• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rosa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensipyörää olen miettinyt tässä jo jonkun aikaa ja vaihtoehdot olisivat Suzuki SV 650, Honda CB 600f ja kawan Z 750. Eli tarkoituksena olisi ostaa jo jonkun verran ajettu ns. "vanhempi" malli (02-04).

Liikenisikö teiltä mielipiteitä ja kokemuksia kyseisten pyörien hyvistä ja huonoista puolista? Pyörän korkeus ei aiheuta ongelmaa ja selväähän se on että koeajamalla se selviää, mutta ajattelin alustavasti kysyä
smile_org.gif

Tänään meni kirjalliset läpi ilman virheitä
062802jumpie_prv.gif
ja vasta juhannuksen aikaan olisi käsittelykoe
sport05.gif

Zetalla olen yhden kesän ajellut ja hyvä pelihän se. Helppo ja kevyt ajaa, ajoasento suhteellisen pysty, tehojakin riittävästi. Tuuli tuivertaa mutta niinhän sen pitääkin.

Ei huonoa sanottavaa kyseisestä härpättimestä.

-Z-

Jatketaanpa samaan ketjuun, eli samalla asialla - ensipyörää hankkimassa ja listalla on pyörinyt seuraavat:

- Yamaha FZ6 S ABS
- Kawasaki Z 750 S

2-pyöräisistä ei ole aiempaa kokemusta. Avokki on sitä mieltä, että olen tuon kokoisella pyörällä jauhelihaa välittömästi... Itse en kyllä pidä itseäni minään riskinottajana, päinvastoin, mutta - kuten sanoin - aikaisempaa kokemusta ei ole.

Viisaita neuvoja kokeneemmilta otetaan vastaan.
smile_org.gif

Siihen jauheliksi tulemiseen nyt riittää pelkkä skootteri. Siitä kaasusta se annostellaan kulku puoli ja jos tuntuu että ei ole järkeä niin jättää kokonaan ostamatta.

Tuo on hieman ikuisuus kysymys että 600:n fazeri vai 750:n zeta. Suosittelen samaa mitä varmaan muutkin että käy koita molempia ja valitse mieleinen. Itse kuitenkin jos valita pitäisi niin ostaisin Kawan lähinnä tehokkaamman ja vääntävämmän koneen vuoksi mikä myös helpottaa ajoharjoittelua.

Suzuki SV
062802jumpie_prv.gif
ihan vaan siks, että suikat o hyviä! Ei vaan ... Oon kyl kaverin z 750 ppiselläkin ajellu eikä siinä mitään muuta sanottavaa oikeestaan ollu, muutaku että motarilla aika hatara mennä verrattuna omaan kyykkyyn. Mutta ihan luonnollistahan se on ku on sen verran vähemmän katteita... Niiii ja onhan se SV paremman näkönenki
idea3.gif

Piti ihan viel lisätä, että älä nyt "hondamieheks" rupee
talktohand.gif

Ensipyörää olen miettinyt tässä jo jonkun aikaa ja vaihtoehdot olisivat Suzuki SV 650, Honda CB 600f ja kawan Z 750.
Toi on ihan hyvä kategoria, jolla pärjää useammankin vuoden koon ja tehojen puolesta (riippuen tietenkin luonteesta
wink.gif
)

Kavahan noista on selkeästi tehokkain. Ajoasento aika pysty ja istutaan aika edessä. Tuulensuojaa ei ole. Istumakorkeus ei ole matalimmasta päästä, mutta se ei tainnut haitata.

Kannattaa ottaa listoille myös mukaan Jammun FZS 600 ja FZ6S (tai N)

Tuskin isosti menee pieleen minkä tahansa mallin valitsetkin noista.
062802moto_prv.gif

"Piti ihan viel lisätä, että älä nyt "hondamieheks" rupee "
Noh noh, cebarilla mä ensiaskeleeni otan kun kortin saan (lue: ilmoitan omistajalle että mua ei näy nyt vähään aikaan) ja kuullut vähän juttua että hondaan voi aina luottaa
smile_org.gif

.. Heh ei nyt mitenkään puolueellisesti Hondaa ajatellen mutta onhan se hornettikin varmasti hyvä pärrä. Nakut mua enemmän kuitenkin kiinnostais noin ajettavuuden ja ulkonäönkin puolesta ja kuullut vähän juttua että niillä tulee sitä kaasukahvaakin vähän säästeltyä.. ehkä (?)

