• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen MP:n hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mr. Heat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän ohi asian, mutta omakohtainen mieltymys/hankinta meni seuraavasti. Ite ku korjaan ja rakentelen vähä mitä huvittaa( jos on rahaa) päädyin vanhempaan pirteähköön kawaan ja argumentteina olivat että on yleinen eli saa osia kohtuuhinnalla, on tarpeeksi tehoa omiin mieltymyksiin, mahtuu istumaan ja on tukeva(198cm/105kg). Jos olis rahaa niin kaiketi se oli bemari matkamieltymyksiä varten ja toinen pyörä rakentelua varten ehkä joku 40-50 luvun pitkäkeula HD jossa uusittu kone.

Itellä on tuossa 500m hiekkatietä ennen pihaa ja teen siinä erilaisia harjoituksia ajellessa että oppisi pyörän käyttäytymisen eri tilanteissa.

ajelin 90luvulla 250 ccm vehkeillä ne lähinnä alkoi v***ttamaan ku hyytyi vastatuuleen ja oli muutenki vempuloita... silloin ei ollu rahaa parempaan.. ekaksi pyöräksi suosittelisin jotain 600ccm katuvehjettä ja parin kesän jälkeen isompaa...

-vk-

Kotareista seuraavat:

- 690 Enduro tai SMC johon kahdet vanteet == Pyörä, jonka ylläpito on halpaa ja maksimaalinen hauskuus kerroin kaikilla erilaisilla tien pinnoilla.
- 990 SM-T loistava pyörä myös ja voi tehdä matkaa vähän pitemmäskin

Siinä minun mietteeni ekaksi pyöräksi. Jos olisin itse valitsemassa yhtä pyörää seuraavin kriteerein:

- Toimii kaupungissa
- Toimii sora ja metsäteillä
- Voi ajaa 200 km siirtymät pikkuteitä pitkin

Valinta osuisi tuohon nykyiseen 690 Enduroon tai 990 Adventure/SM-T. SuperDuke on toki kaksin verroin hauskempi jos ajetaan asfaltilla, mutta sillä ei metsän puolelle pääse :)

-Matti

Mr. Heat sanoi:
Moi,

olen muuttamassa Saksaan ja olisi siellä tarkoitus ostaa ensimmäinen MP. Korotin juuri B-korttini AB:ksi joten en omaa suurta ajokokemusta. Olen 185cm pitkä ja painan sen 100kg. Tarkoitus on selvitä itse pyörän omistamisesta ja ajamisesta mahdollisimman halvalla(vakuutukset, polttoaineen kulutus, huollot), myöskään laitteen hinta ei saisi karata kohtuuttoman korkeaksi. Hatusta heittäisin että ei saisi maksaa enempää kuin 10k€. En lähtökohtaisesti ole mikään kyykkypyöräilijä ja customit suuren painonsa vuoksi tuskin ovat kovin taloudellisia(vaikka ovatkin komeita), Alpeille saattaa tulla tehtyä ajomatkoja joten sport/touring malli ilmeisesti toimisi parhaiten? Mitkä MP:t ovat ne kaikkein taloudellisimmat kun Autobahnalle ei tule mentyä joten satasta lujempaa ajetaan hyvin harvoin jos koskaan?

Tähän mennessä olen vakoillut näitä malleja:
http://www.hondabikes.fi/mallisto/on-off/nc700x ~6500€
http://www.hondabikes.fi/mallisto/super-sport/cbr250r ~5000€
http://www.bmw-motorrad.fi/fi/fi/index.html ~10000€ Tämän kohdalla kulkee hintakatto.

Kawasaki ER5 on halpa ostaa ja pitää ja vielä helppo ajettava. Kokkeile. Itse aloitin sillä ja mitat taisi olla melkein samat
Kulutus oli 3-4 litran hujakoilla, huippuja minun painolla 95kg taisi olla jotain 160. Koska kuutioita oli pikkuisen alle 500, niin meni vielä halvempaan vakuutusluokkaan. On viela luotettava moottorikin.

Tuo Kawasaki ER-5 on juuri se pyörä millä autokoulussa ajelen. Mutta en tiedä viitsinkö ensimmäiseksi pyöräksi niin isomoottorista kun tilastojen mukaan se ensimmäinen pyörä kaadetaan kuitenkin jossain vaiheessa. Jos tuo CBR ei ole liian pieni eli saan siinä kunnollisen ajoasennon niin luulen siihen päätyvän ensimmäiseksi pyöräksi(3-4 vuotta käytettynä maksaa vain sen pari tonnia). Jos se alkaa enemmän ajaessa tuntumaan liian laiskalta niin sitten alan katselemaan tuota Hondan NC700X:ää tai BMW:n F800 ST:tä riippuen siitä kumpaan löytyy tarvittavat rahat. CBR jää siinä vaiheessa vaimon pyöräksi(syrjäyttää nykyisen tallin perukoille:
http://www.firstscooter.de/images/produkte/79-sondermodell-seite-logo-oh-adler.jpg ).

