• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen pyörän osto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja massu_1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja toiseksi, ei liikkeen takuu autuaaksi tee. On myös tapauksia joissa pyörä hajoaa ja takuu ei korvaakkaan mitään...
Eli osta vaan yksityiseltä  
thumbs-up.gif
Kuluttajasuojalaki tekee autuaaksi, se on jokaisessa liikkeestä ostetussa mopossa...
höpöhöpö
Onko laki muuttunut?? no sitten..

Ekaa pyörää myöskin katselen, mitä mieltä porukat on Hondan CB750:stä?
Vähän taitaa olla näillä keleillä vaikea koeajaa mopoja ja mitä myöhemmäs kevättä odottelee niin hinnat vaan nousee?
Tuskin kovin korkeita hinnannousuja nähdään keväälläkään. Käytettyjen pyörien markkinat ovat aika jumissa tällä hetkellä ja hinnat n. 30% alempana verrattuna vuoden takaiseen.

Ja toiseksi, ei liikkeen takuu autuaaksi tee. On myös tapauksia joissa pyörä hajoaa ja takuu ei korvaakkaan mitään...
Eli osta vaan yksityiseltä  
thumbs-up.gif
Kuluttajasuojalaki tekee autuaaksi, se on jokaisessa liikkeestä ostetussa mopossa...
höpöhöpö
Onko laki muuttunut?? no sitten..
Eikai se mihinkään ole muuttunut. Ovat vaan tapauskohtaisia. Kaikissa tapauksissa ei automaattisesti tuomita myyjäliikettä maksamaan remonttia tai osia tai mitään. Joskus joutuu ostaja maksamaan omasta pussista kaiken.
No nämä nyt hieman vaikeita puida kun ei ole lakimies ja ei jaksa tuolta alkaa sitä lukemaan..no joka tapauksessa liikkeestä ostettaessa on kuluttajasuojalaki ostajan puolella, kun taas yksityiseltä ostettaessa sitä ei ole..

Anteeks kauhiast jos tämä ei ot häiritsi. Poistin omat viestini jotka lähtivät miikkiksen takuukommentista, ei ketjun aloittajan kysymyksistä.

Toivottavasti foordi nyt nukkuu yönsä hiukan rauhallisemmin
smile_org.gif

033102ass_1_prv.gif

Oma elämä kakspyörästen kanssa alkoi myös CBR:llä, ja sillä tiellä ollaan edelleenkin, eli 3. kausi lähdössä (pyörä siis honda cbr 600f vuosimalli -00).

Tyytyväinen oon ollu, aloittelijalle helppo ja varmasti riittävän tehokas mopo, voi ajella myös kakspäällä (tää yks syy, miks piti saada 600f eikä R/RR).
Ruiskun olisin ostanut, jos ois ollu enemmän rahaa ostaessa, tosin tiedä sitten miten olisi eronnut käytössä, lähinnä tuplavalojen takia, vähän nätimpi niillä ;)

nopeet plussat ja miinukset:

+ helppo ajaa/käsitellä jne
+ varmatoiminen/ongelma vapaa (kovaa ajoa, kunhan perushuollot hoitaa)
+ jos tarvii tehdä jotain, niin osia löytyy varmasti

- vääntöä vois olla enemmän (aloittelijalle varmasti ei kynnyskysymys)

loppukaneettina vielä:
Iha sama minkä ostat, niin kannattaa varata ~500e kulutusosiin. (ketjut+rattaat, jarrupalat, kumit) aina niis on jotain vaihdettava, ku jengi ei halua myyntiin laittaessaan lähteä vaihtamaan enää kulutusosia vaan jättää ostajalle ne.
mm. "renkaidenvaihto" voi maksaa yli 300e
ketjut+rattaat ~200e

Ite ostin "ekan" mopon mitä kävin katsomassa, ilman koeajoa vähän kauempaa, vielä se toimii eikä ongelmia ei oo ollu, joten voi sitä saada joskus muutakin kun sian sieltä säkistä ;)

Itsellä oli FZS600 jonka kanssa viihdyin neljä kesää hyvillä mielin, tehoa riittävästi ja hyvä oli opetella mp-harrastusta kaikkinensa. Suosittelen, CB varmasti myös hyvä valinta. Kyykky ensimmäiseksi pyöräksi... itse vierastin ajatusta, kaipa sekin toimii joillakin. Niinhän se on, mielipiteet jokaisella omansa:)

Ensiksi kannattaa miettiä mitä harrastukselta haluaa ja vasta sitten alkaa kartottamaan eri vaihtoehtoja. Eli meinaatko ajella vaan mutkapätkiä ja pyöriä kaupungilla vai tekeekö mieli myös radalle...