Se vielä piti lisätä että noi S mallit ei ihan iske meikäläisen silmään..
tarttee olla sitä.. hmm.. munaa
033102beer_1_prv.gif

Summa summarum, olette sitä mieltä, että sekä Kawa että Jammu käyvät ensipyöriksi? Ja että tälläinen 170+ cm naikkonen pärjäilee sellaisen kanssa.
biggrin.gif

Kawan ajoasennosta oli juttua, mutta mites tuossa Jammussa? Menen toki testailemaan molempia aikanaan, kunhan se kortti on ensin kädessä... Olisi kiva tietää, mihin asioihin kannattaa molempien kohdalla erityisesti kiinnittää huomiota.

Kannattaako ensipyörä olla käytetty (halvempi) vai uusi (pitkä takuu)?

R :rrä meininkiä eli HD-miehen sanoin respektiä
smile_org.gif

Juu onhan noi nakupyörät ihan sairaan näppäriä ku vertaa noihi kyykkypyöriin, itekki olin ihan ihmeissään ku piti ekaa kertaa omalla pyörällä jaaa (gsx-r 750 -95) että eihän tää käänny mihinkään eikä missään =) mut kyl sillä nyt jo pystyy pujottelee ihan kiitettävästi tuol parkkiksilla ym.

Nii ja btw se kaveri jolla on se kawan z750 on nyt vaihtamassa kyykkyyn
062802jumpie_prv.gif
, ilmeisesti ihan sen takii että kivempi ajaa vähän pidempii siirtymiä. Kawassa kuitenkin meinaa pysyä prkl.. ku en oo sitä käännytettyä suzukinistiks
bawling.gif

Summa summarum, olette sitä mieltä, että sekä Kawa että Jammu käyvät ensipyöriksi? Ja että tälläinen 170+ cm naikkonen pärjäilee sellaisen kanssa.
biggrin.gif
Oon kuullu sellasistakin tapauksista, että jotkut naiset on noita pyöriä madaltanu. Onhan se ihan viksuu sekin, ei tarvi hyvää pyörää hylätä sen takia että ei jalat yltä maahan.

Suzuki on perushyvä, mulla on niitä ollu. Talouspyöriä ovat kuitenkin kaikki japanialaiset, kompromisseja liikevoiton ja tuotevastuun harmaalta vyöhykkeeltä.

Osta kallis iso eurooppalainen heti ja saman tien. Sellainen, joka on rakennettu kunnon osista ja jolla voi ajaa. Säästät monta välirahaa.

...Kawa että Jammu käyvät ensipyöriksi? Ja että tälläinen 170+ cm naikkonen pärjäilee sellaisen kanssa.
biggrin.gif
Kyllä, helposti.

sanoi:
Kawan ajoasennosta oli juttua, mutta mites tuossa Jammussa?
Tuossa uudemmassa (FZ6) se on vähän samantyylinen ja myös istumakorkeus jonnin verran korkeampi kuin luokkansa muissa malleissa. Vanhemmassa jammussa FZS ajoasento on hieman etukenompi ja istumakorkeus matalampi. Ja tuulisuojaa löytyy eri lailla kuin ihan nakusta Zetasta.

sanoi:
Jos ei ole pyörävalinnasta ihan varma, niin rahallisesti kannattaa ostaa hieman käytetty.

Suzuki SV 650, Honda CB 600f ja kawan Z 750.
Jos noista valita pitää, ota tuo Z750 ihan jo pelkästään sen takia että se on Kawa
inlove.gif

Ite en oo ikinä zetalla ees ajanu, mut kaiken kuulemani & näkemäni perusteella on hyvä pyörä kyseessä.

Tuosta suzukista ei oo mitään hajua, mut sen lupaan että tuon 600sen hondan kans huomaat jo ekan kk:n aikana että tehot loppuu pyörästä kesken. Sama tietty pätee kaikkiin noihin "kesympiin" 600siin, siinä kokoluokassa tulee vain ja ainoastaan kyykyt kyseeseen.

Eli mikset siis ota suorilta jotain 600sta muoviluotia, mielellään luonnollisesti ZX-6Rää? (Uskallan suositella
033102beer_1_prv.gif
) Pääset ainakin kertaheitolla ajamisen + tehon makuun, ja sit parin vuoden päästä päivität sen 10Rään?

Suzuki on perushyvä, mulla on niitä ollu. Talouspyöriä ovat kuitenkin kaikki japanialaiset, kompromisseja liikevoiton ja tuotevastuun harmaalta vyöhykkeeltä.

