• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen pyörän osto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja massu_1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen aloittamassa pyöräharrastusta käytännössä nollista ja kaipaan kokeneemmilta neuvoja. Kokemusta pyöristä ei ole kuin mopoajalta.

Pyörään olen ajatellut sijoittaa noin 3,5 - 5k e. Pyöräksi olen ajatellut Honda CBR 600:sta vuosimalleina noin 98-03. Onko yhtälö joka onnistuu?

Otan mielelläni vinkkejä ja kommentteja vastaan tästä mallista, yleisesti miinoista pyörän hankinnasta ja asioita mihin kannattaa kiinnittää huomiota uuden harrastuksen aloittamisen yhteydessä.

Kiitos jo etukäteen!
smile_org.gif

ensiksikin älä osta ensimmäistä pyörää minkä päällä oot istunut, kokeile muutamaa eri mallia koeajamalla!
esim. joku kyykky mopo ja suzuki bandiitti tyyppinen ja joku katettu matka versio!
saat tuntuman mikä ajoasento on mukavin ja sopivin just sulle. esim. 600 cebari on rungoltaa mun mielestä niin pieni että tuntuu ku oli joku pv jalkojen välissä.
hyvät ja laadukkaat ajovarusteet on tärkeet (älä tingi ajokamoissa)

Ketjuvetoisen saat halvemmalla. Ei niiden hoito, niin mahdottomasti vaadi ja kunnonkin näkee ihan silmämääräisesti.

Itse palasin syksyllä ketjuvetoiseen kardaanipyörän jälkeen.

Honda on varmaan ihan hyvä pyörä aloittaa. Suzukin Bandit olisi myös hyvä ja varma peruspyörä. Molemmista on markkinoilla hyvin valinnan varaa.

Älä sorru ensimmäiseen pyörään, vaikka se tuntuisi hyvältä. Kokeile ja vertaile useampia pyöriä. Näin saat vertailupohjaa valinnallesi. Jos vielä on ottaa mukaan kaveri, jolla olisi kokemusta asiasta, niin aina parempi.

Ekaks:
- ajaako yksin vai kaksin (juu thaikut ajaa viis päällä skootterilla)
- matkaajoon vai nakkikioskilla pyörimiseen
- ajokortin "laatu"
- kuskin ja mahdollisen kyydittävän paino

Oikestaan turha kysellä suosituksia mikä olis hyvä, on noi mielipiteet niinkuin persereikiä jokaisella omansa.

Mutta pääasialliseen kaupunkiajoon ehottomasti enska, matkaajoon sitten pää eellä, selkä suorana tai X-asennossa, ihan miten tykkää.

Mopetiliikkeitä kiertään ja testaan mikä itelle sopii, sieltä sitä ei kuitenkaan ole pakko ostaa. Kun sopiva löytyy niin alkaa niitä hintoja vertaileen, se sivuseikkahan tuossa on olemassa et firmat on kuitenkin jollain tapaa vastuussa mitä myyvät, yksityinen voikin myydä "vaseliinilla hiljennetyn paskan".

Aloittelevalle tai joka ei oikein mistään mitään tiedä vinkki: mene lähimpään mopokerhoon ja nöyrästi kysäset jos jollakulla on tai on ollu samanlainen ku mitä oot ostelemassa ja voitelet sitten kaverin mukaan, toiset lähtee mielellään toiset ei.

Moro

Ensi pyörää ostaessa kannattaa säilyttää maltti. Käy katsomassa ja kokeilemassa mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman monta eri vaihtoehtoa, myös eri merkkisiä. Äläkä sulje pois vaihtoehtoa, että eka pyöräsi on jokin muu kuin honda.
Sen oikean kyllä tuntee "munissaan" kun sillä pääsee ajamaan.
Pelkän ulkonäön perusteella ei kannata kauppoja tehdä.
Ketjuvetoa ei kannata karttaa. Pikku huolenpidolla kestävät useamman kymmenentuhatta kilometriä. Vaikka huolettomampi kardaani kyllä on, ja pyörän valintaa rajaava tekijä myös.
Kunhan pyörä on teknisesti hyvässä kunnossa sillä pääsee varmasti hauskan harrastuksen alkuun, oli se sitten merkki tai malli mikä hyvänsä.

