• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörän ostaja kaipaa vinkkejä (Honda Shadow 600 tai 750 kiikarissa)

Ensipyörän ostaja kaipaa vinkkejä (Honda Shadow 600 tai 750 kiikarissa)

Moikka,

Alottelija hankkimassa pyörää, löytyiskö täältä vinkkejä?

Olen tsekkaillut Honda Shadow 600 (vm 02.) ja 750 netistä (vm 98). Kummassakin kilsoja noin 30-45k. 600 koeajettu. Vaikutti ihan mukavalta peliltä aloittelijan alla.

Mitä mieltä itse olette olleet näistä pyöristä? Erityisesti mitä eroja olette havainneet käytössä näiden pyörien välillä? Mitä kannatta erityisesti huomioida näiden ostossa? Onko ns tyyppivikoja?

Tuon ikäisistä on tyyppiviat jo korjattu isolla todennäköisyydellä. Ota se mitä on pidetty paremmassa kunnossa, huollettu ja ajettu. Jos homma maistuu niin parin vuoden sisään kuitenkin pyörä vaihtuu.... :grin:

Ainakin 600 voi tulla tarvetta vaihtaa aika pian.
Vähän tehoton maantielle, motarinopeuksissa jo vähän liian mopo.
..edullisesti pääsee ainakin alkuun, mutta itse suosittelisin vähän isompaa, jos customia kattelet.

Spirit sanoi:
Ainakin 600 voi tulla tarvetta vaihtaa aika pian.
Vähän tehoton maantielle, motarinopeuksissa jo vähän liian mopo.
..edullisesti pääsee ainakin alkuun, mutta itse suosittelisin vähän isompaa, jos customia kattelet.

Kattelin tietoja
600 2001-2004 41hv/51Nm
750 1997-2000 43hv/60Nm

Joten ei noissa kovin suurta eroa, toki väännössä +20%, mutta silti

Ton ikäistä 600:sta olen kerran kokeillut,
120kmh oli huippunopeus ainakin siinä yksilössä.

750 ei kokemusta.

750 ekoja ruiskuja, voimaa riitti hyvin vaikka 2 päällä, vaikka kilovatteja taisi olla alle 35?

Suosittelen lukkiutumattomia jarruja, tulivat muistaakseni 2010 tarjolle shadow:n. 2008 tais tulla pgm eli ruisku.

_MN_ sanoi:
Miksi lukkiutumattomat.

Ilmeisesti kysymysmerkki jäi pois vahingossa?
Pari hyvää syytä:
-edullisemmat vakuutukset
-ensipyörän ostaja ei osaa vielä jarruttaa kuin motogp-kuljettaja, joten abs-pumppu jarruttaa paremmin vrt. juuri kortin saanut henkilö yllättävässä tilanteessa

Puhutaan ensipyörästä, joka pyörätyyppien perusteella ei ole menossa jatkuvaan rataharjoitteluun, voitko perustella miksi lukkiutuvat jarrut olisivat merkittävästi paremmat?

Vakuutukset kyllä voi pitää paikkanasa. Mut ei kyllä jarruttaminen, Vedäppä täys jarru, ainut ketä tämän osaa, niin taitaa olla sm tason ratakuskit.

_MN_ sanoi:
Vakuutukset kyllä voi pitää paikkanasa. Mut ei kyllä jarruttaminen, Vedäppä täys jarru, ainut ketä tämän osaa, niin taitaa olla sm tason ratakuskit.
Siis täh. Voitko nyt vääntää rautalangasta, kuinka ensipyörän ostajalle ne ei-absilliset ovat paremmat? Puhutaan nimenomaan tieliikenteestä, jossa tulee yllätyksiä, etkä voi ennakoida jokaista jarrupaikkaa.

Kuka niin väittää, et ei abs olisi paremmat. Mut saletti on se, et jarrutuntuma on aina erinlainen abs.seilla.

_MN_ sanoi:
Kuka niin väittää, et ei abs olisi paremmat. Mut saletti on se, et jarrutuntuma on aina erinlainen abs.seilla.

Joo, no tuntumaan vaikuttaa aika moni asia pääsylinteristä lähtien, mutta nyt ollaan suosittelemassa aloittelijalle pyörää? :blink:

Ainakin noissa vanhemmissa ABS-jarruissa tahtoo olla ongelmana se, että ABS estää eturenkaan lukkiutumisen mutta samalla estää myös tehokkaan jarrutuksen. Mutta hyvin harvassa pyörässä on sellaiset jarrut, jotka saa vahingossa lukkoon. Sanoisin, että ABS on enempi henkinen tuki. Voi luottaa siihen, ettei mokaa jarrutuksessa mikä ei huono asia ole.

En halua alkaa vääntää noista jarruista mutta mielestäni tässä videolla kuvastuu se miksi suosittelen täydellisesti.

Jos olet radalla käynyt, niin huomaat kyllä eron. Väliin menee jarru pitkäksi, väliin taas himmaa liikaa.
Jos mennään ratapuolelle alastarolla 1.22 abseilla, 1,18,5 ilman. Et onko vaikutusta.

Ja kysymys, moniko ilman ratakokemusta vetää täys jarrun mopedilla.

Edelleen keskustellaan aloittelijalle Honda Shadowsta, ei ratakierroksesta. Normikuskille ehdottomasti abs:t jos moinen on kohtuu kustannuksella saatavissa. Itse ehdottaisin aloittelijalle perus pystypyörää kustomin sijaan, mutta fiiliksellähän nämä jokainen valitsee.

_MN_ sanoi:
Ja kysymys, moniko ilman ratakokemusta vetää täys jarrun mopedilla.

Ymmärsinkö oikein että vain radalla voi jarruttaa täysiä? Vai että ellei ole ajanut rataa ei voi jarruttaa täysiä?

Etujarrun ABS:stä en ole huomannut olevan mitään käytännön haittaa, mutta jos sitä ei olisi niin en kaipaisi ollenkaan. Taka-ABS sen sijaan on ärsyttävä. Sen laitan käytännössä aina pois päältä.

Sjuggen sanoi:
Edelleen keskustellaan aloittelijalle Honda Shadowsta, ei ratakierroksesta. Normikuskille ehdottomasti abs:t jos moinen on kohtuu kustannuksella saatavissa. Itse ehdottaisin aloittelijalle perus pystypyörää kustomin sijaan, mutta fiiliksellähän nämä jokainen valitsee.

Nimenomaan, mut ei siitä abs kannata maksaa sitä ylimääräistä. Ostaa sellaisen pyörän, kun itse haluaa.

taiger sanoi:
Ymmärsinkö oikein että vain radalla voi jarruttaa täysiä? Vai että ellei ole ajanut rataa ei voi jarruttaa täysiä?

Etujarrun ABS:stä en ole huomannut olevan mitään käytännön haittaa, mutta jos sitä ei olisi niin en kaipaisi ollenkaan. Taka-ABS sen sijaan on ärsyttävä. Sen laitan käytännössä aina pois päältä.

Mille kielelle käännetään, kun et näköjään ymmärrä suomea, vai luki häiriö.

Back