• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen muisto/muistikuva...

Eli mikä on ensimmäinen muisto moottopyöriin liittyen? Mä muistan olleeni vaahtosammuttimen kokonen, kun iskä myi Jawansa (muistan ihan elävästi kun se pyörä talutettiin tallista ulos)  
confused_orig.gif
. Toinen muisto on kun olin jotain 7-9 vanha ja istuttii serkkupojan kanssa niitten talon vieressä kalliolla (oli ihan valtatien vieressä) ja katottii moottoripyöräletkaa joka ajo ohi. Ja muistikuvani mukaan laskettiin toista sataa pyörää.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

Muistan ihan pikkukossina, kun kylän oman kerhon (Mc Roadrunners, Vaajakoski) ajelivat 80-luvun alussa isolla porukalla ohitse...Karuja äijiä pyörillä, joista osa oli ilman lokasuojia, pensselillä mattamustaksi sudittuja sotanorsuja.  
mad.gif

Sitten on muistikuva siitä, että isä osti 250cc BSA:n. Lähdettiin koeajolle kahdestaan ja minun tehtäväni oli noutaa se muutamaan kertaan pudonnut öljytankin korkki, äänet oli kovat ja pyörä tärisi helvetisti takapuolen alla. Muistan kuitenkin sen hemmetinmoisen riemun tunteen, kun sai istua isän takana ja katsoa ohi viilettävää kotikylän raittia...

smile_org.gif
Taisinpa olla jotakin 5 kun enon piti pitää musta huolta, mutta mieli vetikin naisiin. Joten eiku poika tankin päälle vanhaan 750 Yammuun ja menox. Eipä ollu kypäräpakkoa!
Siitä se läx eikä heti lopu.
buttrock.gif

En ole päässyt ihan skidinä koskaan mopon selkään, kun ei silloin vielä ollut perheessä mopokärpänen purrut.  
bawling.gif

Mutta muistan kun olin hehkeä 16-vuotias neito ja ajelin silloin 80 kuutioisella kirkkaan punaisella Vespalla, jossa kyljessä luki "Namiskuukkeli". Pysähdyin kerran tankkaamaan huoltsikalle, kun viereen ajoi harrikkamies. Se moikkas ja kysyi suoraan, paljolla myyt Vespan. Ei ollut myynnissä Vespa - eikä ole muuten vieläkään.  
biggrin.gif

Sitten kun olin jo 18-vuotias (hehkeä edelleen) teini, ajeltiin p**u-rallia kaupungilla. Nähtiin kaverin kans pari motoristia parkissa ja mentiin hetken mielijohteesta kysymään, päästäiskö kyytiin. Se kesä menikin sitten kyydissä istuessa - ja pari seuraavaakin kesää, kunnes sain oman. Samat pojat opetti ajamaan. Olen muuten edelleen kaveri niiden motoristien kans... Motoristit on parasta A-ryhmää!  
bowdown.gif

Olin kansakoulun alaluokilla kun Japanin mopot alkoivat pyörimään kulmilla. Tuutti-Honda oli se hienoin, kai. Tosin jostain tonnikakssatasesta Harlikasta puhuttiin, mutta ei sellaista kukaan ollut nähnyt.

Niitä aikoja myös naapurin kuusitoistavuotias kaveri joka oli aina ystävällinen meille penskoille, osti viissatasen kolmipyttyisen Kawan juuri ennenkuin isoille pyörille tuli kahdksantoista vuoden ikäraja ja sen päällä sain sitten istua, selitti minulle ohjausiskunvaimentimet ja kaikki.

Ensimmäinen varsinainen muistikuva on ajalta kun olin noin 10v, ja samaan talonyhtiöön muutti noin parikymppinen "pahispoika" prätkineen. Silloin mielenkiintoni kohteena oli ihmeellinen kirjainyhdistelmä "G-S-X-R" ja numero "1100", -Mitä se oikein tarkoittikaan? Mielenkiintoni yltyi yltymistään ja huomasinkin iltaisin tuijottavani tuota kaunista konetta ikkunastani vähän turhankin usein.. Kaverin isoveli sanoi vielä että kun pakoputkessa lukee Yoshimura niin kyseessä on ihan älytön tykki!!
Iltaisin istuin sitten huoneessani kuuntelemassa korvalapuilla Iron Maidenin "Troopperia", ja kuvittelin levittäväni kauhua maailmalle tuolla sinivalkoisella mahtiratsulla.

Tuo neljän kirjaimen yhdistelmä onkin vaikuttanut mielenterveyteeni niin paljon että se aiheuttaa hieman häiriintyneen olotilan vielä n.16 vuotta jälkeenpäinkin!

BTW: Se lienee ollut vuoden 1989 mallin 1100 Gixxeri.

pikkumuksuna astuin mökillä naulaan ja se suhahti kunnolla läpi...no nopein kulkupeli sieltä sairaalaan oli äitini silloisen miehen pyörä..olinpa vähä polleena liian ison kypäräni kanssa sairaalan pihassa kun ihmiset taivastelivat että noi pieni tyttö ja kauheen kokosen mopon kyytissä
tounge.gif
yhtään ei siinä vaiheessa sattunu jalkaan
wink.gif

taitaa olla sitä aikaa ku olin 7w... isosysterin ukolla 600 dr susna pääs kyytii ja siit taitaa olla jossai kotipuoles kuvaki...'
ei muutes "pelota" yhtää´siin kuvas
wink.gif

eiles kyytsäsin neljää systerin lasta... liekköhän tosta lukee tääl juttua 20wuoren päästä..
tounge.gif

Velipojalla oli kevari, Suzuki RG 125 Gamma, kahdeksankytluvun lopulla, ja kyydissä tuli istuttua monet kerrat. Ite olin 9-v
smile_org.gif
Tais olla toinen kerta kun pääsin kyytiin, kun paskalakit liputti sivuun ja kirjoitti sakot ylinopeudesta. Muistan kyllä kuinka veli teki melko selväks, että tästä ei kotona puhuta
tounge.gif

Noin vuonna '60, asuttiin silloisessa Helsingin Maalaiskunnassa, Rajakylassa. Naapurin kuustoistavuotiaalla oli 250cc Jawa. Itse vain kateellisena katselin vieressa ja joskus salaa nousin satulalle. "Ai kun tommosen joskus sais..."
Olin kuusi vuotias.

