• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen kypärän hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja clutter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
...ja sitten hämärässä ajelet puolisokeana, joko tiiraillen tumman pleksin takaa tai silmät rähmää vuotaen visiiri auki ajaen.
Shoein vaalein tummennettu visiiri, olikohan nyt joku light smoke toimii Suomen kesässä oikein loistavasti. Leikkaa juuri sopivasti enimmän häikäisyn päiväsaikaan pois eikä ole vielä puolen yön - aamu yhden välillä ajellessakaan liian tumma.

Tummennetuilla visiireillä on eroja.

...ja sitten hämärässä ajelet puolisokeana, joko tiiraillen tumman pleksin takaa tai silmät rähmää vuotaen visiiri auki ajaen.
Shoein vaalein tummennettu visiiri, olikohan nyt joku light smoke toimii Suomen kesässä oikein loistavasti. Leikkaa juuri sopivasti enimmän häikäisyn päiväsaikaan pois eikä ole vielä puolen yön - aamu yhden välillä ajellessakaan liian tumma.

Tummennetuilla visiireillä on eroja.
Itse käytän keskikesällä tummaa dark smoke-visiiriä + keltaisia ajolaseja alla. Visiirin nostamalla näkee esim. pimeissä tunneleissa hyvin, eikä tule öttiäisiä silmiin. Toimii ainakin omassa pyörässäni +/- satasen nopeuksiin asti. Oikein kylmällä ei toimi hyvin, koska ajolasit huurtuu. Ja sitten jos jonnekin pidemmälle on pakko ajaa öiseen aikaan, vaihdan kirkkaaseen visiiriin, koska sen kanssa näkee kuitenkin paremmin kuin vaikka vain ihan miedosti tummennetulla.

Juuri tuohon aikaan, kun valoa on vielä taivaalla, ja metsäneläimetkin liikkuu, on syytä myös kyetä näkemään mahdollisimman hyvin.

Mulla on AGV:n K-4 potta ja siinä sitten tummennettu visiiri yleensä paikallaan, mutta jos pitää ajella yöaikaan niin vaihan lähtiessä sitten sen perus kirkkaan visiirin siihen. Operaatioon menee n. minuutti. Helppoo ja kätevä.

Helppoo ja kätevää se on sitten kun sen tekee käden heilautuksella ajaessaan tunneliin/ulos tunnelista tai metsäpätkällä auringon satunnaisesti ollessa suoraan edessä.

Noh, saihan johonkin ruukkuun sähköllä tummuvan pleksin, saakohan niitä tarvikkeina muihin?

Shoeilta ja Arailta löytyy Protectint Pinlock,
eli auringossa tummeneva pinlock,
Hintaa näyttäisi olevan Suomessa n.50;- muualta en kattonut kun on ittellä Schuubertin S1 Pro

No tuohan kuullostaa mainiolta, onkohan kellään kokemusta ko. tuotteesta, miten tummaksi vetää ja millä nopeudella ?

Ihan näppärähän tuo Protectint Pinlock taitaa olla. Korvaa kaiketi melkein tuon aurinkovisiirin.
Oon nyt etsiskellyt noita Shoein XR-1000 ja XR-1100 malleja eri euroopan nettimyymälöistä ja oon kallistumas ton XR-1100 puoleen. Hieman yli 300£ ilman postikuluja hienolla grafiikalla löytyi, joka toki ylittää alun suunnitellun budjetin n. 100€:lla.

Schuberth C3:sta sen verran voisin todetta, että on todella hiljainen JOS istut pyörässäsi pystyasennossa, eli ei kyykkypyöriin.
En tiedä miten S1 Pro esim. sitten.

Nakulla pystyssä istuessa todella hiljainen, kyykyssä hirveä meteli.
Ilman pyörteet vaikuttaa, samoin myös asento missä pidät kypärää, eli kyykkyasennossa aerodynamiikka ei vaan tunnu pelaavan.

