• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen MP:n hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mr. Heat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
Ei ole mullakaan hirveesti kokemusta (parikesää, 30 tuhatta km), mutta komppaan varovasti noita muita. Olen sun ikanssa suunnilleen saman kokoinen ja mun vanhassa XJ:ssä on se 45kW/61hv mistä lähtökohdista nyt havainnoin ja ajattelen. Ota huomioon että ajovarusteet lisää massaa sen kymmenen kiloa ja ulkosta olemustaki ehkä jotain +10…15%. Olis kylä kiva kokeilla tollasta "varttikyykkyä", armottoman tehottomalta se musta noin oletusarvotaan vaikuttaa ja ennenkaikkea fyysisesti pieneltä, luulisin. Toi mun yamaha 600 äksjiikin on mulle pieni.

Arvioisin että tässä videossa toi Hondakuski olis jotain 160 senttinen tyyppi?
=youtube;2N1OtCfLmss]http://www.youtube.com/watch?v=2N1OtCfLmss[/video]

satakuuskymppinen sanoo ettei ole :;): arvioisin 175-180cm :thumbup:

D-Iivil sanoi:
Pakkohan tuon on olla joku kuristettu versio? Eihän tuo meinaa jaksaa kelata satasta lasiin oikein millään. Lähde tuommoisella sitten tuonne liikenteen sekaan kun pitäisi vaikkapa motarille liittyä.

Ne on maileja tunnissa mitä siinä ruudulla vilahtelee. Melko maltillisestihan se toki näyttää kiihtyvän, mutta harvemmin moottoritienopeuksilla liikkuvaan liikennevirtaan liitytään paikaltaan. Maantienopeuksiin ei erityisen räjähtävää kiihdytystä tarvita. Jos tarvittaisiin, äitini Peugeot 206 tuskin koskaan poistuisi kaupungista, sillä laiskemmin kiihtyvää kapinetta en ole koskaan tainnut kuljettaa.

nilindgr sanoi:
Ne on maileja tunnissa mitä siinä ruudulla vilahtelee. Melko maltillisestihan se toki näyttää kiihtyvän, mutta harvemmin moottoritienopeuksilla liikkuvaan liikennevirtaan liitytään paikaltaan. Maantienopeuksiin ei erityisen räjähtävää kiihdytystä tarvita. Jos tarvittaisiin, äitini Peugeot 206 tuskin koskaan poistuisi kaupungista, sillä laiskemmin kiihtyvää kapinetta en ole koskaan tainnut kuljettaa.

Noniin.. ei sitten mitään. Luulin että kyseessä oli km/h.

On se silti.

Eikä varmasi ole mitää 175-180 senttisiä kuskeja noi... Tietääkö kukaa ko herroista enempää, videon lopussa on jamppareiden nimet?

Tytär ajanut molemmilla pyörillä, jos puhutaan yhä noista 250cc ja sen perusteella sanoisin että ota ehdottomasti ninja.
CBR on pieni ja tiukka paketti, ninja on ulkomitoiltaan sellainen, että sen sekottaa helposti 600cc pyörään ulkonäön puolesta ja pysty asento tekee siitä tilavan. (ei ole varsinainen kyykky vaikka siltä näyttää)

tehoa ei kummassakaan ole liikaa (CBR:ssä himppu vähemmin) mutta kyllä ne yli lain salliman kulkee molemmat suht kevyeen sinne 150-160km/h

Itse olen ajanut vain ninjalla ja kyllä siihen mahtuu 190cm/110kg

ja ne ketkä meinaa ettei tuollaiset pyörät kulje mihinkään, niin http://www.rr-uutiset.com/start/index.php/tulokset/motopark-16-17-6-2012.html

siellä junior cup osiossa on ninja ja cbr ja sitten vielä alempana cbr pyöriä lisää

Noissa kipavehkeissä luulis olevan enempi potkua kun näissä "alle 25 kW" luokkaan suunnitelluissa vehkeissä.

Yks pyörä kans on iso, Varadero 125 – oikeasti kauheen kokonen mopedi pienellä koneella. Ei tosiaan uskois piikiks, koneesta vaan puuttuu puolet kun kattoo toiseltakin puolelta :grin:

Werzys sanoi:
Jotta homma ei menisi liian vaikeaksi, täytyy muistaa huomioida myös "vääntökäyrä". Eli riippuen ajotavasta, jos ei halua joka kerta kinnoittaa sinne 7-9000 kierroksen tienoille jotta lähtee vetämään. Jos tapaa ajella sillä lailla maltillisesti, kannattaa kokeilla sitä mitenkä pyörä vetää pienillä kierroksilla. Tietysti jos tehoja on riittävästi, jaksaa se vetää pienilläkin kierroksilla.
Muuten, ensimmäiseksi pyöräksi en oikein suosittelisi mitään "tykkiä" tahi luokkaa tonninen. Niissä jo pyörän paino monesti on jo niin iso että se saattaa aiheuttaa ongelmia käsittelyssä. Ei kylläkään vauhdissa.

