien putkien ääniä voi kuunnella alla olevalla sivulla:
http://www.er-5.de/foren/viewtopic.php?t=959

Linkki saksankielisille ER-5-sivuille:
http://www.er-5.de/
Forum - Tuning -osastojen alta löytyy paljon aiheita Erkkaan liittyen.

Minun er:ään on joskus vaihdettu Laserin slipari ja mörinät on mielestäni oikein hyvät. Semmonen matala, vedätyksessä tulee mieleen joskus joku nelarienska. Alkuperänen pönttö on autotallin hyllyssä, en kyllä tiedä miten paljon sillä on ajettu ennen tota Laserin vaihtoa. Muutkin on kyllä kehuneet nykyisiä ääniä.
Linkkivinkki, jeps:

Laserexhausts

Mun pyörässä on sama kone eri kuorissa ja siihen vaihdoin talvella just ton Laserin putken. Suhteellisen muhkeat soundit.
Toki tolla kakspyttysellä aina omat miinuksensa- duunin pihaan kun pöräytin, niin kundit ikkunassa huuli pyöreenä, et kuka ajaa asfalttipihalla, RUOHONLEIKKURILLA!?

Onneksi olen huumorimiehiä.
mad.gif

Kuplavolkkarin ääni oli alunperin omassakin ER-5:ssa ja kävi pännimään aika vikkelään...

Nooh.. Ennen sliparia ajattelin sit että hätävarana voisi tuhota porakoneella nykyistä pakoputkea "kun se kuitenki lähtee siitä"
smile_org.gif

Tuli sitten niin hyvät äänet pelkän porakoneen avulla että en ole sliparia vieläkään jaksanut vaihtaa ja yhden viikonlopun lainassa ollut 1200 Bandiitti kuulosti aika reilusti "köyhemmältä" kuin oma ER:rä :P
Nelarit nyt muutenki on vähän "pikkufiiatin koneita"...
2-pyttynen ja mielellään V sen pitäis olla :P

No mut joo vielä itse poraamiseen...
Itse tein reiät sinne äänenvaimentimen perään sen sisemmän "huilun" ja ulomman pakoputken pään väliin.
Sieltä eivät näy pahemmin ellei ihan läheltä tiiraile ja kun teki vajaan pikkurillin paksusia reikiä pikku hiljaa yksi kerrallaan välillä ääntä kuulostellen niin sai sopivan kompromissin ettei ääni alkanut kuulostamaan "pakoputkiviritteiseltä" eli mennyt yli ja kuitenkin vihellys katosi
smile_org.gif

--Lassi

P.S. Teiniviritykseltähän tuo kuullostaa mutta tosiaan kun sen nätisti tekee sinne piiloon ja pikkuhiljaa reikiä lisäämällä niin saa ihmeen hyvän lopputuloksen. Ja jos homma menee pieleen tai muuten vain haluaa niin voi sen sliparin tunkasta jälkeenpäin kuitenkin :P

Sama vika täälläkin. Tässä keväällä ostin -99 n. 20000 ajetun erkin ja siinä jo sillon oli tuo sirinä. Aattelin, että kait siihen tottuu, mut nyt on alkanu ärsyttämään.

Mie kyllä ihe kuvailisin sitä ääntä melkein ku heinäsirkan siritykseks. (Heinäsirkka nimellä nykysin tuota mopotinta tullu kutsuttuakin äänensä ja vihreen värinsä vuoksi...
tounge.gif
) Ja mitä ihe omalta kohtalta huomannu, niin se ei kuitenkaan ihan jatkuva sirinä ole. Pahin ääni lähtee, ku kierroksia lyö koneeseen.

Ja sit ku tämmönen märkäkorva (kortti taskussa 16.6.
sport05.gif
) muutenkin oon näitten kakspyörästen suhteen, ni ei oo oikein osannu tuolle sirinällekään mitään tehä eikä silleen näitten tekniikka -juttujen päälle mitään meinaa ymmärtää.

Siihenkö siis riittäis ihan ku vaan uusis sen pöntön? Että ei koko putkistoo tarvii? Ja miltä merkeiltä siihen suht koht edullisesti röörit löytyis, ku mie en mitään tehoja siihen välttämättä kuitenkaan lisää kaipaa?

