• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä customia haaveilemassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronty
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys oi moottoripyöräilevä kansa
biggrin.gif

Sain ajettua mp-kortin reilu kuukausi sitten ja nyt olisi kiva tietää mikä olisi sopivin custom-pyörä tällaiselle keltanokalle
biggrin.gif

Eli oma kiinnostukseni on siis custom-tyylinen pyörä. Budjettia ei vielä ole joten jokaviikkoinen lottoaminen tulee toistaiseksi jatkumaan.  
tounge.gif

Olen 27-vuotias mies ja pituutta on n. 188cm. Moottorin koolla ja pyörän huippunopeudella ei ole lähestulkoon mitään väliä, vaan pääpaino olisi siis tyylissä  
cool.gif

Myös äänet tulisi olla hyvät ettei nyt ihan mopolta kuulosta
biggrin.gif

Ja väri saa olla tumma  
wink.gif
mielellään musta
biggrin.gif
tummanmusta  
buttrock.gif

Itse olen hieman selaillut netissä olevia pyöriä ja halvimmat ja eniten silmään osuneet ovat 125-kuutioiset Honda Rebel ja Yamaha Virago..

Joten kaikki vinkit ja neuvot otetaan erittäin mielellään vastaan
smile_org.gif
Muistutan vielä että oma moottoripyörätietämykseni on lähestulkoon olematon joten käsitelkää hellävaroen
biggrin.gif
(ennen mp-kortin ajoa ei oltu ikinä edes mopolla ajettu
blush.gif
)

Tämä moottoripyörä on siis vielä haaveiluvaiheissa eikä ollenkaan varma hankinta vielä. Yrittäkää vakuuttaa minut
biggrin.gif

-Pekka

P.S. pahoittelen runsasta hymiöiden käyttöä
biggrin.gif
just being me
smile_org.gif

Käytettävissä oleva rahamäärä ratkaisee kuitenkin jonkin verran. Toki erilaisia rahoitusmuotoja on myös pyörää hankkivan apuna, joten raja voi olla aika joustava.

Ihan piikkikoon pyörä ei välttämättä ole paras hankinta aloittelijalle, jos et sitten lähde siitä ajatuksesta, että sillä harjoitellaan perusasiat ja sitten vaihdat sen isompaan. Ei sekään ole huono idea, koska isolla, esimerkiksi yli 250 kiloa painavalla mopolla ei välttämättä uskalla eri asioita kokeilla lainkaan samalla lailla kuin lähes puolet kevyemmällä.

Periaatteessa voit aloittaa satapiikillä tai yli tuhatkuutioisella. Asiallisella asenteella ja riittävällä nöyryydellä liikenteessä kumpikin voi olla hyvä tie moottoripyöräilyn maailmaan.    
cool.gif

Tervetuloa joukkoon "tummaan" sano mustalaiset
smile_org.gif

Olet jo sen verran iso mies että vähintään 750 kuutioinen on lähtökohta (unohda piikki)
Muuten joudut viikon päästä vaihtamaan isompaan (kallista)

Jos jollai kaverillasi on prätkä, koeaja se ensin (vähintään 2 tuntia) niin saat tuntuman pyörän koosta.
Huomaat itsekkin että 125 kuutioinen on kuin
ruohonleikkuria ulkoiluttaisi
biggrin.gif

Jos äänet on tärkein asia, muista sitten että naapurit alkavat sinua kohta kivittämään
biggrin.gif

Reiska_SB

Tervetuloa meidän custom-kuskien iloiseen joukkoon  
biggrin.gif
(johan sen näkee hymiöiden määrästäkin, että iloluontoisia ollaan  
tounge.gif
)

Miksikään asiantuntijaksei en mopoasioissa vielä tunnustaudu (mää mitään mistään tiedä, mää ajan vaan), mutta kokemus on jotain viisautta tuonut.