Vääntölukemiin myös suosittelisin kiinnittämään enemmän huomioita kuin pelkkiin kilowatteihin. Isommissa moottoreissa tapaa olla enemmän sitä vääntöä kait.

Siellä alppien serpentiiniteillä, missä etupyörä lukossa ja takapyörä ilmassa ajetaan mutkiin legendojen mukaan, hyvinkin siitä väännöstä vois kuvitella enemmän olevan merkitystä kuin kw/hp:sta. :orgmp:

exhaust sanoi:
Vääntölukemiin myös suosittelisin kiinnittämään enemmän huomioita kuin pelkkiin kilowatteihin. Isommissa moottoreissa tapaa olla enemmän sitä vääntöä kait.

Siellä alppien serpentiiniteillä, missä etupyörä lukossa ja takapyörä ilmassa ajetaan mutkiin legendojen mukaan, hyvinkin siitä väännöstä vois kuvitella enemmän olevan merkitystä kuin kw/hp:sta. :orgmp:

Siihen vääntöön jo tarvitan vähintään 1300 turbokone...

shyhander sanoi:
Noissa kipavehkeissä luulis olevan enempi potkua kun näissä "alle 25 kW" luokkaan suunnitelluissa vehkeissä.

Yks pyörä kans on iso, Varadero 125 – oikeasti kauheen kokonen mopedi pienellä koneella. Ei tosiaan uskois piikiks, koneesta vaan puuttuu puolet kun kattoo toiseltakin puolelta :grin:

Vakio vehkeitä noi tehoiltaan, sliparin vaihtoa, lähinnä kallistus kulman vuoksi, ei vaikutusta tehoihin.

Marsu sanoi:
Tytär ajanut molemmilla pyörillä, jos puhutaan yhä noista 250cc ja sen perusteella sanoisin että ota ehdottomasti ninja.
CBR on pieni ja tiukka paketti, ninja on ulkomitoiltaan sellainen, että sen sekottaa helposti 600cc pyörään ulkonäön puolesta ja pysty asento tekee siitä tilavan. (ei ole varsinainen kyykky vaikka siltä näyttää)

tehoa ei kummassakaan ole liikaa (CBR:ssä himppu vähemmin) mutta kyllä ne yli lain salliman kulkee molemmat suht kevyeen sinne 150-160km/h

Itse olen ajanut vain ninjalla ja kyllä siihen mahtuu 190cm/110kg

ja ne ketkä meinaa ettei tuollaiset pyörät kulje mihinkään, niin http://www.rr-uutiset.com/start/index.php/tulokset/motopark-16-17-6-2012.html

siellä junior cup osiossa on ninja ja cbr ja sitten vielä alempana cbr pyöriä lisää

Lukemieni keskustelujen perusteella Ninja, vaikka onkin tehokkaampi ja siten hiukan nopeampi, edustaa vanhempaa teknologiaa joten kulutus- ja ylläpito kulut siinä ovat suuremmat. Tämän takia olen kallellani CBR:ään näistä kahdesta.

Ja sille vääräleualle joka suositteli 50cc mopon hankintaa, mopolla ei pysty ajamaan tuolla Etelä-Saksan pikkukylien välisillä teillä koska ne ovat pahimmillaan 80/100 km/h nopeuksilla rajoitettuja. Jos ei aio ajaa Bahn:alla niin 120km/h nopeampaa ajoa ei tule juuri koskaan mutta paljon köröttelyä kylien sisällä senkin edestä. Kaupunkikasvattina en ole koskaan ajanut mopoa enkä piikkiä joten tämä tulee olemaan, polkupyörää lukuunottamatta, ensimmäinen kaksipyöräiseni, tämä ja aiemmin mainitsemani seikat saavat suosimaan pienikulutuksista ja pienimoottorista edullista kulkupeliä. Perheen primääri kulkupeliksi on tulossa Dacia Lodgy 1.2 litraisella bensakoneella, tämän takia henkilökohtaisille siirtymisilleni kaipaan pienikulutuksista, halpaa ja näppärää ajokkia.