Itse tein reiät sinne äänenvaimentimen perään sen sisemmän "huilun" ja ulomman pakoputken pään väliin.
Sieltä eivät näy pahemmin ellei ihan läheltä tiiraile ja kun teki vajaan pikkurillin paksusia reikiä pikku hiljaa yksi kerrallaan välillä ääntä kuulostellen niin sai sopivan kompromissin ettei ääni alkanut kuulostamaan "pakoputkiviritteiseltä" eli mennyt yli ja kuitenkin vihellys katosi
smile_org.gif
Melkein köyhänä ja muuten vaan malttamattomana piti tuotakin LassiJ:n kikkaa kokeilla, ja perskules soikoon, se autto!
062802jumpie_prv.gif

Vielä siinä pien sirinä kuuluu kovemmin kiihyttäessä, mut nyt siitä kuuluu myös jotain muutakin ääntä...
cool.gif

Mie tein 5 kappaletta niitä reikiä 8mm terällä. Mites sie?

Jetamio tai LassiJ, voisiko kumpikaan laittaa kuvaa minkä näköinen tuli? Kiinnostais itekin tehä ku näkis mihin ne reiät pitäis tehä?

Mää taasen muistelen että se kupla on uutenakin viheltänyt. Että tyyppiominaisuus alkuperäisessä vaimentimessa? Sen muistan että niissä kahdessa kromatussa piipussa oli reikäputki sisällä, vaimentimen pönttö oli poikittain... No, kuplaan sai tosi helposti aika äreät saundit, erilaisia putki-vaimenninsarjoja oli myynnissä paljon.

Er-5 kaipaa vain pientä säätöä äänten suhteen, kai sentää kakspyttynen paremmalta kuulostaa kuin joku vinkuva hiomalaikkaa imitoiva nelikko!
buttrock.gif

Mie otin kyllä parit kuvat siitä putken suusta, jossa ne reiät näkyy ihan hyvin, muttaku miulla on ongelmana etten tiiä miten mie saisin kuvan liitettyy tähän tekstiin...
lookaround_orig.gif
withstupid.gif

se kuplan ääni johtuu siitä että er-5:ssa ja esim gpz 500s:ä on 2 sylinterinen rivimoottori, joka sanoo put put put! ja tossa gpz:ssa se kuuluu vielä paremmin kun siinä on kaks pakoputkea. mä ostin viime syksynä muijalleni tollasen gpz 500s:n ja emännän ensi kommentti oli miks toi kampe sanoo put put put,eikä pidä samanlaista ääntä kun sun fireblade
biggrin.gif
niin ja lisäsi vielä että toi papatus on ihan perseestä
tounge.gif
crazy.gif

Aikanaan kun minäkin GPZ:aa olin myymässä niin eräs naismotoristi tuli sitä katsomaan. Oma pyöränsä oli joku nelikko (Diversion?) joka oli kuulemma liian korkea/painava ja siksi tuli koeajamaan myynnissä olevaa Kawaani. No eipä tullut kauppoja. Kun siinä oli se ääni jotenkin erilainen kuin omassa pyörässään niin eihän sitä uskaltanut ostaa. Mukana hänellä oli joku mies "tukena" mutta eipä tainnut olla pyörämiehiä hänkään.

Makuasioistahan ei voi kiistellä mutta kyllä se vaan on niin että (ehkä hieman avarammilla putkilla varustetussa) rivinelikossa on ne oikeat moottoripyörän äänet.
baaa.gif

Ei kyllä yhtään sytytä minua tuo v-koneiden, twinien tai muiden vajaapyttyisten papatus, olis se sitten kovaa tai hiljaista. Minusta yksi kaikkien aikojen parhaimman näköisistä pyöristä on Honda VFR jostain -90 luvun loppupuolelta mutta muutoin niin kauniin kokonaisuuden pilaavat valitettavasti ne käyntiäänet. Kuin vanhassa Saab 96:ssa.