Näemmä haluat kyykyn.
Käy koeajelemassa eri vaihtoehtoja, myös isompia.
Nyt on ostajan markkinat tuossa suhteessa.

Kokeile myös Suzuki Banditia tahi jotain muista puolimatkapyöriä.

Et silloin halua seuraavana keväänä heti vaihtaa.

osta ekaks kunnon kamppeet (potta, takki, housut, hanskat, kengurut) ja vasta sen jälkeen pyörä. releiden ei tarvii olla kaupan kalleinta mutta riittävän kunnolliset kuitenkin. Tekee ajamisesta mukavampaa plus sitten kun kaadut niin suojaavuusominainsuuksille voi tulla käyttöä.

ellet ole juuri suorittanut ajokorttia vaan olet ns. lahjakorttilainen niin halunnet harkita lisäkoulutuksen ottamista. Pyörää ei ajeta kuin autoa.

Pyörän mallilla ei ole mitään väliä. Alku on vaan helpompaa jos välttää ratakireitä tai erityisen painavia ensalkuun. Ainoo mikä pitää kattoo että laitteen kondis mahdollistaa turvalisen liikennöinnin ja että hinta ns. markkinahinta.

Osta tarpeeksi tehoa/ kuutiota niin ei heti tarvitse vaihtaa isompaan/tehokkaampaan pyörään.. katu-uskottavuutta pitää myös olla jne...V max...
wink.gif

Olen aloittamassa pyöräharrastusta käytännössä nollista ja kaipaan kokeneemmilta neuvoja. Kokemusta pyöristä ei ole kuin mopoajalta.

Pyörään olen ajatellut sijoittaa noin 3,5 - 5k e. Pyöräksi olen ajatellut Honda CBR 600:sta vuosimalleina noin 98-03. Onko yhtälö joka onnistuu?

Otan mielelläni vinkkejä ja kommentteja vastaan tästä mallista, yleisesti miinoista pyörän hankinnasta ja asioita mihin kannattaa kiinnittää huomiota uuden harrastuksen aloittamisen yhteydessä.
Terve. Aloitin 600f CBR 2003:sella juuri samoista lähtökohdista. Vielä sellaisella kriteerillä, että vaimon piti jaksaa istua joskus kyydissäkin. Siksi F eikä esim samanikäinen RR. Vaikka tuossa jo moni huutaa Bandittia, niin hyvä pyörä tuo seepra on. En kadu hetkeäkään sen ostamista.

600cc sporttipyörä oli mopokokemuksen omaavalle tyypille todella räyhäkkä ensituttavuus (ainakin siis tällä 70kg omamassalla, jota pyörän piti kuskata). Osa kyllästyy toki alaväännön vähyyteen ja mainostaa noita kilosia, mutta oma mielipide sun pitää tuosta muodostaa. Minulla meni kaksi ajokautta eikä vaihdon tarve ollut edes tehon- tahi väännön puute. Hyvin ehti.

Signaturessa oleva pyörä lähti 40tkm ajettuna 5500e:lla eli aivan varmasti löydät tuohon hintahaarukkaan noita.

Itse halusin ruiskun eli pyörät tuplavaloilla vuosilta 2001-2004 sopi haarukkaan. Näissä on myös vielä täydet alustasäädöt keulan esijännitys mukaanlukien.

Ominaista on, että näissä rallattaa nokkaketju vähintäänkin kylmänä. Ellei rallata, niin siellä saattaa olla vaihdettu manuaalikiristin tai uusi kiristin (tarkalleen ottaen kiristimen painin) vasta. Kuulon herkkyydestä ja yksilöstä sitten kiinni, että kuunteleeko sitä kalkatusta tyytyväisenä vai häiritseekö se. Pikku nalkutuksesta ei ole mitään haittaa pyörälle.

