• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisten varusteiden valintaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sopuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sami1024 sanoi:
Ainakin osittain olet väärässä, esimerkiksi Rukan uudet gore-laminaattipuvut ovat kokonaan stretch-materiaalia. Toki jousto on eri asia kuin nahkan mukautuminen, mutta istuvuus on joka tapauksessa jotain ihan muuta kuin mielikuva perinteisestä tekstiilipuvusta. Itsellä on viitisen vuotta vanha Armas, niin takissa on joustolaminaattia "vain" kainaloissa, kyynärtaipeissa ja hihansuissa, ja hieman uudemmissa Cosmic-housussa joustoa on reiden yläpinnalla, polvitaipeessa ja pohkeessa. Siitä huolimatta ei ainakaan minulla ole ongelmia lepatuksen tai kireyden suhteen.

Minulla on sama Armas ja en siitä kyllä saa mitenkään yhtä istuvaa ja mukavaa ajossa kuin nahkapuvusta. Lisäksi tuo se on itsellä liian hiostava kesällä ja se häntä pitää aina laittaa, että puku on turvallinen, jos sattuu lippaamaan liukuun. Syksyllä ja keväällä ok. Uudempia en ole kokeillut, mutta uskon kyllä niiden olevan joustavampia. Paras puku on sellainen, jota ei huomaa.

Pitää tietysti muistaa myös se, että vaikka moottoripyörällä kaikki ajamme, niin silti kukin ajelee omia polkujaan. Itse en tee reppureissuja kuin korkeintaan mökille asti 250 km enkä aja työmatkoja tms. Ajot ovat lähes 100 % huviajoa ja vältän isoja teitä. Eniten tulee käytettyä reikänahkoja, kun useammin ongelma on liika lämpö eikä kylmyys, myös tänä kesänä. Matkamotoristi joutuu katsomaan eri kantilta asiaa ja taisin jo aiemmin mainita, että tekstiilipuku voi olla silloin kätevin vaihtoehto. Samoin, jos mp on auton sijainen ja pitää ajaa päivän mittaan jatkuvasti vaihtelevissa oloissa. Joskus työpaikalle ajellessa käytän nahkatakin kanssa kevyitä tekstiilihousuja taskujen takia ja niihin mahtuu farkut alle.

Itse ostin ekaksi ajoasuksi kankaiset "vettä pitävän" ajoasun, halvat kengät ja vettä pitävät halvat hanskat. Näillä mentiin muutamia vuosia ja ostin nahkaisen takin sekä siihen kuuluvat housut. Nyt viimeiseksi olen hankkinut kesäajokamat, yli +20 astetta tai tulee kylmä.. mesh kangasta. Ajohanskoja, kenkiä kypäriä, kypärähuppuja, kuulosuojaimia jne. on tullut ostettua aina vaan lisää ja lisää.

Tuota ensimmäiseksi hankkimaani ajotakkia käytän yhä kun on kylmä. Vettä se ei enää pidä niinkuin uutena, mutta hyvää siinä on irroitettava lämpövuori. Samoin merinovilla alusasu on yhä sama alkuperäinen, muutama reikä on mutta silti se on käytössä.

Nuo kysymyksen esittäjän linkkaamat ajokamat on ihan hyviä kaikki ja niillä pärjää monta vuotta ennenkuin pitää alkaa uusia.

Back