Siinä se kuva nyt on
biggrin.gif
Niin, tuossa siis kuva miun erkin persiistä.
cool.gif

Kuten kuvasta näkyy, niin tehtiin sille vähän muutakin tuuninkia niitten 6 x 8mm reikien lisäks, eli 23(ulkohalkasija)/14(sisähalkasija)mm rikka siihen huilun suulle muutamalla hitsi-täpillä kiinni.

Kun niitten reikien poraamisen jälkeen ihan vaan vahingossa tuli huomattua, että kun sen ihe putken suun tukkii jollain, niin loppukin vihellys häviää.

Sen vihellyksen syyn suhteen tultiin siihen johtopäätökseen, että se ääni jotenkin pääsee siellä pöntössä resonoimaan ku nokkahuilussa konsanaa, ja kun tekee muutaman lisäreiän ja osittain kuristaa sitä alkuperäistä, niin ilmavirtausten suunta muuttuu, jolloin myös vihellys loppuu. Ja koska siinä on nyt niitä lisäreikiäkin, niin ei sen orkkis-reiän pienentäminen pääse vaikuttamaan tehoihin estämällä pakokaasujen poistumista.

Helppo ja halpa konsti. Pistäkää vapaasti kiertoon vaan.

e: kirjotus vihreitä

se kuplan ääni johtuu siitä että er-5:ssa ja esim gpz 500s:ä on 2 sylinterinen rivimoottori, joka sanoo put put put! ja tossa gpz:ssa se kuuluu vielä paremmin kun siinä on kaks pakoputkea. mä ostin viime syksynä muijalleni tollasen gpz 500s:n ja emännän ensi kommentti oli miks toi kampe sanoo put put put,eikä pidä samanlaista ääntä kun sun fireblade
biggrin.gif
niin ja lisäsi vielä että toi papatus on ihan perseestä
tounge.gif
crazy.gif

Aikanaan kun minäkin GPZ:aa olin myymässä niin eräs naismotoristi tuli sitä katsomaan. Oma pyöränsä oli joku nelikko (Diversion?) joka oli kuulemma liian korkea/painava ja siksi tuli koeajamaan myynnissä olevaa Kawaani. No eipä tullut kauppoja. Kun siinä oli se ääni jotenkin erilainen kuin omassa pyörässään niin eihän sitä uskaltanut ostaa. Mukana hänellä oli joku mies "tukena" mutta eipä tainnut olla pyörämiehiä hänkään.

Makuasioistahan ei voi kiistellä mutta kyllä se vaan on niin että (ehkä hieman avarammilla putkilla varustetussa) rivinelikossa on ne oikeat moottoripyörän äänet.  
baaa.gif

Ei kyllä yhtään sytytä minua tuo v-koneiden, twinien tai muiden vajaapyttyisten papatus, olis se sitten kovaa tai hiljaista. Minusta yksi kaikkien aikojen parhaimman näköisistä pyöristä on Honda VFR jostain -90 luvun loppupuolelta mutta muutoin niin kauniin kokonaisuuden pilaavat valitettavasti ne käyntiäänet. Kuin vanhassa Saab 96:ssa.
Äh, makuasioita. Ostin just GPZ:n ja rivi-2 on just hienon kuuloinen. Kuulostaa nimenomaan moottoripyörältä eikä ompelukoneelta. Eikö noi rivineloset oo tuollaisen perheauton moottoreita.

Kyllä mun GPZ orkkisputkilla ainakin kuulostaa ruohonleikkurilta tasakaasulla pienillä kierroksilla
tounge.gif
Toisaalta, ääni muuttuu nätiksi 8k jälkeen kun kääntää kahvan alas.
smile_org.gif

Vaikka into kaikkeen teinix tuunaamiseen onkin mennyt jo vuosia sitten niin on kyllä kieltämättä käynyt mielessä 2-1 putkeen vaihtaminen. Ovat vaan niin pirun kalliita että mielummin sen rahan johonkin muuhun käyttää..

Ostettiin emännälle erkka vitonen about viikko sitten ja heti myyntitilanteessa askarrutti omituinen vinkuna pakoputkesta - joka tuntui selkeästi tulevan äänenvaimentimesta... ?