Kannattaa ottaa huomioon kun lukee arvosteluja missä todetaan olevan hiljainen/meluisa.

Jos on silmälasit niin avattava potta on kyllä mielestäni ehdoton.

Homma on ainakin minulle hyvin selkeä:

Laadukas veivattava, integroitu aurinkovisiiri
Kirkas (pinlock )visiiri
Hyvin tuulettuva potta

Ei tarvitse miettiä mitään tuleeko pimeä, aurinkoa, tunneleita
avaruusaluksia, itikoita, huurtumisia,sateita,toimiiko eri nopeuksissa, mummoja tms.

Samassa paketissa ja vaihto sujuu vaikka 100km/h mutkassa yhdellä kädellä 1-2 sekunnissa.

Varmasti valintaan vaikuttaa haluttu kypärämalli...

Elokuussa iltojen pimetessä ajellu klo 01 asti maaseudulla metsäteillä, joissa ei siis valaistusta. Tummennetulla visiirillä ei kyllä näe käytänössä mitään. Aika tärkeetä olis erottaa jo vähän liikettä siellä metsänreunassa jos jotain örkkejä hyppää eteen.

Ajattelin laittaa tämän päivän aikana fc motoon kumminkin tuon kypärätilauksen. http://www.fc-moto.de/epages....C2-0001 tuo valikoitui pitkän mietinnän jälkeen. Mistä muuten johtuu tuo, että eilen illalla hinta muuttui 379€ ja tänään taas 399€?
Mitäs ootte mieltä kannattaako ottaa samalla toinen visiiri vaikka smoke, dark smoke tai iridium blue? Vai säästänkö rahat ja ostan sitten tuon pinlock protectintin? Vai millä ratkaisulla tässä kannattaisi edetä ajatellen noita aurinkoisia kelejä? Huom! tuo Shoei XR-1100 on lopullinen valinta, joten turha ehdottaa vaihtoa toiseen merkkiin.
Jos joku tietää mistä tuota Protectintiä saa tuohon Shoein malliin halvalla, niin olisin kiitollinen linkistä.

Sportti kypärä ei ole hyvä customilla ajettaessa!!! Joten kypärän sopivuus liittyy myös siihen miten pyörässäsi istut. Sportti kypärät repii customeilla ajettaessa pään harteilta.

Tervehdys!

Itse olen tässä kypärän ostoa suunnitellut ja kokeillutkin Shoeilta kokoja, L koko tuntuisi sopivalta itselleni. Siitä päästäänkiin kysymykseen että heittääköhän eri valmistajien koot mitenkin paljon? Ihastuin nimittäin tuohon Arain RX7-GP Jonathan Rea "replicalla" olevaan kypärään, mutta tilauksen joutuu tekemään ulkomailta. Eli ei kehtaisi tilata ihan sikaa säkissä huomatakseni että Arain L koko ei olekkaan niin hyvä päässä kun Shoein.

Kunhan löytäisi läheltä liikkeen missä olisi tuota RX7-GP mallia niin kävisi siellä sovittamassa koon kohdalleen ja laittaisi tilauksen sitten vetämään.

kaikkien kypärien pehmusteet ei painu samalla tavalla. esim shoein raid II ei juurikaan painunut kolmessa kesässä mulla ainakaan.

samaten se painoi otsaa, mutta sen ongelman korjasin painelemalla peukaloilla styroksia hieman. muuten hyvä kypärä, paitsi tarttee whisper kitin.

Olin kuuntelemassa kypäräesitelmää ja näin asioita kypäristä:
* kuitukypäränä myydään kypärää jossa on pieni lappu takaraivossa kuitua
* kuorimateriaali on maalin alla ihan pehmeää mössöä

* kypärän kuoren hajosi käsin painettaessa (uusi merkkikypärä)  
Moi!
Alkoi kiinnostamaan nämä kohdat. Lähinnä kypärien merkit ja mallit.

Back