Osta kallis iso eurooppalainen heti ja saman tien. Sellainen, joka on rakennettu kunnon osista ja jolla voi ajaa. Säästät monta välirahaa.
No kerros nyt sitten mikä esim. tässä maksaa? Iso ja kallis on, mutta osat ei kyllä päätä huimaa. Samat rempulajarrut löytyy 6k€ crosseista etc. Keula näyttäs marsun 45mm shiverille, löytyy myös crosseista, esim mun Hussesta. Runko samaa huonekaluputkea kun Husabergissä.
kaboom.gif
Etulamppu gs500:stako?

22738_0_1_2_hp2%20enduro_Image%20credits%20-%20BMW.jpg

Alkuperäiselle kysyjälle...kannattaa hommata sellainen suht. kevyt pyörä, paljon mukavampi potkia paikallaan eteen- ja taaksepäin, ja käännellä, paikallaan tai ajossa. R:llä tai ilman.

Jatketaanpa samaan ketjuun, eli samalla asialla - ensipyörää hankkimassa ja listalla on pyörinyt seuraavat:

- Yamaha FZ6 S ABS
- Kawasaki Z 750 S

2-pyöräisistä ei ole aiempaa kokemusta. Avokki on sitä mieltä, että olen tuon kokoisella pyörällä jauhelihaa välittömästi... Itse en kyllä pidä itseäni minään riskinottajana, päinvastoin, mutta - kuten sanoin - aikaisempaa kokemusta ei ole.

Viisaita neuvoja kokeneemmilta otetaan vastaan.  
smile_org.gif
noh... ranteen asennostahan se jauhelihana olo varmaan on kiinni... ja muutenkin siitä millä asenteella liikkuu... jos ottaa rennosti ja yrittää vähän pyörittää päätä jne niin kyllä pärjää noilla...

biggrin.gif

Hyvinhän niillä pärjää, ainakin tälläinen nippanappa 170+ miekkonen on pärjäillyt. Pituutta meikäläisellä on 174 cm ja ihan mukavasti on pyörä pysynyt pystyssä ja liikkunut taaksepäin. Tuskaahan se peruuttelu on taaksepäin ylämäkeen, mutta niin se on kaikilla pyörillä ja nää on näitä perusasioita, jotka aika nopeesti oppii ottamaan huomioon jo pyörää parkkeeratessa... Eli vähän kun kattoo minne sen pyörän jättää niin ei tarvitse hikoilla liikkeelle lähtiessä.

sanoi:
Kawan ajoasennosta oli juttua, mutta mites tuossa Jammussa? Menen toki testailemaan molempia aikanaan, kunhan se kortti on ensin kädessä... Olisi kiva tietää, mihin asioihin kannattaa molempien kohdalla erityisesti kiinnittää huomiota.

FZ6:n ajoasento on tosiaan vakiona aika pysty (=mukava?). Omaan pyörään kaipasin lisää etukenoa ja tää olikin helppo toteuttaa vaihtamalla tanko suorempaan, tankokin vielä löytyy oman konsernin sisältä eli isoveli-FZ1S:n tanko käy ja istuu omaan FZ6N:ään kuin nenä päähän. Tanko ns. dragbar, ei siis ollenkaan nousua ja hieman alkuperäistä leveämpi. FZ6S:n ja FZ6N:n ohjaustangoissa on kai pieni ero, S-mallin tanko on _kai_ hieman etukenompi mutta ero ei ole suuri. Täällä muutama asennuskuva tangonvaihtoprojektista.

sanoi:

No sattumalta tuo oma pyörä sattuisi olemaan myynnissä http://www.nettimoto.com/462784
smile_org.gif
Mitään pakottavaa tarvetta sen myymiseen ei ole, kun merkittävästi parempaa uutta ehdokasta en oo koeajoista vielä löytänyt tilalle. Eli kertonee siitä, että noiden nykyisten muutosten jälkeen pyörä sopii meikäläisen ajeluihin todella mainiosti. Kaupungissa todella mukava ajella ja helppo käsitellä, matkaakin ajaa kun vaan valkkaa ajovarusteet oikein (tankkilaukku & nahkatakki niin tuuli ei riepota) ja muutaman kerran radallakin tuolla on hyvin kestänyt vauhdissa. Onhan noita muitakin hyviä & himoittavia pyöriä olemassa, mutta vaatisivat budjettiin merkittävää lisäystä. Naku se seuraavakin pyörä tulee todennäköisesti olemaan, massaa pyörässä voisi olla vähän lisää tukevoittamaan matka-ajoa ja koneeseen lisää vääntöä. Eli varmaan Moto-Guzzin 1200 Sportti tai Griso
biggrin.gif

Back