Muutama vinkki. Testaa mahdollisimman erilaisia pyöriä ja ajele niillä sellaisilla teillä mitä tulet enimmäkseen ajamaan. Kyykyn ohella testaisin jonkun supermoton ja myös 750-800cc kustomin.

Paras vinkki jo tuolla ketjussa ylempänä: Osta ensin hyvät ajovarusteet ja sitten mieleinen mopo. Hyvillä varusteilla nautit ajamisesta joka säällä ja harrastus saattaa jopa jatkuakin ekan kesän jälkeen.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

Ensimmäiseksi punnitsee tarkoin mihin käyttöön ja mitä ominaisuuksia pyörältä haluaa, katselee näiden perusteella ne optimaalisimmat vaihtoehdot.
Käy koeistumassa/ ajamassa mieleisen pyörän, kokeilee sen ergonomian ja kokonaistuntuman (moottorin vääntö, tasapaino, painopiste, käsiteltävyys etc.)
Selvittää varaosien/ lisätarvikkeiden saatavuus ja huoltotarve (huoltokirja) sekä samalla yleinen siisteys ja kunto.

Ajovermeet on hyvä hankkia jo etujalkaan, koska koeajokin on mukavampi tehdä omilla kuin lainavarusteilla.

Värit ja lisukkeet on akkain jollotusta, näin ollen niitä vihon viimeisiä kriteereitä joita tulee ottaa huomioon. Jos malli, kunto ja hinta ovat kohdallaan ns. luotettava kauppa tiedossa sekä huolettomia ajokilometrejä, saa pyörä olla vaikka repliini (sen saa myöhemmin maalattua kyllä uudelleen).
smile_org.gif

Ensiksi kannattaa miettiä mitä harrastukselta haluaa ja vasta sitten alkaa kartottamaan eri vaihtoehtoja. Eli meinaatko ajella vaan mutkapätkiä ja pyöriä kaupungilla vai tekeekö mieli myös radalle...
Tämä on hyvä pointti. Itselläni oli tarkoitus ajella matkaa joskus kahdestaan emännän kanssa ja sivulaukutkin pitäs olla mukana, jotta mahtuu tavaraa. Minua ei tarvitse puntaroida neuvolassa, joten painoakin pyörässä joskus on. Luotettavuus oli yksi kriteeri ja päädyn ensipyörässä tupla äksään enkä ole katunut hetkeekään.

Joo eli siis tuota kuluttajansuojaa tarkoitti allekirjoittanutkin, tosin en sit tiedä kuinka paljon se lohduttais siinä vaiheessa jos jotain paljastuisikin mutta sentään pääsisi neuvottelemaan liikkeeseen kun taas yksityisen kanssa takuut taitaa olla aina niissä "perävaloissa" ja kuinka kauan ne sit näkyykään
smile_org.gif

Eikä tosiaan, jos tietäis enemmän pyöristä koska samoja yksityiseltä tulleita pyöriähän ne siellä liikkeissäkin on, olis vähän "turvallisempi" olo ostaa jotain. Nyt vaan meen katteleen sitä, ajan sen lyhyen lenkin ja sit teen päätöksen "perstuntumalta".

Mulla on kamat jo hommattu, kerännyt niitä tässä viimeisen 6kk aikana alennuksista yms. joten nyt puuttuu enää tuo itse menopeli.

Yks asia mikä mua mietityttää tuossa omassa kiinnostuksen kohteessani on se että pyörällä on ajettu alta 10tkm ja olisin jo neljäs omistaja kyseiselle kilkuttimelle... Pitänee selvittää edelliset omistajat ja tiedustella heiltä suoraan mitä pyörästä pitivät
smile_org.gif

Muutama vinkki. Testaa mahdollisimman erilaisia pyöriä ja ajele niillä sellaisilla teillä mitä tulet enimmäkseen ajamaan. Kyykyn ohella testaisin jonkun supermoton ja myös 750-800cc kustomin.
Samoilla linjoilla itsekin olen.