Ensinnäkin: halvalla et saa hyvää. Kun jonkun remupelin halvalla ostat, niin kohta yrität siitä epätoivoisesti eroon. Osta semmoinen peli, jonka luotettavuudesta voit olla kohtuu varma. Eli jos rahat on nyt vähissä, säästä tovi, että saat edes kohtuulaatua.

Toiseksi: älä osta liian pientä. Vaikka vauhti ja moottorin koko eivät olisi avainasioita, ajomukavuus on. Sinulla on sen verran pituutta, että liian pienikokoisella pyörällä tunnet olosi vain hankalaksi ja typeräksi (ja tyylikin siitä on kaukana, kun iso mies kököttää pienen mopon päällä  
wink.gif
) Niin ja tämäkin kääntyy tietysti loppupelissä raha-asiaksi: isot tuppaavat maksamaan vähän enemmän kuin pienet  
confused_orig.gif

Kokeilemalla löydät sinulle parhaiten sopivan, joten koeajolle siitä, mars!

Olet jo sen verran iso mies että vähintään 750 kuutioinen on lähtökohta (unohda piikki)
no joo olihan se autokoulun pyöräkin 500 kuutioinen  
tounge.gif
saattaishan se tuntua aika mopolta se piikki
biggrin.gif

Eli kyllähän se isompi ois kivempi, kuitenkin niin että polttoaineenkulutuskin pysyisi inhimillisellä tasolla
smile_org.gif

Ettei tarttis ruveta kitsastelemaan ajojen kanssa  
sad_orig.gif

ne varusteet kai pitäis jossain välissä kans hankkia
smile_org.gif

sanoi:
Jos jollai kaverillasi on prätkä, koeaja se ensin (vähintään 2 tuntia) niin saat tuntuman pyörän koosta.
kaveri? mikä se on?  
confused_orig.gif
niitäkin pitäis hankkia lisää
smile_org.gif

sanoi:
Jos äänet on tärkein asia, muista sitten että naapurit alkavat sinua kohta kivittämään  
biggrin.gif
taitaa olla parasta yrittää ensiksi ystävystyä naapureiden kanssa
biggrin.gif

Yllekirjoittaneet puhuvat totta. Alle viisisataiset ovat sinulle ilman muuta rungoltaan liian pieniä, eikä sen kokoisiin saa minkäänlaisia ääniäkään. Hermostut sellaiseen viikossa etkä sitten pääse siitä eroon.

Ei silti tarvitse 1000-kuutioinen olla. Eikä kallis. Osta vähän vanhempi. Tässä maassa on yhä liikenteessä kymmeniä tuhansia 80-luvun pyöriä, yksi niistä minulla. Neuvoisin katselemaan esim. seuraavia malleja:

-Honda Shadow VT600 tai VT750
-Kawasaki EN500 tai vähän sitä isompi Vulcan
-Suzuki Intruder VS600, 700, 750 tai 800, Savage LS650 tai Marauder 800
-Yamaha Virago 535 tai 750

Koeta miettiä haluatko pyörän ketju- hihna- vai kardaanivedolla. Tuossa joukossa on niitä kaikkia. Lueskele niiden ominaisuuksista täältä Orgista vanhoista jutuista. Katsele pyörin kuvia MOTOPALSTALTA, NETTIMOTOSTA tai muualta. Käy liikkeissä kylmäistumassa pyöriä, jo se  auttaa paljon. Lähde koeajolle kun siltä alkaa tuntua.

Yllä luettelemissani mopottimissa on paljon sellaisia, joita saa 3000-4000€ hintaa, jopa alle.

Itse aloitin mopoilun tänä keväänä ja valintani ensimopoksi oli kawasaki EN 500, enkä ole valintaani katunut.
Pyörä on helppo käsitellä ja mukava ajaa. Äänistä nyt en menisi sanomaan ainakaan vakioputkella mitään mutta kai sitä respectiä voi muutenkin saada...