Ei yleensä keuli kaasusta, mutta lievään ylämäkeen pää pystyssä saattaa vähän kohottaa. Samoin tahallisen tai vahingossa tapahtuneen löysäyksen kautta. Jos kytkintä ei luistata, niin vauhtia pitää olla vakioväleillä about 60km/h, että jotain tapahtuu. Ykkönen kantaa n 110km/h. Varttimailin loparit n 200km/h ja aikaa tuhraantuu 11.1-11,4s.

Kone ravistaa ennen tehoalueelle siirtymistä jossain 6500-7000rpm välillä.

Kulutus ruiskulla n 5.5-5.6l/100km ihan sama miten ja missä ajoin.

Isot huollot on 24tkm välein eli katotaan venttiilivälykset. Yleensä siis vain katotaan, koska se on Honda. Jos esim 48tkm ajettuun pyörään on tehty iso huolto, niin minua ei pelottaisi pyörän kilsat yhtään. 100tkm alkaa olemaan jo paljon.

Älä osta liian kyykkyä ja ärhäkkää pyörää.

Älä osta custom -tyylistä pyörää = jalkatapit edessä ja muutenkin hankala ajoasento hitaaseen ajoon ja yllättäviin ajotilanteisiin.

Osta pyörä jossa pysty "normaali" ajoasento. Esim. pikku bandiitti on hyvä ja helppo ajaa. Varsinkin ruiskumallien moottorin hyvä käytös helpottaa hidasajoa ja käsittelyä muutenkin.

Teknisesti ehdottamasi CBR on kestävä ja hyvä pyörä.

Voin suositella Kawan Z750! Itse aloitin harrastuksen kyseisellä pyörällä eikä mitää valittamista. Helppo käsitellä ja tehoakin piisaa...

ps: Mulla ois komia yksilö kaupan :P

itse ostin 750 kuutoisen Suzukin samoilla kriteereillä, kun itelläs.
Eli ainoa kokemus moposta.

En katunut.

Esim toi vois olla hyvä

http://www.japsirauta.fi/SUZUKIKatana1100-82.html
Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta tuo ehdottamasi Katana on kyllä niin kaukana hyvästä aloittelijan pyörästä kuin vain mahdollista. Iso, raskas ja suht tehokas peli ei ole aloittelijalle se helpoin ja turvallisin vaihtoehto. Tuohon yhtälöön kun lisätään 80-luvun alusta ja jarrut on soppa valmiina.

Tuo aloittajan kyselemä 600 cbr on ihan fiksu vaihtoehto aloittelijalle. Käy kiertelemässä liikkeitä ja koeisti mahdollisimman monenlaisia pyöriä, että saat kuvan siitä mikä tuntuu itselle parhaalta.

Ärrätyylin kyykkypyörää tylsempää kampetta katuajoon saa etsiä. Itse kun sen olisi tajunnut myös aikanaan, niin olisi voinut pitää paljon enemmän hauskaa. Vakuutusmaksurahalla saa aika vähän nautintoa ärräpyörässä. Alle satasen nopeudet eivät oikein tunnu missään ja kaupungissa se on epämukava, ja siellähän se pyörä pääasiallisesti startataan sanoi jengi mitä tahansa.

Maksiminopeusrajoitus Suomen teillä on 120 km/h. Silloinkin puhutaan moottoritiestä. Ellet aja radalla, niin muoviluoti on todella tylsä kampe. Suosittelisin esim. tuota Z750 Kawasakia, siinä on hyvä peruspyörä, jolla ajelee kokeneempikin.