Itse aloitin harrastuksen KTM LC4 Supermotolla. Ajoista silloin 70% mutkateitä ja loput 30% kaupungissa pyörittelyä. Kolme kesää ajelin sillä ja päivitin sitten uudempaan vastaavaan.
smile_org.gif

Kaksi päällä ajamiseen noi ei oikeen sovellu, mutta onhan moottoripyörät yleisesti tehtykin yksin ajettaviksi.

Käy kokeilemassa mahdollisimman montaa eri vaihtoehtoa.

Ekaa pyörää myöskin katselen, mitä mieltä porukat on Hondan CB750:stä?
Vähän taitaa olla näillä keleillä vaikea koeajaa mopoja ja mitä myöhemmäs kevättä odottelee niin hinnat vaan nousee?
CB750 Seven Fifty on erittäin hyvä valinta ekaksi pyöräksi. Idioottivarma vekotin ja helppo ajaa, pystyy myös matkailemaan. Hinta-laatusuhde todella kohdallaan. Itse ajelin sellaisella pari kesää, suosittelen lämpimästi.

Osta joku vanha raato. OK, eihän sillä saa p**lua mut myöhemmin huomaat ettei parikytä tonnia kalliimmalla pyörälläkään saa
cool.gif

Itse olen oppinut eniten kun on ollut alla pyörä jonka raaskii kaataa. Liian blinbling vehkeellä aloittaessa ja ajon ollessa muutenkin epävarmaa alka sitä pyörää varoa liikaa eikä uskalla kokeilla montako kierrosta pystyy ajamaan ympyrää tanko rajoittajaa vasten.

Kun opettelee pientä pyöritystä, stoppieita ja vaikka vähän keulan nostamistakin niin löytää ajamiseen sen rentouden joka on tärkeetä - varsinkin liikenteen seassa ajellessa. Jos koko elämä lipuu silmien ohi kun kaadut paikaltaan ja pyörän katteisiin tule pieni vekki niin ei sillä pyörällä uskalla hakea omia rajojakaan. Enkä tarkoita rajoilla sitä että ajetaan henki pois vaan parkkipaikkakikkailua ja miksei sillä peruspyörällä voi kokeilla hiekkakentälläkin lähteekö se lapasesta vai ei.

Yks asia mikä mua mietityttää tuossa omassa kiinnostuksen kohteessani on se että pyörällä on ajettu alta 10tkm ja olisin jo neljäs omistaja kyseiselle kilkuttimelle... Pitänee selvittää edelliset omistajat ja tiedustella heiltä suoraan mitä pyörästä pitivät
smile_org.gif
No aika vähän ovat päästelleet per ukko..mikä mopo..?
Yammun R6R (vm.06), sen verta tiedossa on että edellinen omistaja ollut radalla laitteen kanssa pariinkin otteeseen ja sitä edeltävä ei kuulema ole ollut. En sit tiedä mitä alkuperäisomistaja on duunannut mut vähän oudolta tuntuu kun kolme omistajaa ja 8tkm taulussa... Kymppitonnin huoltohan siihen tulisi sit heti miten, en tiedä mitä huolto pitää sisällään mut kyllähän siinä varmaan nyt jotain laitteen todellisesta kunnosta selviää. Tai siis ainakin enemmän ku siinä et mä pällistelen sitä päällisin puolin
smile_org.gif

En sit tiedä mitä alkuperäisomistaja on duunannut mut vähän oudolta tuntuu kun kolme omistajaa ja 8tkm taulussa... Kymppitonnin huoltohan siihen tulisi sit heti miten, en tiedä mitä huolto pitää sisällään mut kyllähän siinä varmaan nyt jotain laitteen todellisesta kunnosta selviää. Tai siis ainakin enemmän ku siinä et mä pällistelen sitä päällisin puolin
smile_org.gif
TÄSSÄ topikissa jotain juttuja yamahan huolloista, tiedä sitten miks eivät ole tuon enempää ajaneet per ukko...

Back