Älä nyt ainakaan piikkilinjalle lähde, aivan varmasti lähtee vaihtoon heti kun vaan muuta pyörää kokeilet. Kokeilemalla eri mopoja suosikki varmasti löytyy. Mutta minä paraskin sanomaan, omani ostin talvella ensinäkemältä ja tietysti ilman koeajoa. Tosin ko. mallista luin kaikki mitä netistä löysin.

Nyt siis 10 tkm takana ja hyvin pelittää.
tounge.gif

Itseäni kiinnostasi ensi kaudeksi hommata Kymco Venox 250. Moottori ei ole suuren suuri, mutta ainakin MP-Maailman vertailussa pärjäsi suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hyvin Yamahan 650cc Dragstarille ja vastaaville. Ulkonäkö myös erittäin kohdallaan, samoin hinta 5500€.
Kymco Venox

Pitkänä miehenä (192cm) toiselle on pakko jakaa omat tunnot asian tiimoilta. Monen sorttista kapistusta on tullut koeistuttua ja koeajeltua. Seuraavassa omia havaintoja viimeisen 25 tkm:n varrelta:

Unohda Viragot (myös se 750:nen), suikan Savage ja hyvin todennäköisesti myös 600:nen intru.

Marauderi on siinä rajoilla. Siirtosarjaa oikeastaan kaipailee, jos mukavasti meinaa matkata, tai ainakin uuden penkin. Intruder on siirtosarjan kanssa ihan OK, ilman siirtosarjaa hieman ahdas sekin.

Vaikka minulla ei henkoht oikein mene kemiat yksiin kawojen kanssa, niin itselle ovat kokonsa puolesta sopineet yleensä varsin hyvin. Poppoon kuopus, EN-500, on pitkälle miehelle hieman ahtaahko, mutta ihan kelvollinen vaihtoehto. Tyylikkäitä ääniä on rivitwinistä tosin turha hakea. Ainakaan itselle ei jäänyt kamalasti hampaan väliin ensi pyöränä (jollei niitä kawan kilinöita™ oteta huomioon).

Hondan mallistosta en oikein osaa sanoa, kun kapistus ei merkkinä ole koskaan oikein vedonnut. VT600 on kohtuutilava kapistus, mutta ainakin tuo uusin 750:nen oli pitkäjalkaiselle mahdottomuus, kun hidas ajossa tahtoo polvet tulla tangon tielle. Ehkäpä toisenlaisella tangolla saataisiin siitäkin passeli.

Sitten hieman ihan yleistä pohdiskelua kustomeista

Kannattaa myös miettiä minkälaisen luonteen moottoriltaan tahtoo. Hondan koneet perustuvat vääntöön. Sitä on kuin pienessä pitäjässä, mutta "sporttisuutta" niistä on turha hakea. Junamaista kruisailua paikasta toiseen.
Itse olen tykästynyt kovasti suikan ideologiaan, jossa "sporttisuuden" ja kruisailun välillä tehdään eräänlainen kompromissi. Alavääntöä löytyy riittävästi, jotta kone ei ole turhan ronkeli vaihteiden suhteen, mutta tarpeen vaatiessa pykälän heittäminen yhtä pienemmälle avaa koneesta aivan uusia ulottuvuuksia.

Sitten vielä viimeiseksi kannattaa todella pohti , onko kustomi se sinun pyöräsi. Itse olen vakuuttanut itselleni kolme vuotta, että olen henkeen vereen kustomisti. Vaan enpä olekaan. Näyttää pahasti siltä, että olen enemmänkin muoviluoti-ihminen. Tämän kun olisi vaivautunut selvittämään muutama vuosi sitten, niin rahaa olisi säästynyt penni jos toinenkin. Nyt on nykyinen myynnissä ja muovilla pitäisi tämä kaveri jatkossa saada ympäröityä. Kolmas mopo siis tulossa neljän vuoden sisään.