Tuo KTM Duke ei vaan jostain syystä vetoa muhun, minkä maalainen tuo KTM on? Missä valmistetaan?

Mulla on nyt kolme viikkoa ollut kortti, pyöränä 600 gsx-f Suzuki. Nyt jo tuntuu että saisi olla lisää tehoa... eli unohda suosiolla se 250-kuutioinen, alkaa ihan varmasti ahistaa se laiskuus.

Mr. Heat sanoi:
Mutta en tiedä viitsinkö ensimmäiseksi pyöräksi niin isomoottorista kun tilastojen mukaan se ensimmäinen pyörä kaadetaan kuitenkin jossain vaiheessa.

Ei se kaato moottorin koosta riippuvainen ole. Yleisin kaato taitaa olla paikallaan tai lähes paikallaan tapahtuva kellautus jota myötäauttaa painava pyörä. Väärästä tilannenopeudestakaan johtuva kaato ei ole moottorin koosta kiinni. Kyllä se 250 kuutioinenkin sen verran lujaa kulkee että mutkassa pyörä kuljettajan tahdon vastaisesti poistuu tangentin suuntaan. :crash:

Heat: Itävaltalainen, voisit varmaan hakea sen vaikka tehtaalta suoraan, uskosin?. http://www.bike.fi/lehti << tuolla on arvioita vaikka ei muitten mielipiteet kyllä koeajoa korvaa. Nälkä kasvaa syödessä ja tossa on kuitenkin sen verta paukkua että sillä saattaa jopa pari vuotta mennä ilman ikävystymistä. Kaatuessa vakuutusyhtiö korvaa kunnolla kun on uusi ja arvo tiedossa.

Mr. Heat sanoi:
Tuo Kawasaki ER-5 on juuri se pyörä millä autokoulussa ajelen. Mutta en tiedä viitsinkö ensimmäiseksi pyöräksi niin isomoottorista

Isomoottorista ? Mulla on ollut kortti ja ER-5 nyt kolme viikkoa. Kahteen viikkoon ei ole tuntunut isomoottoriselta :grin:

Miten olisi Saksasta ER-6n? Pitkät välit isoissa huolloissa (42000km), pienemmät huollot tekee itse. Vie vähän bensaa ja on suosittu pyörä Saksassa niin osia ja tarvikkeita löytyy.

jyke sanoi:
Toisaalta, jos aloittaa jollain muulla motolla, niin ei ne customit välttämättä sitten enää niin kiinnostakaan.

Kokemuksen karulla rintaäänellä voin todeta myös että jos aloittaa customilla ja siirtyy siitä nakuun/kinderiin on alle satasen vauhti sula mahdottomuus tai vaatii kyllä pirusti opettelua ja lujaa mielen laatua. Onneksi nopeudenrajoitin lupasi tulla huomenna ekaa kertaa kyytiin..

Se voi 250cc Honda olla aika heikoilla Alppien syheröissä...

Samoin onko mieltä haaveilla uudesta 800cc BMW:stä ja samaan aikaan miettiä kulutuslukuja desin tarkkuudella? Ostamalla vähän käytetyn (vaikkapa tuon Bemarin), säästää jo monet bensarahat. Ei se bensankulutusten ero nyt NIIN tärkeää ole. Edes moottoripyöräilyssä.

PekkaM sanoi:
Se voi 250cc Honda olla aika heikoilla Alppien syheröissä...

Samoin onko mieltä haaveilla uudesta 800cc BMW:stä ja samaan aikaan miettiä kulutuslukuja desin tarkkuudella? Ostamalla vähän käytetyn (vaikkapa tuon Bemarin), säästää jo monet bensarahat. Ei se bensankulutusten ero nyt NIIN tärkeää ole. Edes moottoripyöräilyssä.

Varsinkaan moottoripyöräilyssä. Kyllä sinne tankkiin tulee laitettua jokainen liikenevä lantti fossiilisen polttoaineen muodossa. Pienemmällä kulutuksella siitä polttoaineesta irtoaa hieman enemmän kilometrejä mutta yleensä se isompi kulutus tarkoittaa myös sitä että ne kilometrit ovat monin verroin hauskempia! :grin::orgmp:

Niin, mitään noista en olisi hankkimassa uutena vaan muutaman vuoden käytettynä. Noiden pyörien hintoja uutena tulee verrattua lähinnä sen takia että siitä näkee tämän hetkisen hintaeron noiden välillä. Oletan että pienikoneiset eivät pidä arvoaan yhtä hyvin kuin "isot" pyörät.