Moikka, allekirjoittaneella on kanssa fillarin osto edessä. Pyöräksi olen kaavaillut joko Suzukin GSX-R 600/750cc tai Yamahan YZF-R6Rää. Lähinnä nyt vaan mietityttää kun liikkeistä ei tunnut pääkaupunkiseudulta löytyvän sopivan väristä/hintaista että josko ostaisi yksityiseltä. Hinnatkin houkuttelevampia kuin noi liikkeen vaihdokit. Mutta oma tietämys pyöristä on aika nolla, joten pelottaa ostaa sikaa säkissä. Sen verran nyt tietenkin tsekannut että pyörä on yksikilpinen ja omistajien mukaan ei lipattua mallia. Radalla on käyty mutta ajettavaksihan nämä laitteet on tehty.

Hommahan on nyt muutenkin hankalaa kun ei pääse edes koeajamaan laitetta. Liikkeestä ostettaessa saisi sentään sen 6kk takuun jotta olisi joku mielenrauha.

Varsinaista asiaahan tässä viestissä ei ollut, pohdiskelin vain ääneen, hyviä vinkkejä ostoon otetaan kyllä vastaan
biggrin.gif

Radalla on käyty mutta ajettavaksihan nämä laitteet on tehty.
Yks hailee jos mainos sanoo että "ei ajettu radalla!" Miten tarkistat ?
Pyörä tykkää, että sillä ajetaan. Henkkoht ajattelenkin, että sitä rääkkäämistä tapahtuu enemmän maanteillä kuin radalla. Keulitaan (tai vasta treenataan), räppäillään liikkeestä burniksia puhtaalla asfaltilla, availlaan kylmällä koneella, röpsötellään ratapyörän kutosella pitkin taajamaa, vaihdetaan huonolla kaasun synkalla vaihteita raakana jne. Mitä väliä sillä on, jos pyörällä, joka on tehty täysiä ajamiseen, vedetään amatöörin asenteella ratapäivillä jokunen 20min setti rinkiä? Pyörän saa kyllä rikki, mutta ei siihen rataa tarvi.

EDIT: Enkä tarkoita, että edelläkuvatuilla hajottaa välittömästi pyöränsä. Jotkut mallit kestävät jopa laatikkoruntua uskomattoman hyvin. Esimerkit vain tuomassa kontrastia.

Mitä noihin R6R:iin tai muihin pieniin sportteihin tulee, niin reilummin yli 180 senttiset käykööt sitten istumassa pyörän päällä ja hahmotelkoot, että paljonko esim siihen polven etu-/alapuolelle tulee suojia. Eikä se peilaaminen ikkunastakaan haittaa - minimotot on erikseen.

Ei sen ensimmäisen pyörän oston tarvi välttämättä mitään tiedettä olla. Ennen internetin ihmeellistä aikaa katsoin Keltaisesta Pörssistä sopivan (hinta, malli) pyörän, joka oli lähialueella. Kävin koeajolla ja ostin pois. Hintaa taisi olla jotain 5000 markkaa.  Ajelin pyörällä pari vuotta, myin pois ja vaihdoin isompaan.

Mielellään mukaan joku, joka tuntee jotain pyöristä: osaa hieman katsoa onko pyörällä kaaduttu ja ovatko ilmoitetut kilometrit sinnepäin. Sama kaveri voi vähän toppuutella, jos liikaa innostuu. Renkaisiin, ketjuihin ja rattaisiin saa äkkiä muutaman satasen palamaan, jos ovat vaihtokunnossa. Samoin muihin rikkinäisiin ja maalausta kaipaaviin osiin.

Toisen pyörän ostin koeajamatta näin keskitalvella, hintaa oli 22000mk.

Kolmannen pyörän ostin uutena koeajamatta.

Viimeisimmän pyörän ostin internetin kautta Saksasta merkkiliikkeestä. 7,5 tonnia taskussa lensin Ryanairilla pyörää hakemaan. Ei ollu plan B:tä, jos pyörä ei olisi miellyttänyt.  
wink.gif

Ekaa pyörää myöskin katselen, mitä mieltä porukat on Hondan CB750:stä?
Vähän taitaa olla näillä keleillä vaikea koeajaa mopoja ja mitä myöhemmäs kevättä odottelee niin hinnat vaan nousee?

Back