Mutta tervetuloa meidän etuoikeutettujen nautiskelijoiden klubiin  
biggrin.gif

Osta vaan heti riittävän iso et ei tarvii heti vaihtaa.
Itellä kävi niin et ostin 750 viragon ja viikon ajelun jälkeen harmitti et miks en ostanut heti isompaa. Tulee vaan turhia kuluja sit pyörän vaihto rumbasta. Käy ihmeessä koeajamassa useita eri pyöriä niin kyllä se siittä alkaa hahmottumaan et mikä on sulle sopiva. Oot kuitenkin sen kokoinen kaveri et tarviit kunnon pyörän ettei harrastus heti tyssää puutuneisiin jäseniin. Ja muista myös toinen tarkeä asia, ajovarusteet!
Osta nekin heti kunnolliset kun niillä halvoilla melkeinvettäpitävillä ei todellakaan tee yhtään mitään. Tervetuloa!
062802jumpie_prv.gif

600lla Hondalla customihommat aloitin aikoinaan enkä oo katunu, ainoostaan kaks päällä joutuu vedättään enemmän... Sopii varmaan sulle koon puolesta siirtotapeilla ja kulutus 3,5-4,5 varmaan myös. Perinteistä tekniikkaa ja varmaankin noista Susun lisäs luotettavimpia. Siitä sit parin vuoden päästä yhtä kokoluokkaa isompaan ja tollee...
Lycka till, kyllä keskikokoisellakin sakot saa.
buttrock.gif

Minä suosittelen sinulle Kawasaki vn800 classicia. Se on ehkäpä noista keskikoon customeista ripein liikkumaan ja tilakin riitti mainiosti ainakin 183 senttiselle kuskille.Itselleni pyörä sopi paremmin kuin "nenä päähän" joten siihen aikoinaan päädyin.Enkä siitä käytön aikanakaan mitään valittamista löytänyt,eli olin hankintaani tosi tyytyväinen.Pyörä on jo vaihtunut,mutta hienosta pyörästä muistona vielä hieno Nickki
062802jumpie_prv.gif

Itse ostin ensimmäisenä pyöränä custom-tyylisen Bemarin cruiserin, koska se oli niin sairaan hienon näköinen. Itse pyörä olikin sitten älyttömän painava ja kankea malmikasa. Hienohan sillä oli nimenomaan cruisailla, mutta äkkiä sitä haluaa ajelultaa jotain muutakin. Seuraavaksi ostin touring-pyörän, kun halusin tehdä matkaa ja kurvailla vähän reilummin. Sitten iski piru ja halusin vielä sportimpaa menoa. Nälkä kasvaa syödessä, joten nykyisellä pelillä on tullut jo kaksi sakkoa tänä kesänä ja kerran kortti lähtenyt.

Nyt ajattelin kakkospyöräksi jotain enduroa tai supermotoa, jotta saisi hyvät fiilikset muuallakin kuin kytätyillä teillä, joten ensimmäiseksi pyöräksi suosittelen jotain tuommoista. Sillä kurvailet missä vaan ja aina hallittavuus on parempi kuin customilla.

Olen 27-vuotias mies ja pituutta on n. 188cm.
Kannattaa koeistua useampia mopottimia, monet pikkukustomit ovat ahtaita meille täysikasvuisille.
Niinpä, ja vielä parempi jos pääset koeajamaan niitä, vähintään semmoiset 15-45min.

Lisäksi kun kerran sanoit, että:
sanoi:
len 27-vuotias mies ja pituutta on n. 188cm. Moottorin koolla ja pyörän huippunopeudella ei ole lähestulkoon mitään väliä, vaan pääpaino olisi siis tyylissä  
Myös äänet tulisi olla hyvät ettei nyt ihan mopolta kuulosta
...niin asiahan lienee sitten periaatteessa aika helppo, otat sen mikä miellyttää silmää eniten ja johon mahdut kohtuudella kyytiin.
Tuo tyyli lienee aika pitkälle makuasia, joten taidat olla itse ihan yhtä hyvä asiantuntija kuin muutkin, noin kärjistäen ainakin.
Itse en noista kustomihärpäkkeistä hirveesti tiedä enkä perusta, mutta noista keskikoon malleista omasta mielestä 'tyylikkäimpiä' lienee tuo (800cc?) Marauder ja vaikka kuuspuokki Drag Star. Niissä on kait hepoja vajaat 50 ja painoa reilusti yli 200, joten kovin yllätyksellisiäkään ne tuskin ovat, edes aloittelijalle. Ne 250cc ja pienemmät voi tosiaan olla semmoisia, että into laantuu jo ennen ekan ajokauden loppua.
Ääntähän taas saa putkistoa modaamalla, ja noissa kustomeissa joskus jopa naurettavuuteen asti, joten se ei liene merkki- eikä mallikohtainen onkelma.
Eli eikun muikistelemaan, koeistumaan ja -ajelemaan.