Mikäli kakspuolikas ei jaksa painaa 80km/h kunnon ylämäkeen niin sitten niille alppireissuille tulee varmaan vuokrattua joku matkapyörä, jossen jo siihen mennessä ole muuten päättänyt siirtyä suurempiin.

Suurin osa ajoista tuolla Hondalla tulee olemaan Etelä Saksan pienten kylien välillä, joten niillä teillä ei niitä isoja tehoja juurikaan tarvita. Ajoasento on ainut mikä tuossa CBR:ssä vielä epäilyttää.

Mr. Heat sanoi:
Tuo Kawasaki ER-5 on juuri se pyörä millä autokoulussa ajelen. Mutta en tiedä viitsinkö ensimmäiseksi pyöräksi niin isomoottorista kun tilastojen mukaan se ensimmäinen pyörä kaadetaan kuitenkin jossain vaiheessa. Jos tuo CBR ei ole liian pieni eli saan siinä kunnollisen ajoasennon niin luulen siihen päätyvän ensimmäiseksi pyöräksi(3-4 vuotta käytettynä maksaa vain sen pari tonnia). Jos se alkaa enemmän ajaessa tuntumaan liian laiskalta niin sitten alan katselemaan tuota Hondan NC700X:ää tai BMW:n F800 ST:tä riippuen siitä kumpaan löytyy tarvittavat rahat. CBR jää siinä vaiheessa vaimon pyöräksi(syrjäyttää nykyisen tallin perukoille:
http://www.firstscooter.de/images/produkte/79-sondermodell-seite-logo-oh-adler.jpg ).

Tuo KTM Duke ei vaan jostain syystä vetoa muhun, minkä maalainen tuo KTM on? Missä valmistetaan?

".....viitsinkö ensimmäiseksi pyöräksi niin isomoottorista!"
Kokeile sitten vaikka Versystä....

Yhtä kaikki, käy testailemassa eri pyöriä. Tuossa kokoluokassa löytyy rutkasti eri pyöriä. Ehkä aluksi on hieman helpompi ottaa joku muu kuin pelkkä nakupyörä. Esim, Triumph Tiger 800, Kawasaki Versys. Monissa MP-lehdissä on ollut vertailuja tuon kokoluokan pyöristä. Lueskele ensin niitä lävitse, niin näet mitä on tarjolla.

Mr. Heat sanoi:
Mitkä MP:t ovat ne kaikkein taloudellisimmat kun Autobahnalle ei tule mentyä joten satasta lujempaa ajetaan hyvin harvoin jos koskaan?

Jos kulutusta meinaat, niin oikeasti ei mitään väliä.. :D Tai siis paremminkin merkitystä.

Itselläni oli ensimmäisen pyörän hankinta edessä vajaa kuukausi sitten ja päädyin Yamahan Fazeriin (FZ6-S). Ajoin A-kortin vasta tänä kesänä ja autokoulussa meillä oli käytössä Kawan ER6-N, jota myös ajattelin ensimmäiseksi pyöräkseni edullisesta hinnasta johtuen ja koska se tuntui autokoulun ajojen perusteella ihan mukavalta. Yamahaan päädyin vain siten, että se oli ainoita pyöriä sopivassa hintaluokassa ja sattui löytymään Tampereen liikkeistä käytettynä.

Reilun 1000km ajojen perusteella olen todella tyytyväinen valintaan. Pieni kate auttaa huomattavasti isommissakin nopeuksissa ja motariakin viitsii ajella. Uskon, että pärjään tuolla pyörällä pidempään mitä olisin pärjännyt nakupyörällä. Yllättävän monikäyttöiseltä laitteelta tuntuu.

Kannattaa myös pitää mielessä, että saman kuutiotilavuuden pyörissä on yllättävän paljon tehoeroja, joka tuli minulle ainakin pienenä yllätyksenä. Pelkkä kuutiotilavuus ei vielä suoranaisesti kerro tehoista. Vertaa esim. Kawasaki ER6-N (649cm3/53kW) ja Yamaha YZF-R6 (599cm3/91kW).