Mikä ihmeen kuplavolkkari ? Nooh - tämä on kawasaki, joten tällaiset pikku ominaisuudet kuuluvat ko. merkin kavalkadiin....

Duh. Kun mopon ajoi ensimmäisen kerran parkkihalliin, vikinä kuulosti suljetussa tilassa suoraan sanoen nololta. Googletin ja huomasin tämän ketjun.  LassiJ:n ja jetamion vinkkien rohkaisemina päätin myös tuunata hieman änkkäriä.

Tässä mun resepti;

Sorvissa pyöräytin tangosta 23mm kuristimen johon jätin leveämmän plommin päähän jotta kuristin ei pääse putkesta vajoamaan liian syvälle. Keskelle porasin 13mm reiän. Itse vaimentimen ns. sisennykseen porasin 8 x 8mm reiät. Kuristimen tein tiukaksi sovitteeltaan ja löin sen paikoilleen puupalikan + vasaran suosiollisella avustuksella.

lopputulos: IHAN IHQ ÄÄNET!!!! Vinkuna on täydellisesti poissa ja tilalle on tullut itsetuntoinen ja tiedostava 2-sylinterisen papatus! Suosittelen!

lopputulos: IHAN IHQ ÄÄNET!!!! Vinkuna on täydellisesti poissa ja tilalle on tullut itsetuntoinen ja tiedostava 2-sylinterisen papatus! Suosittelen!
Vaikka itse oon ihan samassa veneessä, enkä ajaisi perusputkella, ni täytyy silti sanoa, että kyllä suurin osa meistä "motoristeista" on aika turhamaista sakkia...

Ei niitä ääniä kuitenkaan kuuntele, ku toinen motoristi. Eikä se muutenkaan kiinnitä huomiotaan er-5:een. Sitä kiinnostaa vaan, jos ohi menee mv agusta tms davidsoni. Itseäni ainakin vähän nolottaa kertoa jolleki asiaan vihkiintymättömälle kaverille, että:" jooh...tota...vaihdoin äänenvaimentimen, että tulis rouheemmat saundit...." Kyllähän se kuulostaa vähän sellaselta haagan amis-läpältä. Mutta kuitenkin niin teen. Olen nolo jätkä.

AA-kerhon alaisuuteen pitäis perustaa NJ-kerho. (NoloJätkä)

Ratkaisu ongelmaan; tuplaputket.
tounge.gif
Oman TDM:n äänet oli yhdellä putkella juurikin sitä ruohonleikkuri-tasoa, kaksi avointa änkkää ja..melkein tekisi mieli lähtä niputtamaan konetta ihan vaan kuullakseni sen sulosoinnun.
biggrin.gif

Porasin 4 kpl. 6mm:n reikiä ja hitsillä prikka perssiiseen kiinni. Ei tuo nyt ihan Brutalelta soundaa, mutta askel parempaan päin on otettu. Sirkutusta edelleen ilmassa kovemmassa kiihdytyksessä ( Erjolla? muhahhaa), mutta eipä tuo frouva paljoa hanaile.

sanoi:
Ei niitä ääniä kuitenkaan kuuntele, ku toinen motoristi. Eikä se muutenkaan kiinnitä huomiotaan er-5:een.

Bingo! Tässä topicissa ei kuitenkaan ole kyse äänillä brassailusta vaan erkan omituisesta tyyppiviasta jonka ansiosta mopo kuulostaa hiomalaikalta tai mäntävikaiselta Hondalta... siis tyyppivika joka tullee vakio äänenvaimentimeen, ääni joka kuulostaa omituiselta kenen tahansa korvaan. Kaikissa erkoissa ei ole ko. ongelmaa, jotkut käyvät ihan nätisti vakioputkella, toiset vinkuvat kuin pillipiiparit! Tästä syystä jo mopon jälleenmyyntiarvon takia tuo "ominaisuus" oli IMO hyvä fiksata...

Jos emännän erkassa olisi ollut edes normaalit orggisäänet ne olisivat riittäneet vallan hyvin. Vain hän ymmärtää jonka erkka kuulostaa ko. hiomalaikalle / kulpavolkkarille. No bullshit.

Turhamaisia. Toki. Klubin jäsenyyttä odotellen.

Back