Unohda ne customit, kustomit on aika rajoittuneita pelejä.

Enska vaan tai katupyörä. Jos on pakko ostaa customi, niin ei alle tonnista.
Miten niin unohda ne customit?? Kaverihan juuri pyytää mielipiteitä customeista.
Just sen takia kun kaveri oli hommaamassa ekaa motaria, niin customi pyörii mielessä, hyvä vähän herätellä, että on sitä parempiakin vaihtoehtoja.
Ehkä sinulle, ei välttämättä kaikille.

Itsellä oli ekaa pyörää hankkiessa vähän samanlainen asenne topicin aloittajan kanssa... Kaikki kelpaa kunhan silmää miellyttää ja mietin ihan tosissaan 250 virkkua mun ja emännän alle. Onneksi tästä mielenhäiriöistä selvittiin ja alle sitten tuli EN500. Fyysisesti liian pieni kahdelle, mutta oppirahat tuli sen vehkeen kanssa maksettua.

Näin jälkikäteen ajateltuna ja omista virheistä viisastuneena toteaisin, että jos budjetilla ollaan liikkeellä suosittelisin ensipyöräksi CB500/ER-5/GS500:ää. Kaikki ovat hyvin "erikoistumattomia" pyöriä, joista on kauden ajon jälkeen helppo kertoa mitä tahtoo pyörältään lisää. Muussa tapauksessa saatetaan mennä kustomista ensin nakuun, sieltä johonkin puolikatettuun ennen kuin tajutaan, että ollaankin muoviluotimiehiä ja myös toisin päin. Vaikka mistä minä tiedän. Voi olla että topicin aloittaja on ihan oikea vedenpitävä kustomisti. Yritän vain sanoa, että kaikkea kannattaa kokeilla, eikä päätyä johonkin kokeilematta muita vaihtoehtoja. Ja se että on istunut jonkun pyörän päällä koko autokoulun ei ole testaamista, se on kaupunkirallia. Todelliset ominaisuudet kertoo vasta vähän kovemmat nopeudet.

Ugh olen puhunut (kovasti ohi aiheen mutta...). Niin ja Marauder on 800:nen

Pitkänä miehenä (192cm) toiselle on pakko jakaa omat tunnot asian tiimoilta. Monen sorttista kapistusta on tullut koeistuttua ja koeajeltua. Seuraavassa omia havaintoja viimeisen 25 tkm:n varrelta:

Unohda Viragot (myös se 750:nen), suikan Savage ja hyvin todennäköisesti myös 600:nen intru.

---snip---
Eriävä mielipide täältä. Pituutta 198cm, ja Savage alla. Siirtosarjat tosin käytännön pakko. Mielestäni hyvin riittää tila (tappeja siirretty 17cm eteenpäin) mutta toisaalta moni ~190-senttinen tosiaan sanonut tuota, ettei tila riittäisi. Makuasioita, sano. Ekaksi pyöräksi hyvä(hkö), koska tekniikka simppeliä, pitäisi olla suhteellisen helppo opetella.

Ensimmäinen pyörä minullakin alla. "The Big Single" jyrääpi.
smile_org.gif

Edit: Ja tämä ei siis edusta Katsurin mielipidettä vaan avokin "JouhaMan" - nahkeeta kun samalla koneella kaks kirjottelee --> tunnarit sekasin..
biggrin.gif

Back