Olen aloittamassa pyöräharrastusta käytännössä nollista ja kaipaan kokeneemmilta neuvoja. Kokemusta pyöristä ei ole kuin mopoajalta.
Pyörään olen ajatellut sijoittaa noin 3,5 - 5k e. Pyöräksi olen ajatellut Honda CBR 600:sta vuosimalleina noin 98-03. Onko yhtälö joka onnistuu?
Otan mielelläni vinkkejä ja kommentteja vastaan tästä mallista, yleisesti miinoista pyörän hankinnasta ja asioita mihin kannattaa kiinnittää huomiota uuden harrastuksen aloittamisen yhteydessä.
Terve. Aloitin 600f CBR 2003:sella juuri samoista lähtökohdista. Vielä sellaisella kriteerillä, että vaimon piti jaksaa istua joskus kyydissäkin. Siksi F eikä esim samanikäinen RR. Vaikka tuossa jo moni huutaa Bandittia, niin hyvä pyörä tuo seepra on. En kadu hetkeäkään sen ostamista.
600cc sporttipyörä oli mopokokemuksen omaavalle tyypille todella räyhäkkä ensituttavuus (ainakin siis tällä 70kg omamassalla, jota pyörän piti kuskata). Osa kyllästyy toki alaväännön vähyyteen ja mainostaa noita kilosia, mutta oma mielipide sun pitää tuosta muodostaa. Minulla meni kaksi ajokautta eikä vaihdon tarve ollut edes tehon- tahi väännön puute. Hyvin ehti.
Signaturessa oleva pyörä lähti 40tkm ajettuna 5500e:lla eli aivan varmasti löydät tuohon hintahaarukkaan noita.
Itse halusin ruiskun eli pyörät tuplavaloilla vuosilta 2001-2004 sopi haarukkaan. Näissä on myös vielä täydet alustasäädöt keulan esijännitys mukaanlukien.
Ominaista on, että näissä rallattaa nokkaketju vähintäänkin kylmänä. Ellei rallata, niin siellä saattaa olla vaihdettu manuaalikiristin tai uusi kiristin (tarkalleen ottaen kiristimen painin) vasta. Kuulon herkkyydestä ja yksilöstä sitten kiinni, että kuunteleeko sitä kalkatusta tyytyväisenä vai häiritseekö se. Pikku nalkutuksesta ei ole mitään haittaa pyörälle.
Ei yleensä keuli kaasusta, mutta lievään ylämäkeen pää pystyssä saattaa vähän kohottaa. Samoin tahallisen tai vahingossa tapahtuneen löysäyksen kautta. Jos kytkintä ei luistata, niin vauhtia pitää olla vakioväleillä about 60km/h, että jotain tapahtuu. Ykkönen kantaa n 110km/h. Varttimailin loparit n 200km/h ja aikaa tuhraantuu 11.1-11,4s.
Kone ravistaa ennen tehoalueelle siirtymistä jossain 6500-7000rpm välillä.
Kulutus ruiskulla n 5.5-5.6l/100km ihan sama miten ja missä ajoin.
Isot huollot on 24tkm välein eli katotaan venttiilivälykset. Yleensä siis vain katotaan, koska se on Honda. Jos esim 48tkm ajettuun pyörään on tehty iso huolto, niin minua ei pelottaisi pyörän kilsat yhtään. 100tkm alkaa olemaan jo paljon.