Mr. Heat sanoi:
Lukemieni keskustelujen perusteella Ninja, vaikka onkin tehokkaampi ja siten hiukan nopeampi, edustaa vanhempaa teknologiaa joten kulutus- ja ylläpito kulut siinä ovat suuremmat. Tämän takia olen kallellani CBR:ään näistä kahdesta.

Ja sille vääräleualle joka suositteli 50cc mopon hankintaa, mopolla ei pysty ajamaan tuolla Etelä-Saksan pikkukylien välisillä teillä koska ne ovat pahimmillaan 80/100 km/h nopeuksilla rajoitettuja. Jos ei aio ajaa Bahn:alla niin 120km/h nopeampaa ajoa ei tule juuri koskaan mutta paljon köröttelyä kylien sisällä senkin edestä. Kaupunkikasvattina en ole koskaan ajanut mopoa enkä piikkiä joten tämä tulee olemaan, polkupyörää lukuunottamatta, ensimmäinen kaksipyöräiseni, tämä ja aiemmin mainitsemani seikat saavat suosimaan pienikulutuksista ja pienimoottorista edullista kulkupeliä. Perheen primääri kulkupeliksi on tulossa Dacia Lodgy 1.2 litraisella bensakoneella, tämän takia henkilökohtaisille siirtymisilleni kaipaan pienikulutuksista, halpaa ja näppärää ajokkia.

No joo,tämähän on selvä juttu,jos autoksikin valitaan Dacia:D niin eihän se moponkaan valinta silloin ehkä ihan nappiin mene :respect: ...

Fantti sanoi:
No joo,tämähän on selvä juttu,jos autoksikin valitaan Dacia:D niin eihän se moponkaan valinta silloin ehkä ihan nappiin mene :respect: ...

Sulla kokemuksia Daciasta vai aiheuttaako sen halpa hinta sinulle jotain antipatioita? :grin:

Voihan se olla, että tuolla Saksassa se ajaminen on sitten erilaisempaa kuin täällä Suomessa. Mutta melkein vaan tulee mieleen huokaista kun luen noita "kannattavuuslaskelmiasia", mitkä sanallani sanoen on täysin päin persettä :p Huomaa nyt että sanon tämän ilman parempaa tietoa ja nettileuka virneessä, eli ehkä olen väärässä... Hyötyajoonhan moottoripyörä harvoin sopii, esim. töissä, jos aikoo ajaa turvallisissa ajovarusteissa.

Jos hakee jotain ekölögisuutta ja sellaista, niin ehdottomasti kai kannattaa kai tsekata noi isot skootterit. Yks kaveri just kertoi omansa kuluttavan alle kolme litraa satasella. Tosin pieni mies ja mimmosta se ajo sitten on nin en tiedä.

Mutta rahansäästö polttoaineen kulutusta katsomalla on vaan vähäjärkistä hommaa jos uutta mopoa kattelee. Ostat käytetyn, niin A) saat kunnollisen isomamn moottoripyörän millä ajelet pintakaasulla B) bensankulutuksen erotusrahat 20 vuodeksi C) takuuviat korjattuna C) vanhan aikaista tekniikkaa minkä voi itse korjata C) Käytät öljynä Delveccia 20 litran tonkasta niin kuittaat noi "säästyneet" bensarahat...

Ostat uuden mopon ja ajaessasi ekan satakilsaa olet polttanut hinnasta... Tonnin? Mä kyllä hiukan kriittisesti suhtaudun noihin pieniin kulutuslukemiin. Mitä olen keskustelua seurannut, niin moottoripyörä kuluttaa sen 5 litraa kahta puolta olipa kyseessä 200 heppainen tai 50 heppainen. En oikein usko ett'ä se hyötysuhde olisi kakspuolikkaassa ykspyttyisessä yhtään sen parempi KÄYTÄNNÖN ajossa. bensassa on tietty energiasisältö ja tietty määrä sitä tarvitaan liikuttamaan mopoa.

Muuuutta mutta mutututtan tuu :;): Koeajele ja funtsi, eihän tässä mitään yhtä totuutta ole tosiaan. :bisseä:

exhaust sanoi:

Vääntö=TEHO!

Akiva sanoi:
Vääntö=TEHO!

Tällä http://koti.mbnet.fi/parkatti/vaantoteho.php sivulla asia selviää jos jaksaa lukea.

"Vääntävässä" koneessa on tehoa paljon pienillä kierroksilla, joten se tuntuu tehokkaammalta ja miellyttävämmältä
ajaa koska ei tarvitse "huudattaa". Nämä ovat yleensä isokokoisia moottoreita (jos ei ole ahdinta). Pienestä moottorista
vaan ei saa paljon tehoa ilman suurta kierroslukua (ilman ahdinta).

Viimeksi muokattu:
Back