Tosiasia on, että nälkä kasvaa syödessä. Ensimmäinen kusiainen tuntui aluksi kulkevan aivan liian kovaa, ja että henkihän tässä lähtee. Pari kuukautta ja persdyno tottui, eikä pyörä liikkunutkaan enää "mihinkään". Nyt on sitten tonninenkin käynyt laiskaksi ja vaikka mitä viritystä pyörii mielessä :)

Pyörätyyppi on hyvinkin yksilöllinen asia. Itse en customeista perusta lainkaan, mutta toinen tykkää. Kannattaa miettiä ja punnita millaista ajoa voisi mahdollisesti olla tiedossa. Pilistäminen keskustassa customilla on todennäköisesti aika ankeaa, ja nakupyörällä tuhansien kilometrien taipaleen taitto esim. Etelä-Eurooppaan vaatii jo vähän harrastuneisuutta.

Zetäxä sanoi:
Tosiasia on, että nälkä kasvaa syödessä. Ensimmäinen kusiainen tuntui aluksi kulkevan aivan liian kovaa, ja että henkihän tässä lähtee. Pari kuukautta ja persdyno tottui, eikä pyörä liikkunutkaan enää "mihinkään". Nyt on sitten tonninenkin käynyt laiskaksi ja vaikka mitä viritystä pyörii mielessä :)

Pyörätyyppi on hyvinkin yksilöllinen asia. Itse en customeista perusta lainkaan, mutta toinen tykkää. Kannattaa miettiä ja punnita millaista ajoa voisi mahdollisesti olla tiedossa. Pilistäminen keskustassa customilla on todennäköisesti aika ankeaa, ja nakupyörällä tuhansien kilometrien taipaleen taitto esim. Etelä-Eurooppaan vaatii jo vähän harrastuneisuutta.

Onko tuo ihmekään jos "tonninen" käy laiskaksi nopeasti, jos siis kyseessä tuo z1000. Se zx6r nimittäin todennäköisesti kepittää suorituskyvyssä jo mennentullen tuon "tonnisen". :D Unohda viritykset ja osta oikeasti tehokas pyörä, iskutilavuuksia turha tuijotella liikaa. Jos tonnisesta nykyaikaisesta superbike-replicasta paukut loppuu heti kesken, niin todennäkösesti uusi Rossi/Stoner on löytynyt.

Ja ketjun aloittajalle: Tottahan hitossa sellainen 250 cbr pitää 80km/h jyrkässä mäessä helposti, enemmänkin. Eihän tuohon suoritukseen tarvita kuin putkiviritteinen enduromopo. Enemmän olisin tuollaisen pyörän ajettavuudesta huolissaan, epävakaalla pyörällä ei tunnetusti ole kovin mukava pidempää matkaa tehdä.

Viimeksi muokattu:
Telos sanoi:
Itselläni oli ensimmäisen pyörän hankinta edessä vajaa kuukausi sitten ja päädyin Yamahan Fazeriin (FZ6-S). Ajoin A-kortin vasta tänä kesänä ja autokoulussa meillä oli käytössä Kawan ER6-N, jota myös ajattelin ensimmäiseksi pyöräkseni edullisesta hinnasta johtuen ja koska se tuntui autokoulun ajojen perusteella ihan mukavalta. Yamahaan päädyin vain siten, että se oli ainoita pyöriä sopivassa hintaluokassa ja sattui löytymään Tampereen liikkeistä käytettynä.

Reilun 1000km ajojen perusteella olen todella tyytyväinen valintaan. Pieni kate auttaa huomattavasti isommissakin nopeuksissa ja motariakin viitsii ajella. Uskon, että pärjään tuolla pyörällä pidempään mitä olisin pärjännyt nakupyörällä. Yllättävän monikäyttöiseltä laitteelta tuntuu.

Kannattaa myös pitää mielessä, että saman kuutiotilavuuden pyörissä on yllättävän paljon tehoeroja, joka tuli minulle ainakin pienenä yllätyksenä. Pelkkä kuutiotilavuus ei vielä suoranaisesti kerro tehoista. Vertaa esim. Kawasaki ER6-N (649cm3/53kW) ja Yamaha YZF-R6 (599cm3/91kW).

Jotta homma ei menisi liian vaikeaksi, täytyy muistaa huomioida myös "vääntökäyrä". Eli riippuen ajotavasta, jos ei halua joka kerta kinnoittaa sinne 7-9000 kierroksen tienoille jotta lähtee vetämään. Jos tapaa ajella sillä lailla maltillisesti, kannattaa kokeilla sitä mitenkä pyörä vetää pienillä kierroksilla. Tietysti jos tehoja on riittävästi, jaksaa se vetää pienilläkin kierroksilla.
Muuten, ensimmäiseksi pyöräksi en oikein suosittelisi mitään "tykkiä" tahi luokkaa tonninen. Niissä jo pyörän paino monesti on jo niin iso että se saattaa aiheuttaa ongelmia käsittelyssä. Ei kylläkään vauhdissa.

Back