Ensimmäiset oireet moottoripyöräkärpäsen puremasta esiintyivät sinä 3-4 vuotiaana, lauleskelin vain ja ainoastaan pankin neitokaisille aina siellä käydessä tätä oivaa rallia "moottoripyörä on moottoripyörä skootteri on lälläripyörä...". Miksköhän just pankin neidoille?
tounge.gif

Ensimmäisen kosketuksen kypärään sain suunnilleen samoihin aikoihin isukin kypärästä (ajeli rallia), empä olis siitä kuulasta kuulemma luopunut sitten millään, aina kotona tuo päässä.
biggrin.gif

70 luvun loppupuolella tai 80-luvun alusta sellainen muisto tulee mieleen Pälkäneeltä. Kun kaverin kanssa pyöräiltiin tien pieltä kaverillepäin niin tulla suhahti moottoripyörä ohi ja jotain lensi pyörästä tienpieleen. Menimme katsomaan mitä sieltä lensi se oli sen pyörän sinininen sivuposki. Kaveri tunsi pyöräilijän ja menimme kaverilta soittamaan, jotta tälläinen lensi pyörästäsi. No omistaja tuli hakemaan pyöränsä osan oli tyytyväinen kun sai sen takaisin. Pyörä saattoi olla joku 125 rd tai jotain sellaista mutta hienolta se silloin näytti.

Pyörän omistaja on muuten suht tunnettu iskarinkorjaaja / -virittäjä tai sitten tämän vanhempi veli en jaksa muistaa enää.

smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Mopojahan näkyi jokapuolella, mutsillaki oli. Mutta kyllä soli vielä 60-lukua kun kaljapullonkokosena tsiikasin naapurin Jaawaa, joka veteli naapuri selässä talvikelillä niin että lumi vaan pöllys. Siinoli sellaset lisävaruste-peltisuxet pultattuna kiinni sivuilla. Hurrrja peli
tounge.gif

Heti 70-luvulle tultaessa yks kylän pahis osti 250cc Suzukin. Vihree oli Suitsa ja kundi keuli joka liikkeellelähdössä ihan sikana.
Sitä olen hämmästellyt yhä edelleen..??

Joskus kesällä 74 näin sitten The Kingin (Z1) toiminnassa. Ihan ku ufo ois näyttäytyny, ziizus!!

Mitähän vaatis, että nykymuxut sais yhtä massiisivisen kokemuksen... Atomipommin?

062802moto_prv.gif

Eka kosketukset taisi olla 80-luvun alulla, kun isoveljen kaveri kävi aina kyläilemässä 350cb.llä. Se oli järisyttävän suuren tuntuinen peli... Sain aina lainata sen keltamustaruudullista kypärää jonka kanssa revittelin polkupyörällä pitkin kylää ja leuhkin kavereille. HOH...

Tämä ei eikä ole ensimmäinen mielikuvani prätkistä, mutta ensimmäisiä kuitenkin (ja parhaiten säilynyt):

Oltiin autolla (vai voiko Warrea sanoa autoksi...?) liikkeellä joskus vuonna 83 - 85 kun tien viereen pysähtynyt motoristi viittoili meille. Bensa oli loppu. Äiti jäi pitämään takapenkkiläiselle (nainen) seuraa tien varteen kun kuski (mies) nahkapuvusaan istui takapenkille meidän lasten seuraksi. Takaluukku oli täynnä mökkitavaraa, joten isä laittoi VF750:n bensatankin muovin päälle etupenkille. Siitä sitten lähdettiin Itä-Saksan ihmeellä bensan hakuun - tätätätätätää... Takaisin tultuamme sain istua VF:n satulassa vähän aikaa. Muistan nahan ja bensan hajun ja sen kuinka iso se pyörä oli. (Pyörän mallin muistan vain veljen ottamasta mustavalkovalokuvasta!)
smile_org.gif

60-luvulla, jotain kolmen tai neljän vanhana näin kun joku ukko karautti pihaan jollain isolla ja kovaäänisellä pyörällä, Myöhemmin kerrottiin että se olisi ollut oikein englantilainen pyörä. Se oli tosi pelottava.
Päiväunille siitä oli lähdettävä..

Pari vuotta myöhemmin sain istua 350 Jawan päällä, voi että se oli iso ja painava!

Joskus vasta reilun kympin ikäisenä minulle moikattiin eka kertaa takaisin pyörän päältä..
Olen vieläkin vakuuttunut että se pyörä oli sellainen harvinaisuus kuin TX 750

Samoihin aikoihin näin myös Z1:sen Kesälahdella parkissa.
Kelasin kauan että onko se totta, eihän sellaista superia oikeasti kenelläkään ole, lehdissä vaan.

Kyllä se oli joskus 83-84 ollessani n.11 v kun joku kaukainen sukulainen tuli kylään "naku" 350 RD Yamahalla. Ei sitten muuta löytynyt kun jääkiekkokypärä ja eikun menoks. Jeppe veti 5-tiellä niin p....leesti ja siitä se kutina sitten lähti.
062802moto_prv.gif

Itse asiassa ensimmäisenä mopona oli just tuo RD 350 mutta katteella varustettuna.

Back