• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen pyörä pitkälle kuskille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janppa82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensimmäinen pyörä pitkälle kuskille

Tarvitsisin aihetta paremmin tuntevien neuvoja, kun ensi keväänä ajatuksena ajaa moottoripyöräkortti ja hankkia ensimmäinen pyörä. 2-pyöräisillä ajokokemusta on "reilustikin", mutta ne on 20 vuotta sitten mopoajoilta ja lomareissuilta vuokratuista 125cm3 skoottereista. Eli siis moottoripyöristä se on nolla ;)

Aihetta on varmaan käsitelty paljonkin mikä olisi sopiva ensimmäinen pyörä, mutta mulla mausteena asiassa on se, että olen 192cm pitkä, joten monet pienemmät pyörät tuskin sopivat. Ihan ergonomiankin takia, mutta en myöskään haluaisi näyttää jättiläis-gorillalta sen selässä :grin:

Mieltymyksistä sen verran, että haluaisin sporttisen pyörän, joskaan en välttämättä ihan kyykkyä. Käyttö olisi kuitenkin puhdasta huviajoa maanteillä ja pienemmillä mutkateillä. Sen verran mitä olen katsonut niin esimerkiksi kawasaki z1000 miellyttää silmää paljon, mutta tosiaan....ensimmäistä pyörää hankkimassa. Toinen kiinnostava oli kawasaki z800, mutta luin jostain ulkomaiselta forumilta, ettei oikein pitkälle kuskille istuisi.

Joten vinkkejä kaipaisin, koska nyt ei oikein tiedä edes mitä hakea.

Minkä ikäistä (= hintaista) pyörää olet ajatellut?

Kawaan mieltyneenä esim ZX9-R on erittäin väljä ja ajoasennoltaan pysty sporttipyörä.

Säästän arvuuttajan näppistä, joten heitetään täältä SuperDuke 990.

Toinen voisi olla Kawa 12R.

Muitakin on, muttei tyhjennetä pajatsoa kaikilta.

No sen verta tyhjennetään, että jos ergo on kohtuu OK, niin tarvikeklipareilla, jalkatappisarjalla ja satulan muokkauksella tulee tip top.

990 Superduke R:stä puhuttaessa pitää erottaa ensimmäinen 2007-2008-malli, joka oli ihan sikaraju. Sitä sitten pehmenneltiin, kunnes viimeinen versio (josta ei muuta kuin R-mallia saanutkaan) oli enää aika nihkeästi R-merkintänsä arvoinen.

Eli sitä ekaa versiota en suosittele yhtään kenellekään ekaksi pyöräksi.

EDIT: niin ja luepa tuo mun allekirjoitus.

Kiitoksia vastauksista.

Tuohon omaan aloitukseen korjauksena, että tarkoitin kawan z900 mallia...olin näköjään kirjoittanut z1000. Tiedä onko sellaista olemassakaan :)

Pyörä saisi olla mahdollisimman uudehko. Perus ylläpitoa kummempaan laittoon ei ole paikkaa eikä osaamista.
Budjetti on noin 10ke luokkaa. Jos 8 tonnilla selviää niin hyvä, mutta olen valmis laittamaan 12 jos löytyy se ylitse muiden -malli.

Sitä itsekin mietin, että onko esim. tuollainen z900 aloittelijalle liian "raju" pyörä vai onko sillä myös noobien miellyttävää ajella. Tehoja on varmasti enemmän kun tarvitsen, mutta mun tapauksessa kyseessä kuitenkin on järkevä aikuinen....oikeesti :grin:

^
Ei ole liian raju. Kyllä kone kertoo hyvissä ajoin, milloin ollaan lähdössä ravista laukalle, ja kuski tekee sitten päätökset.

PoS sanoi:
990 Superduke R:stä puhuttaessa pitää erottaa ensimmäinen 2007-2008-malli, joka oli ihan sikaraju. Sitä sitten pehmenneltiin, kunnes viimeinen versio (josta ei muuta kuin R-mallia saanutkaan) oli enää aika nihkeästi R-merkintänsä arvoinen.

Eli sitä ekaa versiota en suosittele yhtään kenellekään ekaksi pyöräksi.

EDIT: niin ja luepa tuo mun allekirjoitus.

Trumpan Triple on taatusti hyvä pyörä. Mutta 192 senttisen kuskin alla se näyttää kyllä todella miniatyyriltä :p

Kaffemi sanoi:
Trumpan Triple on taatusti hyvä pyörä. Mutta 192 senttisen kuskin alla se näyttää kyllä todella miniatyyriltä :p

Mitä sitten?

Kaffemi sanoi:
Tätä sitten: "Ihan ergonomiankin takia, mutta en myöskään haluaisi näyttää jättiläis-gorillalta sen selässä"

Noin siis kysyjä...

Sääli tämä ajattelu malli, jää monet hyvät pyörät ajamatta.

Itse 188 cm ja näitä oon ajanut. Suzuki B-king, Yamaha MT-01 ja Victory Hammer. Kaikkia voin suositella pitkälle kuskille ja ei noita kingin tehoja kannata säikähtää, pyörä on oikeen mukava ja haluttaessa rauhallinen ajaa.

Kun kerran MT-01 on mainittu, niin pitää todeta että oli mulla ensipyörä ja tykkäsin kyllä kovasti. Mahtuu budjettiin ja pörisee mukavasti. Ei ole mikään raketti, mutta kyllä sillä kerkesi.

Kaffemi sanoi:

Mä ihmettelen myös tätä suhtautumista. Ei Str3 nyt mitoiltaan kuitenkaan esimerkiksi 990 Super Dukesta olennaisesti poikkea, isoin ero taitaa olla KTM:n korkeampi satula.
Tähän olisikin hyvä saada tietoa siitä, minkä pituiset kuskit kehtaa milläkin pyörillä ajaa, eihän sitä tiedä, vaikka itselläkin olisi ihan väärä kalusto.

Kun kerran budjetti ei ole tiukka, niin Hayabusa olisi pitkälle kuskille väljä pyörä. Kaiketi siinä on napilla valittava sadekelin kartta, joka päällä olisi kivempi alkuun ajella?

Itse ehdottaisin suuntaamaan helmikuun alussa messukeskukseen. Kylmätyyppää siellä 50 pyörää, niin saa vähän ajatusmaailmaa. Sitten nettimotoa surffaa kevääseen asti :grin:

Näät ja voit testailla samalla vähän ajovarusteita.

Liitetiedostot

• 1078209.jpg
    1078209.jpg
    92,2 KB · Katselut: 91
Mikeyx sanoi:
Kun kerran budjetti ei ole tiukka, niin Hayabusa olisi pitkälle kuskille väljä pyörä. Kaiketi siinä on napilla valittava sadekelin kartta, joka päällä olisi kivempi alkuun ajella?

Tätä tarjokasta ihmettelen. Itse olen 188cm ja suht pitkät koivet. Mun polvet jää Busan kanssa vakiojakkaralla ja varustuksella ajoviimaan. Ei siis mahdu tankin syvennysten kohdalle. Ei sillä, ei muutenkaan mitään kutkaa Busaan päin, niin en menetä mitään.

Back